Het andere Youtubers/Bloggers topic #13

Maar dat gaat niet voor iedereen op zeker niet naarmate je ouder wordt. Zijn ook mensen die om wat voor reden dan ook vrij worden gesteld van sollicitatieplicht en geen zicht meer hebben op een baan.

2 likes

Wow :flushed: echt niet!

1 like

Maar dat er potjes zijn/wordt meegedacht maakt toch nul verschil in dat de bijstand een vangnet is dat momenteel op 70% netto minimumloon ligt en de komende jaren structureel meer verlaagd wordt (terwijl alle andere kosten in levensonderhoud toenemen, vind dat echt niet menswaardig). Potjes zijn niet voor iedereen toegankelijk en worden vaak gebruikt door die groep die er weet te komen. Daarnaast verschillen potjes enorm onder gemeenten en ga je toch een beetje voorbij aan het feit dat de bijstand over het algemeen gewoon echt geen vetpot is, terwijl de meerderheid van de gebruikers echt niet voor de lol in de bijstand zit. We zijn in nl keigoed geworden in het bedenken van strenge onaantrekkelijke regelingen om een intens kleine groep fraudeurs en misbruikers af te schrikken, ipv dat we trots zijn op het feit dat we als vermogend land waardig bestaanszekerheid bieden.

21 likes

Nee ik ben cynisch. Ik heb zelf een psychische aandoening waar ik ook niet van genezen ben.

Oh dan heb ik nog steeds bij lange na nooit niet 6k hahah

2 likes

Haha nee same.

Ik kan inderdaad werken na een aantal jaar therapie maar er zijn ook mensen die dezelfde aandoeningen hebben en zich ‘laten afkeuren’. Dus wellicht dat ik daarom een wat star beeld heb. Heb gewoon veel profiteurs in mijn omgeving gekend.

En ik zeg natuurlijk nergens dat mijn situatie dé situatie is? Weet niet waar je dat vandaan haalt

6 likes

Nee hoor ik dacht deel even mijn succesverhaal over hoe ik uit de bijstand kwam en de top bereikte zonder te visualiseren

21 likes

Wat gek dat zo iemand als jij beschrijft dan geen recht heeft op een andersoortige uitkering! Wajong of WIA zou ik zo denken.

4 likes

Omdat er dus soms situaties zijn waardoor je door alle regels daar net niet onder valt en dan kom je dus eigenlijk onterecht in de bijstand terecht.

3 likes

Klopt helemaal wat je zegt, puur op de basis is het fucked up en al erg genoeg als je in zo’n situatie terecht komt dat je ook nog eens de stress hebt of je rond kan komen en ook echt geen mogelijkheden voor bepaalde dingen. Daarom vind ik het fijn dat er wel mogelijkheden gelukkig bestaan om toch mensen te ondersteunen hierin, alleen ja er wordt ook veel misbruik van gemaakt helaas.

1 like

Maakten we ons maar net zo druk om de praktijken van de 1% hè? :frown:

13 likes

Dat er veel misbruik wordt gemaakt is dus een misvatting. Naar schatting maakt minder dan 0.5 procent van de uitkeringsgerechtigden misbruik en daar zit grootschalig misbruik door mazen in het systeem bij in. Het systeem van fraudeopsporing kost onder de streep meer dan de fraude zelf. Een deel van deze fraudeurs zijn overigens mensen die een foutje maken. Als we ook maar een pietsie van deze moeite op witteboordencriminaliteit en belastingontduiking zetten kunnen we de coronaschuld weer wegstrepen.

35 likes

@DikkeKip
Ik hoef er verder geen discussie over te voeren, want dit is gewoon jouw situatie en dat is klote genoeg, maar ik ken hele begeleid wonen-instellingen waar iedereen een wajong-uitkering heeft, dus zo extreem ligt het ook weer niet altijd blijkbaar.

Ik weet er niet veel vanaf. Toen m’n schoonvader overleed en alles kut geregeld bleek, moesten we voor m’n schoonmoeder een uitkering aanvragen en ik was toen voorbereid op een slepend en lastig proces, maar het was megasnel geregeld, stond ik echt van te kijken.

Misschien ligt het ook nog aan de regio ofzo, zou niet mogen, maar zou me toch niks verbazen.

2 likes

Ja de ene gemeente is wat makkelijker dan de ander.

2 likes

Maar denk je niet dat er ook mensen zijn die gewoon een fulltime salaris verdienen met poetsen?

5 likes

Snap ook nooit zo goed waarom de focus altijd moet liggen op de mensen die
eventueel misbruik maken van de bijstand. Als dat gebeurt komt het ook vaak genoeg uit en kan alles terug worden betaald.

2 likes
wajong

Wajong is een tijdje geleden flink aangepast. Volgens mij is het als je het nu aanvraagt zo dat je volledig afgekeurd moet worden) zonder participatiemogelijkheden) en als je daaraan voldoet val je onder de gemeente en met soortgelijke of dezelfde regels als de bijstand…

Maar wie weet is er weer een nuance aangebracht en is mij informatie al weer veroudert. Ze zijn er ook wel dan van dingen erg ingewikkeld te maken :stuck_out_tongue_winking_eye:

@Totoro Echt hè… wat zou het toch eens fijn zijn als er eerst eens met compassie gekeken zou worden ipv zo snel al met de (negatieve) uitzondering.

1 like

Ik denk dat programma’s zoals dat camping programma van PowNed (?) ook heel erg bijdragen aan die misvatting dat de meeste ‘uitkeringstrekkers’ zijn helaas.

Voor niks? Ik weet nier hoe de bijstand in NL gefinancierd wordt maar in België betalen werknemers zich blauw aan sociale bijdragen om het vangnet te verzekeren, voor iedereen.

Louder for the people in the back!!!

4 likes