Het ging echt helemaal niet om afvallen op persoonlijkheid (want ik ken haar ook niet persoonlijk). Of haar kwetsbaarheid en lef niet willen steunen.
Lang verhaal:
Samenvatting
Ik voel ook zeker niet de behoefte om uit mezelf ooit een hetze of iets tegen haar te voeren, verre van dat. Begrijp me goed.
Om beter uit te kunnen leggen waarom dit in onze vriendengroep tot een discussie leidde, moet ik missch wat feitelijkheden toelichten. Dat is niet van goh kijk hoe woke we zijn maar meer van, we zitten diep in de materie/shit. Edit: nu ik dit teruglees, zie ik dat het bijna onmogelijk is om dit op zoân manier op te schrijven dat het niet leest als: ik vind de Turkse bakker ook aardig hoor want hij verkoopt lekkere broodjes dus ik ben niet racistisch. Ik haal een paar privĂ© dingen hieronder weg. En sorry voor de lange post!!
Fijne avond
Op dagelijkse basis zelf ook met discriminatie te maken (Aziatisch/Surinaams). Wij/vriendengroep links/2 vrienden en ik houden ons beroepsmatig bezig met inclusie en diversiteit. Onze achtergronden spelen hier een grote rol in. Mijn moeder heeft vastgezeten voor studenten-protesten en is haar land uitgezet (details weggehaald)
Dit kwam op tijdens een etentje. Zoân sterke mening heb ik er niet over. Het ligt ook allemaal wat genuanceerder dan mogelijk is hier op een forum goed over te brengen realiseer ik me. Kwam erop neer dat ik op sommige punten snapte wat vriend 1 bedoelde met een aantal opmerkingen over haar uitstapje naar Denk qua waarden en uitspraken en 2 tv-optredens die niet uitblonken in mate van eloquentie (die vele voorvechters wel hebben) ad rem, kwinkslagen, feitenkennis. Ik was het overigens echt niet eens met alle voorbeelden.
Bij vriend 2 stond kritiek op S gelijk aan; racisme, dat vind ik - los van als we tot de conclusie komen dat ik en vriend 1 dat zijn - zo interessant:
Kun je kritiek hebben op S (en nee niet dat je dat de godganse dag zelf willens en wetens kenbaar maakt) maar als het eens oppopt in een gesprek? Zonder dat hier racisme bij meespeelt. Wat vind je van deze kale stelling, is dat ondenkbaar of zeg jij; weliswaar denkbaar maar niet wenselijk en daarom niet geoorloofd?