Zelfde hier. Maar volgens mij staan boeken prijzen wel minstens 2 jaar vast. Daarna komen vaak de midprice en/of een uitgave bij rainbow oid. Met af en toe eens een uitzondering want laatst was prachtige wereld waar ben je? Voor 5 euro als ebook.
Maar ik weet niet of @zaatar dit misschien weet? Jij wist toen ook van alles van de papier schaarste dacht ik.
Edit: aha voor ebooks geldt geen vaste boekenprijs
https://www.cvdm.nl/vaste-boekenprijs
De vaste boekenprijs geldt alleen voor gedrukte boeken en bladmuziekuitgaven, en niet voor e-boeken. Volgens de wetgever is prijsregulering voor elektronische boeken ongewenst, omdat deze de innovatie op de boekenmarkt zou schaden en er een cultureel belang ontbreekt.
En dit geldt voor papieren boeken.
Wanneer kan een uitgever de vaste prijs van een boek wijzigen?
Een uitgever kan op zijn vroegst een half jaar na de ingangsdatum van de vaste prijs (verschijningsdatum) deze vaste prijs wijzigen. Vervolgens kan de uitgever de vaste prijs telkens na verloop van een half jaar wijzigen (artikel 5 Wet vaste boekenprijs). De uitgever moet de gewijzigde vaste prijs melden bij het Commissariaat voor de Media (artikel 4 Wet vaste boekenprijs).
Wanneer kan een uitgever de vaste prijs opheffen?
Een uitgever kan de vaste prijs opheffen als ten minste een jaar is verstreken sinds het boek is verschenen (artikel 7 Wet vaste boekenprijs). De uitgever moet het opheffen van de vaste prijs melden bij het Commissariaat voor de Media (artikel 4 Wet vaste boekenprijs).
Papieren boeken mogen wel met een actie tarief verkocht worden. Ook al in het eerste jaar met allemaal mitsen en maren.