Juni en juli samen, want ook al was ik heel juni op huwelijksreis, ik heb toen amper kunnen lezen (te druk :’)).
Gratis geld voor iedereen: sowieso Rutger Bregman fan (ik weet dat velen hem niet kunnen uitstaan maar daar heb ik geen last van) en hij heeft me weer verder geradicaliseerd voor een basisinkomen. 5 sterren!
Lampje: hoorde er zoveel over, reviews allemaal lovend, maar ik vond er echt niets aan. Zaten wel schattige dingen in maar ik heb het niet uitgelezen (was een luisterboek) want het kon me weinig boeien. 2 sterren.
Ga gewoon wat leuks doen: goed boek met vele aspecten rondom depressie verteld vanuit Aafkes eigen ervaringen. Soms herkenbaar. Fijn boek als je er meer over wil weten. 4 sterren.
Wat jij niet ziet: halverwege kwam ik erachter dat de serie Behind her eyes (Netflix) op dit boek is gebaseerd. Toen wilde ik nog sneller doorlezen om erachter te komen wat nu die enorme plottwist aan het einde zou worden. En dat stelde niet teleur! Zat erg goed in elkaar, alle puzzelstukjes klopten uiteindelijk. De serie, die ik erna meteen heb gekeken, is veel oppervlakkiger met minder details dus ik zou zeker het boek aanraden. 4,5 ster!
Eigen welzijn eerst: over wellnessrechts en de rol van de middenklasse in huidige extremistische bewegingen. Heel interessant en nuttig boekje. 4 sterren.
Nu is het aan ons: heel inspirerend, hoopgevend, volledig maar toch kort boekje over het burgerberaad als instrument om grote vraagstukken op te lossen met behoud van draagvlak. Ik ben helemaal fan van dit idee en hoop echt dat de overheid dit ook in gaat zien. 5 sterren.
Er is er hier maar één de baas!: gaat over Gerard Sanderink die in de ban is van Rian van Rijbroek, de welbekende cybercharlatan. Fascinerend verhaal, en heel goed verhalend geschreven. Heb 'm als luisterboek geluisterd en vloog er doorheen. 5 sterren.
Leven en laten leven: volgens mij bij iedereen bekend, over abortus en zelfbeschikking. Fijn dat het is geschreven en goed om te lezen. 4,5 ster.
Monterosso mon amour: het boekenweekgeschenk, heel leuk kort verhaal voor tussendoor. Had nog niet eerder iets van Ilja gelezen, maar hij schrijft erg leuk dus ik ben nu wel benieuwd naar zijn andere boeken. 4 sterren.
1984: had deze classic nog nooit gelezen dus dat moest er maar eens van komen. Erg goed, maar ik denk dat ik het verhaal door de jaren heen al best goed ben gaan kennen en dat het daardoor niet heel erg binnen kwam. Desondanks was ik wel onder de indruk. Blijft eng dat er altijd parallellen zijn met de huidige tijd (@ Putin). 4 sterren.
Comfort me with apples: had er op het forum over gelezen, en toen ik in een héle mooie boekenwinkel was in de VS dacht ik, ik koop dit boek (want dun en moet nog lang reizen) om op het strand te lezen en dat deed ik. Ik had talloze theorieën over waar dit verhaal keen kon gaan, maar het einde bleef een mooie verrassing. Erg origineel, van genoten! 4 sterren.