Het algemene boekentopic (Deel 2)

Mijn lijstje van april:

:star: :star: :star: :star:
*Johan Harstad - Max, Mischa en het Tetoffensief
Populair boek in dit topic en terecht! Geen 5 sterren van mij omdat ik vind dat er soms te veel uitgewijd wordt over elementen die mij minder kunnen boeien (bvb. over de kunstinstallatie van Mischa, alle details over de theaterstukken van Max).
*Julie Buntin - Marlena
Dit was voor mij de verrassing van de maand. Op het eerste zicht een clichématig plot: brave tiener wordt vrienden met de bad guys van de buurt en vanaf dan gaat alles mis. Maar ik vond dat serieuze onderwerpen zoals armoede, verslaving, echtscheiding zo goed verweven waren in het verhaal zonder dat het er vingerdik op lag.

:star: :star: :star:
*Amy Jones - Famous
Verhaal over 2 tienermeisjes die bekend worden, de ene in een reality soap, de andere als muzikant. Er wordt sterk gefocust op de negatieve aspecten van beroemd zijn. Okay boek voor tussendoor maar geen aanrader.
*Öznur Karaca - Marsepeinen vingers
Eerder 3,5 sterren. Dit boek gaat over een Turks meisje dat op 17-jarige leeftijd trouwt en daarna naar Gent verhuist. Het gegeven van een Turks migrantengezin en de sterke focus op de interne gezinsbanden deed me denken aan Verloren grond van Murat Isik maar dat boek vond ik aangenamer om te lezen en had beter uitgewerkte verhaallijnen.

2 likes

Ah ik dacht dat de actie vandaag was aangezien ik in een aantal boekenwinkels in Utrecht zag dat ze de stand aan het opbouwen waren. Wel leuk inderdaad om de boeken van vroeger te verzamenlen!

Ik las als kind bijna nooit de klassiekers, meer hoe overleef ik, Carry Slee en die Vlinder (volgens mij?) boeken :sweat_smile: Maar als volwassene zijn ze ook nog leuk om te lezen! Zit wat meer diepgang in dan Hoe overleef ik mijn eerste zoen haha

1 like

Gisteren mijn eerste Murakami (Norwegian wood) uitgelezen en ik ben diep geraakt. Wat een mooi en somber boek. De personages en de wereld is op zo’n indrukwekkende wijze beschreven, maar de somberheid is wel constant aanwezig. Heb gelijk een tweede boek besteld (Kafka op het strand) en begonnen in een ebook After the quake).

7 likes

Ik heb door jou Before the coffee gets cold net uitgelezen. En ik was niet voorbereid op deze emotionele rollercoaster. Wat een mooi en apart boek.

2 likes

Nadat ik De kleine bakkerij aan het strand, en Vergeet de meisjes heb weggelegd (tips van hier, maar kon er niet doorheen komen), ben ik nu bezig met De acht bergen, vind het prachtig tot nu toe! Kan het boek bijna niet wegleggen, en krijg door al dat bergwandelen zo’n heerlijke vakantiesfeer.

Heb ook net Daar waar de rivierkreeften zingen uitgelezen, en ook al las die ook lekker weg, merk toch dat zodra ik het boek weglegde het verhaal ook bijna weg was uit mijn hoofd. Meestal, na een dik boek, spoken de hoofdpersonen nog even door mijn hoofd, en moet ik ook echt afscheid nemen van het verhaal, maar hier was dat totaal niet zo bij.

2 likes

Oh ja ik denk idd wel dat je ervaring van dit boek beïnvloed wordt door je verwachtingen! Ik ging er leeg in en vond dat kabbelende juist heerlijk, maar ik lees ook erg vlot dus dat scheelt ook. Max Mischa etc nog niet gelezen dus kan daar niets over zeggen!

3 likes

Ja, toen ik aan Daar waar de rivierkreeften zingen begon dacht ik ook, ahh heerlijk, een dik boek waar ik me helemaal in kan verliezen.

Oef ja, Max en mischa vond ik dus prachtig (zie gebruikersnaam haha, toen had ik hem net uit), daarvan merkte ik ook dat ik op de laatste pagina’s steeds langzamer ging lezen omdat ik maar niet wilde dat hij uit was. Deed me qua sfeer soms wel wat aan het Puttertje denken, weet niet of je die ook gelezen hebt? Je hebt in het boek op een gegeven moment wel stukken waar ik echt lastig door heen te komen vond (ook ineens van een ander personage)

Maar goed, ik vond Buzz aldrin waar ben je gebleven ook heerlijk, dus ja.

1 like

Ik vond MM&HT echt téveel kabbelen, had de helft korter gekund wat mij betreft, en heb nu dus ook geen behoefte aan het lezen van Buzz Aldrin meer. Jouw verhaal is andersom dus ik zou zeggen, ik zou niet aan die enorme dikke pil beginnen haha!

Het Puttertje daarentegen vond ik prachtig, maar daar gebeurde veel meer? Gebeurde echt zooveel, korte hoofdstukken. Vond ik hele andere dynamiek!

1 like

Ik had hetzelfde bij Daar waar de rivierkreeften zingen! Het las heerlijk weg en ik genoot er ook wel van, maar de personages waren me te vlak/oninteressant en de dialogen waren nogal ‘clunky’. En ik geloof dat ik echt een sucker for introspectie ben en dat had dit boek heel weinig. Het is zo’n boek dat ook prima alleen een film had kunnen zijn.

@Victoria en ik herken ook wat jij zegt over de hoofdpersoon van Buzz Aldrin! Maar die schrijfstijl vond ik wel lekker.

Om ook nog iets positiefs te zeggen: ben vanochtend begonnen met het beluisteren van Wij zijn licht van Gerda Blees en dat zou zomaar eens een nieuwe favoriet kunnen worden. Vind de vorm geniaal gevonden – het verhaal wordt niet verteld vanuit het perspectief van mensen maar vanuit objecten of abstractere dingen, zoals ‘de nacht’, ‘de plaats delict’ en ‘het dagelijks brood’.

5 likes

Ik ben zo benieuwd :grin::grin: normaal koop ik hem tweedehands, maar kon nu echt niet wachten.

8 likes

Gisteravond Hex uitgelezen en nu zit een van mijn ogen helemaal dicht door een ontsteking, toeval?? :face_with_monocle::joy:

Ik had trouwens het ‘nieuwe’ einde, ben nu wel heel benieuwd hoe het andere einde is!

3 likes

Ik heb toen het originele einde gelezen maar moest het weer even opzoeken hoor, in de spoiler staat het:

Spoiler originele einde Hex

Original Dutch version ends like this:
after whole apocalyptic scenery in village:
burning stones fall from sky onto villagers trapped in “holes in the ground” (probably bad translation, sorry for that)
father receives a sheild from witch, to cover 1 hole
finds 3 holes: one with dog, one with wife/gay son, one with unknown
has to choose: who will I save from lapidation?
hesitates: wife/son or taking a chance on the third hole (might be with ‘favourite’ son, but not sure)
takes a chance on third hole (not knowing if “favourite son” actually is in it)

epilogue:
wakes up in his home
everybody dead (wife/gay son/dog)
ringing at the door
might be his “favourite son”
open ending

Ik vind het alternatieve einde met de dichtgenaaide ogen wel stukken beter, had die toen ook gelijk opgezocht en wou dat ik die had gelezen haha.

Oeh leuk welke lees je? Ik vind dit altijd zeer vermakelijk haha

Ik heb afgelopen weekend “half of a yellow sun” uitgelezen. Was echt een goed en indrukwekkend boek!

3 likes

Ik ben nu begonnen in the midnight library, ben benieuwd heb er al zo veel over gehoord.

1 like

Heb ik ook gelezen!

Mening in spoiler voor wie het (nog) niet wil lezen

Ik vond het als een heerlijk boek beginnen, maar had bij het uitlezen toch een gevoel dat het een beetje té “open deur” boek was. Ja een vriendschap over vrouwen met herkenbare thema’s; jaloezie, vooral. En dat vreemdgaan voelde ook een beetje, cliché? Ik vond het goed beginnen maar toch jammer dat het maar op de bekende thema’s door bleef gaan en niet echt verder kwam dan dat. Heb hem nu aan iemand uitgeleend, ben benieuwd hoe zij hem vindt en anderen!

1 like

Daarom even in spoiler, ik lees zelf pas liever meningen als ik het uit heb!

1 like

Mening!

Eens. Ik vond de karakters ook een beetje plat en gemakkelijk. En op het einde kwam toch alles voor iedereen soort van goed. Terwijl, in het echte leven lost het zich niet allemaal zo op. Sommige vrouwen blijven kinderloos, vinden toch geen leuke man of worstelen met carrière, kind, noem maar op. Nu werd het allemaal helemaal netjes afgerond voor mijn gevoel.

2 likes

Ik heb gisteravond Niemands Kind van Ingrid Von Oelhafen uitgelezen, over een vrouw die tijdens de Tweede Wereldoorlog bij haar biologische ouders in Joegoslavië werd weggehaald en opgroeide als Duits kind, zonder te weten waar ze eigenlijk vandaag kwam. De schrijfstijl was niet mijn favoriet, het is ook geen verhalend boek, meer een verslag van de zoektocht van de schrijfster, gecombineerd met het verhaal van haar jeugd, maar het onderwerp heeft zo’n indruk op me gemaakt. Een heel bijzonder verhaal over een voor mij onbekend stuk van de Tweede Wereldoorlog, en ik denk ook een boek dat me nog lang bij zal blijven.

1 like

Ik heb gisteren in een avondje Kindertijd van Tove Ditlevsen en ik vond er geen klap aan eigenlijk

1 like