Ohh ik vond dat essay juist geweldig en heel interessant. Gewaagd ook wel, qua vorm. Ben het wel eens dat het einde wat onbevredigend was, maar ik vond het boek als geheel zo chill en indrukwekkend dat het me niet zoveel uitmaakte.
Ik heb in mei gelezen:
Grootste tegenvaller: Rust en Vreugd van Hendrik Groen. Te veel satire voor mij.
Mijn Goodreadscommentaar over Rust en Vreugd
Volgens de flaptekst is dit boek een schets van het fenomeen ‘de volkstuinvereniging’, en het woord ‘schets’ is wel goed gekozen, vind ik. Rust en Vreugd voelt niet als een roman, meer als een verzameling anekdotes. Het is een beetje Luizenmoeder-achtig, ook wat de karikaturale personages betreft. En dat werkt leuk in een serie, maar in een boek – meh.
Het voelt vooral zo ‘schetserig’ door het vertelperspectief. Groen zet een alwetende verteller in en bekijkt alles een beetje van een afstandje. Er is wel een soort hoofdpersoon, maar die komt niet in elke scène voor en je krijgt weinig mee van het gevoelsleven van de personages.
Al met al niet echt wat ik zoek in een boek, maar ik heb zeker gegniffeld om Rust en Vreugd.
Leukste verrassing: Dinner at the homesick restaurant van Anne Tyler. Heb dit boek ooit op straat gevonden in een tas met Engelstalige literatuur en ineens had ik zin om het te lezen. Het heeft iets gezapigs maar wist me alsnog helemaal mee te slepen. Wil zeker meer van Tyler gaan lezen. Toevallig heeft ze onlangs een nieuw boek uitgebracht (French braid).
Goodreadsreviewtje Dinner at the homesick restaurant
Een fijne historische roman over een (semi?-)disfunctionele familie. Speelt in de jaren 40-60 in Baltimore en deed me qua sfeer en thematiek denken aan De langste nacht van Andria Williams.
Tragisch zonder deprimerend te zijn, ontspannend zonder saai te zijn.
Vind de naam van een van de hoofdpersonen trouwens onmogelijk om uit te spreken: Pearl Tull.
Bedankt trouwens nog voor de vele disfunctionele-families-in-historische-literaire-romans-tips @Blarn @Marquez @anon37863697 @Feather @Era @Sherlock @Frambozentaartje. Sommige boeken heb ik al gelezen (of geprobeerd te lezen haha) en sommige staan al op m’n lijstje maar er zaten ook nieuwe boeken tussen (die ik nog even moet gaan bekijken).
(Lange post geworden dit, oeps.)