Het algemene boekentopic (Deel 2)

wooow ik vergeet altijd het e-pub gedeelte van de bieb!
Dankjewel voor deze reminder en ook voor de tip.

1 like

Heeerlijk! Waar heb je ze besteld?

2 likes

Bij Bookspot!

2 likes

Ah die serie vond ik ook heel tof om te lezen!

Voor mij het meest bijgebleven boek dit jaar is The Last House on Needless Street van Catriona Ward. Vond het onderwerp heel interessant, maar is weinig over te vinden op internet. Via een andere community ‘ken’ ik wel mensen en zij vertellen soms over dit onderwerp.

3 likes

Jaaaa love die :heart: echt een bijzonder boek vond ik.

Voor mij verder ook The Bell Jar en In the Dream House.

2 likes

Ja bizar! Ik moest wel lachen toen Dan Schneider’s naam eenmalig werd gezegd ipv “The Creator”. We wisten allemaal natuurlijk al wie het was maar gewoon die sneaky name drop haha

1 like

Ja, vertalers mogen echt veel zichtbaarder worden en hopelijk leidt dit dan tot een grotere waardering en daarmee tot een hogere vergoeding/betere voorwaarden! Zoals @arcobaleno al zegt is er sinds een aantal jaar een modelcontract waarin standaard een relatief nette vergoeding en bijvoorbeeld royalty’s in staan, maar het is nog steeds geen vetpot. Vertalers krijgen inderdaad een kleine vergoeding voor elk boek dat uitgeleend wordt in de bieb.

Dit is een interessant dossier over literair vertalen, onlangs gepubliceerd in het NRC.

En dit is het initiatief dat pleit voor vertalers op het omslag.

@arcobaleno Intens dat je zo’n mail kreeg; sommige vertalers zijn enorm actief om de beroepsgroep zichtbaarder te maken. Maar ik zie zo vaak dat de vertaler niet eens genoemd wordt, zelfs niet op de webshops van sommige boekhandels bijvoorbeeld, dat het al top is dat je ze ĂŒberhaupt noemt. En het is dus de bedoeling dat je niet metkt dat een vertaler aan het boek heeft gewerkt; als je als vertaler onzichtbaar bent in de tekst, heb je fantastisch werlk geleverd. Dat is het tegenstrijdige. Vaak beseffen lezers pas dat er een vertaler aan het boek heeft gewerkt als het slecht vertaald is.

8 likes

Ben je er al over uit? :full_moon_with_face: Ik wil best meedenken, maar weet niet welke genres je graag leest (en ik heb jouw genoemde boek nooit gelezen).

1 like

Ben nu bijna op pagina 200 van Het lied van ooievaar en dromedaris en vind het echt een fijn boek tot nu toe. Enige jammere is dat het soms ook best griezelig is en m’n vriend nu drie dagen weg is dus weet niet of ik verder durf te lezen in m’n eentje thuis :joy:

10 likes

Oehhh Illumicrate komt met edities van Ninth House en Hell Bent zonder lelijk kutkonijn haha. Nog iemand die ze gaat halen?

8 likes

Allemaal aanraders! Vooral Dear Dolly echt doorheen gerazen, veel bladzijden gedeeld met vrienden. Zijn dus wel twee adviesrubriek-boeken dus die lijken ergens wel op elkaar.

Onderste twee van de online bieb geloof ik!

6 likes

Ik twijfel, heb de Waterstones SE van Ninth House al (niet dat de Hellbent SE erbij past maar oké, wel al gepreorderd) en ik vind dat konijn wel een gave cover eigenlijk :joy: Ben een van de weinigen geloof ik.

4 likes

Snap echt niet welke vormgever dacht dat dit een goed idee was. Vind het niet eens goed marchen met de artstyle van de slang op de eerste cover :sweat_smile:

@Foucher haha ja wel een van de enige denk ik maar fijn toch! Hoef je tenminste niet te switchen. Die stenciled edges van Waterstones zijn ook supertof

1 like

Ik hoorde in de podcast nat konijn dat die zelf de cover had gekozen.
De podcast titel gaat over de cover van z’n boek haha.

Vervolg op This Woven Kingdom! Was het boek van januari 2022. Nog steeds niet gelezen, oeps. :joy: Maar even prioriteit van maken

1 like

Haha ja ik heb het ook nog niet gelezen en twijfel nu want misschien vind ik het wel helemaal niet zo leuk, maar als ik het wel leuk vind en deze wil lezen heb ik waarschijnlijk spijt dat ik geen bijpassende versie heb :rofl:

Precies :joy: Er zit niets anders op dan het eerste boek hoger op de TBR te zetten, maar ik heb juist zoveel zin om praktisch al mijn andere ongelezen boeken eerst te lezen. First world problems dit.

2 likes

Had jij dear dolly als ebook of gewoon? Ik wilde die ook nog lezen maar vond m nog een beetje te duur als echt boek

1 like

Ja ebook, wilde eigenlijk ook de papieren maar dat duurde me te lang. Helaas bol,com gesupport ermee, broese had het ebook toen ik keek nog niet.

Edit: nu wel zie ik!

1 like

Haha ja echt he!

Ik had wel het tweede deel van A River Enchanted besteld, volgens mij is die nu onderweg :slight_smile:

1 like