Echt een fijne leesmaand gehad qua ratings dit keer
Echt een fijne leesmaand gehad qua ratings dit keer
Ik doe ook mee deze keer! Ik wilde mezelf uitdagen om weer echte boeken te lezen omdat ik merkte dat ik op zich wel veel las maar het was vooral fanfics of onzin KindleUnlimited romannetjes. Ik begon in Moby Dick en dat viel me zo zwaar dat ik elke keer mijn toevlucht zocht in een ander boek hahaha. Maar hey, heb best veel gelezen! Ik lees vooral fantasy.
The House In The Cerulean Sea - T.J Klune
Dit boek wordt omschreven als een âComfy gay blanketâ en dat gevoel vond ik wel heel erg kloppen. Het leest makkelijk weg, de karakters vond ik leuk en de wereld had genoeg eigenzinnigheid en diepgang om interessant te zijn. Is het plot voorspelbaar? Ja, maar dat vond ik helemaal niet erg in dit geval.
Sistersong - Lucy Holland
Sistersong is gebaseerd op een eeuwenoud lied âThe Twa Sistersâ, wat ik niet kende voordat ik het boek las en ik denk dat ik daardoor sommige dingen niet aan zag komen, wat ik zelf beter vond! Het is een fantasierijke hertelling en ik vond het als een sprookje lezen, mooi en mysterieus maar ook grimmig. Het enige jammere was dat ik Keyneâs verhaal veel interessanter vond dan de andere p.o.vâs, maar alsnog heb ik erg genoten.
Six Crimson Cranes - Elizabeth Lim
Nog een boek die gebaseerd is op een sprookje! Six Crimson Cranes haalt inspiratie van De Zes Zwanen, een sprookje van de gebroeders Grimm en steekt het in een eigen setting, geinspireerd door Japanse geschiedenis. Ik vond de wereld rijk en de karakters leuk, vooral hoe het hoofdkarakter veranderd en groeit en hoe ze uitdagingen aangaat was tof om te zien.
The Poppy War - R.F Kuang
Een historisch en militaristisch fantasy boek over oorlog en al de wanhoop en gruwelijke daden die daarbij komen kijken. Ik vond het een goed boek met een interessant hoofdkarakter, Rinâs motivaties zijn logisch, ook al ben je het niet altijd met haar eens. De andere karakters vond ik ook goed uitgewerkt en ik ben benieuwd hoe het verhaal verder gaat in volgende delen.
Dance Of Thieves - Mary E. Pearson
Nahhhhh wat een kut boek. Ik heb het uiteindelijk twee sterren gegeven omdat ik denk dat het aan mij ligt (krijgt verder veel lof op Goodreads) maar ik vond er weinig aan. De setting en wereld vond ik slecht uitgewerkt en deed er bijna niet toe want dit is veel meer een romance dan een fantasy boek. Ik ben heus niet vies van een beetje YA romance maar dat was ook niet goed uitgewerkt, vond ik. Het hoofdkarakter is irritant, edgy en onrealistisch (meester dief toen ze jonger dan 11 was! Nooit gepakt en nooit les gehad!) en de schrijfstijl kon me ook niet boeien. Iedereen in dit boek praat op dezelfde manier en heeft dezelfde woordenschat en dit ging 500 paginas zo door. Bah.
Hierbij mijn leeslijst van augustus!
The Midnight Hour - Benjamin Read - 4 sterren. Het is eigenlijk een kinderboek, maar ik vond het erg leuk weglezen! Soms ging het verhaal een beetje erg snel, maar wil de rest van de serie ook zeker lezen.
The Vanishing Half - Brit Bennett - 4 sterren. Begin vond ik erg moeizaam doorkomen, maar ben blij dat ik toch doorgezet heb. Uiteindelijk zat ik er zo in dat ik niet meer kon stoppen met lezen.
Vicious - V.E. Schwab - 3 sterren. Wel prima voor een keertje lezen, maar vond het verhaal niet heel boeiend en laat de rest van de serie voor wat het is.
The Kingdom of Back - Marie Lu - 4 sterren. Vond deze niet altijd super, maar uiteindelijk wel een mooi verhaal om te lezen.
De vrouw met het dodenmasker - Mads Peder Nordbo - 3 sterren. Deze las ik voor tussendoor, zaten wel wat twists in het boek die ik niet zag aankomen, maar vond het verhaal soms een beetje verwarrend overkomen hierdoor.
Through Wolfâs Eyes - Jane Lindskold - 4 sterren. Deze stond al zo lang op mân TBR lijstje en ben blij dat ik er eindelijk aan begonnen ben! Het leest lekker weg, er wordt ook de tijd genomen voor de reizen in het boek. Het is spannend maar niet iedere pagina, wat ik wel waardeer.
Bloemen van de duisternis - Tatiana de Rosnay - 2.5 sterren. Boek voor tussendoor, maar vond deze echt niks. Verhaal pakte me gewoon niet.
Wolfâs Head, Wolfâs Heart - Jane Lindskold - 4 sterren. Deel twee van deze saga en wederom goed bevallen!
Het jaar van het varken - Carmen Mola - 3 sterren. Het verhaal was prima uitgewerkt (met een twist die ik niet helemaal aan zag komen) maar ik vond het verschrikkelijk vertaald wat het lezen van het verhaal een stuk minder maakte.
Yess weer een leesmaand voorbij, flink mijn best gedaan
Wat vind je van Concept M? Zelf heb ik die heel lang geleden gelezen en ik vond het maar matig. Ik heb die hier al een paar keer voorbij zien komen dus misschien mis ik iets.
Ja mwah, ik vond het verhaal wel aardig maar ik vind er echt geen klap aan om over politiek te lezen. Het duurde ook best lang voor ik de situatie snapte
Veel mensen die the cerulean sea hebben gelezen deze maand!
En nog een heel aantal niet uitgelezen boeken. De laatste twee vind ik niet echt aanraders de rest wel!
Mijn gelezen boeken van deze maand:
Mijn favoriet deze maand was The Girl Who Fell Beneath the Sea.
Under the Whispering Door en The Wild Silence vond ik tegenvallen en de rest vond ik eigenlijk gewoon leuk, ik ben al snel tevreden als ik lekker door een boek heen kom
Ik heb een prima leesmaand gehad, uiteindelijk zes boeken uitgelezen. Ik plaats het maar even in een spoiler, want heb natuurlijk weer een heel epistel getypt.
Mijn Ontelbare Identiteiten - Sinan Ăankaya (2020)
4 sterren
Ik ben eerder met de auteur in aanraking gekomen doordat ik publicaties moest lezen voor mân studie (discriminatie binnen de politie), en wilde daarom graag zijn boek oppakken. Was voor mij veel herkenning mbt referenties naar (vak)literatuur (van zowel Benedict Andersonâs Imagined Communities tot, grappig genoeg, het hebben van een existentiĂ«le crisis na het lezen van The Stranger van Camus). Daarnaast is het boek ook heel persoonlijk, ik vond de mix van onderzoek/(vak)literatuur en persoonlijke ervaringen/ontwikkeling heel goed werken;
Summer - Edith Wharton (1917)
5 sterren
âWhat did it matter where she came from, or whose child she was, when love was dancing in her veins?â
Bunner Sisters - Edith Wharton (1916)
3 sterren
âThey who exchange their independence for the sweet name of Wife must be prepared to find all is not gold that glittersâŠâ
Edith Wharton is géén Jane Austen, verliefdheid en het huwelijk leiden meestal tot ongelukkigheid and Iâm living for it.
The Grass is Singing - Doris Lessing (1950)
5 sterren
Wederom een ongelukkig huwelijk - dit keer tussen een witte boer en een witte vrouw in Zuid Afrika in de jaren â40. Boek opent met de dood van Mary, waarna hun zwarte bediende, Mozes, wordt opgepakt. Themaâs: white postcolonial guilt, racisme, armoede, seksualiteit.
âWhat had happened was that the formal pattern of black-and-white, mistress-and-servant, had been broken by the personal relation; and when a white man in Africa by accident looks into the eyes of a native and sees the human being (which it is his chief preoccupation to avoid), his sense of guilt, which he denies, fumes up in resentment and he brings down the whip.â
The Glass Hotel - Emily St. John Mandel (2020)
DNF
Ik vond Station Eleven van dezelfde auteur zoân mooi boek, en dit was echt een regelrechte teleurstelling. Als ik het boek in een woord zou moeten omschrijven, dan zou ik zeggen âchaosâ. Heb haar meest recente boek, Sea of Tranquility, nog wel liggen. Hopelijk bevalt die beter.
Kruistocht in Spijkerbroek - Thea Beckman (1973)
3 sterren
Stukje nostalgie, maar poh, ik was vergeten hoeveel kinderen in dit boek sterven en hoe de middeleeuwer vs de âmoderneâ Dolf worden neergezet.
Het thema van deze maand was non-fictie:
Leuk al deze lange lijstjes! Ook voor mij gold, veel kunnen lezen op vakantie. In the Dream House was mijn absolute favoriet. En ik heb mijn reading challenge voor dit jaar gehaald
Het is dat ik ze bijna allemaal aan de cover herken
Ja drie had ik er sowieso van jouw insta (Magpie, Sundial en Mad Womenâs Ball)
Superleuk!!! Ah nu kan m beter lezen ook haha
Vind je Almond een aanrader?
De eerste helft: jazeker, vijf sterren, prachtig geschreven, bijzonder onderwerp en verhaal.
De tweede helft vond ik niet best: niet goed uitgewerkt, houterige dialogen en erg cliche. Voelde afgeraffeld, echt zonde.
Maar de eerste helft is dus echt heel mooi dus als je daarna stopt heb je een prachtig kort verhaal gelezen!
Mijn lijstje van augustus!
Ik heb deze maand ook mijn leeschallenge van 25 boeken voor dit jaar gehaald. Waarschijnlijk lees ik vanavond De meisjes uit van Annet Schaap (1 ster denk ik), daarna ga ik beginnen aan The cruel prince
Edit: zie nu dat the defense er twee keer in staat, dus nog net niet helemaal gehaald blijkbaar haha
Heerlijk! Echt mijn favo auteur. Ik heb de hele Atlanta/Will Trent reeks gelezen (beetje verkeerde volgorde I know) maar heb heel Grant County nog te gaan En ben nu toevallig bezig met Pretty Girls (een stand-alone).
Ik had me op de wachtlijst van Illumicrate laten zetten, maar de book-only was al sold out en nu moet ik waarschijnlijk nog 2 - 3 maanden wachten tot er plek is
En ik zie nu welk boek augustus was (Babel van RF Kuang) en ik wil hemmmmm