Het andere YouTubers/bloggers topic #16

Jep…

Maar toch vraag ik 't me wel eens af. Ik heb nog nooit bij aliexpress of wish ofzo besteld, maar misschien koopt dille & kamille hun rustieke eco-afwasborstels ook gewoon via ali in? weet ik veel.

4 likes

Ik heb het even opgezocht, alle cosmetica aangeboden op Bol moet voldoen aan o.a. de Europese Cosmeticaverordering. Da’s een document van 151 pagina’s lang.
Als je het de moeite waard vindt zou je dus wel met Bol contact kunnen opnemen, denk dat ze het wel vrij serieus zullen nemen.

@EllaFitzgerald die artikels had ik inderdaad al gelezen! Daarom dat ik dat CE logo nu steeds zoek haha. Bij Sostrene Grene staat 't overal op en ik denk Dille & Kamille al zeker.

Maar het onveilige kinderspeelgoed en -kledij, daar maak ik mij het meeste zorgen over. Ik zie zo veel mensen op Ali shoppen voor hun koters, en ja 9 op de 10 stuks zijn waarschijnlijk prima maar je hoeft maar 1 ding tegen te komen waar ongelukken mee kunnen gebeuren.

12 likes

Ja als het goed is wel iig! Die winkels verkopen hier dus moeten aan onze regels voldoen. De CE-markering geldt trouwens alleen voor bepaalde artikelen, speelgoed bijv. en electrische apparatuur, maar dat wist je vast al.*

Ik zou Ali echt mijden als de pest als ik moeder was. Als huisdierenbaas trouwens ook.

*Ook mooi is trouwens dat China een eigen “CE”-keurmerk heeft verzonnen dat er bijna net zo uitziet maar dan de letters veel dichter op elkaar. Echt nasty hoor.

edit: mijn dille&kamillevoorbeeld is trouwens ook om aan te geven: ik kan wel denken dat ik netjes local en milieuvriendelijk zit te winkelen maar is dat eigenlijk wel zo…

4 likes

Ik vind t soms wel apart, niet alles wat uit China komt is ‘giftig’ of schadelijk, ik snap dat t niet altijd volgens EU richtlijn is, maar in Azië zelf zullen er ook kindjes of mensen van die producten gebruik maken toch?

“More than 20% of Chinese-made toys and baby clothes are below standard, the country’s consumer watchdog has said.”

Een oud artikel (ik vond er ook eentje van The Telegraph uit 2011 maar die staat achter een paywall), maar dit lijkt mee een vrij onbevooroordeeld artikel.

Dit is een artikel uit 2019.

@EllaFitzgerald haha ik twijfelde nog of ik erbij moest schrijven dat ik amper nog speeltjes voor mijn kat durf te kopen omdat ik bang ben dat ze niet veilig zijn. Mijn kat tuttert graag op een dekentje en ik heb lang nagedacht wat ik zou kopen. Had natuurlijk gewoon een babydoek moeten kopen haha.

4 likes

Aah jaa ik geloof het wel maar meer nieuwsgierig hoe dat zit, in China zelf gebruiken ze deze artikelen ook allemaal, geven ze daar niks om dan? Want dan zouden die complicaties en voorvallen daar nog erger moeten zijn? :thinking: Het is niet alleen in de EU schadelijk.

1 like

nawww wat schattig :heart_eyes_cat: :heart_eyes_cat:

1 like

Ik heb hier onderzoek naar gedaan, haha. Voor platforms als Bol en Amazon geldt dat ze actief in de gaten moeten houden of de producten die verkocht worden aan de veiligheidseisen voldoen, maar in de praktijk komt het erop neer dat er eerst een melding gedaan moet worden door een consument (die het product gekocht heeft vaak) en daarna zijn ze verplicht om binnen zoveel uur actie te ondernemen door het artikel te verwijderen en de externe verkoper aan te spreken.

9 likes

Ben er even naar op zoek gegaan. (Telt Googlen als hobby trouwens?)

Pollution and lead poisoning are major problems across China. At least 10 percent of Chinese children suffer from lead poisoning due to lead found in paint, food, water and other sources [source: Press Interpreter]. Lead poisoning can cause numerous health problems, including kidney failure and brain damage.

5 likes

Dit heb ik vorige week ook gehad (maar dan met speelgoed voor mijn zoontje).
Werd zelfs verkocht met plaatjes van een merk en verpakt in een mooie kartonnen verpakking. Kreeg t in een plastic zakje, merkloos, overduidelijk Ali meuk. Uiteraard 15x zoveel voor betaald.

Gechat met bol, uiteindelijk foto’s gemaild. Werd een paar dagen later teruggebeld dat ze dit hadden opgenomen met de verkoper. Wat dat betreft namen ze dit wel serieus.
Helaas wordt het nog wel verkocht dus hoop dat dit snel nog verandert.

Vind t echt ruk met die externe verkopers. Vertrouw echt niks meer. :sweat_smile:

Edit: wel m’n geld teruggekregen.

7 likes

Heb je je geld terug gekregen?

Yes, dat gelukkig wel!

1 like

Zag laatst een rekje van 3 euro van de IKEA, voor 30 euro verkocht worden op Bol. Precies dezelfde foto’s. Hoe kom je aan die money mindset om dit te doen?!

4 likes

Oh wauw wat fijn!!

Ze verkopen ook nog steeds neppe revitalash als echt voor 80 euro op bol, compleet met zogenaamd geweldige reviews. Hoefde pas niet te betalen na 100 mails toen ik een mail van revitalash zelf kon laten zien dat ze niks via bol verkopen :joy:

Weet niet of deze al gepost was haha, accuraat:

8 likes

Oh wauw, schaamteloos ook zeg. Slecht dat ze zo moeilijk deden met het geld terug geven. Ik kon mijne gelukkig heel makkelijk retourneren.

2 likes

Thanks voor alle info! Vind dit een heel boeiend onderwerp want ik vraag me ook af of het speelgoed voor m’n kat, gekocht op Zooplus, in Maxizoo, eigenlijk ook geen China meuk is.

1 like

Het is wel vrij algemeen bekend dat de Chinese overheid minder om de mensenlevens van haar bevolking geeft.

13 likes

En dat er tegenwoordig heel veel producten zijn waarvan je minimaal zoveel stuks moet kopen. Wat moet ik in godsnaam met 8 stuks als ik er maar eentje wil bestellen.

13 likes

Ze verkopen op bol ook heel veel spullen van de Action. Maatbekers die in de winkel 0,89 cent kosten voor rond de 15 euro is geen uitzondering.

4 likes