Het algemene boekentopic (Deel 2)

image
image

Echt een fijne leesmaand gehad qua ratings dit keer :blush:

16 likes

Ik doe ook mee deze keer! Ik wilde mezelf uitdagen om weer echte boeken te lezen omdat ik merkte dat ik op zich wel veel las maar het was vooral fanfics of onzin KindleUnlimited romannetjes. Ik begon in Moby Dick en dat viel me zo zwaar dat ik elke keer mijn toevlucht zocht in een ander boek hahaha. Maar hey, heb best veel gelezen! Ik lees vooral fantasy.

image

The House In The Cerulean Sea - T.J Klune
Dit boek wordt omschreven als een “Comfy gay blanket” en dat gevoel vond ik wel heel erg kloppen. Het leest makkelijk weg, de karakters vond ik leuk en de wereld had genoeg eigenzinnigheid en diepgang om interessant te zijn. Is het plot voorspelbaar? Ja, maar dat vond ik helemaal niet erg in dit geval.

Sistersong - Lucy Holland
Sistersong is gebaseerd op een eeuwenoud lied “The Twa Sisters”, wat ik niet kende voordat ik het boek las en ik denk dat ik daardoor sommige dingen niet aan zag komen, wat ik zelf beter vond! Het is een fantasierijke hertelling en ik vond het als een sprookje lezen, mooi en mysterieus maar ook grimmig. Het enige jammere was dat ik Keyne’s verhaal veel interessanter vond dan de andere p.o.v’s, maar alsnog heb ik erg genoten.

Six Crimson Cranes - Elizabeth Lim
Nog een boek die gebaseerd is op een sprookje! Six Crimson Cranes haalt inspiratie van De Zes Zwanen, een sprookje van de gebroeders Grimm en steekt het in een eigen setting, geinspireerd door Japanse geschiedenis. Ik vond de wereld rijk en de karakters leuk, vooral hoe het hoofdkarakter veranderd en groeit en hoe ze uitdagingen aangaat was tof om te zien.

The Poppy War - R.F Kuang
Een historisch en militaristisch fantasy boek over oorlog en al de wanhoop en gruwelijke daden die daarbij komen kijken. Ik vond het een goed boek met een interessant hoofdkarakter, Rin’s motivaties zijn logisch, ook al ben je het niet altijd met haar eens. De andere karakters vond ik ook goed uitgewerkt en ik ben benieuwd hoe het verhaal verder gaat in volgende delen.

Dance Of Thieves - Mary E. Pearson

Nahhhhh wat een kut boek. Ik heb het uiteindelijk twee sterren gegeven omdat ik denk dat het aan mij ligt (krijgt verder veel lof op Goodreads) maar ik vond er weinig aan. De setting en wereld vond ik slecht uitgewerkt en deed er bijna niet toe want dit is veel meer een romance dan een fantasy boek. Ik ben heus niet vies van een beetje YA romance maar dat was ook niet goed uitgewerkt, vond ik. Het hoofdkarakter is irritant, edgy en onrealistisch (meester dief toen ze jonger dan 11 was! Nooit gepakt en nooit les gehad!) en de schrijfstijl kon me ook niet boeien. Iedereen in dit boek praat op dezelfde manier en heeft dezelfde woordenschat en dit ging 500 paginas zo door. Bah.

11 likes

Hierbij mijn leeslijst van augustus!

• The Midnight Hour - Benjamin Read - 4 sterren. Het is eigenlijk een kinderboek, maar ik vond het erg leuk weglezen! Soms ging het verhaal een beetje erg snel, maar wil de rest van de serie ook zeker lezen.

• The Vanishing Half - Brit Bennett - 4 sterren. Begin vond ik erg moeizaam doorkomen, maar ben blij dat ik toch doorgezet heb. Uiteindelijk zat ik er zo in dat ik niet meer kon stoppen met lezen.

• Vicious - V.E. Schwab - 3 sterren. Wel prima voor een keertje lezen, maar vond het verhaal niet heel boeiend en laat de rest van de serie voor wat het is.

• The Kingdom of Back - Marie Lu - 4 sterren. Vond deze niet altijd super, maar uiteindelijk wel een mooi verhaal om te lezen.

• De vrouw met het dodenmasker - Mads Peder Nordbo - 3 sterren. Deze las ik voor tussendoor, zaten wel wat twists in het boek die ik niet zag aankomen, maar vond het verhaal soms een beetje verwarrend overkomen hierdoor.

• Through Wolf’s Eyes - Jane Lindskold - 4 sterren. Deze stond al zo lang op m’n TBR lijstje en ben blij dat ik er eindelijk aan begonnen ben! Het leest lekker weg, er wordt ook de tijd genomen voor de reizen in het boek. Het is spannend maar niet iedere pagina, wat ik wel waardeer.

• Bloemen van de duisternis - Tatiana de Rosnay - 2.5 sterren. Boek voor tussendoor, maar vond deze echt niks. Verhaal pakte me gewoon niet.

• Wolf’s Head, Wolf’s Heart - Jane Lindskold - 4 sterren. Deel twee van deze saga en wederom goed bevallen!

• Het jaar van het varken - Carmen Mola - 3 sterren. Het verhaal was prima uitgewerkt (met een twist die ik niet helemaal aan zag komen) maar ik vond het verschrikkelijk vertaald wat het lezen van het verhaal een stuk minder maakte.

6 likes

Yess weer een leesmaand voorbij, flink mijn best gedaan

• Homesick for another world van Otessa Moshfegh
  • Ik zal verdwijnen in het donker van Michelle McNamara (online bieb)
  • Moeders zullen nooit van Katixa Agirre
  • Magpie van Elizabeth Day
  • The Hunting Party van Lucy Poley
  • Where the crawdads sing van Delia Owens (NL via online bieb)
  • Hier zijn is niet de bedoeling van Lauranne van Grinsven (online bieb)
  • I’m glad my mom died van Jenette McCurdy
  • Unclean jobs for women and girls van Alissa Nutting
  • Het is warm in de hivemind van Maxime Garcia Diaz (online bieb)
  • Het veilige huis van Nicci French
  • The Change van Kirsten Miller
  • Concept M van Aafke Romeijn (online bieb)
10 likes

Wat vind je van Concept M? Zelf heb ik die heel lang geleden gelezen en ik vond het maar matig. Ik heb die hier al een paar keer voorbij zien komen dus misschien mis ik iets.

2 likes

Ja mwah, ik vond het verhaal wel aardig maar ik vind er echt geen klap aan om over politiek te lezen. Het duurde ook best lang voor ik de situatie snapte :joy:

4 likes

Veel mensen die the cerulean sea hebben gelezen deze maand!

Niet echt divers maar zit helemaal in mijn Karin Slaughter periode

9 likes
  • Onheilsdochter van Jean-Claude van Rijckeghem
  • De zwendelprins door Rima Orie
  • Hoe lees ik? door Lidewij Paris
  • Hoe lees ik korte verhalen? door Lidewij Paris
  • Het bamboemeisje door Edward van de Vendel
  • Penelope : de mythe van de vrouw van Odysseus door Margaret Atwood
  • Waar de rivierkreeften zingen van Delia Owens

En nog een heel aantal niet uitgelezen boeken. De laatste twee vind ik niet echt aanraders de rest wel!

11 likes

Mijn gelezen boeken van deze maand:

Mijn favoriet deze maand was The Girl Who Fell Beneath the Sea.
Under the Whispering Door en The Wild Silence vond ik tegenvallen en de rest vond ik eigenlijk gewoon leuk, ik ben al snel tevreden als ik lekker door een boek heen kom :slight_smile:

12 likes

Ik heb een prima leesmaand gehad, uiteindelijk zes boeken uitgelezen. Ik plaats het maar even in een spoiler, want heb natuurlijk weer een heel epistel getypt.

Samenvatting

Mijn Ontelbare Identiteiten - Sinan Çankaya (2020)
4 sterren
Ik ben eerder met de auteur in aanraking gekomen doordat ik publicaties moest lezen voor m’n studie (discriminatie binnen de politie), en wilde daarom graag zijn boek oppakken. Was voor mij veel herkenning mbt referenties naar (vak)literatuur (van zowel Benedict Anderson’s Imagined Communities tot, grappig genoeg, het hebben van een existentiĂ«le crisis na het lezen van The Stranger van Camus). Daarnaast is het boek ook heel persoonlijk, ik vond de mix van onderzoek/(vak)literatuur en persoonlijke ervaringen/ontwikkeling heel goed werken;

Summer - Edith Wharton (1917)
5 sterren
“What did it matter where she came from, or whose child she was, when love was dancing in her veins?”

Bunner Sisters - Edith Wharton (1916)
3 sterren
“They who exchange their independence for the sweet name of Wife must be prepared to find all is not gold that glitters
”

Edith Wharton is géén Jane Austen, verliefdheid en het huwelijk leiden meestal tot ongelukkigheid and I’m living for it.

The Grass is Singing - Doris Lessing (1950)
5 sterren
Wederom een ongelukkig huwelijk - dit keer tussen een witte boer en een witte vrouw in Zuid Afrika in de jaren ‘40. Boek opent met de dood van Mary, waarna hun zwarte bediende, Mozes, wordt opgepakt. Thema’s: white postcolonial guilt, racisme, armoede, seksualiteit.

“What had happened was that the formal pattern of black-and-white, mistress-and-servant, had been broken by the personal relation; and when a white man in Africa by accident looks into the eyes of a native and sees the human being (which it is his chief preoccupation to avoid), his sense of guilt, which he denies, fumes up in resentment and he brings down the whip.”

The Glass Hotel - Emily St. John Mandel (2020)
DNF
Ik vond Station Eleven van dezelfde auteur zo’n mooi boek, en dit was echt een regelrechte teleurstelling. Als ik het boek in een woord zou moeten omschrijven, dan zou ik zeggen ‘chaos’. Heb haar meest recente boek, Sea of Tranquility, nog wel liggen. Hopelijk bevalt die beter.

Kruistocht in Spijkerbroek - Thea Beckman (1973)
3 sterren
Stukje nostalgie, maar poh, ik was vergeten hoeveel kinderen in dit boek sterven en hoe de middeleeuwer vs de ‘moderne’ Dolf worden neergezet.

5 likes

Het thema van deze maand was non-fictie:

• Helon Habila - De Meisjes Uit Chabok :star: :star: :star: :star: over de ontvoering van 267 schoolmeisjes door Boko Haram en de instabiele politieke situatie in Nigeria.
  • Claudia Carli - Zoo Lang Ik Hoop te Leven :star: :star: :star: :star: :star: het verhaal van een aantal Joodse meisjes tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarin ook versjes uit het poeziealbum van een van hen afgedrukt staan. Het overgrote deel van de meisjes die een versje schreven, overleefden de oorlog niet.
  • Maren Stoffels - Sproetenliefde :star: :star: :star: :star: na een aantal zwaardere boeken had ik even behoefte aan iets luchtigers, en dit boek bleek nog net zo leuk als toen ik het als tiener las. Over een meisje dat verliefd is op haar leraar en een jongen die niet praat.
  • Hetty Verolme - De Kleine Moeder van Bergen-Belsen :star: :star: :star: :star: over een groep kinderen die, tegen alle verwachtingen in, de kinderbarak van Bergen-Belsen overleeft. Wordt verteld uit het oogpunt van het oudste meisje in die barak, die zich verantwoordelijk voelde voor hen en voor hen zorgde.
  • Bas Von Benda-Beckmann - Na het Achterhuis: Anne Frank en de andere onderduikers in de kampen :star: :star: :star: :star: :star: het is nog steeds onduidelijk wat er precies met Anne Frank en de andere onderduikers in het Achterhuis gebeurde nadat ze werden gearresteerd: wat ze meemaakte in de kampen en, bij een deel van hen, wanneer ze precies om het leven kwamen. In dit boek wordt op basis van verhalen van overlevenden en de beschikbare historische documenten een poging gedaan de laatste maanden van de onderduikers te reconstrueren en meer licht te schijnen op het leven in een concentratiekamp.
  • Saskia Noort - Nieuwe Buren :star: :star: een poging tot een thriller? Maar echt spannend wordt het nooit, en de personages zijn eerlijk gezegd allemaal irritant.
  • Marian Rijk - Vergeten Goud :star: :star: :star: :star: het verhaal van Rie Mastenbroek, drievoudig Olympisch zwemkampioen. Omdat Rie haar drie gouden en ene zilveren medaille won op de Olympische Spelen van 1936 in Berlijn, ook wel bekend als de Hitlerspelen, raakte ze na de Tweede Wereldoorlog in de vergetelheid: men werd liever niet aan die spelen herinnerd. Ze had een zwaar leven, zowel voor als na de spelen, en stierf als een verbitterde vrouw, wat ik haar na het lezen van dit boek eigenlijk niet kwalijk kan nemen.
  • Auke Kok - 1936: Wij Gingen naar Berlijn :star: :star: :star: het verhaal van alle Nederlandse kampioenen van de Spelen van 1936. Ik vond vooral de politiek interessant: waarom besloten sommige sportbonden om niet naar Hitlers Duitsland af te reizen, en andere juist wel? Flinke focus op Tinus Osendarp, die twee bronzen medailles won bij het hardlopen achter de ongenaakbare zwarte Amerikaan Jesse Owens. Osendarp ging tijdens de oorlog eerst bij de NSB en later bij de SS, en meerdere mensen die hij arresteerde overleefden de oorlog niet. Minpunt: het boek gebruikt regelmatig het n-woord als het over Owens en andere zwarte Amerikanen gaat. Weliswaar historisch correct en ook alleen overgenomen in quotes uit kranten ed, maar toch onnodig.
  • Carys Davies - West :star: :star: :star: :star: een Amerikaanse man leest in de krant over de botten van enorme dieren die in Kentucky worden gevonden en raakt ervan overtuigd dat deze dieren niet uitgestorven zijn. Hij vertrekt om de dieren te zoeken en laat zijn tienjarige dochter achter bij zijn zus. De dochter wacht jarenlang op de terugkeer van haar vader, terwijl niemand anders in hun dorp gelooft dat ze hem ooit nog zullen zien. Een mooi avontuur met helaas een triest einde.
  • Dan Brown - Het Bernini Mysterie :star: :star: :star: :star: de voorloper van de Da Vinci Code. Na een moord bij CERN legt symboliekdeskundige Robert Langdon een verband met de illuminatie, en met op handen zijnde conclaaf in Vaticaanstad. Iets ingewikkelder dan de Da Vinci Code, maar dat kan ook aan mijn gebrekkige kennis van de Katholieke Kerk liggen. Geen hoogstaande literatuur, maar een spannend boek met een voor mij verrassend eind. Las lekker door.
5 likes

Leuk al deze lange lijstjes! Ook voor mij gold, veel kunnen lezen op vakantie. In the Dream House was mijn absolute favoriet. En ik heb mijn reading challenge voor dit jaar gehaald :raised_hands:

8 likes

Het is dat ik ze bijna allemaal aan de cover herken :joy:

Ja drie had ik er sowieso van jouw insta :innocent: (Magpie, Sundial en Mad Women’s Ball)

3 likes

Superleuk!!! Ah nu kan m beter lezen ook haha :grin:
Vind je Almond een aanrader?

1 like

De eerste helft: jazeker, vijf sterren, prachtig geschreven, bijzonder onderwerp en verhaal.
De tweede helft vond ik niet best: niet goed uitgewerkt, houterige dialogen en erg cliche. Voelde afgeraffeld, echt zonde.

Maar de eerste helft is dus echt heel mooi dus als je daarna stopt heb je een prachtig kort verhaal gelezen! :sweat_smile:

1 like

Mijn lijstje van augustus!

Ik heb deze maand ook mijn leeschallenge van 25 boeken voor dit jaar gehaald. Waarschijnlijk lees ik vanavond De meisjes uit van Annet Schaap (1 ster denk ik), daarna ga ik beginnen aan The cruel prince

Edit: zie nu dat the defense er twee keer in staat, dus nog net niet helemaal gehaald blijkbaar haha

7 likes

Heerlijk! Echt mijn favo auteur. Ik heb de hele Atlanta/Will Trent reeks gelezen (beetje verkeerde volgorde I know) maar heb heel Grant County nog te gaan :heart: En ben nu toevallig bezig met Pretty Girls (een stand-alone).

1 like

Ik had me op de wachtlijst van Illumicrate laten zetten, maar de book-only was al sold out en nu moet ik waarschijnlijk nog 2 - 3 maanden wachten tot er plek is :cry:

En ik zie nu welk boek augustus was (Babel van RF Kuang) en ik wil hemmmmm :cry: :cry: