Als je niet beter weet denk je dat ze Nina Warink aan het persifleren is. 
Omdat huidskleur in de Nederlandse samenleving nog steeds vaker wel dan niet een bepalende factor is. Mijn huidskleur niet, als ik het uit de weg ga hoeft het helemaal nooit over mijn huidskleur te gaan. Mensen zien niet dat ik wit ben voordat ze zien wie ik als persoon ben. Maar dat is voor bipoc anders, huidskleur is altijd bewust of onbewust onderdeel van een eerste indruk en alle verdere interactie. Het is altijd een een ding. Zo zijn wij als witte Nederlanders opgevoed, het âwijkt afâ dus je ziet het en je handelt ernaar. Dat hebben we geĂŻnternaliseerd. En dat handelen doe je bewust en onbewust, mede bepaald door systemisch racisme. En je kan daar als wit persoon heel hard tegen vechten maar het blijft toch in je zitten, ik merk het bij mezelf ook.
De gangbare mening over Sylvana bestaat imo ook uit twee delen. Ten eerste is ze veel te luidruchtig en eist teveel publieke ruimte op. Ik ken meer dan genoeg witte mannen die dit ook doen en die nog steeds een platform krijgen want âwe mogen tegenwoordig ook niks meer zeggenâ. En ten tweede spreekt ze over dingen waar wij witte mensen ongemakkelijk van worden dus beter houdt ze haar mond. Dat is toch een rare manier van denken? Ik ga het nog maar een x zeggen maar: voorbij gaan aan WAT er gezegd wordt omdat de MANIER waarop je niet aanstaat is privilege. En als je graag wil leren en je best doet om dingen te begrijpen is onderdeel daarvan dat privilege checken.
Ik denk dat wel allemaal (hier) graag in een wereld zouden wonen waarbij huidskleur geen onderdeel uitmaakt van hoe je een persoon ziet maar zo ver zijn we nog niet en tot die tijd moet je je gewoon daar altijd van bewust zijn.
Er word niet gezegd ik vind iemands persoonlijkheid niet leuk. Er word gezegd âIk vind dat haar uitleg over racisme te negatief. Ze bekritiseerd mensen die (onbewust) racistisch tegen haar zijn geweest en dat zou ze ook anders kunnen doenâ
En dat is fout. Alsof je niet terug mag bijten als iemand jou kwetst.
Ik denk dat je over een klasgenoot of een collega of iemand die je dagelijks ziet die een andere huidskleur heeft , beter over diegenes persoonlijkheid kan oordelen. Want diegene kan jou misschien pesten of gemeen tegen je zijn en ja dan is diegenes persoonlijkheid niet leuk. Maar van een marketingvrouw die je alleen op insta ziet of een silvana simons die je alleen op tv ziet. Die uitspraken doen die jij misschien heftig vind daarvan kan je niet zeggen ik mag die gene niet om zn persoonlijkheid. Je kunt diegene irritant vinden zoals ik chantal jansen irritant vind haha. Maar bij POC mensen die je alleen van tv op social media kent ligt de reden waarom je diegene irritant vind toch altijd bij âZe zijn luid , ze zijn tegen zwarte piet , ze kaarten racisme aanâ en als je ze daarom irritant vind ja sorry not sorry maar dan ben je racistisch.
Ik weet niet wat ik saaier vind, YouTubers die adventskalenders op camera gaan uittpakken of YouTubers die hun kledingkast gaan indelen & inrichten op camera 
Ik vind dit echt een belangrijke en interessante discussie maar kunnen jullie verder gaan in het racismetopic oid? Of kan de discussie daarnaar verplaatst worden @moderators ?
Maar als het zo belangrijk en interessant is, is het toch goed dat het in een ander topic besproken wordt dan in wp/racisme, zodat meer mensen meelezen?
Ik vind het juist zo goed dat hij hier gevoerd wordt. In het topic over white privilege en racisme lezen en posten voornamelijk mensen die zich bij voorbaat al voor dit onderwerp interesseren terwijl dit iedereen aangaat en juist belangrijk is voor mensen die hier niks mee denken te hebben.
En zo off topic is het nu ook niet, de discussie komt voort uit een opmerking over een social influencer, dus ik stel voor om het gewoon hier te houden.
Ja daar twijfelde ik ook een beetje over haha, vind dat ook een goed argument namelijk. Maar dacht uiteindelijk dat dat topic ook wel veel gelezen werd maar dat is misschien een beetje wishful thinking. Heb er ook geen grote problemen mee hoor! Leek me alleen wat overzichtelijker.
@Wuorvgnitekram heeft 80+ likes op haar posts, dus die logica houdt geen stand.
Als het je niet interesseert lees je dit topic toch gewoon even niet en kom je later terug of breng zelf gewoon een ander onderwerp in, dat gezeur altijd met ik vind dit niet leuk om te lezen. Je hoeft het ook niet te lezen.
Dat veel mensen de discussie irritant vinden wil niet zeggen dat hij dan ook maar niet (hier) gevoerd moet worden.
Ik kan dit echt niet volgen hoor⌠Silvana Simons is toch ook TMF VJ geweest (oke, 100 jaar geleden en ik ben wellicht een oma op dit forum) en heeft programmaâs gepresenteerd. Ze is toch veel meer dan een activist? Op basis van andere dingen kan je toch ook een mening vormen.
Ik trek Carlo Boszhart niet zo goed⌠maar moet ik er dan nu vanuit gaan dat ik een homofoob ben?
Zo raar dat er geen hanggedeelte is in die kast van Bonnie. Dan moet je voor je jurkjes/bloesjes/blazers/whatever nog naar die andere kast lopen. Wel schattig hoe blij ze is met alles en geniet van die glazen schuiven.
Mag ik vragen waarom je je zo aangevallen voelt als er gezegd word dat het met huidskleur te maken kan hebben?
Vind je het moeilijk dat je mogelijk onbewust racistisch kan zijn?
Want dat zijn we allemaal ook ik. Je kan niet altijd alles goed doen of overal bij stil staan. Wat je wel kan doen is bij jezelf nagaan waarom het je zo raakt en waarom je er boos van word.
Ik voel mij niet aangevallen maar ik vind het wel enorm hinderlijk dat mij wordt verteld waarom ik iets voel terwijl ik mij daarin totaal niet kan vinden. Vervolgens wordt dat afgedaan met âwe zijn allemaal onbewust racistischâ.
Ik ben mij er heel erg van bewust dat we dat allemaal in meer of mindere mate zijn. Ik ben mij heel erg bewust van mijn eigen gedachten. Ik stel mijzelf met regelmaat de vraag âwaarom voel ik dit?â (Zie mijn voorbeeld ik een eerder bericht over de collega met donkere huid in een hoge functie) Ik praat hier veel over met vrienden.
Ik vind het hinderlijk dat iemand die mij niet kent, niet weet hoe ik in het leven sta, niet weet waar ik mijn dagen mee vul mij vertelt dat mijn gevoel over iemand gebaseerd is op racisme. Ik ga daarin gewoon niet mee.
Dat is je al meermaals heel duidelijk uitgelegd. Bovendien ken jij die presentatoren/activisten toch ook nauwelijks?
Ik snap niet helemaal waarom je aan de ene kant duidelijk wil maken dat je je inleest en meer wil leren en niet racistisch wil zijn en zodra mensen je daar iets over leren, je je op je teentjes getrapt voelt en continu weerwoord moet geven.
Ga gewoon even nadenken over wat er tegen je gezegd is en of daar waarheid in zit, je hoeft niet alles te winnen.
Dit vind ik echt weer zo typisch 
Ze hebben levenslessen aangetrokken!!! Dit viel namelijk niet te googelen en het is niet vrij gebruikelijk hier iemand voor in te huren die er verstand van heeft
Mijn bericht over waarom het racistisch zou kunnen zijn was niet naar jou gericht. Jij voelde je wel aangesproken anders had je me niet geciteerd met " Ik kan me hier niet in vinden" ik vraag me dan af of je wat meer uitleg wilt, of dat jij duidelijk wilt maken dat jij echt niet racistisch bezig bent hoor en altijd heel goed na denkt.
Ik vertel jou namelijk totaal niet wat je moet doen. Misschien moet je racist niet opvatten als een scheldwoord. En dat als je iets onbewust racistisch doet je niet gelijk een slecht mens bent. Je hoeft je in zon situatie niet altijd te verdedigen. Het beste is om gewoon te luisteren en bij je zelf gewoon te denken " Oh hier ga ik iets /niets mee doen"