Het andere YouTubers/bloggers topic #14

“Als voorbeeld in het bericht wordt Enzo Knol (2,5 miljoen volgers) genoemd: vissticks van een bepaald merk mag hij in beeld eten, maar hij mag “niet drie keer zeggen hoe lekker hij ze vindt”.”

Maar wat nou als je ze écht lekker vindt :joy: Of als je de mascara écht goed vindt. Mag je dat dan wel in een vlog erna zeggen wanneer je er niet meer voor werd betaald? Of als je wordt betaald voor YouTube mag je het dan wel op Insta zeggen? Ben echt benieuwd hoe ze dit gaan doen

12 likes

Voor Insta zal dit ook wel (gaan) gelden lijkt me. Alle social media.

En tja, je kunt ook vloggen zonder dat je iets eet en zonder dat je mascara op doet. Je hoeft dat niet per se te filmen zeg maar.

Ben blij met deze ontwikkeling. De schijn-oprechtheid heeft lang genoeg geduurd in influencersland.

1 like

Wel apart dat ze Enzo als voorbeeld noemen terwijl hij juist nooit overduidelijk ergens reclame voor maakt. Ja natuurlijk krijgt hij veel aangeboden en gratis toegestuurd maar hij noemt nooit heel opzichtig het merk 10x en smijt niet met kortingscodes zoals anderen. Laatst was er voor het eerst echt overduidelijk een gesponsord stukje in de vlog, en dat was toen Myron het woord deed. Ze hadden allerlei spullen voor een video gekregen van een webshop. Myron noemde toen waar kijkers hun spullen konden kopen, Enzo doet dat zelf echt nooit.

edit: het is dus een beetje dubbel. Want aan de ene kant is Enzo niet open over wat hij allemaal krijgt / waarvoor hij betaald krijgt, maar aan de andere kant is het geen reclame-reclame zoals veel influencers die het in je strot douwen, snapt iemand me?

2 likes

Maar is dat niet hoe zij aan hun inkomen komen…

Ja, maar dat is ook juist wat ze in het artikel benoemen, je mag dus wel nog reclame maken als je duidelijk zegt ‘dit is reclame’, als een soort blok op tv zeg maar, maar het mag geen sluikreclame zijn

9 likes

Zoals Nikki Tutorials is nog duidelijker

met symbolen maar dat zal wel niet lukken bij alle bekende Nederlandse Youtubers

29 likes

Ja maar Nikkie gebruikt die symbolen niet eens bij alle producten, bij de helft van dr video zie je er niks over dus dan klopt het ook niet helemaal.

2 likes

Bonnie update: ze gaat toch airfryer uit het kastje halen bij gebruik :kissing:

En omdat er ook iets moet zijn om je over te verwonderen: Ze ze zit eerst met haar vingers in de vacht van de kat en zit meteen daarna aan al het eten en drukt haar vingers op haar warme pannenkoeken om te voelen dat ze warm zijn. :face_with_raised_eyebrow: Goed voor de weerstand

Ik ben graag nutteloos bezig dus hierbij beeld voor de mensen die het leuk vinden

9 likes

Bij de Reclame code commissie gaan ze waarschijnlijk wel monitoren of er sluikreclame voor komt in vlogs. Daar hebben ze mensen voor zitten lijkt me en dit kan ook met legio thuiswerkers geobserveerd worden.

En misschien komt er wel een rapportknop (?)
Ze zullen echt wel gaan handhaven, dat moet wel als je er een wet van maakt.

Veel YouTubers hebben inmiddels ook kinderen en dan is dat hun nieuwe verdien model dus verhuizen dan naar t andere topic, blijft best weinig over

Gelden die regels voor reclame alleen voor YouTube?

Heb je zelf huisdieren? Ik ga echt niet elke keer na het aaien of vastpakken van mijn kat, mijn handen wassen?

72 likes

Ja, ik ben verder niet vies van dieren
Maar vlak voordat ik aan mijn eten ga zitten was ik dan wel mijn handen ja.

Edit: het is meer dat ik het een onsmakelijk en onaantrekkelijk beeld vind in een vlog denk ik, maar sowieso om je vingers zo op je pannenkoeken te drukken . Persoonlijke voorkeur zullen we maar zeggen

15 likes

Ik vind het sowieso vies dat die kat over tafel loopt en aan het eten snuffelt. En dan later nog met die food bars, ik zou echt pissig worden als ik zie dat de kat van een vriendin daar aan heeft gesnuffeld voordat ze het opstuurde. Maar Bram heeft ook een kat dus wellicht is hij er minder vies van.

Ik ben gek op dieren hoor maar al dat haar in combinatie met eten vind ik echt zó goor.

40 likes

Ze is 'm hier wel aan het wegjagen, toch? Ik heb de vlog niet gezien, puur gebaseerd op het fragment hierboven.

Ja nadat hij drie rondjes om het eten had gemaakt. GOORRR

9 likes

Haha ja ik dacht ook tijdens het kijken: halloooooo haal die kat daar weg! Duurde erg lang.

Ik ben een grote kattenliefhebber, maar ik vind katten op tafel echt te goor. Lekker met die natte pispoten met restjes grit overal overheen lopen. Yummmm.

13 likes

Ik wil wel betaald vlogs kijken en sluikreclame doorgeven hoor :sunglasses:

7 likes

Ah, dat is wel vies ja. Ik heb ook een kat en als die wel eens op de tafel springt om aan het eten te snuffelen (komt zelden voor gelukkig) wapper ik haar er meteen vanaf zoals Bonnie dat doet, maar dan dus zonder die drie rondjes.

Ja bij die food bars wel maar ik vind het alsnog vies, ik kon niet zien of die kat het met zijn natte neus heeft aangeraakt.

Nou gelukkig hoeven wij het allemaal niet te eten he… :crazy_face:

10 likes