Het algemene boekentopic (Deel 2)

Ja iedereen heeft alle zelfde boeken erop staan, en als ze via bol een boek kopen moet dat via mijn account. Maar de opslag op een ereader is zo groot dat dat volgens mij niet zo’n probleem is. Je kan evt een collectie maken met de boeken die je zelf wilt lezen. Maar dat vind ik maar gedoe.

Wat handig om te weten dat je een Kobo plus account gewoon kan delen! M’n vriend en ik hebben er nu allebei een maar dat is dus eigenlijk weggegooid geld.

Ik heb net De tolk van Kabul gelezen en eerlijk gezegd kwam ik er maar moeizaam doorheen. Er zaten echt wel hele boeiende stukken in hoor die ook wel indrukwekkend waren maar ook een hoop geschiedkundige beschrijvingen waardoor ik er maar moeilijk in kwam.

Ik merk wel dat ik wat lezen betreft eigenlijk een beetje een simpele ziel ben. Ik lees het liefst (psychologische) thrillers of boeken a la Sophie Kinsella. Soms probeer ik dus een wat ‘verantwoorder’ of leerzamer boek maar ik merk dat ik het lezen dan gewoon een stuk minder leuk vind. Maar als ik dan in een ander type boek bezig ben dan heb ik gewoon echt veel minder zin om m’n ereader er weer eens bij te pakken en scroll ik in plaats daarvan maar weer op m’n telefoon. Ik ben ook bezig in ‘Omringd door idioten’ maar merk ook dat hoewel ik het onderwerp op zich wel interessant vind ik dan vaak toch weer andere dingen ga doen dan lezen, omdat ik er blijkbaar toch minder zin in heb.

Ik vind het wel jammer dat boeken met wat meer inhoud me dus blijkbaar minder pakken, maar misschien moet ik gewoon accepteren dat ik een basic bitch ben als het om lezen gaat.

1 like

Misschien dat de laatste 3 boeken Emily Henry wel iets voor je zijn (Zelf vond ik vooral Beach Read en Book Lovers erg leuk). Net zoals Beth O’Leary heeft zij vaak naast de romance nog een wat inhoudelijker onderwerp zonder dat het een zwaar boek wordt.

De Get A Life, Chloe Brown serie van Taliyah Hibbert pas denk ik ook wel bij de titels die je noemt. Of Christina Lauren misschien (The Unhoneymooners of Josh and Hazel’s Guide to Not Dating bijv.)

1 like

@Riley Ik vind de boeken van Clare Pooley ook wel in het rijtje passen (Het eerlijkheidexperiment en De reizigers op perron 5).

1 like

Wat is dan de toegevoegde waarde? Dat een boek in zo’n lijst staat of klassieker is betekent echt niet dat het volgens ieders standaarden een goed boek is of dat jij het zelf een goed boek vindt. Brave new world van Aldous Huxley is er bijvoorbeeld zo een, nou echt afschuwelijk. En ik vond Emma en Little Women ook NIET doorheen te komen. Mis ik niks aan hoor, genoeg andere boeken te lezen!

Ook @Sundance heerlijk toch, lekker basic bitch boeken lezen. Juist fijn als je weet wat je leuk vindt!

9 likes

Agreed! Lees gewoon lekker wat je leuk vind. Ik heb mezelf ook jarenlang geteisterd met gedachten zoals ‘ik moet meer klassiekers/literatuur lezen’. Maar die boeken vond ik echt mega saai en ik snapte er vrij weinig van door moeilijk of ouderwets taalgebruik. Nu denk ik, boeiend dat ik veel kinderboeken en YA lees, ik lees om te ontspannen en om in een andere wereld te duiken.

En in de loop van de jaren ben ik erachter gekomen welke literatuur en klassiekers ik wél leuk vind, namelijk sci-fi en spannende boeken, zoals de verhalen over Sherlock Holmes, H.G. Wells en Daphne du Maurier. Lezen is ook ontdekken wat je wel en niet leuk vind en als je graag thrillers leest, wat is daar dan mis mee?

3 likes

Ik denk wel eens dat dat verplicht boeken lezen voor oa Nederlands meer kwaad dan goed doet. Zo jammer die aandacht altijd voor ‘echt goede boeken’. Lekker lezen wat je leuk vindt. Af en toe iets lezen wat meer moeite kost is niet erg, als het je leesplezier maar niet vergalt.

@zompig ja ook dat idd, lezen is trial and error. En het ene kinderboek is het andere niet. Sommige kinderboeken die ik nu lees vond ik vroeger niks aan. Vaag taalgebruik, niet echt herkenbare situaties etc. Nu denk ik oh ja het is meer poëtisch geschreven of anders meer literatuur. Geen wonder dat ik het saai vond of niet snapte. Gernes en leeftijden en andere indeel manieren zijn handig maar boeken die daar invallen zijn echt niet over een kam te scheren.

3 likes

Daar komt ook nog eens bij dat daar grotendeels mannelijke schrijvers op staan.
Heel interessant manifest/schrijferscollectief/essay:
https://fixdit.nu/

3 likes

Zo mee eens! Al moest ik wel lachen om je voorbeeld, want mijn 16jarige ik vond Brave New World zo fantastisch dat ik alle andere boeken van Aldous Huxley ook heb gelezen :joy:

2 likes

Haha, ieder z’n meug!

1 like

Ja deze klinkt echt super interessant! Zeker omdat ik echt een overthinker ben haha dus dit boek is handig. Dankjewel.

@Shadina Ik heb vooral interesse in zelfontwikkeling (psyche)

@Erato Deze klinkt ook interessant en gaat op het lijstje.

@Blablabla Middernachtbibliotheek + elementaire gewoontes heb ik al gelezen! Vooral elementaire gewoontes vind ik een goed boek. Body Postive Power klinkt ook interessant en gaat op het lijstje.

Dankjewel jullie allemaal!

3 likes

Haha ja dit klopt inderdaad wel. Ik kijk zonder gene trash tv als Temptation Island of binge series als Greys anatomy, maar als ik ga lezen dan heb ik meteen het idee dat ik niet alleen maar ‘simpele’ boeken moet lezen maar dat het ook iets nuttigs/verrijkends/inspirerends moet zijn.

2 likes

Wat dan?

Mooi, kan 'ie van de TBR :smiley:

3 likes

Kleine tip voor mensen die graag ya/fantasy lezen. Het loont soms echt om op boekenkraam te kijken. Die verkoopt ze voor iets minder dan nieuw en er zitten ook LE soms tussen

1 like

Iemand deze (strip)boeken gelezen? Is dit voor volwassenen ook leuk om beetje de kennis op te frissen of is 't echt voor kinderen gemaakt?

4 likes

Oooh ja dit stond altijd in de Donald Duck! Ik vond het leuk om te lezen. De tekeningen vond ik zelf mwah. Beetje oubollige stijl en wat suffig/naargeestig ofzo. Maar het went wel. Prima te lezen hoor als je ouder/volwassen bent!

2 likes

Wij hebben deze jaren geleden een keer aan m’n moeder voor d’r verjaardag gegeven. Ik denk dat het inderdaad inmiddels wat oubollig is, maar wel echt prima te doen voor een volwassene. Zeker als die persoon weinig van geschiedenis weet en makkelijk wil beginnen. Ik heb ze als kind ook echt verslonden en zou ze zo weer lezen.

2 likes

Ze zijn eerder bedoeld voor volwassenen volgens mij? Weet nog dat wij er eentje hadden met best vunzige tekeningetjes over seks en ook het woord ‘neuken’ erin. Vond ik superinteressant haha.

Edit: heb het opgezocht en dat is deel vijf… Wel bedoeld voor kinderen ook blijkbaar. Maar zou tegenwoordig niet meer zo gemaakt worden denk ik.

2 likes

Ik ben eindelijk eens aan een book box sub boek begonnen haha, A River Enchanted van Rebecca Ross. Tot zover vind ik hem leuk, al ben ik nog totaal niet ver. Aangezien de SE sequel aangekondigd is en binnen nu en twee weken besteld kan worden, leek het me nu een goed moment om ‘m te lezen haha.

2 likes