Ja eens! Ik stond ook bij mân boekenkast te kijken bij de series die bijvoorbeeld gaan over zussen die samen een hotel runnen, maar daar is ook romantiek een groot deel van de verhaallijn. Bij uitgeverij Zomer en keuning hebben ze afgelopen zomer ook een paar leuke boeken uitgegeven over een aantal mensen of families die elkaar leren kennen op vakanties, maar ook daar zijn wat romantische verhaallijnen. (De Ferry Lane serie of De zussen van jewel island zijn te romantisch denk ik. Misschien Betoverend Toscane, over een aantal vrouwen die elkaar leren kennen op een beeldhouwcursus in ItaliĂ«, of Retourtje Elzas, over een vrouw die bij een vriendin bij een b&b gaat helpen).
Over hotels etc runnen gesproken, ik heb vroeger wel boeken gelezen over het reilen en zeilen van een hotel/restaurant/vliegtuig. Dat waren Hotel Babylon, Restaurant Babylon, Air Babylon (en nog veel meer in de serie). Maar het is te lang geleden om te herinneren of je hier ook hoofdpersonages had (die de boel runnen en je leert kennen) of dat het meer losse verhalen zijn. Deze bijv.
En misschien Het eiland van Libby Page nog. Ook wel wat romantiek, maar het gaat ook heel veel over het thuis zijn/vinden en vriendschappen. Of Het eerlijkheidsexperiment van Clare Pooley. Een aantal mensen schrijven hun geheim op in een schrift, en het schrift wordt doorgegeven. Zal ook romantiek in zitten geloof ik (het is even geleden dat ik m heb gelezen) maar ook héél veel andere elementen. En als laatste De lessen van meneer Picquie, waar een jonge jongen een oude boekverkoper in het bejaardentehuis gaat voorlezen. Over de liefde van (voor)lezen en levenslessen!
Edit: nog eentje dan: Het geheim van Penumbraâs boekwinkel, ook over een boekhandel maarrrr het is een mysterie wat daar Ă©cht gebeurd.
Nog een edit: En Het huis van de verzamelaar? Over een man die heel veel verzamelt, en dan komt iemand van de thuiszorg helpen met orde scheppen. Maar zij wordt tegengewerkt en er gebeuren mysterieuze dingenâŠ
Oke sorry ik hou nog niet op maar: In Het geheime leven van Henri Pick besluit een bibliothecaris in Bretagne om een collectie te beginnen van alle boeken die door uitgevers zijn afgewezen, die is ook heel tof!
Deze Laatsts verhalen is dan weer meer vriendschap en mysterie, niet per se gewoon families met gewone familiebezigheden.