Ik kreeg ook eergisteren mail en was nog op tijd maar dat was het boek voor september en die trekt me niet. Had echt graag Babel als subscription gewild zodat ik er tenminste in zat. Wachtlijst was bij mij trouwens 1 maand + 3 dagen dus gelukkig geen 2-3 maanden!
Had je dan eerder ook al mail gehad? Ik had me eerder op de waitlist gezet en die wachtlijst was niet zo lang, maar in die mail staat dat je voor de book only als die sold out is mogelijk tot oktober/november moet wachten.
Lijstje van augustus, niks echt slecht gelezen maar ook van niks omver geblazen.
- Sleepless in Manhattan: chicklit van dertien in een dozijn maar heb ik deel 2 van de reeks al uitgeleend bij de bibliotheek? Jazeker.
- Van vrouwen en zout: roman over verschillende generaties vrouwen van 1 Cubaanse familie. Op zich geen slecht boek maar in hetzelfde genre vond ik Pachinko en Yaa Gyasi - Onderweg veel pakkender.
- De naaimachine: ook een generatieroman maar dan met een naaimachine die als rode draad doorheen de verschillende verhaallijnen loopt. Gezapig verhaal zonder grote cliffhangers of gruwelijke scènes dus ideaal om voor het slapengaan te lezen.
-De zwavelgele hemel: een coming of age-verhaal van een vriendengroep dat zich afspeelt in Finland, eind 20ste eeuw. Iets te weinig plot maar okayish zomerboek.
-Utopia Avenue: Ik had verwacht dat het boek een soort van Daisy Jones & The Six ging zijn want ook een fictieve rockband. Lang geleden zeg dat ik me zo erg door een boek heb moeten heen worstelen! Ik vind het ritme in het boek zo inconsequent. Sommige hoofdstukken bevatten veel actie waardoor je denkt yes eindelijk vaart in het verhaal maar dan komt erna weer een hoofdstuk met alleen maar ellendig lange uitgesponnen achtergrondverhalen en gedachtenspinsels van de bandleden.
-Sterfdag: Ik was al vergeten dat ik dit gelezen heb en het is nog maar 3 weken geleden. Basic thriller, hap slik weg.
-Het huis Gucci: Eerste 2/3de deel van het boek vond ik top, opkomst en (tijdelijke) ondergang van het Gucci-imperium vermengd met familie-intriges. Jammer dat de laatste hoofdstukken zo droog geschreven waren, voornamelijk bedrijfsinfo dat afgeraffeld werd. Boek > film though.
Wat ik trouwens interessant vond in het boek ‘hoe ik lees’ is het stukje over referentiekaders. Dat de achtergrond, het leven en de cultuur bepaalt hoe een schrijver schrijft. Datzelfde geld natuurlijk voor de lezer.
Dan heb je ook nog een poëtica, het geheel aan opvattingen over wat literatuur mag of moet zijn.
Klinkt logisch eigenlijk. Dat dit dan meespeelt met hoe je een boek beoordeeld is wel een goeie. Ik zit mij dus nu steeds al af te vragen hoe ziet mijn referentiekader er uit en hoe is mijn poëtica maar ik kom er nog niet echt uit.
Ik moet wel gelijk denken aan het herkennen van christelijke dingen, feminisme en haat aan onrecht maar of dat nou echt heel invloedrijk is.
Literatuur is voor mij mooie ritmische zinnen met niet teveel wollige beschrijvingen over landschappen e.d.
Hebben jullie hier wel eens over nagedacht en wat zou dan die van jullie zijn?
Niet zoveel gelezen in augustus helaas. Ik ben nu nog bezig in I’m Glad My Mom Died en The Summer of Broken Rules.
Oooh ik zie wat je bedoelt. Dat is dan een aparte wachtlijst voor de book-only optie voor de maand waarin je subsciption zou starten? Ik bedoelde de gewone wachtlijst voor volgende maanden.
Mijn mail was van 30 augustus dus en daar staat als 4e zin ’ Your subscription will begin with September’. Dus book only voor het boek van augustus was sowieso geen optie meer voor mij denk ik
Nee, jij had dan sowieso geen Babel meer kunnen krijgen helaas!
Door Bookoplathon kom ik deze maand hoogstwaarschijnlijk niet aan Babel toe, maar in oktober ga ik er sowieso aan beginnen!
Pretty girls heb ik ook gelezen, was ook heel goed! Net zoals the good daughter. Ben nu in het laatste deel van Grant County bezig en daarna door met de Will Trent serie, nog genoeg te lezen zo
Leuk ik ben deze week ook begonnen met de will trent serie.
Ah heel interessant!
Denk dat de dingen die jij noemt wel uitmaken! Bepaalde verwijzingen herkennen kan zeker bijdragen aan je leesplezier en anti-feministische dingen tegenkomen kan juist het omgekeerde effect hebben, haha.
Ik heb weleens over deze dingen nagedacht, maar niet in deze termen. Ik ben denk ik best streng over wat wel/geen literatuur is en ook over wat een boek wel/niet goed maakt, maar laat dat niet echt dicteren welk boek ik oppak. Het is alsof ik mijn beleving/plezier gedeeltelijk kan loskoppelen van de (volgens mijn opvattingen) literaire kwaliteit van het boek. Dus ik ben iemand die dingen zegt als: dit boek was ‘slecht’ ( = voldoet niet aan mijn ‘regels’ voor goede literatuur), maar ik vond het heel leuk. Ik denk ook best wel in genres. Van genrefictie verwacht ik minder en de verwachtingen wisselen ook per genre.
Voor mij is voor literaire kwaliteit vooral thematiek/reflectie belangrijk, denk ik. Ik wil dat een literair boek iets te zeggen heeft en me dieper laat nadenken over bepaalde onderwerpen.
Ik heb Hoe lees ik? trouwens zelf ook liggen maar nog niet gelezen, haha!
Mijn update voor juli en augustus:
DNF:
- Dune
- Nachttrein naar Lissabon
- Liefde in de grote stad
Aanraders:
- De huisgenoot. Een van mijn favoriete genres: de domestic thriller. Een echte pageturner waarin de dynamiek tussen de personages goed wordt beschreven.
- De kapperszoon. Vreemd boek. Zou het een literaire pageturner willen noemen. Verder lastig te duiden; een boek dat koorddanst, tussen van alles in balanceert: het is droog, afstandelijk geschreven, maar ergens toch intiem. Er zit sensatie in, maar het wordt nergens belachelijk of clichématig (al komt het wel in de buurt). Het is luchtig, maar niet oppervlakkig. En ik ben er niet door weggeblazen, maar kon het ook niet wegleggen.
- Eilandgasten. Ontspannend boek. Soort bundeling van korte verhaaltjes. Vooral veel opzet; er wordt niks echt afgemaakt. Het heeft daardoor iets gemakzuchtigs, maar ik vind Van der Meers schrijfstijl en ‘zielschetsen’ gewoon heel fijn.
Afraders:
- Hele dagen in de bomen. Niets voor mij. Gedateerd, niet invoelbaar en te veel op dialogen gefocust; leest als een (voor mij) oninteressant toneelstuk.
Ik voel me echt zo’n slome lezer in vergelijking met de meesten hier, heb drie boeken gelezen deze maand. Heb zeeën van tijd, maar ik lees gewoon echt niet snel.
Schijnbewegingen - Floortje Zwigtman 5/5
Herlezen, één van m’n absolute lievelingsboeken, krijg ik nooit genoeg van <3
Valse getuige - Karin Slaughter 3/5
Vond het eerste gedeelte nog het sterkst, qua spanning die het oproept en hoe ze je op het verkeerde been zet. Het middenstuk, waarin de voorbereiding van de rechtszaak centraal staat, vond ik behoorlijk langdradig, en het laatste gedeelte waarin nog iemand vermoord wordt en er nog een moordenaar blijkt te zijn, was wat mij betreft juist weer wat over the top. En die Linda, eerst wordt ze beschreven als een lieve vrouw, een moederfiguur, en aan het einde is ze ineens zo’n kille kikker, zonder dat daar enige uitleg voor is?
De vriendschap - Connie Palmen 3,5/5
Ik kwam er slecht doorheen, maar het heeft me wel aan het denken gezet. Het eerste gedeelte had nogal kind-dat-de-wijsheid-in-pacht-heeft slash special snowflake vibes. Het tweede en derde gedeelte vond ik qua inhoud interessanter en ik vond het sterk hoe alle thema’s aan het einde samenkomen, maar het filosofische/hoogdravende toontje maakte dat het geen boek was waar ik lekker in kon verdwijnen.
Ik sluit me echt helemaal aan bij alles wat je zegt. Behalve dat ik het verhaal eigk nog niet kende. Vond het boek niet denderend en ik denk dat als het niet om queer love ging het veel minder populair was geweest.
Ik vind Circe van haar veel beter!
Haha, ik kwam net deze quote tegen op tumblr en ik moest aan Sally Rooney denken. Al vond ik Normal People wel goed!
Samenvatting
Ja
echt het laatste greintje sympathie dat ik voor dat boek had verdween als sneeuw voor de zon.
Wow!
Dit is echt wreed als dit waar is, en ze dit in een boek verwerkt heeft. Ugh.
Schijnbewegingen ook een long time favo van mij!!