Het algemene boekentopic (Deel 2)

Ik heb in oktober m’n leesdoel van 40 boeken gehaald! Ik ben nog wel wat teleurgesteld in de boeken die ik las dus hoop nog iets heel moois te lezen maar ga geen nieuw/hoger leesdoel meer inzetten.

In oktober las ik:

• Sorry dat ik je wakker bel - Marlies Koers :star::star::star: Ik vond dit boek veel minder interessant dan haar eerste omdat het minder over haar werk als verloskundige ging en meer over haar leven/corona/uitbrengen van een boek.
  • Films die nergens draaien - Yorick Goldewijck :star::star::star: Sorry, not sorry: ik was niet zo enthousiast over dit boek als veel anderen zijn. Erg veel plotholes.
  • Eigen Welzijn eerst - Roxane van Iperen :star::star::star: Normaal ben ik minder kritisch op boeken hoor, haha, maar ook deze viel tegen. Kon het soms lastig volgen terwijl de hoofdboodschap mbt opkomst wellness rechts en link met FvD geen verrassing was. Toch 3 sterren omdat ik regelmatig een citaat hardop aan mijn man voorlas.
  • De Camino - Anya Niewierra (geluisterd) :star::star::star::star: Verrassend, iets nieuws geleerd over de oorlog in voormalig Joegoslavië en een plottwist waarvan ik twijfel of ik die nou wel of niet zag aankomen. Wellicht niet het best geschreven boek ooit maar daar had ik met luisteren geen last van.
  • Half Leven - Aya Sabi :star::star::star::star::star: Dikke aanrader! Dit boek gaat over 3 generaties Marokkaanse vrouwen van wie elk op een andere manier het levensverhaal wordt verteld terwijl ze in Marokko en/of Nederland leven.
8 likes

Wat goed! En ik heb de laatste meteen op mijn to read gezet.

Ik heb deze boeken gelezen in oktober, ik ga nog wel beginnen in een nieuwe denk ik, maar die ga ik nooit meer uit lezen.

• Het Vuur Redden vond ik (na vorig jaar De Ontembare te hebben gelezen van deze auteur) echt weer geweldig! Wel heel gewelddadig maar ook ZO goed, er zit echt zoveel in dit boek.
  • Terug naar Insulinde vond ik weinig aan, het boek ging geen moment echt leven.
  • Moord in de Oriënt-Expres gelezen via het forum, vond het leuk om eens zo’n soort boek te lezen, ik vind het ook wel een aanrader!
3 likes

Dit is wat ik dit jaar gelezen heb. Vroeger las ik echt veel, maar de laatste 2-3 jaar kan ik mij er helaas echt niet toe zetten. Zo zonde, want ik vind het wel leuk. Hoop dat het weer een keer komt. Wil het ook niet forceren…

8 likes

In een paar dagen uitgelezen, erg fan. Geweldige hoofdpersoon Elizabeth Zott plus paar van mijn lievelingsingrediënten: roeien, hond, kind, feministen, recente geschiedenis. Ook paar keer hardop gelachen.
Hoop dat de auteur snel meer boeken gaat schrijven! Er komt iets op Apple+ over las ik :sunglasses:

3 likes

Waarom lukt het niet? Ik merk wel dat ik echt bewust een boek moet pakken, maar forceren is wel wat anders natuurlijk. Ook tijdens mn studietijd lukte lezen voor de fun echt niet. Hopelijk komt het weer terug bij je, er is zoveel leuks te lezen!

2 likes

Sinds mijn afstuderen heb ik nauwelijks meer zin gehad in lezen. Heb toen zoveel boekem/artikelen gelezen over de wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme :smiling_face_with_tear::joy: maarrrr ik pak m’n ereader er nu gewoon eens even bij, kijken of het lukt.

2 likes

Ik denk niet dat ik nog iets uitlees, dus:

• The Shadow of the Gods - John Gwynne :star::star::star::star::star:
  • No Kindness Too Soon - Sylvain Neuvel :star::star::star:
  • The Once and Future Witches - Alix E. Harrow :star::star::star:.:dizzy:
  • A River Enchanted - Rebecca Ross :star::star::star::star:.:dizzy:
8 likes

Oktober!

• With Teeth van Kristen Arnett
  • The Children on the Hill van Jennifer McMahon
  • Films die nergens draaien van Yorick Goldewijk review
  • Buitenleven van Nina Polak review
  • Schaduwstad van Elizabeth Day
  • Murder on the Orient Express van Agatha Christie
  • Bliss Montage van Ling Ma review
  • Hoe overleven we van Francine Oomen
  • Ervaring niet vereist van Léonie Holtes
  • Small Horrors van Darcy Coates
  • Boy Queen van George Lester

Nog bezig in Either/Or van Elif Batuman en de Haunting of Blackwood House van Darcy Coates

11 likes

Mijn boeken van oktober!
Ik vond ze allemaal maar zo zo, behalve Kitchen. Die wil ik nog wel een keer lezen, echt prachtig.

7 likes

Oktober!

Paul, over een jonge vrouw die in de ban raakt van de oudere, charismatische eigenaar van een Franse bio-boerderij. Volgens mij een Booktok hit als dromerig, ‘hazy’ verhaal over een toxic relatie, maar I don’t get it. Op geen enkele manier werd me duidelijk waarom die Paul nou zo charismatisch was. Ik vond het maar een irritante vent en daarmee viel de hele geloofwaardigheid van het verhaal voor mij weg.

Convenience Store Woman: verrassend, grappig, hartverwarmend, en een beetje bizar. Een kort boek maar ik vond eigenlijk alles er aan leuk.

The School for Good Mothers (over een moeder die naar een heropvoedingsprogramma van de overheid wordt gestuurd om het ouderlijk gezag over haar dochter te behouden) was ik heel benieuwd naar. Ik vond uiteindelijk het idee beter dan de uitwerking. Ik hou wel van een dystopisch verhaal en een beetje sci-fi, maar dit werd me echt te ongeloofwaardig. Ik miste ook wat achtergrond en had graag wat meer gelezen over de maatschappij/politiek waar deze scholen een resultaat van zijn. 90% van het boek beschrijft de lessen op de school en dat werd wat langdradig en eentonig.

Stone Blind: Medusa’s Story vond ik tof en een originele take op Griekse mythologie. Aanrader voor liefhebbers van Madeline Miller denk ik.

Uitgewoond vond ik heel interessant, goed leesbaar voor toch best een taai onderwerp (de woningmarkt en woonpolitiek) en het maakte me WOEDEND

The Push is een psychologisch drama over een vrouw die vreest dat er iets ernstig mis is met haar dochter. Intrigerend!

11 likes

Niet veel gelezen deze maand, ik ben met een nieuwe baan begonnen en heb nergens energie voor :melting_face:

Ik heb een aantal jaar geleden In the dreamhouse van Carmen maria Machado gelezen en ik vond die echt 10/10 perfect, ik had daardoor een beetje te hoge verwachtingen van haar andere boek denk ik. Het is een verhalenbundel en een paar verhalen vond ik wel echt heel goed maar de rest matig. Hopelijk heb ik in november hernieuwde levensenergie en lees ik weer wat meer :thumbsup:

6 likes

Heb in oktober m’n reading challenge van 75 boeken gehaald :tada:

Deze maand gelezen;

• Wolf Captured - Jane Lindskold - :star::star::star::star:
  • Perfecte misdaad - Helen Fields - :star::star::star:
  • Harteloos - Alice Turner - :star::star:.5
  • Wolf Hunting - Jane Lindskold - :star::star::star:.5
  • De gunst - Nicci French - :star::star::star:.5
  • Scythe - Neal Shusterman - :star::star::star:.5
  • Thunderhead - Neal Shusterman - :star::star::star::star:
14 likes

Afgelopen maand een stuk minder gelezen dan ik normaal doe:

• Dreams Lie Beneath - Rebecca Ross :star: :star: :star: :star: Veel leuker dan ik had verwacht, ik weet niet zo goed waarom mijn verwachting laag lag, want ik vind Rebecca Ross eigenlijk altijd wel leuk.
  • Kingdom of the Wicked - Kerri Manisalco :star: :star: :star: :sparkles: Ik had door de cover wat engers verwacht, maar vond het wel een leuk boek en benieuwd naar de vervolgen.
  • Murder on the Orient Express - Agatha Christie :star: :star: :sparkles: Met de FF boekenclub, was vermakelijk, maar vond er niet zoveel aan. Daarna beetje in een slump terecht gekomen :sweat_smile:

Deze boeken heb ik geluisterd:

• Stranger in the woods - Anni Taylor :star: :star: :star: :sparkles: Leuke who dunnit, in een heerlijke winterse omgeving (Schotland in de sneeuw).
  • Animal Farm - George Orwell :star: :star: :star:
  • 1984 - George Orwell :star: :star: :star:

Ik ben halverwege in Cytonic van Brandon Sanderson en ik luister Relic van Preston & Child.

9 likes

2 boeken deze maand. Sinds ik niet meer drink was vermakelijk, had het heel snel uit. Ben ook begonnen aan de reeks van Sarah J. Maas. Tot nu toe bevalt het goed. Ben nu ook al in het tweede boek bezig. Heb afgelopen jaar zoveel Harry Potter fanfiction gelezen dan het wel eens tijd werd voor verandering :sweat_smile:.

9 likes

Deze maand wel weer lekker gelezen maar ik ben nog steeds op zoek naar een fijn 5-sterren boek. Heb er dit jaar geloof ik nog maar één gelezen (Hostage van Clare Mackintosh).

In oktober las ik:
The Deal - Elle Kennedy :star: :star: :star:
Zo’n typisch tiktok smut book haha, maar las wel lekker weg. Gaat over de captain van het hockeyteam die bijles nodig heeft.

De huisgenoot - Elizabeth Day :star: :star: :star: .5
Lichte psychologische ‘thriller’, boek dat me wel benieuwd hield hoe het nou verder ging. Marisa en Jake wonen in een huis en komen in geldproblemen en besluiten een kamer in hun huis onder te verhuren aan Kate.

Mijn ware verhaal - Karin Bloemen :star: :star: .5
Autobiografisch verhaal van Karin Bloemen die schrijft over haar leven. TW: Seksueel misbruik

Made you up - Francesca Zappia :star: :star:
YA gemixt met mental health issues

Sinds ik niet meer drink - Evi Hanssen :star: :star:
Dagboek van presentatrice Evi Hanssen, die voor langere tijd besloot om te stoppen met het drinken van alcohol. Makkelijk boek voor tussendoor

En ik ben nu bezig in It Starts With Us van Colleen Hoover

6 likes

Ik ben nog bezig in A Narrow Door van Joanne Harris. Bijna klaar nu, maar ik heb net deze gehaald, want die ligt sinds vandaag in de winkel:

Zin in!

13 likes

Mijn favo auteur! Zo benieuwd, klinkt weer heel anders dan zijn vorige boeken. Ben benieuwd wat je ervan vindt!

1 like

Boeken voor oktober!

10 likes

Drie boeken gelezen, niks spectaculairs. Al vond ik The Less Dead wel heel prettig lezen. Ik had alleen op iets meer antwoorden gehoopt of een epiloog misschien

4 likes

Ik heb net Hine (Lotte Kok) uit en vond het een vreselijk boek. Heb het wel uitgelezen en het einde en daarmee de afloop ook lezen was dan wel weer de moeite waard, maar toch…

Spoiler

Het boek begint met een trigger warning voor suicidaliteit en zelfbeschadiging en dit is echt een MAJOR trigger warning. Als je hier ook maar enigezins gevoelig voor bent: lees het boek dan niet. Wat mij betreft hadden er trigger warnings bij gemogen voor seksueel geweld en huiselijk geweld. En dan kom ik gelijk op mijn punt waarom ik het zo vreselijk vond: ik snap het standpunt dat de schrijfster wil maken en vind het een mooie boodschap maar de eindeloze herhaling van hele expliciete handelingen, destructieve/negatieve gedachten en geweld doen die boodschap wat mij betreft echt heel erg tekort. Steeds maar weer hetzelfde verhaal, het voelde soms alsof ik een stuk twee keer las maar in andere bewoordingen.

Ik zie trouwens op goodreads een hoge score en positieve reviews maar dat zijn er maar 10. Dat had ik zelf niet gezien toen ik voor het lezen dacht dat dit boek hoog beoordeeld werd.

1 like