Het algemene boekentopic (Deel 2)

Ik vind de boeken van Madeline Miller erg leuk en dan vooral Circe!

2 likes

Die was idd ook heel leuk, maar denk dat die juist leuker is als je iig een beetje basiskennis van de mythen hebt, anders mis je volgens mij best veel dingen in het verhaal

4 likes

Naast Madeline Miller en Stephen Fry die al genoemd waren!

4 likes

En die boeken van imme dros, die zijn oorspronkelijk voor kinderen dacht ik, maar niet kinderachtig

5 likes

Weet iemand of er iets te zeggen valt over ebook prijzen? Ik wil graag het boek kruispunt van Jonathan Franzen lezen maar in de bieb kan ik achteraan sluiten in de rij want ik ben duidelijk niet de enige die dat boek wil lezen. Nu keek ik ook voor het ebook maar dat kost momenteel € 14,99 is er iets te zeggen over op welke termijn dit soort prijzen dalen want dit bedrag zit er op dit moment even niet in :slightly_frowning_face:

1 like

Ik wacht tot Lize Spit’s Ik ben er niet goedkoper is, maar dat boek is in 2020 uitgekomen, nog steeds populair en nog steeds 15 euro voor een ebook…

Mocht je toevallig in dezelfde regio wonen als ik
dan kan je Kruispunt ook wel van mij lenen? Ik zou 'm wel eerst graag zelf willen lezen tijdens de feestdagen maar dat gaat vast al sneller dan via de bibliotheek. regio DH

1 like

100% Imme Dros! Het boek Griekse Mythen.

Of Griekse mythen en sagen van Gustav Schwab. Die werd bij ons op het gymnasium bij Klassieke talen aangeraden

3 likes

Dit jaar heb ik 52/52 boeken gelezen, probeerde om gedurende het hele jaar ook echt op een boek per week te blijven en dat is dus gelukt. Vond het wel wat veel, denk dat ik volgend jaar 40 doe.

5 sterren voor:
T hooge nest - Roxane van iperen
Hamnet - Maggie O’Farrel
Pachinko - Min Jin Lee
I am an Island - Tamsin Calidas

Heb geprobeerd zo veel mogelijk vrouwelijke auteurs te lezen en dat is ook gelukt! Had vorig jaar blijkbaar 4 boeken gekocht waarvan het plot was “oude professor wordt verliefd op jonge studente” en was daar helemaal klaar mee.

Voor volgend jaar kijk ik uit om te lezen:
Prachtige wereld, waar ben je - Sally Rooney
Klara and the Sun - Kuzuo Ishiguro
En ik heb the seasonal serie van Ali Smith gekocht waar ik erg benieuwd naar ben.

6 likes

Zelfde hier. Maar volgens mij staan boeken prijzen wel minstens 2 jaar vast. Daarna komen vaak de midprice en/of een uitgave bij rainbow oid. Met af en toe eens een uitzondering want laatst was prachtige wereld waar ben je? Voor 5 euro als ebook.

Maar ik weet niet of @zaatar dit misschien weet? Jij wist toen ook van alles van de papier schaarste dacht ik.

Edit: aha voor ebooks geldt geen vaste boekenprijs
https://www.cvdm.nl/vaste-boekenprijs

De vaste boekenprijs geldt alleen voor gedrukte boeken en bladmuziekuitgaven, en niet voor e-boeken. Volgens de wetgever is prijsregulering voor elektronische boeken ongewenst, omdat deze de innovatie op de boekenmarkt zou schaden en er een cultureel belang ontbreekt.

En dit geldt voor papieren boeken.

Wanneer kan een uitgever de vaste prijs van een boek wijzigen?
Een uitgever kan op zijn vroegst een half jaar na de ingangsdatum van de vaste prijs (verschijningsdatum) deze vaste prijs wijzigen. Vervolgens kan de uitgever de vaste prijs telkens na verloop van een half jaar wijzigen (artikel 5 Wet vaste boekenprijs). De uitgever moet de gewijzigde vaste prijs melden bij het Commissariaat voor de Media (artikel 4 Wet vaste boekenprijs).

Wanneer kan een uitgever de vaste prijs opheffen?
Een uitgever kan de vaste prijs opheffen als ten minste een jaar is verstreken sinds het boek is verschenen (artikel 7 Wet vaste boekenprijs). De uitgever moet het opheffen van de vaste prijs melden bij het Commissariaat voor de Media (artikel 4 Wet vaste boekenprijs).

Papieren boeken mogen wel met een actie tarief verkocht worden. Ook al in het eerste jaar met allemaal mitsen en maren.

1 like

Dat is lief maar helaas woon ik niet in de buurt.

De allermooiste vind ik De stilte van de vrouwen van Pat Baker. Echt indrukwekkend en heel mooi geschreven. Ritmisch en beeldend.

@kika ik ken de myten ook niet echt en heb misschien wel dingen gemist, maar ik vind in het boek vaak al heel veel duidelijk. (zoek meestal na het lezen de mythe even op) Denk dat het niet perse nodig is tenzij je echt vooral de mythes goed wil kennen en minder een verhaal adhv mythes wil lezen.

1 like

Ja ik vrees ook een beetje dat het lang kan duren. Maar ja ik blijf het gewoon in de gaten houden. Vind het altijd een beetje dubbel dat ebooks zo aan de prijs zijn. Ik snap dat je ze niet voor een paar euro kan verkopen maar toch.

2 likes

Misschien eens op boekwinkeltjes.nl kijken, wellicht doet een particulier ‘m daar tweedehands goedkoper weg?

1 like

Dank voor de tip. Zal het eens in de gaten houden.

Ik heb dit jaar 53 boeken gelezen en geluisterd, mijn doel was 52 dus ik ben tevreden. Volgende week heb ik vakantie, dus ik verwacht dat er nog wel iets bij gaat komen.
Veel van de boeken van dit jaar vond ik eigenlijk een beetje teleurstellend, helaas, veel middelmatige boeken ook. Een paar kregen toch vijf sterren:
De geïllustreerde versie van Het Achterhuis
Jorie Horsthuis - Noem Haar Naam
Naeeda Aurangzeb - 365 Dagen Nederlander

Op naar een nieuw leesjaar met betere boeken!

3 likes

Ik had echt een heel goed leesjaar! Ik heb dit jaar 67 boeken gelezen met een doel van 50. Dus supertevreden! Ik heb ook echt middle grade fiction ontdekt dit jaar, dus heb veel kinderboeken gelezen. En veel series gelezen, zoals:

Shadow and Bone - Leigh Bardugo
Six of Crows - Leigh Bardugo
The Midnight Hour - Benjamin Read & Laura Trinder
De Magische Apotheek - Anne Ruhe
The Sinclair Mysteries - Katherine Woodfine

En nog een paar anderen waarvan ik alleen de eerste delen heb gelezen, omdat deel 3 nog niet is.

De mooiste boeken/vijf sterren:

The Once and Future Witches - Alix E. Harrow
The Seven Husbands of Evelyn Hugo - Taylor Jenkins Reid
The Song of Achilles - Madeline Miller
The Girl Who Speaks Bear - Sophie Anderson
The Witch’s Boy - Kelly Barnhill
The House in the Cerulean Sea - T.J. Klune
The Midnight Library - Matt Haig

Hopelijk heb ik volgend jaar weer zo’n goed leesjaar en ga ik nog meer leuke middle grade boeken ontdekken. :grin:

7 likes

Ik heb dit jaar tot nu toe 23 boeken gelezen. Ik wil der graag nog eentje lezen deze kerstvakantie, zodat ik in totaal op 24 boeken kom.

Ik geef blijkbaar best hoge ratings, want mijn gemiddelde cijfer is 4 sterren.

Mijn vijf sterren van dit jaar zijn stuk voor stuk mooie boeken:
The Traveling Cat Chronicles
The Curious Incident of the Dog in the Nighttime
They Both Die At The End
The One Hundred Years of Lenni and Margot
The Invisible Life of Addie LaRue
The Seven Deaths of Evelyn Hardcastle
Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe

Een aantal zijn boeken die ik ben gaan lezen nadat ik ze in dit topic zag langskomen. Dus daar wil ik jullie heel hard voor bedanken! Dit is voor het eerst een jaar dat ik eindelijk weer flink aan het lezen ben geslagen en heb er echt van genoten.

8 likes

Hoe lezen jullie zoveel boeken joh :exploding_head: Ik heb er 12 gelezen haha. Heb er nog wel 2 bijna-uit, dus misschien wordt het 13 of 14.

Mijn hoogst beoordeelde boek is non-fictie die ik voor mijn werk heb gelezen :’)

• See What You Made Me Do: Power, Control and Domestic Violence van Jess Hill (wel echt een aanrader voor wie meer over huiselijk geweld wil leren)

Verder vond ik dit jaar erg mooi:

• Vallen is als vliegen van Manon Uphoff
  • Ik ben er niet van Lize Spit
  • Everything I never told you van Celeste Ng
  • Somebody’s Daughter van Ashley Ford.

Mijn laagst beoordeelde boeken zijn allebei matige sci-fi:

• Concept M van Aafke Romeijn (ik wil dit leuk vinden want ik vind haar een leuk mens, maar ik vond dit echt een tenenkrommend boek)
  • Ready Player One van Ernest Cline
6 likes

Dit had ik ook precies zo! Erg jammer want het idee is ook wel prima maar verder pff.

Het ligt ook wel aan het soort boeken wat iedereen leest denk ik. Zelf herlees ik bijvoorbeeld ook nog veel en lees ik kinderboeken en gedichtenbundels. Is toch wel anders dan als ik een dik literair werk lees of non-fictie. Lees ik ook maar kost meer tijd.

@Foucher over gedichten gesproken, bedankt nog voor je tips! Ga ze opzoeken want het klinkt leuk

1 like

Ik lees zelf bijna geen middlegrade, maar misschien een tip voor je om nieuwe boeken te ontdekken:

https://youtube.com/c/GavinHetherington

Hij leest heeeeel veel middlegrade, misschien ken je zijn channel ook al wel, maar wilde het toch even benoemen haha