Ik heb een prima leesmaand gehad, uiteindelijk zes boeken uitgelezen. Ik plaats het maar even in een spoiler, want heb natuurlijk weer een heel epistel getypt.
Samenvatting
Mijn Ontelbare Identiteiten - Sinan Çankaya (2020)
4 sterren
Ik ben eerder met de auteur in aanraking gekomen doordat ik publicaties moest lezen voor m’n studie (discriminatie binnen de politie), en wilde daarom graag zijn boek oppakken. Was voor mij veel herkenning mbt referenties naar (vak)literatuur (van zowel Benedict Anderson’s Imagined Communities tot, grappig genoeg, het hebben van een existentiële crisis na het lezen van The Stranger van Camus). Daarnaast is het boek ook heel persoonlijk, ik vond de mix van onderzoek/(vak)literatuur en persoonlijke ervaringen/ontwikkeling heel goed werken;
Summer - Edith Wharton (1917)
5 sterren
“What did it matter where she came from, or whose child she was, when love was dancing in her veins?”
Bunner Sisters - Edith Wharton (1916)
3 sterren
“They who exchange their independence for the sweet name of Wife must be prepared to find all is not gold that glitters…”
Edith Wharton is géén Jane Austen, verliefdheid en het huwelijk leiden meestal tot ongelukkigheid and I’m living for it.
The Grass is Singing - Doris Lessing (1950)
5 sterren
Wederom een ongelukkig huwelijk - dit keer tussen een witte boer en een witte vrouw in Zuid Afrika in de jaren ‘40. Boek opent met de dood van Mary, waarna hun zwarte bediende, Mozes, wordt opgepakt. Thema’s: white postcolonial guilt, racisme, armoede, seksualiteit.
“What had happened was that the formal pattern of black-and-white, mistress-and-servant, had been broken by the personal relation; and when a white man in Africa by accident looks into the eyes of a native and sees the human being (which it is his chief preoccupation to avoid), his sense of guilt, which he denies, fumes up in resentment and he brings down the whip.”
The Glass Hotel - Emily St. John Mandel (2020)
DNF
Ik vond Station Eleven van dezelfde auteur zo’n mooi boek, en dit was echt een regelrechte teleurstelling. Als ik het boek in een woord zou moeten omschrijven, dan zou ik zeggen ‘chaos’. Heb haar meest recente boek, Sea of Tranquility, nog wel liggen. Hopelijk bevalt die beter.
Kruistocht in Spijkerbroek - Thea Beckman (1973)
3 sterren
Stukje nostalgie, maar poh, ik was vergeten hoeveel kinderen in dit boek sterven en hoe de middeleeuwer vs de ‘moderne’ Dolf worden neergezet.