Ik heb dit topic even doorgespit omdat ik op zoek was naar inspiratie. Dankzij aanbevelingen van een aantal van jullie ben ik begonnen in De verborgen geschiedenis van Donna Tartt. Ben benieuwd
Ik snap denk ik wel een beetje wat je bedoelt. Het is een heel ander boek dan 1 en 2. Ik kon soms Katniss gedachtegang niet helemaal volgen. Wat vond je er minder aan?
En @Marquez
Spoilers spotgaai
Ik keek enorm uit naar alles lezen over de revolutie, ik houd van opstanden in boeken en ze werkten er al 2 delen naar toe so it must be good.
Maar Katniss veranderde in een labiel meisje dat enkel kon mijmeren over bij welke vent ze wilde zijn en iedere x als er een opstand was kregen we er eigenlijk vrij weinig van mee (zoals bij het instorten van de berg dat ze neergeschoten wordt.
Juist haar vechtlust maakte haar zo sterk, en die kreeg ze alleen even kort toen ze trainde om mee te mogen, verder interesseerde alles haar ook niet echt.
En tuurlijk valt er wat voor te zeggen gezien wat ze meegemaakt had, maar aangezien het fictie is had de schrijver simpelweg ook een andere route kunnen kiezen waarin Katniss wel haar sterke zelf bleef.
Ook vond ik het einde spijtig. Gale, die boeken lang behoorlijk belangrijk was, was gewoon weg?? Katniss eindigde maar met Peeta want ja ze moest toch met iemand zijn.
Ooh en de dood van al die Flinnick (en dâr andere teamgenoten) vond ik ook zo waardeloos. Het was alsof het erbij hoorde dat er mensen dood gingen, maar de dood werd helemaal niet krachtig omschreven, er werd ook geen aandacht gegeven wat zoân verlies met het team deed. Het was gewoon.
Oh en waarom was Primrose, waar ik al zeker 100 bladzijdes niks van gehoord had, er opeens.
Ik vond Katniss op het einde ook zo slap, ik denk dat ze Coin alleen maar doodgeschoten heeft omdat zij Primrose indirect vermoord heeft, als 't alleen al die kinderen waren was het haar om het even geweest.
Ooh dat boek dat ze schreef vond ik wel een leuk detail. Maar ik kwam er vooral gedurende het boek achter dat Katniss helemaal niet zoân leuk persoon is als ik eerder dacht.
Samenvatting
Ik snap wat je bedoelt! Ik vond haar ook ineens niet zo leuk meer en moest ook echt mijn beeld bijstellen. Nadat ik de films had gezien werden sommige dingen toen wel logischer ofzo, maar ik vond haar nog steeds wat irritant. En dat hele voor Gale kiezen snapte ik ook echt niet.
Afgelopen jaar heb ik de boeken herlezen en de films weer gezien en toen vielen de puzzelstukjes voor mij meer op zijn plaats en snapte ik het allemaal veel beter en was het juist logisch dat dit gebeurde. Ze is gewoon heel menselijk ofzo was mijn conclusie.
Primrose vond ik wel een goede toevoeging aan het verhaal juist. Voor mijn gevoel kwam het niet echt uit de lucht vallen want in een oorlog is iedereen ergens anders en is er amper contact.
Leuk in elk geval dat je zo ingaat op de vraag en jouw idee deelt. Dat vind ik tof aan boeken lezen. Je kan het allemaal zo anders bekijken/benaderen terwijl het gewoon om hetzelfde boek gaat.
Spoiler
Het kwetsbare gedeelte snapte ik eigenlijk best wel goed! Ik vond het eerst ook irritant maar toen bedacht ik mij dat ze een trauma heeft ondergaan en dat het best menselijk is om je helemaal af te sluiten. Ik had de boeken lang geleden een keer gelezen en daardoor eigenlijk alleen nog maar herinneringen aan de film. Ik vond haar in de film namelijk wel krachtiger overkomen dan in het boek waardoor ik de boeken nu misschien iets minder vond. Het verschil tussen boek 1/2 en 3 is ook best wel groot.
Ik ben het wel met je eens dat ze dieper in hadden kunnen gaan op bepaalde situaties zoals het laten instorten van die berg en het doodschieten van Coin. Sowieso heel het gedeelte na de dood van Coin vond ik een beetje mager. Ik had graag gelezen wat voor ophef het heeft veroorzaakt i.p.v. dat ze een paar weken alleen op een kamer zit en daarna weer terug naar 12 wordt gestuurd.
Ik lees nu de Nix (op aanraden van @Coincidence, bedankt nog!!) en die vind ik wel dezelfde vibe hebben als Max, Mischa en het tet-offensief. Zit er echt lekker van te genieten, dus aanrader!
Yes april wrap-up!
- Detransition baby van Torrey Peters review
- Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? van Johan Harstad review
- Vochtige streken van Charlotte Roche review
- Klara and the sun van Kazuo Ishiguro review
- Post mortem van Peter Terrin
- The Upstairs House van Julia Fine
- Will my cat eat my eyeballs? van Caitlin Doughty
- No one is talking about this van Patricia Lockwood
- Harnas van Hansaplast van Charlotte Mutsaers
- Het grote verlangen van Marcel Möring
Ohhh ik heb deze ooit in de kringloop gekocht en ook nog niet gelezen. Mooie review!
Vochtige streken heb ik een tijd terug ook geleden. Ik kon me alleen niet over het kokhalzen heen zetten hoor. Iets te beeldend geschreven voor mij.
Haha goed he
Veel verschillende boeken gelezen.
- De tijd van haar leven en honderd namen van Cecelia Ahern
- Kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman
- Angel van Elizabeth Taylor
Bovenstaande allemaal herlezen en zijn nog steeds leuk.
- Marcelo en de echte wereld van Fransico X Stork
recensie
Vond het wel een van de betere boeken geschreven vanuit autisme. In de zin dat ik begrip kon opbrengen voor zijn manier van denken/doen, ook al snap ik er niets van. Bij het Rosie project en het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht had ik dat totaal niet. Heb die boeken met moeite uitgekregen. Deze las goed weg.
- De zeven wetten van de liefde van Corine Koole
Recensie
Ik ben dol op haar boeken, artikelen en podcast. Leuk boek ook weer. Doet mij wel een beetje denken aan de opzet van âde vijf talen van de liefdeâ met voorbeelden over de liefde. Corine benaderd het alleen veel breder en probeert uit te leggen/te omschrijven wanneer is het verliefdheid en hoe kan het dat het bij de een over gaat in houden van en de ander dat niet voor elkaar krijgt. Maar ik blijf âop bed of op de keukentafelâ haar beste boek tot nu toe vinden.
- De engelen van Elisabeth van Els Florijn
Recensie
Ik vind haar schrijfstijl te hakkelig en iets te kaal denk ik. Het uitgangspunt van een psychiatrische instelling in de 19de eeuw vond ik wel erg tof. Hier had ze wel meer aandacht aan mogen besteden. Het verhaal leest wel vlot weg want je blijft geintrigeerd door wat er nu precies gebeurd is.
- Vinexvrouwen van Naima El Bezaz
Recensie
Ik heb er wel een half jaar opgewacht denk ik bij de bibliotheek, maar kon hem nu eindelijk lezen. Het stelde mij niet teleur! Het is een soort column achtige stijl waar wel een opbouw inzit van een verhaal. het was mij niet altijd duidelijk of ik nu heel hard moest lachen of meer moest huilen om een stukje. Interessant is het zeker, die vinexwijken.
- Wolfsroedel van Floortje Zwigtman
Recensie
Lastig boek, lastig verhaal. Ik heb hem niet uitgekregen, maar weet niet goed waar het aan lag. Misschien gewoon de smerige omschrijvingen, de naargeestige hoofdpersonen en de, te realistische, goed/kwaad karakters?
@Vitaminwater ja het is zeker goed dat ze zo een boek kan schrijven! Heb jij I love Dick van Chris Kraus ook al gelezen?
@Camper ja natuurlijk horen die boeken hier ook! Verhalen zijn verhalen en goede feelgood kun je niet genoeg hebben
Ik heb al sinds maart niets uitgelezen want ik ben bezig in Max, Mischa en het Tet-offensief en wil alleen maar daarin lezen maar wil hem ook niet te snel lezen.
Daarna staan er wel nog een hoop boeken op me te wachten waar ik zin in heb
Staat hier al jaren onaangeraakt in de kast wel eens in begonnen maar pakte me niet echt. Maar even doorzetten dus volgens jou?
Dat wilde ik dus aan jou vragen, haha. Ik ben er ooit in begonnen maar kwam niet zo heel ver. Weet niet meer waar het aan lag, maar ik dacht misschien moet ik hem nog maar eens een kans geven. Grappig dat jij hetzelfde hebt. Als ik er om denk leen ik het boek binnenkort wel weer van de bieb.
Ja misschien pak ik m deze maand ook wel op! Kijken wie sneller is
Ik heb deze maand 4 boeken gelezen!
Neem een geit verraste mij in positieve zin. Ik vind Claudia de Breij qua persoon niet per se leuk, maar de opzet en de schrijfstijl van het boek bevielen mij wel!
Het familieportret vond ik een mooi boek, over de tweede wereldoorlog en de gevolgen daarvan vanuit het perspectief van de âgewoneâ Duitser.
Jarretels voor een seriemoordenaar vond ik echt helemaal niets, erg nietszeggend boek.
En tenslotte het derde deel uit een trilogie, leest prima weg maar niet heel bijzonder verder.
Ik heb deze maand vijf boeken gelezen!
Onbreekbaar 2: Onbegrensde liefde - Lisette Jonkman
Bridge of Souls - V.E. Schwab
The Memory Thief - Jodie Lynn Andersen
Onbreekbaar 3: Op gevoel - Lisette Jonkman
Hollowpox: The Hunt for Morrigan Crow - Jessica Townsend
Lekker veel feelgood en middlegrade deze maand. Ik vond de Onbreekbaar-serie zooo leuk. Echt megagrappig, zoals we van Lisette Jonkman gewend zijn.
Hollowpox vond ik ook een heel goed boek. Het voelt net zoals bij Harry Potter of je in een andere wereld stapt. Heb er zĂł van genoten. Eigenlijk wil ik de andere twee boeken ook hebben om de serie compleet te maken en zodat ik ze nog een keer kan herlezen.
Eindelijk na ruim een maand Hollowpox uitgelezen! Dit lag absoluut niet aan het boek, maar het kwam door persoonlijke omstandigheden. Was weer geweldig, ik wil het volgende boekkkkk
Ik heb deze maand drie boeken gelezen
The Invisible Life of Addie LaRue las wat traag vond ik, maar zit goede symboliek en een mooi verhaal in. Denk dat ik het een tweede keer lezen nog meer zou waarderen, daarom toch vier sterren
We were liars even inkomen qua namen van personages, uiteindelijk wel een oké plottwist maar het was het net niet helemaal wat mij betreft. Las wel lekker weg!
The lost apothecary lekker geschreven, maar ik vond de personages niet heel ârondâ en het viel me op dat (zeker in de stukken in het verleden) vaak dezelfde woorden werden gebruikt. Bijvoorbeeld âawryâ viel me heel erg op, dan denk ik; zoek synoniemen. Wel een origineel verhaal.
Ik heb Echo uit! Ik moet eerlijk zeggen dat ik het begin misschien het engste vond en daarna vond ik het wel mee vallen. Het einde vond ik een beetje mwa want ik zit nog met vragen zoals âmaar waarom dan??â
@Zompig ik heb het eerste boek hier ook liggen en nu twijfel ik of ik met Orakel van Thomas Olde Heuvelt moet beginnen of aan Nevermoor