Het andere YouTubers/bloggers topic #14

Het ging echt helemaal niet om afvallen op persoonlijkheid (want ik ken haar ook niet persoonlijk). Of haar kwetsbaarheid en lef niet willen steunen.

Lang verhaal:

Samenvatting

Ik voel ook zeker niet de behoefte om uit mezelf ooit een hetze of iets tegen haar te voeren, verre van dat. Begrijp me goed.

Om beter uit te kunnen leggen waarom dit in onze vriendengroep tot een discussie leidde, moet ik missch wat feitelijkheden toelichten. Dat is niet van goh kijk hoe woke we zijn maar meer van, we zitten diep in de materie/shit. Edit: nu ik dit teruglees, zie ik dat het bijna onmogelijk is om dit op zo’n manier op te schrijven dat het niet leest als: ik vind de Turkse bakker ook aardig hoor want hij verkoopt lekkere broodjes dus ik ben niet racistisch. Ik haal een paar privĂ© dingen hieronder weg. En sorry voor de lange post!!
Fijne avond

Op dagelijkse basis zelf ook met discriminatie te maken (Aziatisch/Surinaams). Wij/vriendengroep links/2 vrienden en ik houden ons beroepsmatig bezig met inclusie en diversiteit. Onze achtergronden spelen hier een grote rol in. Mijn moeder heeft vastgezeten voor studenten-protesten en is haar land uitgezet (details weggehaald)

Dit kwam op tijdens een etentje. Zo’n sterke mening heb ik er niet over. Het ligt ook allemaal wat genuanceerder dan mogelijk is hier op een forum goed over te brengen realiseer ik me. Kwam erop neer dat ik op sommige punten snapte wat vriend 1 bedoelde met een aantal opmerkingen over haar uitstapje naar Denk qua waarden en uitspraken en 2 tv-optredens die niet uitblonken in mate van eloquentie (die vele voorvechters wel hebben) ad rem, kwinkslagen, feitenkennis. Ik was het overigens echt niet eens met alle voorbeelden.

Bij vriend 2 stond kritiek op S gelijk aan; racisme, dat vind ik - los van als we tot de conclusie komen dat ik en vriend 1 dat zijn - zo interessant:

Kun je kritiek hebben op S (en nee niet dat je dat de godganse dag zelf willens en wetens kenbaar maakt) maar als het eens oppopt in een gesprek? Zonder dat hier racisme bij meespeelt. Wat vind je van deze kale stelling, is dat ondenkbaar of zeg jij; weliswaar denkbaar maar niet wenselijk en daarom niet geoorloofd?

1 like
Over het uitsluiten van zwarte vrouwen op de toon en het karakter

Ik kan me echt niet voorstellen dat je Sylvana Simmons niet mag om de redenen die jij noemt en dat niks met kleur te maken heeft. Vind het heel bijzonder altijd als mensen haar aanhalen. Want laten we haar case eens bekijken: de Sylvana haat is begonnen toen ze aan tafel bij dwdd aangaf “Zwartjes” geen term te vinden om naar zwarte kinderen die per boot vluchten te verwijzen. Zij is het ultieme voorbeeld van hoe een zwarte vrouw geacht wordt altijd haar mond te houden. Ever since krijgt zo absurde drek over zich heen terwijl het een super belezen vrouw is die bijna altijd overdreven vriendelijk blijft, maar wel zegt waar het op staat. Het hoeft niet je mens te zijn, sure, je hoeft niet met haar uit eten, je hoeft het zelfs niet met haar eens te zijn, maar dat staat geenzins in verhouding tot de aan haar gewijde kritiek op haar karakter, die ze als witte vrouw echt niet zo had gekregen. Je hoeft haar niet te mogen om haar boodschap te willen horen en te waarderen.

Dit geldt ook voor Chanel. Alle hierboven genoemde argumenten gaan over: Niet mijn influencer. Niet mijn stijl. Niet mijn boodschap. Fine: don’t follow her, maar er zit een heel heel subtiel maar kwalijk verschil tussen aangeven dat iemand niet jouw boodschap heeft qua posten en publiek aangeven dat je haar ontvolgt omdat het altijd negatief is terwijl haar core business een zwaar onderwerp is. Dat zijn echt twee andere dingen. De een is: dit is niks voor mij. De ander is: Ik voel me niet zo comfortabel bij de informatie die ze deelt omdat ik vind dat ze dit onderwerp positiever zou moeten brengen voor mij, zodat ik het wel tot me kan nemen. Je kiest er dan voor om haar boodschap niet te willen horen, omdat het niet zo vertelt wordt als jij het wil horen en deelt dat publiek om medestanders te zoeken? Terwijl je wel antiracisme steunt? Dat snap ik echt niet. Ik kan dat echt niet los zien van het feit dat het een zwarte vrouw is die pijnlijke maar ware dingen zegt.

Vervolgens worden hier tips gedeeld ter vervanging en ik ga even spiegelen (en note: het is verder een prima lijst, maar ik wil dit even uitlichten). In dat lijstje zit geen enkele zwarte vrouw in Nederland wonend en het zijn vooral organisaties. Je kiest ervoor om de weinige actieve zwarte vrouwelijke stemmen in dit debat te diskwalificeren op de toon, omdat je je liever informeert met andere fijnere bronnen die niet op de man af spreken? En note: alle zwarte vrouwelijke anti-racisme activisten krijgen precies deze zelfde kritiek. Je accepteert dus dat je een al zwaar onderbelicht perspectief volledig uitsluit terwijl je wel achter de zaak staat? Ik kan daar zo niet bij.

37 likes

Ik reageerde hierboven alweer wat uitgebreider. Nee hoor van mijn kant absoluut geen “Sylvana haat” of sylvana - case?
Vond haar optreden bij dwdd richting Simek destijds buitengewoon stoer en goed.
Het lijstje met namen kwam niet van mij maar
missch was dat wel duidelijk

1 like

Ik bedoel niet dat jij per se haar haat, eerder dat ik de argumenten die je noemt (haar niet leuk vinden) geen reden vindt om je publiekelijk tegen haar uit te spreken en dus denk dat bias daar bijna altijd wel een rol in speelt als mensen dat wel doen. Toen Sylvana namelijk nog braaf kennisquizjes presenteerde was dit allemaal niet aan de orde.

Het was overigens ook meer gericht op de discussie hier in het algemeen. Dus weer dat de lijst niet van jou is

8 likes

In de zin daarvoor leg ik volgens mij prima uit wat ik storend vind aan hun boodschap.

Heb jij nog iets zinnigs toe te voegen aan de discussie, of kom je niet verder dan dit?

Het had voornamelijk met de Denk-tijd te maken en aantal tv-optredens daarna en onze reflecties daarop slechts in privé sfeer (die ik nu deel op een forum, dat wel).
Gelinkt aan standpunt vriend 2; iedere kritiek op S maakt je een racist.

Aha, omdat je later wel een titel toevoegt over “uitsluiten op karakter” oa en dan op mijn verhaal reageerde, maar dat was naar mijn beleving totaal niet aan de orde.

Snap anderzijds ook dat het een hele lastige en niet benijdenswaardige positie is je ongeveer als enige uitspreken in NL en koploper zijn op zeer complexe vraagstukken. Dat ze dit al doet en durft, is stoer en missch is dat wat er “wringt” proef ik als ik de eerdere discussie lees?

Dat als er al commentaar op toon/aanpak wordt geleverd, er zoiets leeft van: hallo geef deze vrouwen gewoon wat credit. Punt

Ben totaal niet van “damned if you do, damned if you don’t” (anders is het nooit goed - bij gebrek aan betere NL uitspraak) dus missch gepaster wat gematigder en milder te zijn richting degenen die deze rol op zich nemen

Credit

Nee dan begrijp je me misschien verkeerd. Ik vind dat ze credit verdient omdat ze rake zaken aankaart. En dat ze publiek verdient omdat ik denk dat je moet luisteren naar de stemmen die er zijn als je het perspectief wilt leren kennen. Er zijn duizenden redenen om haar niet te volgen, maar publiekelijk bespreken hoe zij haar maatschappelijk relevante boodschap zou moeten vertellen hangt voor mij onlosmakelijk samen met het idee dat de zwarte vrouw moet bewegen zoals anderen willen. Als je enerzijds de anti-racistische zaak steunt en anderzijds voorwaarden verbindt aan hoe activisten die moeten bepleiten snap ik niet zo goed wat je aan het doen bent. Dan wil je dus alleen luisteren op jouw voorwaarden. Dat vind ik bijzonder. Vooral omdat er zo’n grote groep mensen is die dit doet.

Maar ik ga hier veel te lang op door en denk niet dat Shadina het zo kwaad bedoeld had en de boodschap al uren geleden is aangekomen

7 likes

Wajoooo ik dacht die naam
Maar is gewoon achterstevoren

Edit: nee andersom is het mraketingvrouw helaas

29 likes

Nee uiteraard ik bedoelde niet zomaar lege credits punt. Ik begrijp dat als de mate van waardering en de kwalificatie van S dusdanig hoog is, dat het daarmee niet te rijmen valt
om vervolgens “voorwaarden” te verbinden aan hoe zij zich dient uit te spreken. Even wat parafraserend en wellicht wat onvolledig maar ga hier zeker zelf nog even over nadenken, dank je wel

2 likes

Hahaha heb je zelf nog wat zinnigers toe te voegen dan alleen ‘super erg, ben ook maar een mens’. Newsflash, dat zijn we allemaal.

5 likes

Tuurlijk. “Ik ben ook maar een mens” is imo white privilege (al weet ik natuurlijk niet of je wit bent.)
Je vindt het storend dat iemand die goed werk doet, zwaar werk, het op de manier aanpakt zoals ze het aanpakt. Want dat is niet plezierig genoeg, want jij bent ook maar een mens en het moet goed gebracht worden anders komt de boodschap niet bij je aan .
Racisme is niet plezierig. Het werk dat ze doet is niet plezierig.

De boodschap komt waarschijnlijk eerder niet aan omdat je hem niet wil horen dan omdat zij hem “te negatief brengen”.

4 likes

Ik heb inmiddels geaccepteerd dat ik een inner racist heb die tone policet. Zo ben ik nou eenmaal opgevoed. Aan mij nu de taak daar iets aan te doen. Dit soort comments helpen me daarbij.

edit: ook al is het kut om te horen. het mag ongemakkelijk of vervelend zijn.

14 likes

Dat je DM’s deelt vind ik niet raar. Zelfs begrijpelijk en dat precies om de reden die jij geeft. Ik refereer hier naar de DM’s van iemand die je vragen stelde over de kinderboeken die je voor jouw kindje in huis hebt. Hoewel de vraag wat ondoordacht of naïf, misschien zelfs racistisch (?? Ik weet het niet, ik heb nog wat te leren)was, ervoer ik de reactie als onnodig fel. Ik zou mijzelf echt in de zeik gezet hebben gevoeld. Dat maakt niet uit, iedereen heeft een eigen stijl en toon, maar ik communiceer niet graag op die manier. Ik leer liever op een andere manier.

En in het kader van leren heb ik na het ontvolgen wel meteen een boek gekocht om mijzelf verder te helpen. Ook niet voor tere zieltjes
 @Wuorvgnitekram, misschien ken jij het boek al, maar andere forummers misschien niet:

‘Why I’m no longer talking to white people about race’

Daar heb ik echt een paar levenslessen uit gehaald die mijn kijk op de wereld, mijzelf en familie/ vrienden hebben veranderd. Echt een aanrader.

Edit: wat schrijffoutjes gecorrigeerd

1 like

Maar het is toch super kut dat je iemand meteen ontvolgt na één, in jouw ogen(!), verkeerde reactie? Niet eens verkeerd, maar gewoon te fel. Nogmaals, in jouw ogen.

4 likes

Ik noem hier wat voor mij de spreekwoordelijke druppel was. Ik ontvolg echt niet na slechts 1 mij niet welgevallen story.

Maar heb jij jezelf dan volledig weten te vrijwaren van onbewuste racistische vooroordelen?

Zo ja: vertel me alsjeblieft hoe je dat voor elkaar hebt gekregen! Ik merk bij mezelf dat hoe meer ik over racisme leer, hoe meer ik ontdek dat het helaas ook in mijn eigen denken onbewust behoorlijk hardnekkig aanwezig is.

Je zult dit ongetwijfeld vanuit een bepaalde oprechtheid hebben getypt, maar ik vind het best naïef is om te denken dat jij niet zou worden beïnvloed door iets dat al zo lang zo sterk aanwezig is in onze samenleving. En juist die naïviteit/’‘onschuld’’ houdt racisme in stand. Als we allemaal denken dat het wel meevalt (in de maatschappij of in ons eigen denken) dan voelen we ons minder genoodzaakt ertegen te strijden.

32 likes

Natuurlijk heb ik daar nog wel last van. Helaas. Maar het gaat - zo ervaar ik het - over vooroordelen die bij een eerste indruk ontstaan. Bij POC die ik kĂ©n, als vrienden, familie of collega’s heb ik dat gewoon echt niet. Zodra ik iemands karakter ken gaat dat boven uiterlijk.

Ik wil wel een recent voorbeeld geven van iets wat ik bij mijzelf heb gemerkt. Ik werd op mijn nieuwe werk voorgesteld aan een vrouw met een hoge functie. En het viel mij meteen op dat ze een donkere huid had. Ik zal nooit zeggen dat ik ‘geen kleur zie’ want dat zie ik wel. Ik stelde mij voor aan haar en ik dacht bij mijzelf ‘goed bezig!!’. Later vroeg ik mij af waarom ik dat dacht. Hoezo ‘goed bezig’? Iedereen in die functie is toch even goed bezig? Ik weet 100% zeker van mijzelf dat ik niet vooraf veronderstel dat dat zij minder capaciteiten heeft dan haar witte collega’s, maar ik denk wel dat zij haarzelf wat meer heeft moeten bewijzen binnen de overwegend witte organisatie waarvoor wij werken. Dát is wat ik bedoelde met goed bezig.
Dan iets wat wat meer voor de hand licht. Als ik een afspraak heb met een Hollandse man van 50 en een jongere (poc of niet) vrouw van 30, dan verwacht ik op het eerste gezicht dat de man de manager/projectleider/whatever is en de vrouw hem ondersteunt. Niet omdat ik vooraf een gebrek aan capaciteit veronderstel bij de (poc) vrouw, maar gewoon omdat dit het beeld is waarmee we de laatste decennia zijn ingeprent.

Ik wil nog wel graag reageren hierop. Ik snap zĂ©ker dat het emoties oproept. Ik snap ook zeker dat - onafhankelijk van de intentie - iets pijn kan doen. De vergelijking met ‘als je perongeluk op mijn voet gaat staan doet het nog steeds even veel pijn’ (van jou of een andere forummer - ik weet het niet meer) vind ik mooi en treffen maar niet helemaal opgaan. Iemand die aan komt gedenderd, kei hard op je voet springt, doorloopt en niet meer naar je omkijkt verdient een andere reactie dan iemand die uitglijdt en daardoor misstapt. Het eerste type heeft overal schijt aan het 2e type doet het het liefst de volgende keer anders en staat open om te leren.

Misschien is er een ander topic wat meer geschikt op dit punt?

72 likes

Ik zou verontwaardigd zijn. Overigens heb ik haar laatste reactie wel gelezen, ik heb je niet meteen ontvolgd :wink:

@Crusti_Croc In mijn bericht besteed ik inderdaad geen aandacht aan de pijn die gevoeld wordt. Dat was niet juist van mij. Hoewel ik niet uit eigen ervaring put, begrijp ik zeker dat die pijn er is. Ik kén de pijn zelf niet maar ik heb er wel begrip voor.

@Wuorvgnitekram Ik ben inderdaad het type dat wil leren. Ik heb niet voor niets dat boek gekocht om mezelf verder in te lichten. Waarschijnlijk zo’n type die uitglijdt en misstapt.
Jij bent het type dat mensen iets wil bijbrengen, althans, dat denk ik af te kunnen leiden aan wat je deelt. Je geeft zelf aan dat je ‘Niet voor tere zieltjes’ bent dus ik denk - correct me if am wrong - dat je je bewust bent van een felle toon. (En als ik dat verkeerd zie, kan je mij dan uitleggen wat je bedoelt?)

Ik denk dat ik moet concluderen dat ik een teer zieltje heb. Ik vond het en elk geval niet prettig om op die manier te leren. Dat neemt niet weg dat je mij aan het denken hebt gezet.

Edit:
@Wuorvgnitekram Ik wil nog toevoegen dat ik vind dat verbinding voelen essentieel is voor een goede overdracht van kennis. Ik voelde bij veel van jouw berichten zo ongeveer het tegenovergestelde van verbinding. Dat zal niet voor iedereen zo zijn, maar bij mij was het wel zo. Dit rationeel onderbouwen kan ik niet. Het is een gevoel. Ondanks dat - zoals ik zei - heb je mij aan het denken gezet. Het is mij duidelijk dat ik wĂ­l leren. (Dat is winst op zich) Maar ik leer dus liever van een ander. Gelukkig kan dat ook.

3 likes