Het algemene boekentopic (Deel 2)

Ohh ik vond dat essay juist geweldig en heel interessant. Gewaagd ook wel, qua vorm. Ben het wel eens dat het einde wat onbevredigend was, maar ik vond het boek als geheel zo chill en indrukwekkend dat het me niet zoveel uitmaakte.

Ik heb in mei gelezen:

Grootste tegenvaller: Rust en Vreugd van Hendrik Groen. Te veel satire voor mij.

Mijn Goodreadscommentaar over Rust en Vreugd

Volgens de flaptekst is dit boek een schets van het fenomeen ‘de volkstuinvereniging’, en het woord ‘schets’ is wel goed gekozen, vind ik. Rust en Vreugd voelt niet als een roman, meer als een verzameling anekdotes. Het is een beetje Luizenmoeder-achtig, ook wat de karikaturale personages betreft. En dat werkt leuk in een serie, maar in een boek – meh.

Het voelt vooral zo ‘schetserig’ door het vertelperspectief. Groen zet een alwetende verteller in en bekijkt alles een beetje van een afstandje. Er is wel een soort hoofdpersoon, maar die komt niet in elke scène voor en je krijgt weinig mee van het gevoelsleven van de personages.

Al met al niet echt wat ik zoek in een boek, maar ik heb zeker gegniffeld om Rust en Vreugd.

Leukste verrassing: Dinner at the homesick restaurant van Anne Tyler. Heb dit boek ooit op straat gevonden in een tas met Engelstalige literatuur en ineens had ik zin om het te lezen. Het heeft iets gezapigs maar wist me alsnog helemaal mee te slepen. Wil zeker meer van Tyler gaan lezen. Toevallig heeft ze onlangs een nieuw boek uitgebracht (French braid).

Goodreadsreviewtje Dinner at the homesick restaurant

Een fijne historische roman over een (semi?-)disfunctionele familie. Speelt in de jaren 40-60 in Baltimore en deed me qua sfeer en thematiek denken aan De langste nacht van Andria Williams.

Tragisch zonder deprimerend te zijn, ontspannend zonder saai te zijn.

Vind de naam van een van de hoofdpersonen trouwens onmogelijk om uit te spreken: Pearl Tull.

Bedankt trouwens nog voor de vele disfunctionele-families-in-historische-literaire-romans-tips @Blarn @Marquez @anon37863697 @Feather @Era @Sherlock @Frambozentaartje. Sommige boeken heb ik al gelezen (of geprobeerd te lezen haha) en sommige staan al op m’n lijstje maar er zaten ook nieuwe boeken tussen (die ik nog even moet gaan bekijken).

(Lange post geworden dit, oeps.)

10 likes

Een tip deze lezing. Gaat over herkennen van jezelf in een boek/kleur/racisme/vreemdelingen en hoe verhalen verbinden

2 likes

Ik zit een beetje in een leesdip. Ben nu bezig in liefde in de grote stad, maar dat pakt me tot nu toe nog niet enorm. Ik zoek iets met een beetje diepgang, maar wat wel lekker wegleest. Iemand nog een leuke tip?

1 like

Dankjewel!! :blush: Ben wel benieuwd naar jouw mening nu, waarom viel ie tegen?

Ik heb maar 4 boeken gelezen deze maand:

The Shadow Cipher - Laura Ruby :star::star::star::star::star:
The Tarnished Garden - Alyssa Colman :star::star::star::star:
Good Girl’s Guide to Murder - Holly Jackson :star::star::star::star::star:
The Clockwork Ghost - Laura Ruby :star::star::star::star:

Bijna allemaal rereads. En ik heb deze maand vooral in Hail Mary gelezen, maar het gaat zooo sloom. Ik vind hem wel leuk, maar er zit zoveel wetenschap in en het verhaal vordert daardoor niet echt. Vind de stukken dat hij dingen uittest echt niet boeiend. Wordt het nog beter?

4 likes

Ah ja, dat begrijp ik ook! Ook afhankelijk van wat voor soort boeken je normaal leest denk ik.

2 likes

Mijn lijst van mei

Gallant - VE Schwab :star::star::star:
De honderd jaar van Lenni en Margot - Marianne Cronin :star::star::star::star::star:
Voordat ze verdween - Lisa Gardner :star::star::star::star:
How to kill your family - Bella Mackie :star::star::star::star:
Foudryside- Robert Jackson Bennett :star::star::star::star:

2 likes

Oeh wat vond je hier zo goed aan? Misschien is dit wat ik zoek!

Dankjewel! Die staan nu op m’n lijstje.

1 like

Ik heb het boek geluisterd, fijne leesstem wat al meehelpt. Vond het verhaal onroerend maar moest soms ook lachen.

1 like

Vind hem tot nu toe ook echt fantastisch! Moet nog zo’n 100-150 bladzijden, ben benieuwd

1 like

Ben op zoek naar bijval. Ik heb vanochtend Before the coffee gets cold uitgelezen en ik ben echt een beetje geïrriteerd door hoe slecht dit geschreven was. Zoveel herhalingen en onnodige uitleg.

Voorbeeld van onnodige uitleg

Dit soort dingen:

‘Hirai,’ Kei said as she approached holding a letter. ‘I still have it.’

‘You didn’t throw it out?’ She recognized it instantly. [Dan denk ik: het is duidelijk over welke brief het hier gaat. Hirai herkent de brief, de lezer herkent hem ook, maar Kawaguchi voegt alsnog toe:] She was pretty sure it was the one Kumi had written and left at the cafe three days ago. [En voor als je echt echt echt alles was vergeten:] She had asked Kei to throw it out without having read any of it.’

Waaaarom?

4 likes

Jaaa dit vond ik ook zo irritant! Ik moet zeggen dat ik het sowieso jammer vind als boeken zo enorm gehypet worden. Het valt voor mij dan bijna altijd tegen. Ik heb dat ook altijd met al die YA boeken die door booktok worden aanbevolen, maar daarvan weet ik nu in elk geval dat het gewoon niet mijn genre is. Maar before the coffee gets cold werd ook echt door iedereen aangeraden en ik vond het gewoon echt matig. Wel een geinig concept, maar slecht uitgewerkt en niet fijn geschreven.

4 likes

Hebben jullie ook een abonnement op de digitale bibliotheek en bevalt dat? Ik wil weer eens wat nieuwe boeken voor mijn ereader en als ik een boek koop vind ik het altijd zo balen als ik het uiteindelijk niets vind. Het ziet er qua aanbod wel goed uit namelijk.

1 like

Yes! Of tenminste ik heb een bieb abonnement en daar zit het bij in. Ik lees nu vooral vaak via mijn telefoon, ik heb een hele oude ereader en het omzetten daarop was irritant. Ik lees dus ook vaak fysieke boeken. Het aanbod is vrij uitgebreid maar wisselt wel af en toe!

4 likes

Het enige nadeel vond ik dat het systeem zó lastig te doorzoeken is. Je moet eigenlijk al weten wat je wilt lezen want met gewoon even rondkijken ga je wss niks vinden. Maargoed, zo is kobo plus inmiddels ook. Ik vond een digitaal bieb abonnement goed werken! Ook voldoende keuze in bv meer recente boeken.

5 likes

Ik vind al die colleen hoover boeken zo fijn om te lezen, bladert snel weg. It ends with us, reminders of him, verity, hopeless en november 9 al gelezen en ugly love ligt hier ook nog. Welke vinden jullie nog meer goed van haar?

All your perfects! En Regretting you ook. Zijn ook de enige twee van haar die ik heb gelezen die je nog niet hebt genoemd haha maar ik vind ze allebei wel de moeite waard nog

3 likes

Thanks!!

1 like

Ik ben nu All Your Perfects aan het lezen en vind die tot nu toe erg leuk.

Ik heb naast wat je noemt ook nog Maybe Someday en de Slammed serie gelezen. De Slammed serie was haar debut en vond ik wel ok (3 sterren volgens mij), maar je merkt wel dat het haar oudere boeken zijn dus weet niet zeker of ik ze perse zou aanraden. Maybe Someday vond ik dan leuker.