Het andere YouTubers/bloggers topic #14

Oké @Shadina je wilde het hierbij laten en dat is natuurlijk je goed recht, maar wel jammer! Ik hoop dat je ziet dat niemand jóu wil aanvallen (en marketingvrouw valt ook niet haar publiek aan).

Weet je, het kan ook ongemakkelijk en confronterend zijn om te lezen/horen/realiseren dat je zonder dat je dat doorhebt, terwijl je gewoon je leven leeft en je mening vormt rondom de dingen die je ziet gebeuren eigenlijk anderen schade toebrengt. Dat wil je helemaal niet, want zo zie je jezelf niet en “het slecht doen” is iets voor kwaadwillenden. Het ís ook niet leuk om te merken dat ons referentiekader niet het enige of het juiste kader blijkt.

En het is best een logische reflex om je daarom terug te willen trekken, het weg te willen stoppen. Maar wel heel erg jammer! En ook erg egocentrisch. Je helpt er ook niemand mee behalve jezelf. En daar leer je ook niet van en groei je ook niet van. En dat laatste is helemaal geen schande, maar daarvoor moet je door die ongemakkelijkheid heen. Pijnlijkheid misschien zelfs.

6 likes

Zie jij licht aan het einde van de tunnel? Misschien is het mijn perspectief hoor, maar ik zie de wereld niet echt een betere kant opgaan en weet wel bijna zeker dat ik en de generatie na mij dat licht niet gaan meemaken.

10 likes
Suggesties

Ik heb haar ook even gevolgd maar ben er vrij snel mee gestopt. Ik had gewoon geen fijn gevoel bij haar en ik vind zelf dat je dan beter kunt ontvolgen en op zoek kunt gaan naar andere accounts. Dus hier een paar andere Insta accounts die ik volg:

@kozwartepiet
@the_blackarchives
@resisttheirreignbow
@omroepzwart (sinds kort)
@lilith_mag
@rachel.cargle
@theconsciouskid

21 likes

Lol ja vooruitgang kwam zelden door onze zegeningen te tellen maar meer dan eens door grootschalige woede.

14 likes

Ik ben ook maar een mens is wel het meest loze excuus dat je kan verzinnen

4 likes

Ik kan begrijpen dat als je info wilt over een bepaald onderwerp dat je dan iemand zoekt die het uitlegd op een manier die jij fijn vind.
Maar om een bericht te wijden aan dat je die manier vervelend vind en of andere mensen dat ook vinden vind ik een beetje naar ofzo.
Misschien juist door het onderwerp. Als het over make up of kleding zou gaan oke. Maar racisme waar zij dag en nacht mee te maken heeft en waar we al heel lang van weten dat het niet oke is, nog luchtig en vrolijk aan willen pakken… nah honey.

9 likes

Noor in een q&a op Stories op de vraag wat haar beroep is: ik ben een designer voor Somewheresomeday.

Ik dacht dat het allemaal Ali troep was die ze verkochf zoals Kae met 4everblabla.

7 likes

Maar Shadina vindt niet dat ze positief moet doen en blij moet zijn, ze geeft gewoon aan dat zij ontvolgt omdat ze het geen prettige toon vond. Je mag toch ook een activist van een boodschap die je ondersteunt een beetje irritant vinden? Dat betekent niet dat je meteen de hele boodschap verwerpt. Ik ondersteun de feministische zaak ook compleet, maar er zitten ook vrouwen bij die gewoon qua persoonlijkheid niet in mijn straatje vallen en die ik daarom niet volg. Het betekent toch niet dat omdat iemand toevallig super goed werk doet, ze ook helemaal je type is en je diegene daarom leuk moet vinden.

Ik begrijp overigens wel dat tone policing in een gesprek tussen mensen niet wenselijk is, dan is het logisch dat je het niet moet doen. Maar mijns insziens betekent dat niet dat je nooit mag zeggen dat de manier waarop iemand het gesprek voert niet jouw manier is. Zolang je die ander niet ‘silencet’, vind ik dat je zoiets gewoon moet kunnen zeggen.

Ik snap @Soy.peor ook wel weer, dat het een beetje raar voelt om dit te zeggen over iemand die met zo’n serieus onderwerp bezig is. Maar god ja, als iemand dit vindt en graag even kwijt wil. Nu heeft @Shadina een lijstje instagrammers gekregen die een andere toon hebben die haar misschien meer aanspreekt, dus heeft het gesprek
toch nog iets goeds opgeleverd.

50 likes

Ja, ik begrijp je punt. Dit is een dilemma dat ik zelf wel eens heb en waar ik zelf nog mee bezig ben om te kijken of daar dan toch onbewust racisme speelt. Als ik haar bijv. irritant zou vinden, is dat dan omdat ik haar als persoon irritant vindt - zoals je dat nou eenmaal wel eens hebt bij sommige mensen, of is dat om een andere reden? Even heel kort door de bocht: ik vind de toon van witte activisten soms irritant, ‘mag’ ik dat ook vinden van zwarte activisten? Dat vind ik echt nog wel eens lastig en is iets waar ik echt wel mee struggle soms.

4 likes

Zeker mag je dat vinden maar ik denk dat het belangrijk is om te bedenken waar hun toon van daan komt.
Als je heel veel opmerkingen krijgt heb je vrij weinig zin om steeds te zeggen “Jongens ik snap dat je het niet gemeen bedoelt maar ik vind het niet zo fijn dat je me zo en zo noemt” of “Ik snap dat je een grapje maakt maar dat grapje is kwetsend voor mij want reden , reden”
Zeker als je vaak na je lieve uitleg te horen krijgt " Nou je mag tegenwoordig niks meer zeggen"
Omdat witte mensen zich aangevallen voelen als ze te horen krijgen dat hun opmerking niet oke is.

2 likes

Gabriella (Velvet ghost) is een webshop gestart, vind het leuk maar ben benieuwd hoe lang ze dit gaat doen. Ze heeft redelijk vaak dingen wat ze leuk vind, in stort en dan daarna nooit meer doet. (komt me bekent voor. kijkt in spiegel ) . ik kan overigens echt goed genieten van haar interieur en de band met haar moeder.

12 likes

Een blote voet op een kookboek :nauseated_face:

3 likes

Lekker tenenkaasje erbij

1 like

Ik herken je gevoel hoor. Ik ben haar gaan volgen omdat ik wilde leren. Ik heb wel eens overwogen haar een DM te sturen omdat ik iets wilde vragen. Goddank niet gedaan want ik zag al snel dat ze met regelmaat DM’s screenshot en in haar stories plaatst en er gehakt van maakt. Op school leerde ik ‘er zijn geen domme vragen’ maar van Chanel leerde ik ‘ohjazeker die zijn er wel en als je pech hebt fileer ik je vragen, knal ik ze in mijn stories en plak vervolgens ook nog de reacties van mijn volgers erachteraan’.
Ik leer liever van een ander.

32 likes

For sake of argument; is voorstelbaar dat iemand Sylvana Simons simpelweg niet sympathiek vindt spreken, niet inspirerend vindt of de wijze waarop zij stellingen poneert en daarbij niets tot de verbeelding overlaat, een bepaalde flair mist,

terwijl dit tegelijk volledig los staat - sterker nog; niets te maken heeft met een negatieve bias naar POC?

Nb, disclaimer - ik volg marketingvrouw niet, vind dit wel een heel interessante discussie omdat het me doet denken aan een recent gesprek met vrienden

Edit: misschien goed om wat meer context te geven nav voorgaande comment.
Vriend 1 is uitgesproken “geen fan” van S., vriend 2 is uitgesproken fan, ik ben neutraal maar snapte de geschetste voorbeelden van vriend 1 wel. Vriend 2 betoogde dat vriend 1 overwegend (en ik deels) hierin racistisch waren.
Even heel kort door de bocht

1 like

Ja hoor, ik vind dat dat kan. Als je verder dan huidskleur kijkt zie je gewoon een mens als ieder ander met een karakter en dat karakter kan je aanstaan of tegenstaan.

Volgens mij kan dat niet. Je kan iemands karakter niet los zien van wie iemand in het geheel is.

1 like

Door je jezelf de vraag stellen wat je vindt van wat iemand doet en niet van wat iemand is.
Ik vind dit echt niet zo lastig.

2 likes

Sorry, maar dan heb je in mijn ogen nog veel te leren over hoe de wereld werkt. Fijne avond.

Dat ik (en velen met mij) nog iets te leren heb zal ik niet ontkennen maar inmiddels ben ik toch wel op het punt aangekomen dat ik mij een mening of oordeel over iemands karakter kan vormen zonder dat iemand huidskleur daarin meespeelt.

2 likes