Als het een soort minifooi is, dan is het toch geen probleem om het niet te geven? Ze worden al betaald voor de reclame, en fooi daar bovenop zou extra zijn. In een restaurant geef je ook niet standaard fooi.
Nee, we zijn Amerika niet. Fooi is beloning voor goede service.
En ik vind het debiel om standaard wel een fooi te geven.
Verplicht fooi, zeg je dus. Contradictio in terminis.
Oke, en ik vind het debiel en hypocriet. In de winkel, bus etc geef je ook geen fooi, toch?
Maar goed, als mensen fooi willen geven vooral doen, maar afgeven als je het niet standaard doet. Ok.
Als ik ergens niet heel beleefd of hartelijk behandeld word of mijn eten is echt niet lekker, ga ik toch echt geen ‘verplichte fooi’ geven
Ik denk dat verplicht fooi geven een beetje overdreven is, maar als de service niet slecht is dan vind ik fooi wel horen. En ook toen ik in de horeca werkte, was het eerder een uitzondering als je geen fooi krijgt. Het hoeft niet altijd 10% te zijn, maar lekker uit eten gaan en dan 2 euro fooi achterlaten, dan zou ik mij de ogen uit de kop schamen.
Oh, ik geef ook wel fooi, maar dan moet het uitzonderlijk zijn (bedrag naar boven afronden, eigenlijk) . Voor lekker eten betaal je gewoon, namelijk. De buschauffeur geef ik ook geen fooi omdat hij me veilig afleverd.
Dan maar skeer, haat aan hypocrisie. Ik ontwijk affiliate links ook vrolijk, geen fan van dat systeem.
Oei ik vind 2 euro echt al niet zo weinig haha? Of toch zeker niet zo weinig dat ik me dood zou schamen?
Ik heb precies andere gewoontes/standaarden op dat vlak. Woon wel in BE waar de horeca gemiddeld duurder is dan NL dus geen idee of dat scheelt.
Ik geef hier in BE ook echt bijna nooit fooi en ook bijna niemand in mijn omgeving. Als het nu extreem lekker was, ja dan bedrag beetje naar boven afronden. Ik denk dat dat een verschil met NL is.
Iedereen moet het sowieso voor zichzelf weten hoor. Geen veroordeling hier. Bij kleine dingetjes rond ik ook af, bij echt een langere zit, dan maak ik er iets moois van.
Ja, de buschauffeur geef ik ook geen fooi, mensen in de winkel ook niet etc. Geen idee waarom het zo werkt, maar vind het wel net wat anders. Ik krijg geen persoonlijke op maat service. In een restaurant word je echt bediend. Ach, c’est la vie!
Mja, de verpleegkundige die je helpt krijgt ook geen fooi. Vind het fooisysteem zo apart.
Ieder z’n ding inderdaad.
Misschien maar naar België verhuizen, haha.
Ik bedoel dan echt als je voor 60+ euro hebt gegeten. Dan is 2 euro wel een beetje uit verhouding. Maar beter iets dan niets, besef me heel goed dat dit ook wel redelijk ondankbaar is van mezelf… dus meer mijn probleem dan die van een ander haha.
Volgens mij klopt dit niet hoor. Ik volg ook een aantal kleinere studytubers en bij hen is affilatielinks vaak juist het eerste wat ze krijgen aan samenwerkingen. Maar ik snap wel wat je bedoelt als het om grotere youtubers gaat.
Van die studytubers kijk ik trouwens ook altijd expres een ad af omdat ik het ze wel gun. (De meesten doen het als bijbaantje naast huh studie en geven goede tips/maken echt goede content in mijn ogen dus why not.) Bij een vlogger die ik volg voor irritainment en die al bakken met geld verdient zou ik dat niet zo snel doen…
@Koekoek sommige (vooral oude mensen) geven fooi in het ziekenhuis. (En ook aan de buschauffeur trouwens.)
*overigens vind ik patreon ook altijd een goede optie als je iemands content leuk vindt.
Maar wij geven hier ook fooi en zelfs meer dan Nederlands. Oppergieren zijn de Fransen, die sterven nog liever!
Klopt het dat fooi in België meegenomen wordt in de prijs? Waar ik werkte gaven Belgen stelselmatig geen fooi, maar toen iemand laatst zei dat dit daar anders geregeld werd kon ik het meer plaatsen
Dacht dat ze in het ziekenhuis maar tot een betaald bedrag iets mochten aannemen. Daar snap ik het dan wel weer van als je een kleinigheidje aan een afdeling geeft. Ook hypocriet van mezelf, hah.
Nee helemaal niet. Zelfde werkwijze als bij jullie.
Ik werk in het ziekenhuis en wij krijgen echt veel van patiënten. Voornamelijk eten maar ook geregeld geld en ik voel me elke keer weer ongemakkelijk als ik dat moet aannemen. Ik vind ook eigenlijk dat wij dat niet moeten doen, maar daar denken de collega’s anders over. De mensen die bij mij op de afdeling komen hebben al genoeg aan hun hoofd en dan gaan ze ons ook nog eens trakteren.
Je beseft dat het kijken van de content al de transactie is waar zij geld aan verdienen? Het kijken van de content gaat samen met 3 reclames over ariel pods en 2 over vitaminen voor als ik zwanger wil worden + een random ingepland sponnetje voor Hello Fresh. Dat is jouw betaling voor hun content.
Die verhalen heb ik inderdaad ook wel gehoord, al zal het wel wat afhangen van de afdeling. Snap het in het ziekenhuis nog het meest, zou denk ik zelf kiezen voor een kaartje met een korte welgemeende tekst achteraf.