Dit is de reden waarom zo’n boos aflevering nu superrelevant is. Er zijn in korte tijd, drie jongens met buitenproportioneel geweld aangehouden door ns boa’s. Alle drie donkere jongens. Redenen
- skaten op station
- oordopjes in hebben en die niet uit willen doen (i kid you not)
- de trein in rennen en een seconde te laat beseffen dat je een mondkapje op moet (en die vervolgens op doen)
In alle drie de casussen zie je een vergelijkbaar patroon: het probleem is eigenlijk al opgelost, toch worden er opgefokte stijfstaande boagekkies bijgehaald (en ik weer bijna zeker: racisme speelt hier een rol. Medewerkers is bang want donkere jongen die niet precies doet wat hij/zij zegt), die gooien zo’n jongen vervolgens met zeer grof geweld neer en dan zijn er mensen die het niet vinden kunnen wat ze gedaan hebben of dat ze gescholden hebben? Als je dit oké vind, zie je ze echt vliegen. Dit is buitenproportioneel machtsmisbruik omdat de aanleiding alleen al nooit tot dit type geweld had mogen lijden. En het is juist belangrijk om dit niet alleen in de rechtszaal uit te vechten omdat de ns duidelijk achter haar medewerkers en dus dit geweld lijkt te staan. Als het op dit tempo doorgaat zijn er vijftig van dit soort gevallen tegen de tijd dat er eindelijk een rechtszaak loopt. Juist dan is de kracht van het publiek of eigenlijk: de verontwaardiging van de witte reiziger, nodig om een donkere reiziger te beschermen en de Ns op te roepen tot een beetje bezinning.
En bedenk: een arrestatie waarbij drie man je met grof geweld naar de grond brengt, terwijl je niet weet wat je hebt fout gedaan is voer voor letsel en trauma. Iemand die op je rug zit doet pijn. Laatstaan drie. Die pijn moet je er even bij voelen als je dit kijkt om te beseffen hoe erg het is dat dit gebeurt. Dat ben je de dag daarna niet vergeten.
Edit: een hele belangrijke die ik hier nog even wil benadrukken. Witte mensen volgen echt niet altijd orders op. Ik merk dat mijn witte vrienden zoveel durven te flikken. Als je een vriend van mij ordert om zijn oortjes uit te doen in de trein snauwt hij gewoon terug. Toch zul je hem niet zo snel op het perron zien liggen.
Hersenspinsels
Ik lees op allerlei plekken ook superveel victim blaiming. Dat deze jongens konden luisteren naar wat er gevraagd werd. De trein/het station gewoon hadden moeten verlaten omdat dat gezegd werd. Bedenk: it’s bullshit. Ja je moet luisteren naar een opdracht van iemand in functie, maar die opdracht moet wel ergens op slaan. Een boa kan niet zomaar iemand van wie zijn gedrag niet aanstaat, maar ook niet verboden is, verplichten dat gedrag te staken. Want juist dan komt er willekeur: dan mag een wit persoon best skaten, maar als een zwarte man dat doet vind je geërgerd dat hij moet stoppen. De trein zit vol met mensen met oortjes en koptelefoons op, maar je geeft een donkere jongen de order om ze af te doen? Je moet een mondkapje op en de witte vrouw krijgt een vriendelijke ‘doe je hem even op’ en de zwarte man drie boa’s? We hebben daar een artikel voor: het is de eerste van de grondwet.
Het is juist in dit kader zo belangrijk dat we beseffen dat Boa’s niet opgeleid zijn om met macht om te gaan en tegenwoordig zelfs geweld en wapenstok mogen gebruiken. Nederland is een racistisch land. Als types die in hun vrije tijd vinden dat ik hier al niet mag wonen en trots het pvv bolletje inkleuren. Zonder noemenswaardige opleiding willekeurige orders mogen geven en men daarna vindt dat het mijn schuld is als ik niet gehoorzaam en zo’n willekeurig order niet opvolg (want hé willekeur. Ik zou mijn koptelefoon ook niet af doen voor de conductrice). Én dat als reden zien om geweld op mensen zoals mij goed te keuren, zijn wij letterlijk vogelvrij.