Het algemene boekentopic #3

Instagram! Zoeken op tags. Ik ken toevallig Difficult Women Bookclub maar zelf nog niet geweest

2 likes

Heeft iemand de bewaring al gelezen van Yael van der Wouden? Staat op de shortlist van de booker prize. Ik wilde hem kopen maar kwam erachter dat ze het boek in het Engels heeft geschreven en dat hij door iemand anders is vertaald naar het NL > misschien goed om te weten voor anderen die ook liever in de oorspronkelijke taal lezen

Wij gaan 'm met onze boekenclub lezen in november! Maar goed dat je het zegt van die vertaling, misschien ga ik dan ook wel voor Engels

1 like

Ja ik heb m in het Engels gelezen maar dat vond ik best jammer eigenlijk! Ook @Chuckie
Er worden namelijk best nog wel wat Nederlandse woorden in gebruikt en omdat het echt wel een Nederlands verhaal is (qua geschiedenis en cultuur) had ik het denk ik nog intenser kunnen beleven als ik het ook in het Nederlands had gelezen. Zo’n mooie taal ook eigenlijk. Een herlezing zou voor mij ook zeker in het NL zijn

1 like

De rest van m’n boekenclub gaat geloof ik ook voor NL dus met deze reden er ook bij ga ik dat denk ik toch ook maar doen!

1 like

Godsamme ik was een paar dagen geleden aan het luisterboek van “lang en gelukkig” van Naoise Dolan aan het luisteren want ik werd wakker van een nachtmerrie en zocht even naar iets in de online bibliotheek zonder ellende maar wat een FUCKING irritant boek zeg

rant

Sowieso vind ik die Luke echt fucking irritant over komen, en zijn de karakters nogal plat, maar ergens wordt het nog irritanter. Er zijn echt tien hoofdstukken achter elkaar waarin Luke probeert een speech voor z’n bruiloft te schrijven maar elke keer is het “niet goed” en begint ie opnieuw, maar dan wordt ALLES van de vorige speech herhaald in een nieuw hoofdstuk? Wat is dit voor stijl keuze??

Edit: huh ik zie nu dat ik dit niet in het boekentopic gepost heb hahaha @moderators willen jullie m verplaatsen?

3 likes

Zoals onder water van Sara Noić, vertaald door Lucie Schaap, is een heel mooi boek. Het gaat over een meisje van 15 jaar die doof is en een implantaat heeft die niet goed werkt. Ze komt op een dovenschool terecht en daar komt ze tot haar recht. Je leest ook mee met de directrice van de school en ze raakt bevriend met een jongen die uit een doof gezin komt tot er een zusje word geboren. De schrijfstijl vond ik soms een beetje houterig maar niet super storend. Wat ik een leuke toevoeging vind zijn de pagina’s met gebaren. De informatieve pagina’s vond ik ook leuk maar die haalden me wel wat uit het verhaal. Fijne personages en genoeg stof tot nadenken.

Diepdiepblauw van Nikki Dekker is ook een aanrader. Ik vind leuk dat bij veel verwijzingen ik weet waar het over gaat. Dat heb ik lang niet altijd. En deze verwijzingen zijn vaak populaire dingen maar lang niet altijd. Het hoofdpersonage is aan het nadenken over de liefde en het leven. Het is een essayistische roman met allemaal dingen over de zee en het zeeleven. Soms misschien wat teveel feitjes/informatie maar het is vooral mooi verweven met het verhaal.

5 likes

Die van Sara Novic heb ik ook gelezen. Wel in het Engels. Ik vond hem ook goed. Die informatieve dingen vond ik super interessant, was bijna allemaal nieuw voor mij (gênant eigenlijk) maar op een gegeven moment ben ik dat apart gaan lezen omdat het mij ook uit het verhaal haalde.

Ik vind de vertaalde titel wel jammer want vind de originele titel echt sterker.

3 likes

Aanrader! Ook heel mooie samenhang met zijn eerdere boek Water (maar losse verhalen, dus je hoeft ze niet in die volgorde te lezen). Ook goed vertaald. Ik lees Engels eigenlijk altijd in het Engels, maar dit was echt prima.

2 likes

Kapitalisme is Seksisme van Doortje Smitshuijsen gelezen. Kort maar krachtig.

Wil bijna mijn artipoppe draagzak ritueel verbranden en weer fulltime gaan werken. Bijna.

8 likes

Ik heb deze maand geen enkel boek uitgelezen. Baal ik een beetje van, denk dat ik door boek 3 van final gambit serie een beetje in een reading slump ben geraakt.

4 likes

Matige leesmaand hier. Ik deed er 3 weken ofzo over om “Zuid-moeders hebben geen geheimen” uit te lezen, maar was echt niks voor mij. Achteraf had ik het misschien zelfs 1 ster willen geven. Weinig diepgang, slecht verhaallijn, en 90% van het boek werkt toe naar laten zien wat er op 1 bepaalde dag gebeurd is.

Andere twee boeken waren gewoon van die typische TikTok hype boeken. Vond het verhaallijn van Anders dan je dacht nog wel leuk, vandaar 3 sterren. Alles komt goed las makkelijk weg maar zooo verstelbaar, alles ging heel rap en echt zo een typische chicklit.

Moet even bedenken wat ik komende maand wil gaan lezen want hier heb ik allemaal zo weinig voldoening uit gehaald (terwijl ik dit soort boeken tot een jaar geleden juist wel echt leuk vond).

3 likes

Augustus:

Welness - Nathan Hill :star::star::star::star::star: Wat een heerlijk boek, meeslepend en zo veel research.

September:

Ik las in september heel erg buiten mijn normale genre en dat beviel best goed!

Fourth Wing en Iron Flame - Rebecca Yarros, allebei :star::star::star::star: Zeker niet categorie Harry Potter qua uitwerking en bij de 50shades scènes dacht ik vaak wtf heb ik net gelezen. Maar allebei achter elkaar in no time uit en ik kijk gewoon uit naar deel 3 in januari.

Luister, mooie Marcia - Marcello Quintanhilha :star::star::star: Een stripboek, tip van @Marquez. Het boek gaat over een moeder van wie de dochter in de ban raakt van bendes in Brazilië. Ook hier weer: wtf heb ik net gelezen. Ik snap dat je in stripboeken wat onlogische afslagen neemt omwille van de ruimte maar toch. Stripboeken zijn toch ook niet zo mijn ding. Wel prachtig vormgegeven!

De maat van alle dingen - Johannes Westendorp :star::star: Dit boek gaat over de aanloop naar een aanslag op Utrecht Centraal. Meerdere verhaallijnen zijn verweven en komen bij elkaar. Maar niet zo lekker uitgewerkt, erg langdradig

5 likes

September:
Words of Radiance - Brandon Sanderson (reread) :star::star::star::star::star:
Edgedancer - Brandon Sanderson (reread) :star::star::star::star:
Leviathan - Philip C. Quaintrell :star::star::star::star:

En ben op ongeveer 1/3e van Oathbringer van Brandon Sanderson, ik loop goed op schema met Stormlight gelukkig. Het helpt wel dat ik de fysieke boeken, ebooks én audioboeken tot mijn beschikking heb. :joy:

5 likes

Prima leesmaand :pray:

13 likes

Goeie leesmaand :smiley:

Bunny - Mona Awad :star: :star: :star: :star: :star:
Vond dit echt heeeeeel leuk. Anders dan ik normaal lees (gewoon realistische boeken), en ik zat heel de tijd van what the fuck? Heerlijk boek.

Waarover ik praat als ik over hardlopen praat - Haruki Murakami :star: :star:
Wat een kutboek. Ik had dit voor mijn verjaardag gekregen en ik vond het een goed cadeau, ik vind wat ik gelezen heb van Murakami wel leuk en ik ben veel bezig met hardlopen het laatste jaar, dus ik had zin om dit te lezen! Maar hemeltjelief ik heb mij helemaal aan Murakami kapot geërgerd. Ik kan mijn vinger er niet op leggen wat het precies was, maar ik vond het vaak vals bescheiden soms gewoon opschepperig, oppervlakkig “zelfonderzoek” en onnodig streng over wat als hardlopen mag tellen. De romans die ik van Murakami heb gelezen vond ik mooier en dieper (al ben ik ook niet zo’n gigantisch fan als sommigen) en zal ik nog wel eens oppakken, maar deze essay achtige vorm hoef ik van hem niet meer te lezen.

Het hoofdstuk over z’n ultramarathon vond ik wel mooi.

I Who Have Never Known Men - Jaqueline Harpman :star: :star: :star: :star: :star: :star: :star: :star: :star: :star: * oneindig
Ik had het hier al gezegd maar dit is misschien wel het beste boek dat ik ooit gelezen heb. Ik weet niet goed wat ik er verder over moet zeggen maar doe jezelf een plezier en lees dit als je dat nog niet gedaan hebt.

Mensen zonder uitstraling - Jente Posthuma :star: :star: :star:
Eigenlijk misschien 3,5 ster. Ik vond het echt mooi maar ik was misschien een beetje teleurgesteld omdat ik vorige maand haar boek Waar ik liever niet aan denk gelezen heb en daar echt van ondersteboven was.

Ik heb dus echt genoten van Bunny en I Who Have Never Known Men. Ik ben nu bezig met All Fours en ga daarna denk ik The Handmaid’s Tale lezen. Ik wil wel vaker (dystopische) science fiction lezen, en heel misschien wel eens fantasy??? Ben benieuwd naar tips :smiley:

17 likes

image
De dag dat ik mijn naam veranderde van Bibi Dumon Tak is echt zo hartverscheurend maar ook prachtig geschreven, wauw

9 likes

Ik ben op vakantie geweest, dus een relatief goede leesmaand gehad!

The husbands - Holly Gramazio :star: :star: :star: :star: :star:
Echt een fantastisch leuk boek, dank voor de tip @vitaminwater!

De overlevenden - Alex Schulman :star: :star: :star:

A court of thrones and roses :star:
Oh mijn god wat een pulp was dit zeg. Het begon als een soort slechte belle en het beest fanfiction en werd vanaf toen alleen maar kutter. Mijn verwachtingen waren echt niet hoog, maar een totaal onlogisch plot, een irritante hoofdpersoon, onsexy seksscenes. En super lui geschreven, ik heb voor mijn gevoel een paar zinnen elk hoofdstuk opnieuw gelezen. “His hard muscles”, “my bowels turned watery” (wtf), “he growls”. Uit pure irritatie uitgelezen.

The thirst - Jo Nesbo: :star: :star: :star:
Lekker thrillertje

15 likes

:skull:

2 likes

Was het even helemaal kwijt qua lezen, maar toch 2 boeken deze maand.

8 likes