Ik ben dit boek nu voor de 3e keer aan het proberen te lezen, de eerste twee keer ben ik na een paar hoofdstukken afgehaakt omdat ik er echt niet in kon komen. Nu heb ik zoiets van ‘en uitlezen zul je!’ en vind ik het inmiddels een oké boek. Ik vind het vooral gewoon echt zo’n typisch YA boek waarvan je dan denkt 'oké ik heb ‘t gelezen, next’. Zou het 2,5e ster geven
Wie kan me helpen? Ik ben opzoek naar roman boeken waar je het gevoel van krijgt van “dit wil ik ook!!”, diepgang, maar wel lekker makkelijk om weg te lezen. A la It ends with us, dat boek vond ik echt geweldig!
Juni en juli samen, want ook al was ik heel juni op huwelijksreis, ik heb toen amper kunnen lezen (te druk :’)).
Gratis geld voor iedereen: sowieso Rutger Bregman fan (ik weet dat velen hem niet kunnen uitstaan maar daar heb ik geen last van) en hij heeft me weer verder geradicaliseerd voor een basisinkomen. 5 sterren!
Lampje: hoorde er zoveel over, reviews allemaal lovend, maar ik vond er echt niets aan. Zaten wel schattige dingen in maar ik heb het niet uitgelezen (was een luisterboek) want het kon me weinig boeien. 2 sterren.
Ga gewoon wat leuks doen: goed boek met vele aspecten rondom depressie verteld vanuit Aafkes eigen ervaringen. Soms herkenbaar. Fijn boek als je er meer over wil weten. 4 sterren.
Wat jij niet ziet: halverwege kwam ik erachter dat de serie Behind her eyes (Netflix) op dit boek is gebaseerd. Toen wilde ik nog sneller doorlezen om erachter te komen wat nu die enorme plottwist aan het einde zou worden. En dat stelde niet teleur! Zat erg goed in elkaar, alle puzzelstukjes klopten uiteindelijk. De serie, die ik erna meteen heb gekeken, is veel oppervlakkiger met minder details dus ik zou zeker het boek aanraden. 4,5 ster!
Eigen welzijn eerst: over wellnessrechts en de rol van de middenklasse in huidige extremistische bewegingen. Heel interessant en nuttig boekje. 4 sterren.
Nu is het aan ons: heel inspirerend, hoopgevend, volledig maar toch kort boekje over het burgerberaad als instrument om grote vraagstukken op te lossen met behoud van draagvlak. Ik ben helemaal fan van dit idee en hoop echt dat de overheid dit ook in gaat zien. 5 sterren.
Er is er hier maar één de baas!: gaat over Gerard Sanderink die in de ban is van Rian van Rijbroek, de welbekende cybercharlatan. Fascinerend verhaal, en heel goed verhalend geschreven. Heb 'm als luisterboek geluisterd en vloog er doorheen. 5 sterren.
Leven en laten leven: volgens mij bij iedereen bekend, over abortus en zelfbeschikking. Fijn dat het is geschreven en goed om te lezen. 4,5 ster.
Monterosso mon amour: het boekenweekgeschenk, heel leuk kort verhaal voor tussendoor. Had nog niet eerder iets van Ilja gelezen, maar hij schrijft erg leuk dus ik ben nu wel benieuwd naar zijn andere boeken. 4 sterren.
1984: had deze classic nog nooit gelezen dus dat moest er maar eens van komen. Erg goed, maar ik denk dat ik het verhaal door de jaren heen al best goed ben gaan kennen en dat het daardoor niet heel erg binnen kwam. Desondanks was ik wel onder de indruk. Blijft eng dat er altijd parallellen zijn met de huidige tijd (@ Putin). 4 sterren.
Comfort me with apples: had er op het forum over gelezen, en toen ik in een héle mooie boekenwinkel was in de VS dacht ik, ik koop dit boek (want dun en moet nog lang reizen) om op het strand te lezen en dat deed ik. Ik had talloze theorieën over waar dit verhaal keen kon gaan, maar het einde bleef een mooie verrassing. Erg origineel, van genoten! 4 sterren.
Ik heb maar drie boeken gelezen in juli. Twee zijn rereads.
Sevenster - Alexandra Penrhyn Lowe
Niet geweldig geschreven, maar echt zo’n jeugdboek dat ik kan blijven herluisteren. Jammer dat de vervolgen absoluut niet dezelfde sfeer (en personages?) hebben.
The Psychology of Time Travel - Kate Mascarenhas
Zo’n mooi boek. Het gaat over vier vrouwen die in de jaren 60 tijdreizen uitvinden en de gevolgen daarvan. Het is soms ingewikkeld met allerlei tijdlijnen door elkaar, maar wel goed te doen. Jammer dat dit boek niet bekender is. Volgens mij zou het echt een toffe tv-serie zijn.
Blue Lily, Lily Blue - Maggie Stiefvater.
Nog een reread. Ik heb altijd zin om The Raven Cycle te lezen in de zomer, haha. Vorig jaar heb ik deel 1 en 2 herlezen, dit jaar 3 en 4. Ben al begonnen met deel 4.
Ik heb volgens mij bijna iedereen al toegevoegd, maar dit is mijne:
Dit heb ik gelezen in Juli:
- Emily Henry - You and me on vacation
- Lauren Christina - The Unhoneymooners (luisterboek)
- Raman Akshaya - The Ivory Key
- Emily Henry - Book Lovers
- Taylor Jenkins Reid - The Seven Husbands of Evelyn Hugo (luisterboek)
- Raynor Winn - The Wild Silence
Ik vond vooral de Emily Henry boeken lekker weglezen. In de zomer lees ik vaak alleen maar dit soort boeken. The Wild Silence vond ik tegenvallen na The Salt Path.
Mijn TBR voor deze maand:
En ik luister The Pho Love Story.
We were liars heb ik ook gelezen, een apart verhaal vond ik. De prequel (we were family) heb ik laatst ook gekocht maar moet ik nog lezen
Ben benieuwd, ik ben er gisteravond in begonnen, maar nog niet zo ver. Ik heb ook eigenlijk helemaal niet gekeken waar het over gaat.
Ik ben op vakantie & heb gister gewoon 6 uur gelezen, zo heerlijk. Thuis vaak niet eens de rust meer om uurtje te lezen. Houd op vakantie altijd van historische romans, no idea why haha, en ben nu bezig aan de Deverill reeks. Heerlijk.
Goeie leesmaand gehad, beste boek vond ik Tayari Jones - Het op één na beste leven. Dat gaat over een man die illegaal getrouwd is met 2 vrouwen en bij elk van die vrouwen een dochter heeft. Vrouw 1 en dochter 1 weten niks af van het tweede gezin van die man. Het boek wordt verteld vanuit het standpunt van de dochters en het speelt zich af in Atlanta in de jaren 1970-80. Wat ik er fijn aan vond, is dat het ondanks alle drama niet soapy werd. Er zijn ook serieuze thema’s (zoals economische en raciale ongelijkheid) verweven in het verhaal waardoor het gelaagder aanvoelt dan je zou verwachten van een simpel verhaal over een bigamist.
Nu ben ik bezig in 2 boeken:
- Utopia avenue van David Mitchell: roman over een fictieve Britse rockband uit de jaren '60. Het heeft goede momenten maar helaas ook veel saaie delen. Ik zit nu ongeveer op 2/3de van het boek en heb het nog maar eens weg gelegd. Ik hoopte dat het een beetje zou lijken op Daisy Jones & The Six maar helaas.
- Het huis Gucci van Sarah Gay Forden. Omdat ik de filmversie (House of Gucci uiteraard) nog niet heb gekeken, wou ik eerst het boek lezen. Het is wat ik verwachtte: veel familiedrama en een geschiedenis van Gucci. Ik vind het wel interessant. Het enige irritante vind ik dat ik de namen niet goed kan onthouden waardoor ik soms 5x in 1 hoofdstuk moet terugbladeren naar de stamboom om te kijken over welke broer het nu weer gaat. Maar ok, het ligt misschien aan de warmte van de laatste dagen dat mijn geheugen minder goed werkt haha
Ik heb ook enkele mensen toegevoegd op goodreads naam begint met een S
@Foucher Had jij nou een illumicrate subscription? Zo ja, kan je ook veel maanden achter elkaar skippen? (of misschien iemand anders die dit weet?)
Ik vind het echt jammer dat ik nou weer The Atlas Six misloop doordat hij door mensen met een subscription al is uitverkocht, maar de normale maandelijkse boeken spreken me zelden aan
Allemaal gelezen behalve die bovenste beetje zelfde boekensmaak wellicht? Heb je een goodreads acc waar ik je op kan volgen?
Zat in juli een beetje in een reading slump, maar nog wel leuke boeken gelezen uiteindelijk.
Heb inmiddels ook maar geaccepteerd dat ik in een tiktok romance books fase zit inc. cringy covers Probeerde mezelf te dwingen wat anders te lezen zoals Little Women (classic) of The Humans (sci-fi), maar dan komt er helemaal niks van.
Bij de online bibliotheek ga ik er ook in met een ander standpunt: waarschijnlijk hebben ze wat ik wil lezen NIET, maar vind ik soms wel dingen waarvan ik nog niet wist dát ik ze wilde lezen.
Nu op mijn online boekenplank:
De geliefden van Willemijn Kranendonk (vrij recent uitgegeven!)
Ik zal verdwijnen in het donker van Michelle McNamara (zou ‘m liever in het Engels lezen maar alas)
Hier zijn is niet de bedoeling van Lauranne van Grinsven, ook gloednieuw
Op hun instagram staan ook vaak leuke tips
Ik had m’n gelezen boeken van juli nog niet gedeeld en vind 't wel leuk om dat te doen, dus bij deze!
S.T. Abby - Scarlet angel (#3 in the Mindfck serie)
S.T. Abby - All the lies (#4 in the Mindfck serie)
S.T. Abby - Paint it all red (#5 in the Mindf*ck serie)
Ik heb deze hele serie echt in twee dagen uitgelezen, was echt top. Las heel lekker weg, had een interessant plot, echt een leuke aanrader van hier.
R.F. Kuang - The Dragon Republic (#2 in the Poppy War serie)
R.F. Kuang - The Burning God (#3 in the Poppy War serie)
Absoluut een heel goede trilogie, al vond ik hem wel (zoals meer trilogieën) met elk boek toch wat minder worden. Alsnog wel een aanrader!
Taylor Jenkins Reid - Malibu Rising
Lekker standalone, heerlijk voor mee op vakantie. Denk ik dan, want ik heb 'm in m’n achtertuin uitgelezen maar de vibe was er.
Pat Barker - The Women of Troy
Pat Barker - The Silence of the Girls
Een duologie over een aantal vrouwen in de Trojaanse oorlog, met als hoofdpersoon Briseïs. Ik vond het interessant om vanuit dit oogpunt het wel bekende verhaal te lezen. Ik heb eerst deel twee gekocht, volledig op de cover haha, en had niet eens de achterflap gelezen dus moest thuis nog deel één nabestellen.
Jennifer Saint - Ariadne
Ik geloof dat dit op internet wordt weggezet als een feministische kijk, maar dat vind ik absoluut niet. Ik vind dat de schrijfster best wel wat (onaardige) stereotypes over vrouwen gebruikt, en ondanks dat de tijd absoluut niet vrouwvriendelijk was en ik me best kan voorstellen dat een feministische kijk lastig op te schrijven is, was dit het in mijn ogen gewoon niet.
Sabaa Tahir - An Ember in the Ashes (#1 in the An Ember in the Ashes serie)
Lekker weglezend eerste boek uit een serie van vier, ik ben nu bezig aan het tweede boek. Ben benieuwd naar de rest van het plot en wat er nog gaat komen, maar absoluut een goede eerste opzet met prima world-building.
Ik heb net Daar waar de rivierkreeften zingen uitgelezen - zondag begonnen, dus uiteindelijk in rap tempo doorheen gewerkt
Het verhaal vond ik goed en toen ik er eenmaal in zat heel meeslepend, ik heb vandaag echt langer doorgelezen dan ik van plan was. Het einde voelde voor mij wel een beetje afgeraffeld en voorspelbaar, wat mij betreft had het na de uitspraak kunnen stoppen.
Daarnaast las ik de vertaalde versie (want gekregen) en ik vond de vertaling op sommige punten echt matig, er zaten best wat taalfouten en slordigheden in. Dat vond ik ook een tegenvaller want dat haalde me dan steeds weer even uit het verhaal. En er werd steeds blank geschreven in plaats van wit, dat vond ik ook opvallend maar past misschien wel in de tijd waarin het zich afspeelt. Hoe kijken anderen daar tegenaan?
Ik vond het wel goed hoe het boek discriminatie/racisme wel expliciet benoemde, zonder dat het het hoofdthema werd of het verhaal overheerste.
De audioboeken zijn ook fijn!
Ik heb ook Illumicrate. Je kan onbeperkt skippen, behalve de eerste, maar volgens mij moet je het wel per box steeds instellen.