Maar dit geeft wel aan dat er echt iets heel erg mis is met onze arbeidsmarkt. Ik denk dat daar veel meer wet en regelgeving moet worden aangepast (onder andere het minimumloon omhoog en minder flex-contracten). De steeds groter wordende ongelijkheid in de maatschappij kan denk ik niet worden veranderd door de bijstand te verhogen. Ik denk echt dat er een omslag moet komen in ons denken over efficiëntie en levenskwaliteit. Nochtans lijkt het alsof we leven om te werken in plaats van dat we (een beetje) werken om te leven.
Dit is dus gebeurd met de persoon waar ik het over had. Moest even 21k terugbetalen en werkt nu weer met zware reuma als verpleegkundige (is ze voor opgeleid). Voor een paar pokkecenten bijverdienen. Kan echt wel een paar nekken omdraaien want de verklikker deed hetzelfde zwarte werk terwijl ze een uitkering had
Helemaal mee eens.
Dat is volgens mij precies wat mijn auto nog waard is haha, dus € 6000 is toch echt niks? Alleen een auto, geen spaarcenten, geen eigendom, niks??
Stel je bent alleenstaande moeder, hebt de helft van je huis afbetaald (laat ons zeggen dat ze al € 100.000 heeft afbetaald, om het makkelijk te maken), € 3.000 op de bank en een auto van om en bij de € 6.000. Zij zou dus, als ik het goed begrijp, van die € 109.000 eerst € 103.000 moeten liquideren voor ze bijstand kan ontvangen…? Zie ik dat juist?
Want dan vind ik dat ontzettend absurd.
Edit: oh ik zie nu dat 't max vermogen voor een alleenstaande ouder €12.450 is… Jezus dat is toch ook amper een buffer
Nee dat is niet zo. Als je googlet op ‘bijstand hoeveel vermogen’ wordt eea duidelijk.
Deze eindeloze discussie over uitkeringen in een topic over youtubers.
Snap niet dat een moderator niet ingrijpt.
Er zit vrijstelling op een deel van die overwaarde. Maar 100.000 euro is teveel.
Maar echt, tl;dr
Anyhow. Jeetje he die youtubers. Hele dag filmen en kringlopen enzo. Tis me wat.
Met zijn allen hele kringlopen leegrausen. Supersympathiek.
De kringloop is dus voor mensen in de bijstand
Ik vind het best een interessante discussie. Ik zelf heb het volgens mij best goed (ik betaal al mijn rekeningen zelf, heb een koophuis(je), mooie fiets en goede auto. Maar ergens knaagt het toch wel een beetje dat een goede vriendin MEER ‘inkomen’ heeft omdat ze 3 1/2 werkt en daardoor allerlei toeslagen krijgt. En nee, er is niet een fysieke/mentale reden dat ze part-time werkt. Ze wil gewoon niet meer werken. Uiteraard mag je zelf bepalen hoe veel je werkt, maar moeten er dan direct toeslagen tegenover staan? Ik vind van niet.
Ik kwam er de afgelopen jaren achter dat ik voor een dag minder werken zo veel meer aan toeslag kreeg dat het maar enkele tientjes scheelde per maand. Daar werd ik me toch een partij niet goed van.
Het staat je vrij om minder te gaan werken en net als haar toeslagen aan te vragen toch? Dan is er niks aan de hand?
… precies! Ik wil er niet eens aan denken.
Ik dacht echt dat ik een tweede Bettygate ofzo had gemist maar niks is minder waar.
We zullen je taggen als het zover is
Nouja, zo makkelijk is dat niet. Ik vind het heel fijn om mijn eigen geld te verdienen en van niemand afhankelijk te zijn.
Mijn punt is eigenlijk dat het raar is dat je met part-time werken toeslagen kan ontvangen (en flink ook).
Ik ben echt verbaasd door hoe misgunnend sommigen van jullie zijn. Ik kan er echt niet bij dat het knaagt dat een goede vriendin haar part-time inkomen aanvult met toeslagen terwijl je zelf in een fijn huis zit met fijne auto en mooie fiets.