Wat ik begreep is dat overgewicht kan leiden tot gezondheidsklachten maar dat het hebben van overgewicht niet per sé hoeft te betekenen dat iemand ongezond is. Net als dat overgewicht niet hoeft te betekenen dat je ongezond leeft. Maar je hebt gelijk dat het dan nog niemand aangaat als je dat wel doet.
Mensen met overgewicht hebben statistisch gezien vaker (kans op) gezondheidsklachten dan mensen zonder overgewicht. Dat betekent alleen niet dat iedereen met overgewicht ongezond is, alleen vaker dan mensen zonder overgewicht. Een persoon met overgewicht die regelmatig beweegt, kan bijvoorbeeld ‘gezonder’ zijn dan een slank persoon die dat niet doet. Neemt niet weg dat overgewicht op het niveau van de samenleving een probleem is (want statistisch meer ongezonde mensen), maar op individueel niveau kun je daar niet zoveel over zeggen. Verder helemaal met je eens dat het niemands zaak is hoe ongezond iemand leeft!
Die dure kast moet ook betaald worden!!
#spuitkoningnick
Laatste paar keer al met Dirkje!
De reactie van die persvoorlichter is ook echt om te kotsen. “U heeft al schriftelijk reactie van ons gehad”. Ook gewoon constant hetzelfde herhalen. Niet eens in gaan op wat hij zegt. Triest
Wat ziet zij er weird uit op deze still, nog meer plastic-fantastic dan anders.
Ik ben het er volgens mij niet helemaal mee eens, dat je zegt dat zij aan het maatschappelijke schoonheidsideaal voldoet. Het is wel zo dat een groot deel van de vrouwen gaat maat heeft (42/44 toch?), maar volgens mij is het ideaal wel een stuk dunner. Vandaar ook altijd die dunne modellen.
Zojuist gekeken en het item zette me wel aan het denken, ik dacht dat body positivity was voor alle lichamen.
Het lijkt nu alsof het alleen is voor dikke mensen of mensen die afwijken van ‘het schoonheidsideaal’ , maar juist door dit telkens te benoemen wordt het niet ‘normaal’ toch? Vind het een interessante discussie. En is er iemand die volledig aan het schoonheidsideaal voldoet? Ik denk dat geen enkele vrouw tevreden of ‘perfect’ is. En is het doel van de hele beweging dat vrouwen zelfverzekerder worden in/met hun lichaam of juist voor de acceptatie van de omgeving van die vrouwen?
Vind het ook beetje vaag allemaal. Heb bijv zelf maat 38, maar met mild lipoedeem, dus “dikke” bovenarmen en ookal val ik af, krijg nooit gladde billen en bovenbenen, alles is blubberig hierdoor (haha nice). Kortom: voldoe ondanks mijn maat laaaang niet aan het ideaalplaatje, dus ik vind die hashtag bodypositivity best wel passen, maar volgens de docu zou ik die dan ook “kapen”…? Je moet dus wel dik of “afwijkend” genoeg zijn, maar wie bepaalt dat dan?
Maar dan wijk je dus toch af van het schoonheidsideaal want je armen zijn dan niet helemaal in proportie met de rest. (ik ben zelf 1 blob dus het interesseert mij niet zo hoe anderen eruit zien haha)
Ja eens, maar in die docu wordt vrij stevig gezegd dat Miljuschka de hashtag kaapt omdat ze niet dik cq afwijkend genoeg is. En dat het dan juist niet helpt.
Ik denk dat het niet zozeer gaat over wie er wel of niet mag meedoen (iedereen mag meedoen!), maar meer of je, als je volgens de ‘standaard’ er goed uitziet en je uiterlijk je carrière op een positieve manier heeft beïnvloed, per se een boegbeeld moet zijn. Wellicht is het dan sjieker om het woord te geven aan mensen die vanwege hun uiterlijk gediscrimineerd worden bijvoorbeeld.
Dat betekent niet dat je niet je eigen proces van onzekerheid overwinnen kunt hebben gehad en dat je de body positivity boodschap niet kan uitdragen. Gewoon alleen dat je in de maatschappij niet de nadelen van een ‘afwijkend’ uiterlijk hebt ondervonden.
Edit: ik heb de docu niet gezien, dit hierboven is hoe ik het interpreteer.
Ooh. Wat een onzin weer allemaal, zeg.
Ja dat kan ik wel volgen, maar poeh, vind het wel ingewikkeld en word er juist een beetje ongelukkig van merk ik. Vind het ergens wel een beetje pijnlijk ofzo, die “gradaties”.
En was destijds ook niet aan de orde dat Linda de Mol een semi-vergelijkbare hashtag ih leven had geroepen maar toch net iets anders bedoelde (lekkerbodypositief) en alleen vrouwen t/m maat 42 had gevraagd te poseren, waaronder M.?
Sanne vond bijv dat hierdoor werd meegelift op een grootsere movement zonder dat de echte “koplopers” erkenning kregen. Dus er loopt een en ander door elkaar. Los hiervan zou het niet alleen om labeltjes en termen moeten gaan…
Ps: heb de docu ook nog niet gezien
Ps2: vind het wel dubbel want ben toen ik jong zo vaak gevraagd of ik anorexia had, werd ook over geroddeld (nee, kreeg pas in mijn 20er jaren rondingen en at daarvoor genoeg Maccie/redbulls hoor). Volgens de “echte” aanhangers is echter alleen fatshamen een ding en bestaat skinnyshamen niet. Dat snap ik zeker wel wanneer het grotere taboe rondom overgewicht wordt toegelicht maar heb ik zelf wel persoonlijk wat moeite mee
Dat vind ik ook stom, voor mij gaat het er bij body positivity er juist om dat álle lichamen prima zijn zoals ze zijn. Dan doe je niet aan shamen, op welke manier dan ook. Ik snap ook helemaal dat @Krabsalade er verdrietig van wordt als er gradaties zijn, want dat geeft mensen het gevoel dat ze ergens niet bij horen.
Maar, ik kan me dan ook weer voorstellen dat als ik ernstige acne heb en ik zie iemand met een gladde glanzende huid op tv vertellen dat ze soms wel drie puistjes tegelijkertijd heeft, maar dat ze haar probleemhuid inmiddels heeft geaccepteerd, ik me daar niet beter door zou voelen. Eerder wanhopig: als het háár al zoveel moeite kostte om haar huid te accepteren, hoe moet ik mijn acne dan accepteren?!?
En dan kan die persoon echt moeite hebben gehad met haar huid. Het proces is volledig authentiek, maar de ervaring is niet hetzelfde. Vandaar dat ik zeg: doe vooral mee, maar vraag je in zo’n geval af of je een boegbeeld moet zijn.
Ja volgens mij heb je gelijk.
Alsof ik tegen een kindje uit de kledingfabrieken in Bangladesh zeg dat ikzelf vroeger ook arm was omdat ik moest werken voor de nieuwste iPhone en die niet van mn ouders kreeg. Allebei hebben we misschien te maken met armoede maar in totaal andere gradaties en als er dan voor de een een platform is ontstaan is het niet sjiek als dat door de ander wordt gekaapt?
Ik weet het niet zeker hoor, maar zoiets begreep ik ervan
Maar die gradaties, die worden niet bedacht door de mensen die dat zeggen maar die zijn gewoon aanwezig in de maatschappij.
Ben je bijv. ooit gediscrimineerd om je gewicht of uiterlijk, bijv. bij het solliciteren? Maak je je als je ergens heen gaat ooit zorgen dat je niet in de stoelen past? Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Zo niet; ondanks dat je zegt dat je niet voldoet aan het ideaal, heb je toch een privilege en het is je wel goed om daarvan bewust te zijn. (Met je bedoel ik eigenlijk Miljuschka.)
Natuurllijk mag je bodypositief zijn maar zeker als bekend persoon moet je gewoon opletten dat je het podium niet steelt van de mensen die niet zo geprivilegieerd zijn als jij. Je kunt wel meedoen maar je moet niet het nieuwe boegbeeld proberen te zijn, vind ik. Zeker omdat zij er aan verdient.