Het andere YouTubers/bloggers topic #14

Ik noem hier wat voor mij de spreekwoordelijke druppel was. Ik ontvolg echt niet na slechts 1 mij niet welgevallen story.

Maar heb jij jezelf dan volledig weten te vrijwaren van onbewuste racistische vooroordelen?

Zo ja: vertel me alsjeblieft hoe je dat voor elkaar hebt gekregen! Ik merk bij mezelf dat hoe meer ik over racisme leer, hoe meer ik ontdek dat het helaas ook in mijn eigen denken onbewust behoorlijk hardnekkig aanwezig is.

Je zult dit ongetwijfeld vanuit een bepaalde oprechtheid hebben getypt, maar ik vind het best naïef is om te denken dat jij niet zou worden beïnvloed door iets dat al zo lang zo sterk aanwezig is in onze samenleving. En juist die naïviteit/’‘onschuld’’ houdt racisme in stand. Als we allemaal denken dat het wel meevalt (in de maatschappij of in ons eigen denken) dan voelen we ons minder genoodzaakt ertegen te strijden.

32 likes

Natuurlijk heb ik daar nog wel last van. Helaas. Maar het gaat - zo ervaar ik het - over vooroordelen die bij een eerste indruk ontstaan. Bij POC die ik kĂ©n, als vrienden, familie of collega’s heb ik dat gewoon echt niet. Zodra ik iemands karakter ken gaat dat boven uiterlijk.

Ik wil wel een recent voorbeeld geven van iets wat ik bij mijzelf heb gemerkt. Ik werd op mijn nieuwe werk voorgesteld aan een vrouw met een hoge functie. En het viel mij meteen op dat ze een donkere huid had. Ik zal nooit zeggen dat ik ‘geen kleur zie’ want dat zie ik wel. Ik stelde mij voor aan haar en ik dacht bij mijzelf ‘goed bezig!!’. Later vroeg ik mij af waarom ik dat dacht. Hoezo ‘goed bezig’? Iedereen in die functie is toch even goed bezig? Ik weet 100% zeker van mijzelf dat ik niet vooraf veronderstel dat dat zij minder capaciteiten heeft dan haar witte collega’s, maar ik denk wel dat zij haarzelf wat meer heeft moeten bewijzen binnen de overwegend witte organisatie waarvoor wij werken. Dát is wat ik bedoelde met goed bezig.
Dan iets wat wat meer voor de hand licht. Als ik een afspraak heb met een Hollandse man van 50 en een jongere (poc of niet) vrouw van 30, dan verwacht ik op het eerste gezicht dat de man de manager/projectleider/whatever is en de vrouw hem ondersteunt. Niet omdat ik vooraf een gebrek aan capaciteit veronderstel bij de (poc) vrouw, maar gewoon omdat dit het beeld is waarmee we de laatste decennia zijn ingeprent.

Ik wil nog wel graag reageren hierop. Ik snap zĂ©ker dat het emoties oproept. Ik snap ook zeker dat - onafhankelijk van de intentie - iets pijn kan doen. De vergelijking met ‘als je perongeluk op mijn voet gaat staan doet het nog steeds even veel pijn’ (van jou of een andere forummer - ik weet het niet meer) vind ik mooi en treffen maar niet helemaal opgaan. Iemand die aan komt gedenderd, kei hard op je voet springt, doorloopt en niet meer naar je omkijkt verdient een andere reactie dan iemand die uitglijdt en daardoor misstapt. Het eerste type heeft overal schijt aan het 2e type doet het het liefst de volgende keer anders en staat open om te leren.

Misschien is er een ander topic wat meer geschikt op dit punt?

72 likes

Ik zou verontwaardigd zijn. Overigens heb ik haar laatste reactie wel gelezen, ik heb je niet meteen ontvolgd :wink:

@Crusti_Croc In mijn bericht besteed ik inderdaad geen aandacht aan de pijn die gevoeld wordt. Dat was niet juist van mij. Hoewel ik niet uit eigen ervaring put, begrijp ik zeker dat die pijn er is. Ik kén de pijn zelf niet maar ik heb er wel begrip voor.

@Wuorvgnitekram Ik ben inderdaad het type dat wil leren. Ik heb niet voor niets dat boek gekocht om mezelf verder in te lichten. Waarschijnlijk zo’n type die uitglijdt en misstapt.
Jij bent het type dat mensen iets wil bijbrengen, althans, dat denk ik af te kunnen leiden aan wat je deelt. Je geeft zelf aan dat je ‘Niet voor tere zieltjes’ bent dus ik denk - correct me if am wrong - dat je je bewust bent van een felle toon. (En als ik dat verkeerd zie, kan je mij dan uitleggen wat je bedoelt?)

Ik denk dat ik moet concluderen dat ik een teer zieltje heb. Ik vond het en elk geval niet prettig om op die manier te leren. Dat neemt niet weg dat je mij aan het denken hebt gezet.

Edit:
@Wuorvgnitekram Ik wil nog toevoegen dat ik vind dat verbinding voelen essentieel is voor een goede overdracht van kennis. Ik voelde bij veel van jouw berichten zo ongeveer het tegenovergestelde van verbinding. Dat zal niet voor iedereen zo zijn, maar bij mij was het wel zo. Dit rationeel onderbouwen kan ik niet. Het is een gevoel. Ondanks dat - zoals ik zei - heb je mij aan het denken gezet. Het is mij duidelijk dat ik wĂ­l leren. (Dat is winst op zich) Maar ik leer dus liever van een ander. Gelukkig kan dat ook.

3 likes

Ik hoop dat ik dit goed verwoord, en ik dat ik hierop antwoord (please verbeter me als ik iets onjuist zeg) maar: die gedachten of mening is dan misschien niet bewust racisme, maar we kijken wel naar de wereld en mensen met een bepaalde bril en vanuit een bepaald systeem waar racistische denkbeelden in verweven zijn.
Ander voorbeeld: Net zoals we een vrouw in een professionele wereld bijvoorbeeld vervelend vinden omdat ze te veel praat tijdens meetings (terwijl ze in werkelijkheid minder praat dan haar mannelijke collega’s), onze vrouwelijke manager te zakelijk vinden, terwijl we onze mannelijke manager met dezelfde eigenschappen als eerlijk en rechtvaardig zouden beschrijven bijvoorbeeld.
Dus dan kan je mening in eerste instantie zijn dat je die vrouwelijke collega of manager vervelend vind, maar als je dan nadenkt waarom, zie je dat dat eigenlijk heel raar en krom is, en dat die mening gebaseerd is op bepaalde stereotypen en vooroordelen van hoe vrouwen en mannen moeten zijn. En ik denk dat dat dan hetzelfde geldt voor meningen en gedachten die we soms kunnen hebben over mensen van kleur of met een bepaald geloof etc etc en dat het daarom goed is om na te denken waarom je iets denkt en of je dat misschien niet eens bij moet stellen en mensen een eerlijkere kans moet geven in je gedachten (en je handelen uiteraard).

4 likes

Oprechte vraag
 ik zie hier best vaak terug en nu dus ook, dat ongeacht wat, de huidskleur van mensen betrokken wordt bij iets. In dit geval zegt iemand, ik vind de persoonlijkheid van iemand niet leuk. Vervolgens volgen er allemaal reacties dat dit onbewust misschien toch aan huidskleur is gekoppeld. Maar een persoon is toch juist veel meer dan alleen zijn of haar huidskleur. Door keer op keer iemand huidskleur er bij te halen, ondanks dat het over iets anders gaat, maak je iemand dan niet juist tot alleen maar zijn of haar huidskleur? Is dat nu niet juist het tegenovergestelde van wat de bedoeling is?

24 likes

Als je niet beter weet denk je dat ze Nina Warink aan het persifleren is. :joy:

16 likes

Omdat huidskleur in de Nederlandse samenleving nog steeds vaker wel dan niet een bepalende factor is. Mijn huidskleur niet, als ik het uit de weg ga hoeft het helemaal nooit over mijn huidskleur te gaan. Mensen zien niet dat ik wit ben voordat ze zien wie ik als persoon ben. Maar dat is voor bipoc anders, huidskleur is altijd bewust of onbewust onderdeel van een eerste indruk en alle verdere interactie. Het is altijd een een ding. Zo zijn wij als witte Nederlanders opgevoed, het ‘wijkt af’ dus je ziet het en je handelt ernaar. Dat hebben we geïnternaliseerd. En dat handelen doe je bewust en onbewust, mede bepaald door systemisch racisme. En je kan daar als wit persoon heel hard tegen vechten maar het blijft toch in je zitten, ik merk het bij mezelf ook.

De gangbare mening over Sylvana bestaat imo ook uit twee delen. Ten eerste is ze veel te luidruchtig en eist teveel publieke ruimte op. Ik ken meer dan genoeg witte mannen die dit ook doen en die nog steeds een platform krijgen want ‘we mogen tegenwoordig ook niks meer zeggen’. En ten tweede spreekt ze over dingen waar wij witte mensen ongemakkelijk van worden dus beter houdt ze haar mond. Dat is toch een rare manier van denken? Ik ga het nog maar een x zeggen maar: voorbij gaan aan WAT er gezegd wordt omdat de MANIER waarop je niet aanstaat is privilege. En als je graag wil leren en je best doet om dingen te begrijpen is onderdeel daarvan dat privilege checken.

Ik denk dat wel allemaal (hier) graag in een wereld zouden wonen waarbij huidskleur geen onderdeel uitmaakt van hoe je een persoon ziet maar zo ver zijn we nog niet en tot die tijd moet je je gewoon daar altijd van bewust zijn.

29 likes

32 likes

Er word niet gezegd ik vind iemands persoonlijkheid niet leuk. Er word gezegd “Ik vind dat haar uitleg over racisme te negatief. Ze bekritiseerd mensen die (onbewust) racistisch tegen haar zijn geweest en dat zou ze ook anders kunnen doen”
En dat is fout. Alsof je niet terug mag bijten als iemand jou kwetst.

7 likes

Ik denk dat je over een klasgenoot of een collega of iemand die je dagelijks ziet die een andere huidskleur heeft , beter over diegenes persoonlijkheid kan oordelen. Want diegene kan jou misschien pesten of gemeen tegen je zijn en ja dan is diegenes persoonlijkheid niet leuk. Maar van een marketingvrouw die je alleen op insta ziet of een silvana simons die je alleen op tv ziet. Die uitspraken doen die jij misschien heftig vind daarvan kan je niet zeggen ik mag die gene niet om zn persoonlijkheid. Je kunt diegene irritant vinden zoals ik chantal jansen irritant vind haha. Maar bij POC mensen die je alleen van tv op social media kent ligt de reden waarom je diegene irritant vind toch altijd bij “Ze zijn luid , ze zijn tegen zwarte piet , ze kaarten racisme aan” en als je ze daarom irritant vind ja sorry not sorry maar dan ben je racistisch.

9 likes

Ik weet niet wat ik saaier vind, YouTubers die adventskalenders op camera gaan uittpakken of YouTubers die hun kledingkast gaan indelen & inrichten op camera :yawning_face:

36 likes

Ik vind dit echt een belangrijke en interessante discussie maar kunnen jullie verder gaan in het racismetopic oid? Of kan de discussie daarnaar verplaatst worden @moderators ?

5 likes

Maar als het zo belangrijk en interessant is, is het toch goed dat het in een ander topic besproken wordt dan in wp/racisme, zodat meer mensen meelezen?

25 likes

Ik vind het juist zo goed dat hij hier gevoerd wordt. In het topic over white privilege en racisme lezen en posten voornamelijk mensen die zich bij voorbaat al voor dit onderwerp interesseren terwijl dit iedereen aangaat en juist belangrijk is voor mensen die hier niks mee denken te hebben.

En zo off topic is het nu ook niet, de discussie komt voort uit een opmerking over een social influencer, dus ik stel voor om het gewoon hier te houden.

6 likes

Ja daar twijfelde ik ook een beetje over haha, vind dat ook een goed argument namelijk. Maar dacht uiteindelijk dat dat topic ook wel veel gelezen werd maar dat is misschien een beetje wishful thinking. Heb er ook geen grote problemen mee hoor! Leek me alleen wat overzichtelijker.

1 like

@Wuorvgnitekram heeft 80+ likes op haar posts, dus die logica houdt geen stand.

Als het je niet interesseert lees je dit topic toch gewoon even niet en kom je later terug of breng zelf gewoon een ander onderwerp in, dat gezeur altijd met ik vind dit niet leuk om te lezen. Je hoeft het ook niet te lezen.

16 likes

Dat veel mensen de discussie irritant vinden wil niet zeggen dat hij dan ook maar niet (hier) gevoerd moet worden.

2 likes