Het andere YouTubers/bloggers topic #14

Maar het probleem is dat dit niet alleen gebeurt met klachten die mogelijk komen door overgewicht, maar ook met klachten die daar totaal los van staat. Als jij bij de huisarts komt met buikpijn en je wordt weggestuurd met de mededeling “je hebt ook een gebroken teen, laat die eerst maar eens helen en dan gaan we kijken naar waar je buikpijn vandaan komt”, vind jij dan dat je serieus genomen wordt en dat de huisarts een goede inschatting heeft gemaakt? Want dit is dus wat er nu wel gebeurt bij dikke mensen. Er zit ook een verschil tussen ‘voor de hand liggende oorzaken eerst uitsluiten’ en ‘niet eens willen kijken naar mogelijke oorzaken omdat je er direct maar vanuit gaat dat het door het overgewicht komt.’ En gelukkig is niet elke huisarts zo hoor, maar het gebeurt wel.

Dit is na 5 minuutjes zoeken, als je wat dieper graaft vindt je waarschijnlijk nog veel meer + cijfers

Uit het eerste artikel:

Many healthcare providers hold strong negative attitudes and stereotypes about people with obesity. There is considerable evidence that such attitudes influence person-perceptions, judgment, interpersonal behaviour and decision-making. These attitudes may impact the care they provide. Experiences of or expectations for poor treatment may cause stress and avoidance of care, mistrust of doctors and poor adherence among patients with obesity. Stigma can reduce the quality of care for patients with obesity despite the best intentions of healthcare providers to provide high-quality care. There are several potential intervention strategies that may reduce the impact of obesity stigma on quality of care.

22 likes

Klopt, niet alle klachten hoeven grondig te worden onderzocht maar daar staat tegenover dat ik niet standaard weg gestuurd mag worden met als enige advies ga afvallen. En dat laatste is wel wat vaak gebeurd. In het genoemde voorbeeld was ik doorverwezen naar het ziekenhuis omdat ik oa extreme hoofdpijn had en ook wegviel. Dit had niks met overgewicht te maken en toch wilde de arts het daar op afschuiven.

4 likes

De huisartsen gaan er dan alleen (in mijn ervaring) te snel vanuit dat de oorzaak overgewicht zal zijn. Het is logisch dat ze je niet voor elk dingetje grondig onderzoeken en naar het ziekenhuis doorsturen, maar er zijn genoeg huisartsen die niet verder kijken dan hun neus lang is omdat ze zien dat de patiënt overgewicht heeft. Ik heb een keer een zwelling op mijn (scheen)been gehad en het eerste wat de arts zei (nog voor ze de plek had bekeken) was ‘zal wel cellulitis zijn’. Nou sorry hoor, maar op mijn scheenbeen lijkt me dat een beetje bijzonder. Uiteindelijk ben ik het ziekenhuis bij de chirurg terecht gekomen.

Uiteraard zullen er ook huisartsen zijn die dit anders aanpakken, maar het geeft zo’n naar gevoel om wel zo behandeld te worden, dat het risico bestaat dat mensen met overgewicht de huisarts gaan vermijden.

4 likes

Maar dat zeg ik toch ook in mijn laatste alinea, dat afvallen geen snelle en makkelijke oplossing is? Misschien zou je daarom inderdaad bij mensen met overgewicht ze juist eerder verder moeten onderzoeken, omdat ze dit niet zo makkelijk snel op kunnen lossen en je dus andere oorzaken wil uitsluiten.

“ZELFS als het zou liggen aan het overgewicht, snap ik gewoon niet hoe “het ligt aan uw overgewicht mevrouw, u moet eerst maar eens afvallen en dan zien we wel verder” een fucking oplossing is?!?!”

Bovenstaand stuk snap ik alleen niet, als andere oorzaken uitgesloten zijn en de oorzaak van de klacht is het overgewicht dan is dat toch nou eenmaal zo? Daar kan de huisarts dan toch niks aan doen en dan is de enige oplossing afvallen, ook al is dat geen makkelijke oplossing.

1 like

Ja maar dit is dus het probleem: dat is niet wat er gebeurt. Andere oorzaken worden niet onderzocht en uitgesloten, er wordt zonder onderzoek gesteld dat het overgewicht de oorzaak is, ook als dat misschien helemaal niet het geval is.

10 likes

Maar het is wel vaak afschuiven wat er gebeurd en dat is waar het probleem zit.

Sowieso werkt de gezondheidszorg soms heel vreemd voor dikke mensen. Zo vind ik het nog steeds bizar dat ik momenteel aan het aankomen ben zodat ik in aanmerking kom voor hulp vanuit de obesitaskliniek.

2 likes

Ja dat heb ik echt vaker gehoord van patienten die een gastric bypass kregen. Echt zo schandalig… maar anders kom je er volgens de “regels” niet voor in aanmerking. Weet eigenlijk niet wie dat beslist? Artsen of verzekeringen?

Ik las een paar posts terug over vruchtbaarheidsbehandelingen bij overgewicht: ik heb een collega die mensen met overgewicht en een onvervulde kinderwens begeleidt en tja een van de “oplossingen” is toch afvallen omdat dat de hormonen in balans brengt, en een grotere kans geeft op het doen van ivf/icsi etc. Dat is niet discriminerend bedoeld denk ik.

Je kunt dan voor de lange termijn het advies geven om af te vallen, maar omdat dat niet 1 2 3 gebeurt kun je in de tussentijd iets voorschrijven wat de symptomen bestrijdt denk ik? Ik kan zelf eigenlijk ook geen voorbeeld bedenken van zo’n situatie.

Tsjaa… ik ben Miljuschka en Sanne niet.
Ik weet niet hoe het er in de tv wereld aan toe gaat, maar het lijkt me wel dat ze de docu zelf gezien heeft. Ik snap wel dat als je om een reactie moet huilen, je niet wil reageren. Maar vergeten… misschien krijgt ze veel “haat” berichten waardoor ze moet huilen maar onthoudt ze niet van wie? Ik weet het ook niet.

1 like

Ze was ook nog in andere winkels geweest, toch? Maar vooral lekker klagen over andere mensen he, dat is makkelijker.

2 likes

:rofl::rofl::rofl: wauuuw deze meid

Idd wat apart weer. Ze wilde zelf toch ook naar de Primark (als het heel rustig zou zijn) nou er stond een lange rij.

1 like

pfff vind mensen die klagen over drukte terwijl ze zelf ook meedoen aan die drukte zo vermoeiend :roll_eyes:

28 likes

Hahahaha ik kan niet meer. Het ging om een Dove pakket zie ik, drie flessen zeep oid. Sorry, maar om daarvoor naar de winkels te gaan als je hier zó tegen bent, dan ben je zelf net zo goed onderdeel van het probleem.
En dan zegt ze: het is geen uitje he en mensen gaan toch alsof het een uitje is. Zegt ze zelf ook nog: ja als er geen rij was ging ik ook wel ff naar de Primark

:new_moon_with_face::joy:

20 likes

Ik vind die video’s van Diana waarin ze een studentenkamer een make-over geeft zo leuk, jammer dat er niet meer komen!

Echt een voorbeeld van hoe spon toch heel geslaagd en totaal niet irritant kan zijn.

12 likes

Guy heeft min of meer besloten hoe de clip eruit moet zien. Leuk haha en ik vind het altijd heel aandoenlijk om te zien hoe lief Kelvin is voor Guy.
3 likes

Ja ik vind ze ook heel leuk!

2 likes

Het weer:

Cynthia:

98 likes

Kalvijn en Alwin gebruiken hetzelfde edit programma?

19 likes

Hahaha! Net als toen ze zei dat het ein-de-lijk winter was, in maart.

4 likes