Het algemene boekentopic (Deel 2)

Ik heb de morgenster gelezen op aanraden van @Briseis, heb hem twee weken geleden gekregen en in super korte tijd uitgelezen, vond het echt een geweldig boek!! Ik heb er echt van genoten. Ik vond het echt een atypisch boek en ik was zo geintrigeerd door alle personages dat ik alles heel goed wilde lezen. Normaal heb ik toch de neiging snel door het plot naar het einde te razen maar hier niet, al was ik er alsnog snel doorheen omdat het zo boeide.

Ik las jouw bericht @Max en had wel hetzelfde over open eindjes, maar tegelijkertijd vond ik dus alle verhalen heel boeiend (behalve het essay over de dood van Egil :crazy_face:) Ik las dat er een vervolg is geschreven, dus daar ben ik ook super benieuwd naar. Alleen is het geen vervolg op de verhalen die in de Morgenster zijn begonnen als ik de omschrijving lees (in Google translate haha) Ulvene fra evighetens skog heet hij, alleen nog in het Noors nu helaas.

6 likes

Wat leuk, graag gedaan!

1 like

Utopia avenue beviel me wel, dus ik wilde nu beginnen aan cloud atlas. Maar… ik kom er gewoon niet doorheen? Ik heb de engelse versie bij de bieb geleend, maar misschien toch de nederlandse proberen, want ik voel me er echt te dom voor.

3 likes

Je moet jezelf even door het eerste deel heen worstelen maar daarna is het het waard! Ik heb letterlijk 4x het eerste deel gelezen en het gefrustreerd weggelegd om het jaren later weer op te pakken, maar de truc is om door te zetten en niet op te geven :smiling_face_with_tear: en uiteindelijk geef je het 5/5 is mijn voorspelling. (Ik las het in het Engels, ik denk wel dat het dan beter tot zijn recht komt dan in een vertaling)

4 likes

Oke, goed om te weten! Utopia avenue had ik achteraf gezien ook liever in het engels gelezen denk ik. Maar pff, die eerste pagina alleen al. Dagboekvorm is niet mijn favoriet, en ook nog eens al die onbegrijpelijke woorden (ok, voor mij dan). Maar ik ga weer een poging wagen.

1 like

Ahh wat leuk! Elke keer als iemand hier het boek heeft gelezen en het goed beviel word ik heel blij. :biggrin:

En volgens mij zijn @zwaardvis en ik tot nu toe de enigen die het essay konden waarderen, haha.

@Max ik vond Cloud Atlas fantastisch! Heb zelf (lang geleden) de Nederlandse vertaling gelezen en vond bepaalde stukken (met dat vreemde dialect) daardoor iets minder sterk – denk dat wat @zwaardvis zegt wel klopt, dat het beter tot z’n recht komt in het Engels –, maar kan me ook voorstellen dat het beter te volgen is in het NL. Al moet je daar ook wennen hoor. Het is gewoon even een opstapje.

2 likes

@Merrow had jij niet een tijdje terug een artikel geplaatst over een onderzoek naar de achterliggende netwerken in Amerika oa over abortus dingen? Ik ben nu een boek aan het lezen dat hier ook over gaat en ik was wel benieuwd of je die ook kent en hebt gelezen? Ik was al helemaal verbaasd van dat artikel wat jij plaatste, maar dit boek is ook echt bizar. De schrijver was laatst ook te gast bij de Ongelofelijke podcast. Het boek heet Nieuwe kruisvaarders en is geschreven door Sander Rietveld.

1 like

@Bill was dat en ik reageerde toen met een soortgelijk artikel over groepen in Europa.
Heb het boek nog niet gelezen, maar ga ik nu wel op m’n lijstje zetten. Klinkt heel interessant!

1 like

Geïnspireerd door de regenboog 100, wat zijn jullie favoriete queerboeken?

3 likes

Ah had ik het niet helemaal goed onthouden. Ik ben benieuwd wat je van het boek vindt!

1 like

Ik heb eindelijk weer wat kunnen lezen de laatste tijd!

Grief is the Thing with Feathers - Max Porter :star: :star: :star:
Ik vond dit best indrukwekkend, mooi gedaan ook, maar ik had hier echt het gevoel bij dat ik heel wat miste aangezien ik het werk van Ted Hughes niet ken.

Atonement - Ian McEwan :star: :star: :star: :star: :star:
Fantastisch, ik denk dat dit één van mijn favoriete boeken tot nu toe gaat worden.

Valley of the Dolls - Jacqueline Susann :star: :star: :star: :star:
Zeer vermakelijk en triest tegelijk, ben door dit boek heen gevlogen.

Conversations with Friends - Sally Rooney :star: :star: :star:
Interessant, maar eigenlijk vond ik iedereen in het boek vervelend.

Galatea - Madeline Miller :star: :star: :star: :star:
In het Nederlands gelezen vanwege de schitterende illustraties, aanrader.

The Sun and her Flowers - Rupi Kaur :star: 1/2
Hier was ik eigenlijk nogal door teleurgesteld, voelde als semi-diepe teksten die me aan Tumblr deden denken en sommige dingen kwamen me (daardoor?) ook erg bekend voor. Tegen het einde riep de stijl vooral weerstand op, ondanks dat ik de thema’s wel erg belangrijk vond.

The Penelopiad - Margaret Atwood :star: :star: :star: :star:
Deze vond ik dan wel weer heel goed. Alleen vond ik de manier waarop Helena van Troje geschreven werd en de rivaliteit tussen haar en Penelope jammer. Verder weet ik nog steeds niet helemaal wat ik van bepaalde zaken vond, maar vond de opzet en structuur sterk (en ik heb een zwak voor onbetrouwbare vertellers en Odysseus en Penelope).

6 likes

Bij Cloud Atlas is het eerste deel echt even doorzetten, maar daarna wordt het net zoals @zwaardvis zegt, het waard! Ik heb 'm met een vriendin gelezen en wij hadden dezelfde ervaring (vooral al die onbekende woorden, haha), maar het wordt beter!

Eindelijk weer eens wat goede boeken gelezen :blush:

1. Love and Other Words – Christina Lauren :star: :star: :star:
  2. Sheets (Sheets #1) – Brenna Thummler :star: :star: :star:
  3. The Midnight Library – Matt Haig :star: :star: :star: :star:
  4. Het zolderkamertje aan de Bloemgracht – Mia Zomerdijk :star: :star: :star:
  5. The Risk (Mindf*ck Series #1) – S.T. Abby :star: :star: :star: :star:
  6. Sidetracked (Mindf*ck Series #2) – S.T. Abby :star: :star: :star: :star:
  7. Scarlet Angel (Mindf*ck Series #3) – S.T. Abby :star: :star: :star: :star:
  8. All the Lies (Mindf*ck Series #4) – S.T. Abby :star: :star: :star: :star:
  9. Paint It All Red (Mindf*ck Series #5) – S.T. Abby :star: :star: :star: :star:
  10. The Soulmate Equation – Christina Lauren :star: :star: :star: :star:.5
  11. The Viscount Who Loved Me (Bridgertons #2) – Julia Quinn :star: :star: :star:
  12. Sywerts miljoenen: De jacht op het mondkapjesgoud – Jan-Hein Strip, Stefan Vermeulen :star: :star: :star: :star:
  13. Persepolis (Persepolis #1) – Marjane Satrapi :star: :star: :star: :star:
  14. Ga gewoon wat leuks doen – Aafke Romeijn :star: :star: :star: :star::star:
  15. Little Fires Everywhere – Celeste Ng :star: :star: :star: :star:
  16. My Favorite Half-Night Stand – Christina Lauren :star: :star: :star:
13 likes

Oeh de Mindfuck serie! Zie nooit iemand die dat ook heeft gelezen buiten booktube/booktok en vond m echt top :heart_eyes:

1 like

Het is eigenlijk helemaaaal niet mijn genre, maar ik zag het ook op booktube en het zijn korte boeken dus ik dacht ik geef het gewoon een kans en omg :scream:

1 like

Heeft iemand Lapvona (het nieuwe boek van Ottessa Moshfegh) al gelezen? Het schijnt echt ranzig te zijn en krijgt best slechte reviews. Ik ben best benieuwd haha

4 likes

Ik had er nog niet over gehoord maar dit klinkt juist wel interessant haha
Ik vond My year of rest and relaxation sowieso een topboek dus was al wel nieuwsgierig naar andere boeken van haar

3 likes

Wat vind je zo top aan dat boek? Ik vind het echt nog steeds zo ongelofelijk vaag. De humor die snapte ik niet denk ik, want dat is mij niet echt bijgebleven. Alleen een rare cirkel van slapen en wakker worden en weer slapen. Een van de meest vreemde boeken die ik heb gelezen

2 likes

Ja echt een van mijn lievelingsboeken! Haar korte verhalen zijn eigenlijk mijn favoriet, soms echt bizar. Dit boek klinkt nog vager, kijk er echt naar uit

@Marquez huh er zit toch veel meer betekenis achter dan alleen maar gaan slapen en wakker worden? Ze trekt zich terug uit de maatschappij, neemt een passieve houding aan in een leven dat verwacht dat ze continu de knappe vrouw speelt, etc.

3 likes

Als je de titel noemt dan zou ik het boek in eerste instantie zo omschrijven. Ik geloof wel dat er meer achter zit hoor en ik haalde dat er tijdens het lezen ook wel enigszins uit, maar moest daar wel moeite voor doen. Uitlezen heeft me ook wel moeite gekost. Vooral omdat veel recensies positief waren dacht ik jou doorzetten. Het was goed geschreven dus doorlezen was prima maar ik begrijp de goede recensies niet perse. ik zou het geen topboek noemen en vraag mij dus af wat het dan wel top maakt.