Ja precies, ik vind het ook erg ver gaan allemaal. Het begon met kritiek over het systeem, en het slaat nu door naar dat je geen medelijden met ambtenaren mag hebben en dat ze met plezier zulk nieuws aan burgers brengen? Ambtenaren zijn ook maar gewoon mensen, die veelal orders/regels vanuit de top en politiek opvolgen. En medelijden hebben hoeft niet hoor, maar het mag wel iets respectvoller.
Maar het gaat hier helemaal niet om ambtenaren. Dit is een directe reactie op het feit dat mensen in een discussie rondom een vrouw die een hoog boetebedrag ontvangt het nodig vinden om ambtenaren te verdedigen en het perspectief van de ambtenaar te schetsen omdat mensen boos durven te zijn op het systeem en zij zich daarbij persoonlijk aangevallen voelen.
Nou ja, dat is vast niet waar ze voor leven.
We hoeven inderdaad bij een verhaal van Sanneke te gaan huilen over hoe moeilijk het voor de ambtenaar was om deze boete op te leggen, maar het probleem is vooral het beleid dit soort praktijken voortschrijft/afdwingt. Het zou goed zijn als we daar samen (ambtenaren en niet ambtenaren) tegen ageren.
Je hebt echt geen idee hoe zwaar dat kan zijn. En ja het is een 1000x zwaarder en erger voor de burger die zoân brief/bericht ontvangt. Maar denk je dat je dat het leuk is om dat soort dingen mee te moeten delen, je weet dat het mensen enorm in de problemen kan brengen, maar dat je er zelf niks aan kunt doen op dat moment? Behalve maar weer naar je manager stappen, die het weer moet doorspelen naar hogerop, met maar de vraag of het de top/politiek ooit bereikt. Het systeem afvallen helemaal prima, maar beweren dat het alle ambtenaren niks doet gaat echt ver.
Maar aan jou wordt niet verweten dat jij de dood van die zoon op je geweten hebt. Of dat het systeem waarin/waarmee jij werkt daar de schuldige van is. Of dat jij denkt lekker voor je dat je zoon dood is.
En zo wordt er nu wel over ambtenaren gepraat. Sanne krijgt een hoge boete omdat de gemeente of âhet systeemâ dat zo heeft bepaald, nadat zij zelf een fout binnen de wetgeving heeft gemaakt. Dat staat los van dat heel heel erg is voor Sanne en dat ik zeker medelijden met haar heb. Maar men moet niet gaan doen alsof daar alleen maar harteloze ambtenaren achter zitten, die het prachtig vinden om iemand in de problemen te brengen. Ik denk juist dat een paar mensen hier proberen duidelijk te maken dat er binnen de mogelijkheden tegen âhet systeemâ wordt geknokt, maar dat je zelf ook vaak machteloos staat.
Hier druipen echt de privilege tears van af.
Er wordt toch letterlijk gezegd dat je geen medelijden hoeft te hebben met ambtenaren en sarcastische opmerkingen als âhet is vast veel zwaarder om de boodschap te moeten brengen, dan om xxx euro terug te moeten betalenâ. Ik vind dat er dan ook ruimte moet zijn om de ander kant te vertellen.
Ja, want het is allemaal de schuld van de overheid.
We hebben gewoon een ongelooflijk kut systeem. Maar als ambtenaren er echt zo onder lijden dat ze een inhumaan systeem in stand moeten houden, ga dan in luider protest?
Fijn om te weten dat jullie niet met plezier @Blauwbeertje mensen de shit in helpen. Ik geloof dat ook allemaal best, iedereen volgens mij. Maar dat is uiteindelijk gewoon super irrelevant op het moment dat mensen hun levens om zeep geholpen worden toch? Het valt gewoon echt in het niet.
Hier iemand die aan âde verkeerde kant van het systeem zitâ (en een uitkering krijgt dus waar je afhankelijk bent van andere mensen die zonder je te kennen beoordelen of je wel ziek genoeg bent). Ondanks dat ik blij ben dat ik in een land woont waar deze sociale voorzieningen er zijn, is het ook gewoon echt wel stressvol. Op sommige vragen kan niemand echt antwoord geven wat de situatie alleen maar lastiger maakt, want; âstel ik doe perongeluk iets fout, dan moet ik straks heel veel geld terugbetalenâ. En dan heb ik mega geluk dat ik een partner heb die een relatief goede baan heeft waardoor ik wat stabieler zit. Het systeem is kut en daar moet de politiek wat aan veranderen, maar ik besef me wel dat de mensen die ik aan de telefoon krijg, ook gewoon hun werk doen waar regels en wetten aan verbonden zijn. Nee, we hoeven zeker geen medelijden te hebben met deze mensen (ik bedoel, je hebt hier zelf voor gekozen en krijgt wss een mooi loon in tegenstelling tot de mensen die je aan de telefoon hebt die hier niet voor hebben gekozen en die elk dubbeltje moeten omdraaien). Maar we kunnen zeker wel respect hebben. Zij doen immers ook gewoon hun werk. Het systeem is gewoon fucked up en daar zouden we met zân allen voor moeten vechten.
Ik heb vooral medelijden met de collegaâs van deze ambtenaren, die gewoon nog een baan hebben
en de slachtoffers van het toeslagenschandaal
Toch is het wel zo dat empatische ambtenaren vs. robots die puur het boekje volgen een verschil kunnen maken. Sommigen met een uitkering krijgen bepaalde tegenslagen omdat de ambtenaren met wie ze te maken hebben totaal niet mee willen denken.
Kun je alsnog enorm huilen in je eigen privilege bubbel.
Jammer dat bepaalde dingen die ik heb gepost geheel uit zijn context worden getrokken. Ik heb nooit om medelijden namens ambtenaren gevraagd. Erg flauw om dan mijn posts belachelijk te maken.
In mijn posts heb ik juist proberen uit te leggen dat (in mijn ervaring en beleving) echt heel veel collegaâs de menselijke maat hanteren om juist dit soort dingen te voorkomen. Ja het is een kutsysteem en daarom trekken veel collegaâs dus alles uit de kast om het te voorkomen. En ik wil ook echt niet onderkennen dat het fout gaat maar soms weet je dus niet alle informatie en vind ik het wel erg makkelijk om af te geven op de overheid. Zeker n.a.v. de berichten van @anon69899736 is er dus meer aan de hand in deze situatie.
Ik heb proberen uit te leggen hoe zoân besluit wettelijk tot stand komt en dat er niet iemand op het gemeentehuis zit die handenwrijvend denkt ââha lekker weer iemand een boete opleggen gnagnagnaââ.
Ga het hier verder ook bij laten. @Eddie bedankt voor je posts en ik vind het erg fijn om te lezen hoe je op een respectvolle manier de andere kant duidelijk maakt. Zeker iets wat ik meeneem in mijn werk.
Dafuq did I just read.
Krijg je eigenlijk een waarschuwing als mensen verdachte inkomsten zien? Volgens mij krijg je dat ook niet. Zou al humaner zijn om mensen te waarschuwen als er verdachte inkomsten gesignaleerd worden. Maakt me echt boos dat er voor de âgewone burgerâ nul komma nul ruimte is om fouten te maken maar multinationals moeten we smeken om te veel betaalde steun terug te krijgen.
Onbegrijpelijke neurologica?
Je bent dan vooral bezig met tig keer controleren of het echt wel klopt idd
Dit klinkt als die enorm geflopte 3D musical van Marco Borsato 10 jaar geleden
Iets van Vlinder heette dat ofzo?