Het andere YouTubers/bloggers topic #15 (Deel 1)


Love hoe excited Jessie is over keukenapparaten en dekbedden :laughing:
7 likes

Ja misschien wel. Maar ik denk dat het niet zien van cultuur in Nederland meer te maken heeft met dat we het massaal niet belangrijk vinden, dan dat het er ook daadwerkelijk niet is. Willekeurige voorbeelden: Toen mijn oma overleed, vond ik een foto van haar in Zeeuwse klederdracht. Ik vond het heel mooi, en ben me erin gaan verdiepen. Ook in die klederdracht zat heel veel symboliek; je kon eraan zien wat iemands (huwelijkse) status was en hoeveel kinderen iemand had. Mijn oma droeg vaak bloedkoraal, dat komt ook vanuit die klederdracht; het zou beschermen tegen ongeluk. Nederland heeft prachtige, unieke sagen en legenden die zo direct samenhangen met het land en die de meeste mensen niet meer kennen. Kinderliedjes die al heel lang worden gezongen (er zit vaak ook een boodschap in). Waarom we met Sinterklaas speculaas en chocolademunten eten. Haantjes op torens zijn ook iets Nederlands/Vlaams. Ze verwijzen naar de haan als de aankondiger van de wederopstanding van Christus. Er zit heel veel symboliek in alledaagse dingen. Sowieso is de christelijke traditie heel erg verweven, maar omdat geloof niet meer in is, vergeten we daar alles van (en dat vind ik persoonlijk best jammer). Maar het wil niet zeggen dat het er niet is, alleen dat men het niet meer ziet/waardeert.

57 likes

Leuk om te lezen, ik ga een googelen op de dingen die je noemt.
Heb helemaal niks met religie en dat helpt inderdaad niet denk ik, maar vind mythes en legendes altijd wel leuk dus ben wel benieuwd naar de typisch Nederlandse varianten. Sprak laatst een paar niet-Europeanen die best gefascineerd waren door Nederland(ers), zou leuk als ik ze straks wat van deze dingen kan vertellen. Dankje!

2 likes

Ik vind het serieus best verdrietig dat kledingdracht wss met de dood van de oudste generatie gaat verdwijnen. De mensen die het elke dag dragen bedoel ik dan.

Maar dat komt meer omdat ik traditionele kleding sowieso interessant vind.

14 likes

Misschien een beetje een gekke vraag, maar @Wuorvgnitekram en andere POC, wat denken jullie, of wat doet het met jullie als je iets van je eigen cultuur in de vorm van cultural appropriation ziet? Word je daar boos van, vind je het respectloos, voel je je onderdrukt?
Ik ben gewoon echt benieuwd, hoop dat dit geen stomme vraag is.

Mag het offtopic onderwerp naar het juiste topic:
(In dat topic gaat het ook vaak over cultural appropiation)

13 likes

Ws al gezien, maar ken je deze docu?

2 likes

Ik zou nooit iets van Smeg in mijn huis willen omdat het me gewoon 100% aan smegma doet denken.

45 likes

ik moest zo lachen om deze tumbnail. Lijkt wel een tellsell reclame

6 likes

Ja ik ook wel eens. Vind haar inderdaad wel een beetje saai/burgerlijk, maar ze heeft wel altijd leuke tips over gezondheid en voeding. Ik vind het juist wel interessant om te zien hoe een redelijk “normaal” persoon (ten opzichte van andere fitgirl accounts) dat verwerkt in haar leven.

1 like

In Staphorst en Urk heb je ook nog wel mensen die dagelijks in klederdracht lopen! Wel vooral mensen van de boomer-leeftijd dus dat zal ook niet heel lang meer duren idd.

Ah ja ik heb daar ook nog wel eens wat jongere mensen in rond zien lopen, 40ers en 50ers, maar dat zijn ook wel echt uitzonderingen inderdaad

Kunnen ze niet die jongeren die zich misdragen in de vissersdorpen (met drugs en nu vuurwerk) verplichten om een jaar lang voor straf in traditionele kledij te lopen? :joy: Houdt de boel voorlopig wel levend.

14 likes

Ik kwam deze ook tegen van de week en ben hierdoor zijn vlogs/videos gaan kijken, vind ze erg leuk! Sympathieke jongen.

1 like

Ik ken hem via Bram de wijs. Vind hun vriendengroep de piemelparty zo leuk haha.

2 likes

Mansplainen pfff…hij legt letterlijk uit hoe dat spel werkt waarom is dat nou weer mansplainen.

6 likes

Matijn Nijhuis, ook uit die vriendengroep, maakt(e) ook veel leuke vlogs vond ik altijd. Gewoon zo gezellig en kneuterig. Al is hij wel gestopt met dagelijks vloggen sinds hij en zijn man pleegkinderen hebben. Maar er staat nog heel veel leuks van hem op yt en ze doen ook nog wel eens Q&A’s enzo!

Sorry niemand had hier echt om gevraagd maar ik vind dat Matijn alle extra aandacht die hij kan krijgen verdient :stuck_out_tongue:

23 likes

Ik heb ook even gekeken op haar instagram. Ik hoop dat alles goed met haar gaat en ze wel gelukkig is in New York. Precies jij zegt @popieju dat het ook niet makkelijk zal zijn om op een andere plek in de wereld een heel nieuw leven op te bouwen. En zeker niet nu in deze corona tijd.

Oh is hij die nieuwslezer op de radio? Ik kan echt niet naar hem luisteren tijdens het nieuws want hij eindigt zijn zinnen altijd zo kreunend alsof ie een harde drol er niet goed uitkrijgt.

Hahaha ja dat is hij inderdaad, dat over zijn manier van nieuwslezen is me nooit echt zo opgevallen :stuck_out_tongue:

1 like