Het algemene boekentopic (Deel 2)

Jade City is trouwens heeeel iets anders, maar die trilogie hoort nu echt bij mijn favoriete fantasy.

1 like

Nimmernacht vond ik ook erg goed, maar zou ik niet perse aanraden als eerste fantasy. Opzich prima te begrijpen maar het leest wel ‘zwaarder’ door de vele voetnoten bijv.

Het is wel dark tho, dus als je dat zoekt zit je met dit boek sowieso goed (The Poppy War is misschien dan ook nog een goede, maar ook dat zie ik niet perse als eerste fantasy boek)

2 likes

Je doet helemaal niks verkeerd, literatuur is lijden!!!

(Dat essay is volgens mij gewoon een ‘hit or miss’-ding; de meesten hier vonden het maar niks. Was de rest van het boek je wel goed bevallen?)

1 like

Ik heb alweer een paar boeken op rij gelezen die niet geweldig waren. Zo jammer vind ik dat. Sommigen ook echt met hoge verwachtingen vooraf. Meh. Als iemand nog een gouden tip heeft hoor ik het graag, haha. Boeken die ik wel echt goed vond het afgelopen jaar waren onder andere Max, Mischa en het Tet-offensief, Honderd jaar eenzaamheid, Het achtste leven, De ontembare.

Net weer een aantal boeken gekocht via boekenkraam, echt een dikke tip trouwens!

2 likes

Welke waren dat?

1 like

O.a. De boekendief, een boek van Javier Marias (heb al meerdere boeken gelezen van hem die ik wel goed vond), Duizend schitterende zonnen. Ook wel een paar hele bekende dus die ik dan wat vind tegenvallen, bv ook Shuggie Bain (wel goed maar niet geweldig).

Ik heb vooral zin in een boek waar ik gewoon weer helemaal in verdwijn denk ik, in plaats van een boek waarvan ik dan denk mwaaah.

3 likes

Misschien Crossroads (ben ik nu zelf in bezig), De morgenster (blijf hem aanraden maar dit was echt mijn ultieme verdwijnboek van het afgelopen jaar), Hamnet, Een klein leven, Americanah, iets van Donna Tartt of Kazuo Ishiguro? En als je wat minder literair wilt misschien Celeste Ng, Gillian Flynn, Liane Moriarty of Elizabeth Day? Dat zijn boeken/auteurs waar ik echt helemaal door opgeslurpt werd.

Ben nu zelf voor het eerst een boek van Isabel Allende aan het luisteren (Eva Luna) en dat heeft ook wel verdwijnpotentie.

5 likes

Oeh fijn, hier ga ik even in duiken! Sommigen herken ik al van mijn to read maar anderen niet. Dank je!

Love it, haha. Ik heb laatst Fortuna’s Dochter gelezen en de andere 2 uit die serie liggen nog klaar!

1 like

Duizend schitterende zonnen vond ik jaren geleden echt fantastisch en toen ook echt een verdwijn verhaal. Afgelopen jaar geprobeerd te herlezen maar ik vond er echt helemaal niks meer aan. Zo gek hoe dat kan veranderen.

2 likes

Ik zit nu op 2/3e van Piranesi en ben er op dit moment nog niet over uit of dit een 4⭐️ of 5⭐️-read gaat worden. Ik vind hem in ieder geval heeeel tof en intrigerend.

6 likes

Ik ben net over de helft van De correcties van Jonathan Franzen. Maar hij valt me een beetje tegen ofzo? Het is goed geschreven, alleen wordt er op sommige dingen zo erg doorgegaan dat ik maar een beetje half ga lezen. Jammer, want ik had hoge verwachtingen.

1 like

Oh echt? Ik heb die heel lang geleden meerder keren herlezen omdat ik m zo mooi vond, hoe was het nu?

Ik ben denk ik vorig jaar al in Max begonnen, steeds stukjes. Maar nu zit ik er eindelijk in!! P819 al, bijna uit :upside_down_face:

1 like

Met dit boek ben ik juist gestopt omdat ik er helemaal niks van snapte😅

3 likes

Ik heb The House in the Cerulean Sea net uit en poeh, wat een zoetsappig, en cheesy verhaal zeg :sweat_smile: ik vond er niet veel aan, heel voorspelbaar en de ‘boodschap’ voelde wat geforceerd.

Ik lees ook in kritische recensies dat dit verhaal gebaseerd is op residential schools waar de Canadese overheid in de jaren '60 inheemse kinderen gedwongen in plaatste, en deze schrijver dacht, laat ik dat wat gezelliger maken met een fantasy-sausje. En ze leven nog lang en gelukkig! Echt niet OK om die gebeurtenissen zo in te zetten voor je boek :-1:

3 likes

Grappig, ik heb afgelopen jaren precies deze boeken gelezen en vond ze ook top! Zeker honderd jaar eenzaamheid, vond die echt geweldig. Zal morgen even kijken of ik nog aanraders heb!

1 like

Ik moet zeggen, dat ik dat boek (rivierkreeften) 4 sterren heb gegeven, maar moet bekennen dat de schrijfstijl ook vrij zeurderig was. Ik weet ook niet of 3 sterren een eerlijkere rating zou zijn eigenlijk. Dit boek heeft me alleen even uit een leesdip gehaald, en was precies wat ik even nodig had op het moment en dat beĂŻnvloedt mijn rating ook vaak haha.

2 likes

Heb je Pachinko al gelezen? Die spreekt je dan misschien ook aan!

2 likes

Die heb ik gisteren besteld!

2 likes

Idk hoe je dit in het NL zegt, maar crack jij de spine van je boeken als je leest?

• Nee absoluut niet
  • Ja altijd eigenlijk
  • Soms

0 stemmers

Vanaf hoeveel gelezen boeken is voor jouw doen een goede leesmaand?

• 1 boek
  • 2-4 boeken
  • 5-7 boeken
  • 8-10 boeken
  • Meer dan 10 boeken

0 stemmers