Ik heb deze maand dus uitvoering gegeven aan mijn idee om boeken te lezen uit zoveel mogelijk regio’s uit de wereld. Nog heel erg bedankt aan iedereen die toen leestips heeft gegeven! Ik ben zo blij dat ik dit heb gedaan, ik heb echt hele fijne boeken gelezen die ik anders nooit was tegengekomen. Ik las:
Midden-Azië: Sovjetistan van Erika Fatland. Dit was gelijk het boek dat niet helemaal aan mijn eigen bedachte opdracht voldeed, want niet geschreven door een auteur uit het land waar het over gaat. Maar ik ben toch blij dat ik dit heb gelezen. Het is een reisverslag van een Noorse journalist die door Turkmenistan, Kazachstan, Uzbekistan, Tajikistan en Kyrgizië. Stuk voor stuk landen waar ik weinig over wist, dus ik vond het heel interessant om meer te lezen.
Zuid-Oost Azië: First they killed my father van Loung Ung. Indrukwekkend autobiografisch verhaal over de Rode Kmer beschreven vanuit het perspectief van een vijfjarig meisje.
Oost-Azië: Wilde Zwanen van Jung Chang. Dit was het mooiste boek dat ik deze maand heb gelezen. Prachtige geschiedenis van drie vrouwen die samenvalt met de transitie van het traditionele China naar het communisme onder Mao. Ik denk hier nog bijna iedere dag over na, heeft echt indruk gemaakt.
Midden-Oosten: Season of Migration to the North van Tayib Salih. Mooi verhaal over een Sudaneese jongen die naar Londen vertrekt voor zijn studie en bij terugkeer in Sudan moeite heeft met hoe zijn dorp is veranderd.
West-Afrika: Things Fall Apart van Chinua Achebe. Deze ultieme klassieker stond al langer op mijn leeslijst en ik ben blij dat ik er eindelijk aan toe ben gekomen. Heel mooi verhaal over pre-koloniaal Nigeria en de komst van de eerste witte missionarissen.
Zuid-Afrika: Disgrace van Coetzee. Dit boek heeft ook heel veel indruk gemaakt. Een witte professor wordt ontslagen na een affaire met een studente en gaat vervolgens bij zijn dochter op het platteland wonen. Dit boek zet de bizarre werkelijkheid in apartheid Zuid-Afrika heel goed neer.
Midden-Amerika: Bittere Tijden van Mario Vargos Llosa. Prachtig boek dat zich afspeelt in Guatamala tijdens de Koude Oorlog. Het op waargebeurde gebeurtenissen gebaseerde verhaal geeft goed weer hoe de VS door interventies in Midden-Amerika de democratisering daar ontzettend vertraagde. Enorm frustrerend om te lezen, maar wel een mooi geschreven verhaal.
Zuid-Amerika: de kolonel krijgt nooit post van Gabriel Garcia Marquez. Marquez noemt dit zelf zijn best gelukte boek, dat ben ik niet helemaal met hem eens maar ik heb zeker wel genoten van dit korte verhaal.
Zuid-Europa: Pareira verklaart van Antonio Tabucchi. Dit was ook alweer een heel goed verhaal. Een journalist in Lissabon raakt steeds meer betrokken bij het verzet tegen dictator Salazar, zonder dat hij hierbij betrokken wil raken. Heel filosofisch verhaal met veel interspectie.
Oost-Europa: Generaal van een Dood Leger van Ismail Kadare. Een Italiaanse generaal wordt in de jaren '60 naar Albanië gestuurd om de Italianen die daar gestorven zijn tijdens de tweede wereldoorlog terug te halen. Heel interessant om eens te lezen over dit deel van de WOII, waar ik eigenlijk nog weinig van wist.
Oceanië: Voss van Patrick White. Voss speelt zich af in Australië in het einde van de 19e eeuw. Laura, een wees en net aangekomen in de kolonie woont bij haar oom en tante waar zij Voss ontmoet, een Duitser die zich tot doel heeft gesteld het land te doorkruisen. Ik heb heel veel Victoriaanse Engelse literatuur gelezen en vond het heel grappig om dat hiermee te vergelijken. Qua sfeer en onderwerpen heel vergelijkbaar, maar het Australische continent voegt wel weer echt wat anders toe!
Noord-Amerika en West-Europa heb ik nu overgeslagen, meer boeken lukte niet meer deze maand helaas. Maar al met al vond ik het echt een heel geslaagd experiment. Wil echt proberen om vaker zo’n diverse leesmaand te doen.