Oh deze maand wil ik ook aan echo beginnen. Wel goed om te lezen hier dat het boek niet zo eng is als hex. Heb daar toen wel slapeloze nachten van gehad haha
Heb al een tijdje geen update gegeven; dit is mijn lijstje boeken voor februari + maart + april!
Heb de meeste drie sterren gegeven. Red, white and royal blue was mijn favoriet; dat boek heeft me echt positief verrast! Ik zat keihard mee te genieten, haha. Als iemand nog aanraders heeft voor leuke feelgoodboeken die ook net een beetje anders zijn, hoor ik het graag.
Ben nog in heel wat boeken bezig (waaronder Ik ga leven – die heb ik hier nog niet voorbij zien komen, trouwens!) dus ik denk dat ik volgende keer weer een uitgebreider lijstje heb.
Mijn gelezen boeken deze maand.
4 sterren:
De verborgen apotheek
De boekbinder
Kraai en Koninkrijk
Dingen die we toevertrouwen aan de wind
3 sterren
The angel at no. 33
Met de stroom mee
Waren leuke boeken deze maand! Vond de boekbinder erg leuk, vooral het tweede en derde deel. Dingen die we toevertrouwen aan de wind vond ik heel mooi.
Couldn’t-even-finish: The Mars Room
Expected-to-love-but-didn’t: Red At The Bone, Machines Like Me (beide auteurs ga ik echter nog wel een tweede kans geven, misschien dat het specifiek déze boeken waren die niet voor mij werkten)
‘t-was-okay: The Bone Witch
Entertaining: Rules Of Redemption, The Seven Deaths of Evelyn Hardcastle
Half-Half: Jongens Waren We - de problematische sekse in de literatuur (bevat een paar sterke essays, maar helaas viel de bundel als geheel me tegen)
Surprisingly-good: Born a Crime, Everything I Know About Love (beide autobiografisch, verder héél verschillend)
Het lijkt nu alsof ik misschien niet zo’n goede maand had, maar ik ben vrij kritisch en het enige boek dat écht niet voor me werkte was The Mars Room. Alle andere boeken haalde ik stuk voor stuk wel iéts uit, hetzij puur vermaak of interessante passages (:
Acht boeken (2.848 bladzijdes) gelezen in april!
- The Heir & The Crown - Kiera Cass -
- Ready Player One - Ernest Cline -
.5
Vond dit heel leuk boek om te lezen, had de film al eens gezien en die is wel anders (alhoewel het wel de grote verhaallijn volgt). Ondanks dat ik zelf niet zoveel heb met de jaren '80, vond ik de gedachtegang in de zoektocht heel interessant om te volgen. - Gifspoor - Jet van Vuuren -
- An apprentice to Elves - Elizabeth Bear -
- Vox - Chirstina Dalcher -
Deed me denken aan The Handsmaid Tale - Jaag je ploeg over de botten van de doden - Olga Tokarczuk -
.5
- The Tiger and the Wolf - Adrian Tchaikovsky -
Vond de sfeer in dit boek vrij grimmig, maar wel op zo’n sprookjesachtige manier geschreven. Deed me ook een beetje denken aan The Bear and the Nightingale series.
Deel 6 van Throne of glass overgeslagen. Vond dat karakter minder leuk en wilde gewoon door naar het laatste deel.
Ik heb eindelijk m’n eerste boek gelezen dit jaar The Ravens van Kass Morgan. Geen aanrader, het boek is vrij kinderlijk geschreven en voorspelbaar. Verder nog Honey Girl geprobeerd, maar niet uitgelezen, want ik vond de schrijfstijl helemaal niks.
Gelezen in april:
- Hans Rosling - Feitenkennis
Een deel van mijn master was op dit boek gebaseerd, dus het werd nu (bijna twee jaar geleden afgestudeerd) toch wel eens tijd om het te lezen. Erg interessant, maar het mist wat achtergrondinformatie en een bredere/diepere blik. Ik miste het verhaal achter de cijfers. Wel een goed boek om mee te beginnen als je meer wil weten over ontwikkelingseconomie. - Anne Frank - Het Achterhuis (graphic novel)
Iedereen kent het verhaal natuurlijk, maar door de prachtige tekeningen komt het toch weer opnieuw flink binnen. Aanrader! - Randy Ingermanson - Writing Fiction voor Dummies
Deze had ik ooit gekregen en wilde ik vooral gelezen hebben om 'm zonder schuldgevoel weg te kunnen gooien. Prima boek en ik denk dat je er als schrijver ook best wat aan zou kunnen hebben, maar ik schrijf al zeker vijf jaren eigenlijk niet meer, dus ik ben niet meer echt de doelgroep. Ach ja, nu kan 'ie ook gewoon weg, opgeruimd staat netjes.
Ik heb deze maand dus uitvoering gegeven aan mijn idee om boeken te lezen uit zoveel mogelijk regio’s uit de wereld. Nog heel erg bedankt aan iedereen die toen leestips heeft gegeven! Ik ben zo blij dat ik dit heb gedaan, ik heb echt hele fijne boeken gelezen die ik anders nooit was tegengekomen. Ik las:
Midden-Azië: Sovjetistan van Erika Fatland. Dit was gelijk het boek dat niet helemaal aan mijn eigen bedachte opdracht voldeed, want niet geschreven door een auteur uit het land waar het over gaat. Maar ik ben toch blij dat ik dit heb gelezen. Het is een reisverslag van een Noorse journalist die door Turkmenistan, Kazachstan, Uzbekistan, Tajikistan en Kyrgizië. Stuk voor stuk landen waar ik weinig over wist, dus ik vond het heel interessant om meer te lezen.
Zuid-Oost Azië: First they killed my father van Loung Ung. Indrukwekkend autobiografisch verhaal over de Rode Kmer beschreven vanuit het perspectief van een vijfjarig meisje.
Oost-Azië: Wilde Zwanen van Jung Chang. Dit was het mooiste boek dat ik deze maand heb gelezen. Prachtige geschiedenis van drie vrouwen die samenvalt met de transitie van het traditionele China naar het communisme onder Mao. Ik denk hier nog bijna iedere dag over na, heeft echt indruk gemaakt.
Midden-Oosten: Season of Migration to the North van Tayib Salih. Mooi verhaal over een Sudaneese jongen die naar Londen vertrekt voor zijn studie en bij terugkeer in Sudan moeite heeft met hoe zijn dorp is veranderd.
West-Afrika: Things Fall Apart van Chinua Achebe. Deze ultieme klassieker stond al langer op mijn leeslijst en ik ben blij dat ik er eindelijk aan toe ben gekomen. Heel mooi verhaal over pre-koloniaal Nigeria en de komst van de eerste witte missionarissen.
Zuid-Afrika: Disgrace van Coetzee. Dit boek heeft ook heel veel indruk gemaakt. Een witte professor wordt ontslagen na een affaire met een studente en gaat vervolgens bij zijn dochter op het platteland wonen. Dit boek zet de bizarre werkelijkheid in apartheid Zuid-Afrika heel goed neer.
Midden-Amerika: Bittere Tijden van Mario Vargos Llosa. Prachtig boek dat zich afspeelt in Guatamala tijdens de Koude Oorlog. Het op waargebeurde gebeurtenissen gebaseerde verhaal geeft goed weer hoe de VS door interventies in Midden-Amerika de democratisering daar ontzettend vertraagde. Enorm frustrerend om te lezen, maar wel een mooi geschreven verhaal.
Zuid-Amerika: de kolonel krijgt nooit post van Gabriel Garcia Marquez. Marquez noemt dit zelf zijn best gelukte boek, dat ben ik niet helemaal met hem eens maar ik heb zeker wel genoten van dit korte verhaal.
Zuid-Europa: Pareira verklaart van Antonio Tabucchi. Dit was ook alweer een heel goed verhaal. Een journalist in Lissabon raakt steeds meer betrokken bij het verzet tegen dictator Salazar, zonder dat hij hierbij betrokken wil raken. Heel filosofisch verhaal met veel interspectie.
Oost-Europa: Generaal van een Dood Leger van Ismail Kadare. Een Italiaanse generaal wordt in de jaren '60 naar Albanië gestuurd om de Italianen die daar gestorven zijn tijdens de tweede wereldoorlog terug te halen. Heel interessant om eens te lezen over dit deel van de WOII, waar ik eigenlijk nog weinig van wist.
Oceanië: Voss van Patrick White. Voss speelt zich af in Australië in het einde van de 19e eeuw. Laura, een wees en net aangekomen in de kolonie woont bij haar oom en tante waar zij Voss ontmoet, een Duitser die zich tot doel heeft gesteld het land te doorkruisen. Ik heb heel veel Victoriaanse Engelse literatuur gelezen en vond het heel grappig om dat hiermee te vergelijken. Qua sfeer en onderwerpen heel vergelijkbaar, maar het Australische continent voegt wel weer echt wat anders toe!
Noord-Amerika en West-Europa heb ik nu overgeslagen, meer boeken lukte niet meer deze maand helaas. Maar al met al vond ik het echt een heel geslaagd experiment. Wil echt proberen om vaker zo’n diverse leesmaand te doen.
Ik begon de maand met weinig zin in lezen, maar heb uiteindelijk toch 9 boeken gelezen!
Was echt positief verrast over Rebel in the Sands. Dit is een YA fantasy van een aantal jaar geleden en vind dat af en toe wel leuk om te lezen, maar meestal zijn het niet per se goede boeken. Deze kon ik echt niet meer wegleggen waardoor ik meteen de rest van de serie heb besteld. Het tweede deel Traitor to the Throne was ook erg goed en ga vandaag denk ik beginnen in deel 3
The Midnight Library en The Long Way to a Small Angry Planet zijn ook echt aanraders! De eerste gaat over een bibliotheek waar je komt wanneer je doodgaat en waar de boeken bestaan uit levens die je had kunnen leven als je andere keuzes had gemaakt (slecht uitgelegd, maar was echt een tof concept). Het tweede boek is vooral heel erg gericht op de karakters ipv plot en gaat over een groep reizigers in de ruimte. Echt leuke karakters en heel inclusief ook.
@Fairytale Ik dacht hetzelfde, maar vond dat boek uiteindelijk toch erg leuk! Zou hem alsnog aanraden als je haar schrijfstijl leukt vindt
Lezen ging goed deze maand
Mijn lijstje van april
De Vrouwe Van Het meer - Andrzej Sapkowski
De Ijzige verloofde - christelle dabos
De Vermisten Van maneschijn - christelle dabos
The unhoneymooners - Christina lauren
Zes duistere redenen - jo spain
De vrouw in het raam - A.J finn
14 mei komt er een film hiervan uit op Netflix. Benieuwd hoe die is.
Wat Jij Niet ziet- Sarah Pinborough
Het mysterie van de zwarte bloem- Anna ruhe is een kinderboek
De strijd om de meteoor- Anne ruhe ook een kinderen boek.
Leuk om hier tips op te doen voor boeken! Ik lees de ene maand heel veel en de andere maand niets. Nu net een boek van Santa Montefiore uit die ik uit een minibieb had meegenomen. Zocht iets wat een beetje lekker weg las. Maar het is toch niet helemaal mijn genre geloof ik. Het boek heet ‘De Zigeunermadonna’. Delen ervan waren wel tof, maar het uiteindelijke plot was voorspelbaar en te perfect ‘alles op z’n pootjes en precies zoals het zou moeten zijn’.
Deze heb ik weggelegd, vond het een heel irritant boek haha!
Wel oke. Niet spectaculair, maar luistert lekker weg. Vind het wel irritant dat het steeds dunne boeken zijn.
Maart nog even!
En april, waar ik de zin voor het lezen even helemaal kwijt was maar daarna gelukkig weer teruggevonden heb

Voor de geïnteresseerden aangezien we het er laatst over hadden: Het boek van de geef mij maar een boek actie ligt weer in de winkel Dit jaar De brief voor de koning voor 3,50.
Vind dit echt een fijne actie om voor lage prijzen kinder‘klassiekers’ te kopen!
Ik heb hem afgelopen week gekocht. Vind het leuk om op deze manier nog wat boeken die ik vroeger graag las bij elkaar te krijgen
Ja leuke actie idd! Net als de prentenboeken actie. Die is dit jaar max en de maximonsters zag ik. En te koop vanaf 18 juni