Dat graaf machientje
In het duits zegt men wel Ensjeeduh inderdaad
Oh dat wist ik niet!
Nou en hoe ZE het zelf zeggen: enskedee
En dat schip speelt echt met mijn privé. Ik kan niet bevatten hoe groot het is en ga meteen aan alles twijfelen
Nee ze zeggen zelf ĂȘĂȘnskuh of Eanske
oh pardon
Dit doet me denken aan mijn Vlaamse collega, die zei in het begin ook âPurmĂ©rundâ en âDuhvĂšnterâ.
Ik werk in het natuurgebied rondom het Panamakanaal en vaar daar dus regelmatig met mijn éénmotorig bootje langs dat soort schepen. Heb me nog nooit zo klein gevoeld.
wow, wat doe je daar precies? of ongeveer haha.
Onderzoek, bioloog
Is dat eng? Is er reëel gevaar?
Lijkt mij dus echt doodeng en ik heb allerlei scenarioâs bedacht waarom, maar ik weet niet eens of het gevaarlijk kan zijn.
Nou je moet er niet voor gaan varen en stil liggen natuurlijk haha, maar verder is er geen gevaar. Hoe groter ze zijn, hoe langzamer en hoe minder hoge golven ze maken. Ik haal ze altijd in, of als ik het kanaal moet oversteken kan ik er voorlangs of wacht ik even tot ze voorbij zijn.
Er zijn speciale Panamanian kapiteinen die deze schepen door het kanaal loodsen (het is ook heel smal en soms met moeilijke bochten) als de kapitein het zelf niet kan of wil, je moet namelijk ook een speciaal vaarbewijs hebben voor het kanaal. Bij sommige schepen en krappe bochten zijn er speciale tug boats die de grote schepen draaien en door de bocht heen slepen.Twee jaar geleden is wel een schip met autoâs tegen ons eiland aangevaren, die zat toen vast en is ook weer los getrokken door tug boats.
Nou het water staat ons aan de lippen indeed
Ik realiseer me net dat ik al 7 jaar naar Emmy, van Emmymade, kijk en dat ik nog steeds elke week vol enthousiasme haar filmpjes bekijk. Zoân ontzettend leuk mens met hele eerlijke videos over eten, altijd vernieuwend en experimenteel. Haar enthousiasme als een project uiteindelijk slaagt is ook echt leuk om te zien.
Dit geeft me net zoân benauwend gevoel als een foto van een walvis of ander groot zeedier.
Ik heb dit soort dingen ook heel vaak, ook van plekken waar ik vaak kom en die ik eigenlijk goed ken (en ondanks dat ik eens in de zoveel tijd bewust mijn topografie opfris door mezelf dit soort dingen opnieuw aan te leren. Het verdwijnt na een tijdje gewoon weer uit mijn hoofd en dan is het weer weg?)
Edit: zo kwam ik er laatst bijvoorbeeld achter dat Middelburg veel verder naar het westen lag dan ik dacht, in mijn hoofd lag het zo ongeveer naast Roosendaal boven Bergen op Zoom? Terwijl ik dit dus al meerdere malen geleerd heb, maar ik heb blijkbaar een soort van verschuivende landkaart in mijn hoofd waarop de steden niet op hun plek willen blijven
Hoe dacht jij dan dat Afrika en Azië lagen ten opzichte van elkaar, of hoe dacht je dat een schip uit China hierheen zou komen?
Ik vind deze ook grappig: het zuidelijkste puntje van Nederland ligt blijkbaar zuidelijker dan het noordelijkste puntje van Frankrijk. Ligt allemaal veel schever dan in mân hoofd
Op de foto zag ik het in eerste instantie nog steeds niet dus ik heb er een lineaal bijgehouden maar I can confirm
En België en Luxemburg eindigen dus bijna even zuidelijk?