Op mijn werk gaan we lezen proberen te stimuleren en volgens een collega zijn onze islamitische meiden / jonge vrouwen vooral geïnteresseerd in boeken waarin islamitische vrouwen een rol spelen. Het moeten wel boeken zijn die beschikbaar in het Nederlands zijn maar mogen wel vertaald zijn.
Hebben jullie nog ideeën? Ik kan alleen op Tahereh Mafi komen.
@zwaardvis ik vond De kennismaking ook maar een lastig boek. Goed geschreven en soms echt grappig, maar het werd steeds saaier en man man man wat heb ik me zitten ergeren aan Mizee.
@anon91169173 ik kan echt niks bedenken met een islamitische vrouw als hoofdpersoon… Gênant eigenlijk. Maar in de boeken van Khaled Hosseini spelen ze wel een rol, is dat iets? Dan denk ik dat ik nog best een beetje divers lees maar dat valt dus wel tegen. :’) Het boek van Lale Gül heb ik toevallig wel gelezen maar dat lijkt me niet echt geschikt. Kan me ook niet voorstellen dat iemand daar meer leeszin van krijgt haha.
Liefde met een hoofddoek van Shelina Zahra Janmohamed
Je zou eens bij oxfam novid kunnen zoeken. De bibliotheek heeft ook wel veel boeken daarvan.
Uitgeverij de wereldbibliotheek ook wel.
De kaart van zout en sterren van Zeyn Joukhadar?
Ik heb hem zelf nog niet gelezen maar staat al lang op mijn verlanglijstje.
Huis in brand van Kamila Shamsie is misschien ook een optie? Die heb ik wel al gelezen, aangrijpend verhaal.
De Daevabad trilogie (The City of Brass is het eerste boek en is al vertaald, de andere boeken worden dat nog geloof ik) van S.A. Chakraborty
Bedankt voor alle suggesties. Ik ga in de zomervakantie mij eens verdiepen in de aanbevelingen met mijn doelgroep in het achterhoofd.
Ik ben nu boek 4 (van de 6) aan het lezen van De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel. Ik vond het eerst iets te snel gaan maar ben er helemaal ingetrokken nu, heel mooie verweving van mythen, geschiedenis en het heden! Het gaat echt een beetje in je zitten.
Ik vond Voordat de koffie koud is juist prachtig beschreven haha! Het is bedoeld als toneelvoorstelling, daardoor vond ik de schrijfstijl echt niet storend.
Ja dat zag ik inderdaad! Maar nee had toch zoiets van: als je een adaptatie doet, doe het dan goed. Vond het gewoon tekortschieten als roman, juist in de dingen die je in een toneelstuk niet hebt, en in een boek wel (introspectie bijv. – of waren dat dan ooit monologen, kan ook – en de meer samenvattende/beschrijvende stukken). Het waren vooral onnodige herhalingen en uitleg die mij stoorden trouwens, niet per se de woordkeuzes of formuleringen of zo. Waar zat voor jou de schoonheid in?
Het magische, juist ook de herhaling, het afwegen en het sterke gevoel: wat zou ik zelf doen als ik terug kon in de tijd? Misschien meer het grotere geheel dan specifiek de schrijfstijl!
Even geantwoord op mezelf want daar staat voorbeeldje van een herhaling die me stoorde @Frambozentaartje.
Ja, ben het wel eens dat dit goed overkwam! Juist omdat al die heel verschillende mensen steeds in dezelfde setting terechtkomen en die zo anders ervaren en ‘gebruiken’.
Ah ja precies, ik kon dat wel herleiden naar de vertaling van toneelstuk naar boek, dus het stoorde me niet echt. Had ik niet geweten dat het origineel een toneelstuk was, had ik het vervelender gevonden denk ik!
Hmm ja alsof het misschien in de dialoog zat of zo? Zo van: ‘ehh is dat niet die brief waarvan ik zei dat je hem weg moest gooien?’
Ja, dat denk ik! En dat de teksten eromheen meer de decor beschrijven, waardoor het vaak ook heel erg gedetailleerd is (zoals met die klokken), dat vond ik er juist ook wel grappig aan, beschrijft wat beeldender dan de meeste boeken doen.
Ik ben nu zo’n vijftig bladzijden in De Mitsukoshi Troostbaby Company van Auke Hulst en wauw, ik ben tot nu toe echt onder de indruk! Ben ook zo benieuwd hoe het verder gaat
Ik heb afgelopen maand
Bernlef- Hersenschimmen ,5
en
Het leven speelt met mij- David Grossman gelezen
(deze was ik eigenlijk al vergeten dat ik die gelezen had).
Ik was ook begonnen in de Thursday murder club, maar het kon me niet echt pakken en ik vond die personages een beetje erg gezapig en onnatuurlijk. Dus gestopt.
Ook begonnen in Beautiful World where are you van Sally Rooney, maar vond die personages echt vreselijk, dus ook na een aantal bladzijden gestopt. Nu begonnen in Pachinko en dat pakt me tot nu toe wel
Ik heb net Valse Getuige van Karin Slaughter uit. Heel spannend, wel echt gore stukken erin, maar dat is altijd met haar.
Trigger warning voor seksueel geweld en pedofilie.
Ik vind het echt vet dat je zoveel leest! Heb je tips hoe je dit doet? Ik lees op een vakantie nog niet zoveel als deze lijst, en het aantal boeken dat ik wil lezen loopt alleen maar op!
Zeker! Ik lees van mezelf vrij snel, dat helpt sowieso. Maar andere tips:
- Plan een vast moment in per dag om even te lezen. Ik lees bijna altijd voor ik ga slapen, maar een vriendin van me juist als ze wakker wordt. Gewoon even een half uurtje in bed, zodat je iedere dag in ieder geval even leest.
- Lees alleen boeken die je leuk vindt. Als je ergens niet inkomt, gewoon wegleggen. Er zijn zoveel boeken op de wereld dat het echt zonde is als je ergens doorheen moet ploeteren en daarom minder snel je boek oppakt.
- Neem je boek of ereader overal mee naartoe. Treinvertraging, even wachten voor een afspraak, koffietje op het terras? Lekker je boek lezen.
- En op dagen dat je meer vrije tijd hebt, gewoon tijd inplannen om te lezen. 's Avonds je boek pakken ipv Netflix aanslingeren, zaterdagmiddag met je boek het park in, telefoon weg en gewoon een uur of langer alleen maar lezen. Tijd voor maken dus!
Misschien een beetje voor de hand liggende tips, maar wie weet heb je er wat aan
En @Cookie05 sinds mijn bibliotheek abonnement durf ik ook meer genres te lenen om te zien wat mij aanspreekt, en leg ik ook sneller boeken weg. Als ik ze koop vind ik dat sneller zonde.