Yes, LoA heb dit aangetrokken.
Voor een Wajong moet je tegenwoordig ook 100% afgekeurd worden en daar moet je echt heel slecht voor zijn
Dat denk ik heel vaak als ik mensen weer eens hoor klagen hoe slecht en kut alles in Nederland wel niet is. Of het nou gaat over een uitkering, je pensioen of de zorg. Zo slecht hebben we het hier niet hoor.
Als hier een been breek en ik kan geen kant op, dan bel ik een ambulance en word ik geholpen en weet dat ik hier voor verzekerd. In Amerika denk je dan nog wel 3x na, je mag namelijk alles zelf dokken van het ritje met de ambulance tot aan de röntgenfotoâs en gips aan toe. En tuurlijk hier zal dat van mân eigen risico gaan, maar dat is een schijntje in verhouding tot de totale kosten.
Huh wat een rare redenatie. Het feit dat er hier iets van een vangnet is en dat misschien beter is geregeld dan in andere landen betekent toch niet dat het systeem niet alsnog ruk of oneerlijk kan zijn.
âik heb mijn been gebrokenâ
ânou wees blij dat je er geen twee gebroken hebtâ
Nouja ik vind Amerika en Nederland een slechte vergelijking. Heeft in wezen ook niks met elkaar te maken toch.
Bovendien vind ik het een zeer treffende vergelijking want je zegt dat we niet mogen zeuren omdat het altijd erger kan. Twee benen breken is erger dan een toch.
Maar aan deze boodschap heb je toch niets als je zelf hier in NL in de penarie zit?
Ik heb toevallig twee schrijnende situaties van dichtbij meegemaakt in NL. En dat vind ik er al twee te veel. Ik denk dat er nog veel meer gaande is.
Ja juist wel. Het probleem is dat je alleen zo kan redeneren als je in de âbevoordeeldeâ situatie zit. Want het kan toch altijd erger? Natuurlijk kan het altijd erger, maar ons referentiekader is nou eenmaal dat we het hier in NL heel erg goed hebben. Maar dat betekent geenszins dat je niet in een situatie kunt zitten waarin je daar 0 boodschap aan hebt omdat je in een kut situatie zit. Deze manier van redeneren is juist schadelijk omdat je anders 0 ruimte laat voor verandering.
Ik ken wel een of twee mensen die een uitkering hadden en wel een side business hadden, maar die maakte over de hele maand misschien 50 euro extra daaraan ofzo. Hoe vaak gebeurt het nou dat iemand echt honderden euroâs zwart bij zou verdienen
Eerlijk 2 benen breken is wel extra kut.
Je kan het ook omkeren. We hebben het hier zo goed, dat het absurd is dat er mensen zijn die het slecht moeten hebben.
Ik zit weliswaar niet in een schrijnende situatie, maar ben wel iemand die voor veel regelingen net buiten de boot valt, waardoor ik met mijn salaris niet perse een vetpot heb, niet kan sparen en van een rekening vaak hoop dat ik 'm op tijd kan betalen. Voor veel potjes verdien ik alleen net weer te veel. En ondanks dit, denk ik toch vaak dat ik wel erg blij ben dat ik hier woon en blij ben met wat de staat regelt.
Ik heb namelijk zat schrijnende situaties in Amerika gezien, denk aan mensen van dik in de 80 die nog moeten werken voor een minimumloon omdat er geen pensioen is of mensen die op straat of in hun auto wonen omdat ze ontslagen zijn en geen geld meer hebben. Tuurlijk vind ik het kut dat ik net geen recht heb op toeslagen, maar ik ben toch ook wel heel blij dat mijn oma van 80 niet hoeft op de parkeerplaats van een pretpark mensen aan moet wijzen waar ze mogen staan omdat er niet zoiets als pension of aow is.
Ja eh meid niet zeuren, je had ook dood kunnen zijn
Dat is waar. Maar dan heb je wel een stuk minder last van je benen.
Maar niemand zou er toch echt eerlijk vooruit komen? Wanneer ik in de bijstand zou zitten en ik zou er zwart bij verdienen zou ik er voor zorgen dat niemand het zou weten. Ik ken niemand die aan mij vertelt dat diegene een wietplantage heeft, toch gebeurt het. Ik vind het ergens heel naĂŻef om te denken dat het niet gebeurt.
In dit geval kan ik je met 1000% eerlijkheid vertellen dat deze personen eerlijk zijn, aangezien ik meehielp met deze zaak.
Het kan mij echt vrij weinig boeien of een persoon bijverdient in de bijstand of niet. Good for you. Als ik mag bepalen waar mijn belasting heen gaat is fraude in de bijstand niet prioriteit (dan beginnen we met de beveiliging van Geert Wilders)
Maar waarom voel je de neiging om bij te klussen in de bijstand? Omdat je niet rondkomt. Dan is de cirkel rond. Rijk wordt je ervan en je weet dat de kans aanwezig is dat je gepakt wordt. Dat doe je ook alleen als de korte termijn baten de lange termijn risicoâs overstijgen
Maar dat was ook niet mijn punt. Het gebeurt en wat de reden is maakt mij niet uit, alleen ik kan mij goed voorstellen dat je dat niet van de daken gaat schreeuwen en je ook altijd bang bent dat mensen je gaan verlinken.
Ik zou echt niet voor mezelf instaan als iemand me dit aan zou doen.