Het algemene boekentopic (Deel 2)

Boeken in juni. Een heel random lijst haha. Ik lees via mijn Scribd abo dus dan zie je mss het verband qua suggesties. Seinfeldia vind ik echt top als je een Seinfeldfan bent, alleen laatste hoofdstuk wat afgeraffeld. Daardoor kreeg ik de bio van Kal Penn als aanrader (van Harold & Kumar), maar die bleek verrassend leuk te zijn. Echt een leuke intelligente man, en ook herkenbare culturele raakvlakken.

Toen kwam ik dus uit op een boek over moraliteit door de schrijver van The Good Place haha.

Plus even een lekker feministisch boek in combinatie met 90s voorbeelden, vond deze wel heel erg vanuit Amerikaans en wit perspectief en wat ongenuanceerd, maar alsnog wel leuk om te lezen.

De interpreter of maladies heb ik gelezen, omdat Kal Penn de boeken noemde en aanraadde in zijn bio en vond het echt prachtige korte verhalen. Ga zeker meer van haar lezen.

Dus ja, ben beetje all over the place, maar wel heel leuk om zo dingen te ontdekken.

11 likes

Ik heb maar één boek gelezen in juni (was er zelfs al in mei in begonnen): the seven husbands of Evelyn Hugo. Ik kan mijn vinger er niet goed op leggen maar ik vond dit dus echt niet zo’n boeiend boek :grimacing: te Amerikaans ofzo, en ik had ook wel heel hoge verwachtingen omdat het zo gehypet wordt.

Nu ben ik begonnen in deze
image
Een collectie kortverhalen over vrouwen in Korea.

9 likes

Ik ben echt super benieuwd naar Rebecca Ross - A River Enchanted!

1 like

Had precies dezelfde ervaring met The Seven Husbands of Evelyn Hugo!

2 likes

Ik heb de laatste tijd mijn zomer tbr bij elkaar gesprokkeld :books: Ze zijn speciaal voor als ik op vakantie ga eind augustus, dus ik moet nog even wachten.
Ik heb geprobeerd om de natuur een beetje terug te laten komen in de boeken, al dan niet alleen op de cover.

En ik zie dat er twee boeken matchen met die van jou @DaintyDream :slightly_smiling_face:

16 likes

Mijn gelezen boeken in juni! Vond Perzik bloesem lente heel mooi en The poppy war vond ik ook erg goed!

9 likes

Vond het ook tegenvallen (@VeresPalne). Wel fan van Daisy Jones en ik vond Malibu Rising ook wel chill.

2 likes

Wat leuk om te zien allemaal! Haal hier veel inspiratie uit.
Ik probeer het ook eens voor het eerst te noteren, voor mijn doen heel veel (uit)gelezen in juni:

• Daar waar de rivierkreeften zingen :star: :star: :star: :star: heb er heel lang over gedaan om deze uit te lezen maar het einde was het waard (op papier)
  • De kennismaking: Faxen aan Ger #1 :star: :star: :star: zoo veel over gehoord dat mijn verwachtingen denk ik te hoog waren. Misschien moet ik nog even doorzetten want er zijn vijf delen, maar in dit eerste deel vond ik haar vaak irritant. Schijnt dat ze wel een hele ontwikkeling doormaakt. (deze via de online bibliotheek)
  • Strijd en metamorfose van een vrouw (Édouard Louis) :star: :star: :star: heel kort, heeft op mij niet zo veel indruk gemaakt. Schijnt dat zijn andere boek heel goed is volgens de Shitshow maar die heeft de bieb nog niet als ebook. (via de online bibliotheek)
  • 30 dates cadeau - Noor Spanjer :star: :star: :star: :star: vloog hier doorheen, binnen 1,5 dag uit. Was leuk! (op papier)

nu bezig in:

• Bange mensen stellen geen vragen - Renate Rubinstein, samengesteld door Ronit Palache. Ben net over de helft en zou het tot nu toe :star: :star: :star: :star: :star: geven, erg slim en grappig geschreven. Lijkt soms ook zo actueel terwijl Renate voor mijn geboorte al overleed. Heel verschillende onderwerpen, soms skip ik er wat meer doorheen en soms lees ik pagina’s juist meerdere keren en stuur ik er foto’s van naar vrienden. (via de online bibliotheek).
  • Kus me, Straf me - Marja Pruis. Ik kom hier nog niet zo lekker in, het is tot nu toe veel een bespreking van verschillende boeken. Misschien nog even doorlezen voor het leuk wordt, ben pas op 36%. (via de online bibliotheek).
9 likes

Ik heb voor het eerst in tijden weer eens een boek uitgelezen :smile: en volgens mij vind ik de boeken van de crime Compagnie wel leuk, dus ik kan gelijk verder!
Heb nu ‘Hej Denemarken’ gelezen, boeiend, wel beetje voorspelbaar en iets teveel wendingen. Maar heb me erg vermaakt

2 likes

Mijn readingtrack ligt op dit moment echt even stil. Twee maanden geleden was ik begonnen aan 1Q84 (de complete trilogie in 1 boek) en dat blijkt toch best een commitment te zijn… hopelijk lees ik hem deze maand echt uit. Met oog op de start van de zomervakantie (ik werk in het onderwijs) ben ik van plan om mijn leesgoal aan te vullen met heel wat boeken.

Ik heb toevallig ook net de kennismaking van Nicolien Mizee uit en ik vond het ook niet geweldig (wat ik had verwacht door alle recensies) ik weet niet of ik per se zin heb om de andere delen ook te lezen. Edouard Louis wil ik ook graag nog lezen, ook door de shitshow haha

1 like

Op mijn werk gaan we lezen proberen te stimuleren en volgens een collega zijn onze islamitische meiden / jonge vrouwen vooral geïnteresseerd in boeken waarin islamitische vrouwen een rol spelen. Het moeten wel boeken zijn die beschikbaar in het Nederlands zijn maar mogen wel vertaald zijn.
Hebben jullie nog ideeën? Ik kan alleen op Tahereh Mafi komen.

@zwaardvis ik vond De kennismaking ook maar een lastig boek. Goed geschreven en soms echt grappig, maar het werd steeds saaier en man man man wat heb ik me zitten ergeren aan Mizee.

@anon91169173 ik kan echt niks bedenken met een islamitische vrouw als hoofdpersoon… Gênant eigenlijk. Maar in de boeken van Khaled Hosseini spelen ze wel een rol, is dat iets? Dan denk ik dat ik nog best een beetje divers lees maar dat valt dus wel tegen. :’) Het boek van Lale Gül heb ik toevallig wel gelezen maar dat lijkt me niet echt geschikt. Kan me ook niet voorstellen dat iemand daar meer leeszin van krijgt haha.

3 likes

Liefde met een hoofddoek van Shelina Zahra Janmohamed

Je zou eens bij oxfam novid kunnen zoeken. De bibliotheek heeft ook wel veel boeken daarvan.

Uitgeverij de wereldbibliotheek ook wel.

2 likes

De kaart van zout en sterren van Zeyn Joukhadar?
Ik heb hem zelf nog niet gelezen maar staat al lang op mijn verlanglijstje.

Huis in brand van Kamila Shamsie is misschien ook een optie? Die heb ik wel al gelezen, aangrijpend verhaal.

2 likes

De Daevabad trilogie (The City of Brass is het eerste boek en is al vertaald, de andere boeken worden dat nog geloof ik) van S.A. Chakraborty

1 like

Bedankt voor alle suggesties. Ik ga in de zomervakantie mij eens verdiepen in de aanbevelingen met mijn doelgroep in het achterhoofd.

1 like

Ik ben nu boek 4 (van de 6) aan het lezen van De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel. Ik vond het eerst iets te snel gaan maar ben er helemaal ingetrokken nu, heel mooie verweving van mythen, geschiedenis en het heden! Het gaat echt een beetje in je zitten.

2 likes

Ik vond Voordat de koffie koud is juist prachtig beschreven haha! Het is bedoeld als toneelvoorstelling, daardoor vond ik de schrijfstijl echt niet storend.

1 like

Ja dat zag ik inderdaad! Maar nee had toch zoiets van: als je een adaptatie doet, doe het dan goed. Vond het gewoon tekortschieten als roman, juist in de dingen die je in een toneelstuk niet hebt, en in een boek wel (introspectie bijv. – of waren dat dan ooit monologen, kan ook – en de meer samenvattende/beschrijvende stukken). Het waren vooral onnodige herhalingen en uitleg die mij stoorden trouwens, niet per se de woordkeuzes of formuleringen of zo. Waar zat voor jou de schoonheid in?

4 likes