Goede tip dankjewel ik noteer het
Excuus, ik had mijn vraag uitdrukkelijker moeten formuleren;
Hoe bedoel je dit precies?
Dan zou mijn lijf nu uit tietjes bestaan.
Gewoon visualiseren komt het vanzelf naar je toe !
 Ja, zo kom je wel uit de bijstand. Weet niet of @Yzile het zo bedoelde.
Met het basissalaris zou dit wel kunnen, maar ik vind het wel terecht dat dit met de bijstand niet kan. De bijstand zou zo wel het ‘vangnet’ karakter verliezen.
Totaal niet ontopic, maar ik vind het zo boeiend hoe de bijstandswet ooit bedoeld om het recht op waardig bestaan zonder armoede te garanderen, is veranderd naar wirwar van vernederende regels en plichten, om een zeer minimaal bedrag waarvan echt niet van te leven valt te krijgen.
Dan zijn er potjes! Wel moeilijk bereikbare met veel regels.
Ik vind juist eigenlijk beetje opmerkelijk dat mensen dat blijkbaar vreemd vinden dat je geen duizenden euro’s aan vermogen mag hebben. Je krijgt geld van de overheid. Voor niks. En er word genoeg misbruik van gemaakt door mensen. Toen ik in de bijstand zat vond ik bepaalde regels ook wel wat streng maar dat was dan ook weer een goede motivator.
Ik wil niet zeggen dat het een vetpot is maar je hebt wel (ook per gemeente verschillend) mogelijkheden. Neem als voorbeeld een bijstand moeder ik kan niet zeggen dat ze het mega slecht hebben met allemaal toeslagen en potjes
Er bestaat ook zoiets als langdurige bijstand bij arbeidsongeschiktheid. Dan kunnen alle regels behoorlijk tegenwerken in een situatie die al vervelend genoeg is.
Ik bedoel dat je als je bijstand krijgt en ondertussen niet kunt sparen dan kun je niet echt wat opbouwen.
Als je leven van subsidies en regelingen enzo aan elkaar hangt lijkt het me haast onmogelijk om daar uit te komen.
Want stel je zou een inkomen verwerven, dan heb je weer minder recht op huurtoeslag of zorgverzekering wordt weer duurder of je schuldeisers staan gelijk voor de deur dus als je eenmaal in de bijstand zit met die 6000 Max lijkt het een soort iets waar je nooit meer uitkomt of er moet een soort overbruggingsregeling bestaan…
Als je samenwoont of kinderen hebt is het bedrag wel anders maar nog steeds niet veel.
Dat beeld lijkt mij ook heel vervelend omdat je nooit iemand zijn situatie weet. Ik ken alleen in mijn omgeving een aantal moeders die bijstand hebben (en situatie gezin waar ik werk) en er wordt wel voor ze gezorgd en in dit geval zeggen ze dat ook. Hier in de gemeente zijn ze echt wel sociaal en hebben ze ook echt geld voor (sport) clubjes voor kinderen en geven ze ook vrij kaartjes voor pretparken. Zwemlessen worden ook vergoed.
In Nederland ook. Maar dat is ww. Dat krijg je een aantal maanden, gebaseerd op je arbeidsverleden. En daarna kun je bijstand aanvragen. Maar dus niet met teveel eigen vermogen.
6000 euro sparen vanaf niets lukt je sowieso niet in de bijstand. Vind het op zich geen gek bedrag wat gekozen is.
Als je een baan vind kan het inderdaad zijn dat je je toeslagen moet terug betalen. Dat is gewoon echt rot maar daar kun je enigszins op bedacht zijn.
Als je schuldeisers hebt kunnen die inderdaad aankloppen, maar dat kunnen ze ook als je in de bijstand zit. Je beslag vrije voet blijft toch hetzelfde dus qua inkomen maakt dat niet uit.
Als je stabiel werk vindt denk ik zeker wel dat je er uit kan komen, maar het is niet makkelijk.
Ik vind 6000 best veel eigenlijk. Denk dat veel Werkende mensen dit niet eens hebben hoor
Het gaat om 6000 aan vermogen niet enkel spaargeld.
Ik zou niet willen ruilen. Een gezin onderhouden van dat inkomen is niet makkelijk. De regelingen (zwemles etc) zijn overigens om te voorkomen dat de kinderen moeten lijden onder de armoede van ouders. Wat mij betreft mag je best een leuk leven hebben als je om wat voor reden niet werkt.
Oh sorry dan heb ik niets gezegd. Dacht dat ‘t alleen om spaargeld ging
Wat valt daar nog meer onder?