Het andere YouTubers/bloggers topic #14

Er zijn hierboven toch al een aantal voorbeelden genoemd? Niet zo maar het OV kunnen nemen. Vuil aangekeken worden zonder reden. Moeilijker werk kunnen vinden. Niet serieus genomen worden door gezondheidsmedewerkers. En zo kan je nog wel even doorgaan.

2 likes

Nog eentje die ik zou willen toevoegen. Vaak als fetish gezien worden door mannen
 :slightly_smiling_face:

Oke is eigk geen discriminatie maar wel vervelend haha

2 likes

Thanks voor je reactie, helemaal duidelijk nu :relaxed:

1 like

Jaa het zal je verbazen hoeveel (knappe) mannen op volle vrouwen vallen. Maar heel veel mannen willen je dan alleen in het geheim meeten want wat zullen hun vrienden wel niet denken van zon dikkerd.

6 likes

Ik vind deze hele discussie over bodypositivity wel heel interessant en wat mij betreft mag iedereen er aan mee doen maar ik heb er als dikke vrouw wel moeite mee met hoe dikke mensen vaak buiten gesloten worden door de maatschappij. En daarmee wil ik niet zeggen dat dunne mensen en slanke mensen geen struggles hebben. Ik heb al eens eerder een post geplaatst over de vooroordelen waar ik dagelijks mee te maken krijg maar ook hoe de maatschappij om gaat met dikke mensen. Er worden vaak allerlei gemoedstoestanden en karaktereigenschappen aan mij toegekend enkel en alleen omdat ik dik ben. (In mijn eerdere post reageerde ik op iemand die een dikker iemand een gelukkiger leven toewenste, hoezo kan je als je dik bent niet gelukkig zijn) Maar ook de tegenstrijdigheden waar ik tegenaan loop. Zo ben ik al een aantal weken aan het zoeken naar een sportschool. Ik heb bij verschillende sportscholen informatie ingewonnen en een proefles gevolgd maar tijdens verschillende van deze bezoekjes zie ik mensen naar mij kijken en worden er opmerkingen gemaakt. Sterker nog er is zelfs een sportschool geweest waar ik geen lid mocht worden omdat ik te zwaar ben. Dan vraag ik mij wel af: als de maatschappij ‘vind’ dat ik moet gaan bewegen zodat ik afval waarom is diezelfde maatschappij zo oordelend als ik ergens wil gaan sporten.

26 likes

Ja ik heb daar dus geen beeld bij, snap dat het heel oneerbiedig klinkt, en is niet dat ik per se een lengte/gewicht combo wil weten als “omslagpunt” (weet dat het niet zo’n harde grens zal zijn dus beeldspraak) maar ik denk dat ik wellicht te extreem denk en dan voorbij ga aan een groep (groot/klein?) die er ook last van heeft.

Wat ik ook nog even wil toevoegen is dat bodyposivity prima voor iedereen kan. Maar zodra dunne vrouwen met een prima lichaam het boegbeeld worden van een beweging worden die gestart is voor en door dikke mensen , dan worden de dikke mensen naar de achtergrond geschoven bij hun eigen beweging. En dat lijkt me niet de bedoeling.

56 likes

:heart::heart:

Amy Lee is een interessante YTuber die ook veel over body neutrality post!

En laat helder zijn ik ben mij heel goed bewust dat het een (overgewicht) niet het ander (ondergewicht) is. Of wat de oorsprong vd movement is (idd met div vertakkingen inmiddels). In mijn moeders familie is veel overgewicht ivm hormonale aandoeningen en die opmerkingen/blikken zijn enorm rot op dagelijkse basis. Het ging mij meer om het delen vd wat extreme uitspraken in mijn kennissen-omgeving van een aantal jaar geleden dat “skinnyshaming echt niet bestaat”, en dat ik het alsnog als groot compliment had moeten ervaren dat men over mijn magerheid of wc-bezoekjes roddelde. Ik mis dan ietwat de nuance, mijn reactie nu teruglezend snap ik dat het kon overkomen dat ik meen: deze zaken zijn in de kern hetzelfde, ik ben me ervan bewust dat dit totaal niet zo is. En ook zou ik nimmer liever andere boegbeelden willen zien of het bereik van anderen willen kapen. Hierboven ging het over M’s docu en wat ieder eronder verstond

Hmm ja dit stukje:

Bovendien zijn de mensen op de fotoÊŒs bij overgewichtnieuws vaak extreem zwaarlijvig, en daarmee helemaal niet representatief voor de gemiddelde persoon met overgewicht; dat zijn in meerderheid mensen met een klein buikje of een paar pondjes te veel op de heupen.

In combinatie met opmerkingen dat te slanke vrouwen met de beweging aan de haal gaan maakt dat ik dus niet kan (durf) inschatten om wie het nu echt gaat.

1 like

Als het overgewicht (bewezen) de gezondheidsproblemen waar je mee bij de dokter komt veroorzaakt, is er natuurlijk niks mis met het advies om af te vallen. En er zijn ongetwijfeld mensen bij wie hun gezondheidsproblemen opgelost kunnen worden met een beter voedingspatroon. Maar wat je nu soms ziet is dat dikke mensen bij voorbaat al geen zorg krijgen terwijl waar ze voor komen helemaal niks te maken heeft met hun overgewicht.

Even een vergelijking met een ander voorbeeld waarbij een gekneusde enkel symbool staat voor hebben van overgewicht:

Stel dat jij met een gekneusde enkel bij de huisarts komt omdat je last hebt van pijn aan je voet, dan is het logisch dat die je naar huis stuurt met het advies die eerst die enkel te laten helen. Maar wat nu gebeurt is dat mensen bij de huisarts komen omdat ze last hebben van buikpijn, en naar huis worden gestuurd met het advies “laat eerst je enkel maar helen.” Achteraf blijkt dan dat die buikpijn veroorzaakt wordt door een maagzweer, maar daar wordt niet naar gekeken omdat de huisarts zich blind staart op de gebroken enkel. Met soms rampzalige gevolgen.

1 like

Maar het is toch gewoon zo dat er een heleboel klachten zijn die je op het eerste oog/als leek misschien niet direct zou relateren aan overgewicht maar waar wel degelijk een relatie bestaat?

Ben het over het algemeen helemaal eens met de toon dat dikke mensen vaak anders behandeld worden in de maatschappij en dat dat een slechte zaak is, maar wanneer het over medische zaken gaat vind ik dit toch genuanceerder liggen.

Dan nog heb je recht op dezelfde kwaliteit zorg als ieder ander, hoe veel of weinig je ook weegt. Overgewicht kan inderdaad bepaalde klachten veroorzaken, maar die klachten worden andersom niet altijd door overgewicht veroorzaakt. Dat moet per persoon onderzocht worden want er kunnen ook talloze andere oorzaken zijn. Bij de gemiddelde mens is dat ook de aanpak bij het diagnostiseren: je zoekt net zo lang door, tot je hebt gevonden waar het door komt. Bij dikke mensen gebeurt dat niet, die worden soms/vaak meteen weggestuurd met de boodschap “ga eerst maar eens afvallen”. Er wordt niet eens gekeken of er ook een andere oorzaak zou kunnen zijn. Dat kan fatale gevolgen hebben en zou gewoon niet moeten kunnen gebeuren, maar het gebeurt wel.

12 likes

Misschien moet dit in het opbiecht topic, maar ik ben zojuist echt vol Bonnie gegaan.
Gister avond bij de MC Donalds gegeten en ik had vega nuggets die ik niet op kreeg. Die heb ik meegenomen naar huis en net opgewarmd in de oven. Het waren nog 3 stukjes.

120 likes

En hoe smaakte het uiteindelijk? Was het het waard? (En kom je zo al dichterbij je spaardoel?)

Heb je hier ook een bron voor? Ben benieuwd naar hoe vaak dit plaatsvindt.

Natuurlijk loop je bepaalde gezondheidsrisico’s als je overgewicht hebt maar dat neemt niet weg dat een arts je kwaal altijd serieus moet nemen en niet moet afschuiven op iemands gewicht. In het artikel hier boven wordt dat ook aangehaald. Ik heb als dikke vrouw recht op dezelfde kwaliteit zorg als een slanker persoon. Als ik een lichamelijke klacht heb wil ik het net zo goed uitgezocht hebben als dat gedaan zou worden bij een slanker persoon. Ik heb godzijdank een huisarts die hier heel strikt in is en zij heeft dus weleens boos een collega in het ziekenhuis gebeld omdat de ziekenhuis arts mij niet verder wilde onderzoeken maar mij vrijwel direct naar huis stuurde met de melding dat ik maar gewoon eens moest afvallen.

4 likes

Omdat de huisarts dan blijkbaar de inschatting maakt dat in dit geval de meest waarschijnlijke oorzaak het overgewicht zal zijn, niet omdat de huisarts diegene niet wil helpen.

Een huisarts moet nou eenmaal altijd een inschatting maken van wat de meest waarschijnlijke oorzaak is en soms zit ie ernaast. Even een stom fictief voorbeeld maar als ik met buikpijn bij de huisarts komt zegt ie ook eerst neem maar een maagzuurtabletje/drink minder alcohol/eet minder pittige dingen. En misschien is de echte oorzaak wel een maagbloeding.

Begrijp wel dat het advies om af te vallen heel lastig is hoor, want dat is natuurlijk niet zo 1,2,3 gebeurd en als je niet gaat afvallen kom je er natuurlijk ook niet achter of dat de oorzaak was van je probleem.

1 like

Het smaakte prima en heb er van genoten.
Moet nog een vloer leggen in mijn nieuwe huis dus als ik 300 jaar eerder was begonnen met muizen hapjes bewaren was de vloer nu gratis.

22 likes

Maar mijn klachten worden ook niet altijd direct grondig onderzocht? Het is toch vrij gebruikelijk dat de dokter eerst relatief onschuldige en voor de hand liggende oorzaken wil uitsluiten?

Edit: Ik zie het zelf niet als ‘afschuiven op overgewicht’ maar als een inschatting van de huisarts dat dat blijkbaar de meest waarschijnlijke oorzaak is.

4 likes