Het andere Youtubers/Bloggers topic #13

Omdat als je zoveel spaargeld hebt, je geen vangnet nodig hebt. Je spaargeld zou je vangnet moeten zijn.

De bijstand is gratis geld waar iedereen, boven de 18, die niet studeert en voldoet aan sollicitatieberplichtingen ‘recht’ op heeft en is bedoelt om te voorzien in de meest basale levensbehoeften. Kunnen sparen voor investeringen is niet echt basaal te noemen.

En ja, ik weet hoe het is om in de bijstand te zitten. Behoorlijk klote. Dus daarom goed mijn best gedaan om een baan te vinden. En vanuit die baan opzoek gegaan naar mijn droombaan. Als je het maar visualiseert he?! :joy: (grapje)

3 likes

Ik zou zelf absoluut niet willen ruilen en ik vind het alleen maar goed dat dat soort regelingen er zijn. Ik ervaar alleen zelf wel dat er ook echt wel wordt mee gedacht met in dit geval gezinnen. Ik denk alleen dat het echt per gemeente het verschilt wat zij ook voor potjes hebben.

2 likes

o.a;

• het geld op uw bank- en spaarrekeningen
  • het geld op de bank- en spaarrekeningen van uw inwonende kinderen jonger dan 18 jaar
  • een erfenis of geldprijs
  • contant geld
  • sieraden en andere waardevolle bezittingen
  • de waarde van uw auto(hier zitten. ook wel weer regels aan verbonden
  • de waarde van uw eigen huis. (hier zitten. ook wel weer regels aan verbonden)
  • sommige giften
  • beleggingen

Ik vind dit echt zo simpel gedacht. Misschien weet je inderdaad hoe het is om in de bijstand te zitten maar erg empathisch klink je niet. Gewoon even wat meer je best doen en dan komt het wel goed?

9 likes

Nee hoor, ik heb in de bijstand gezeten voor een van de dingen jij benoemt. En ben het helemaal eens met @Beutyschooldropout

Ik heb ook hard mijn best gedaan om weer te kunnen functioneren in de maatschappij.

3 likes

Sowieso zijn er maar weinig mensen die voor de lol voor een langere periode in de bijstand zitten. Je levert echt een stuk van je privacy en vrijheid in.

8 likes

Maar dat gaat niet voor iedereen op zeker niet naarmate je ouder wordt. Zijn ook mensen die om wat voor reden dan ook vrij worden gesteld van sollicitatieplicht en geen zicht meer hebben op een baan.

2 likes

Wow :flushed: echt niet!

1 like

Maar dat er potjes zijn/wordt meegedacht maakt toch nul verschil in dat de bijstand een vangnet is dat momenteel op 70% netto minimumloon ligt en de komende jaren structureel meer verlaagd wordt (terwijl alle andere kosten in levensonderhoud toenemen, vind dat echt niet menswaardig). Potjes zijn niet voor iedereen toegankelijk en worden vaak gebruikt door die groep die er weet te komen. Daarnaast verschillen potjes enorm onder gemeenten en ga je toch een beetje voorbij aan het feit dat de bijstand over het algemeen gewoon echt geen vetpot is, terwijl de meerderheid van de gebruikers echt niet voor de lol in de bijstand zit. We zijn in nl keigoed geworden in het bedenken van strenge onaantrekkelijke regelingen om een intens kleine groep fraudeurs en misbruikers af te schrikken, ipv dat we trots zijn op het feit dat we als vermogend land waardig bestaanszekerheid bieden.

21 likes

Nee ik ben cynisch. Ik heb zelf een psychische aandoening waar ik ook niet van genezen ben.

Oh dan heb ik nog steeds bij lange na nooit niet 6k hahah

2 likes

Haha nee same.

Ik kan inderdaad werken na een aantal jaar therapie maar er zijn ook mensen die dezelfde aandoeningen hebben en zich ‘laten afkeuren’. Dus wellicht dat ik daarom een wat star beeld heb. Heb gewoon veel profiteurs in mijn omgeving gekend.

En ik zeg natuurlijk nergens dat mijn situatie dé situatie is? Weet niet waar je dat vandaan haalt

6 likes

Nee hoor ik dacht deel even mijn succesverhaal over hoe ik uit de bijstand kwam en de top bereikte zonder te visualiseren

21 likes

Wat gek dat zo iemand als jij beschrijft dan geen recht heeft op een andersoortige uitkering! Wajong of WIA zou ik zo denken.

4 likes

Omdat er dus soms situaties zijn waardoor je door alle regels daar net niet onder valt en dan kom je dus eigenlijk onterecht in de bijstand terecht.

3 likes

Klopt helemaal wat je zegt, puur op de basis is het fucked up en al erg genoeg als je in zo’n situatie terecht komt dat je ook nog eens de stress hebt of je rond kan komen en ook echt geen mogelijkheden voor bepaalde dingen. Daarom vind ik het fijn dat er wel mogelijkheden gelukkig bestaan om toch mensen te ondersteunen hierin, alleen ja er wordt ook veel misbruik van gemaakt helaas.

1 like

Maakten we ons maar net zo druk om de praktijken van de 1% hè? :frown:

13 likes

Dat er veel misbruik wordt gemaakt is dus een misvatting. Naar schatting maakt minder dan 0.5 procent van de uitkeringsgerechtigden misbruik en daar zit grootschalig misbruik door mazen in het systeem bij in. Het systeem van fraudeopsporing kost onder de streep meer dan de fraude zelf. Een deel van deze fraudeurs zijn overigens mensen die een foutje maken. Als we ook maar een pietsie van deze moeite op witteboordencriminaliteit en belastingontduiking zetten kunnen we de coronaschuld weer wegstrepen.

35 likes

@DikkeKip
Ik hoef er verder geen discussie over te voeren, want dit is gewoon jouw situatie en dat is klote genoeg, maar ik ken hele begeleid wonen-instellingen waar iedereen een wajong-uitkering heeft, dus zo extreem ligt het ook weer niet altijd blijkbaar.

Ik weet er niet veel vanaf. Toen m’n schoonvader overleed en alles kut geregeld bleek, moesten we voor m’n schoonmoeder een uitkering aanvragen en ik was toen voorbereid op een slepend en lastig proces, maar het was megasnel geregeld, stond ik echt van te kijken.

Misschien ligt het ook nog aan de regio ofzo, zou niet mogen, maar zou me toch niks verbazen.

2 likes