Het andere Youtubers/Bloggers topic #13

:joy::joy:

16 likes

Kom maar door met je 6000 spaargeld. Ik maak het wel op.

2 likes

Oh echt ik dacht bij 30.000 of is dat alleen voor toeslagen?

Helemaal mee eens! Zou toch vreemd zijn dat je geeneens wat geld achter de hand mag hebben.

1 like

Er zit wel een gedachte achter, bijstand is bedoeld als vangnet, als je zelf nog geld achter de hand hebt dan heb je dit vangnet niet nodig. Maar je mag dus 6000 euro spaargeld hebben. (althans zo heb ik het begrepen, het gaat om spaargeld daarboven)

2 likes

6000 euro is ongeveer 6 maanden bijstand voor een persoon. Je kunt het erover hebben maar ik vind het niet zo’n heel gek bedrag. Maar met 6000 euro spaargeld heb je dus al recht op bijstand. Wat zou jij dan een goede grens vinden?

3 likes

Ja en elke keer als je weer boven die 6000 komt omdat je goed aan het sparen bent wordt je inkomen weer afgenomen. Zo kun je toch nooit uit de bijstand ontsnappen.

5 likes

Ja ik vind dit echt zo’n domme regel he. Oh te snel opgemaakt ja jammer joh.

2 likes

Dat is natuurlijk het grote probleem. Mensen die ziek zijn horen helemaal niet in de bijstand. Die hebben recht op een ziektewetuitkering. Maar met al die rechtse kabinetten is de ziektewet behoorlijk uitgekleed. En zijn mensen die niet kunnen werken aangewezen op de bijstand. Mijn inziens moet dat vooral worden aangepakt.

4 likes

Misschien moeten jullie eerst de precieze regel rondom vermogen in de bijstand leren, alvorens er een mening over te hebben. Het ligt namelijk wel een stuk genuanceerder. Voor wie zin heeft in een college; hit me!
(Waarmee ik niet zeg dat ik 6000 euro een vetpot vind)

12 likes

Ja vertel!

1 like

Wat ligt er volgens jou dan genuanceerder dan wat er nu benoemd is?

Dit volg ik niet?
Mijn indruk is dat het hebben van meer dan €6000 spaargeld je niet aan de bijstand laat ontsnappen: Je ontsnapt pas aan de bijstand als je een ander hoger inkomen weet te genereren.

Ja da ken gewoon!

1 like

Goede tip dankjewel ik noteer het

5 likes

Excuus, ik had mijn vraag uitdrukkelijker moeten formuleren;
Hoe bedoel je dit precies?

Dan zou mijn lijf nu uit tietjes bestaan.

2 likes

Gewoon visualiseren komt het vanzelf naar je toe !

6 likes

:sweat_smile: Ja, zo kom je wel uit de bijstand. Weet niet of @Yzile het zo bedoelde.

Met het basissalaris zou dit wel kunnen, maar ik vind het wel terecht dat dit met de bijstand niet kan. De bijstand zou zo wel het ‘vangnet’ karakter verliezen.

Totaal niet ontopic, maar ik vind het zo boeiend hoe de bijstandswet ooit bedoeld om het recht op waardig bestaan zonder armoede te garanderen, is veranderd naar wirwar van vernederende regels en plichten, om een zeer minimaal bedrag waarvan echt niet van te leven valt te krijgen.

59 likes