Oh man, echt trauma’s hier aan. In de jaren '90 was het inmiddels SPF 15, maar dat was nog véél te weinig voor mijn intens witte huid. Zo vaak verbrand als kind, ondanks dat ik de hele tijd met zo’n witte waas rondliep.
De factor is een deel van een rekensom. Je neemt het aantal minuten dat je onbeschermd in de zon kunt zitten zonder te verbranden x de factor en nu weet je voor hoe lang je beschermd bent.
Er is wel een grote maar: dit klopt alleen als je de aanbevolen hoeveelheid zonnebrandcrème gebruikt. En dat doet niemand, want dat is heel veel (een eetlepel vol voor alleen je gezicht bijvoorbeeld).
Dus ik zou zelf altijd minstens factor 30 nemen. SPF 50 lijkt me prima als je huid bijna nooit in de zon is geweest.
Ik heb laatst bij het Klokhuis geleerd dat het een halve theelepel voor het gezicht is.
Deze tip gaf Mental Theo bij TMF vroeger.
Weet jij welke podcast dat precies is?
Denk dat dit de enige manier is om een foto te maken vol tegen de zon in. Het is dit of met half dichtgeknepen ogen 
Ik ben er inmiddels achter dat je met factor 50 ook gewoon kleurt maar gelukkig wel minder snel verbrandt
Daar werd vroeger toch anders mee omgegaan ofzo, op oude kinderfoto’s zie ik mezelf ook gewoon in de volle zon lopen, geen dicht zwempakje, altijd een kleurtje etc. terwijl ik mijn eigen kinderen echt zoveel mogelijk uit de felle middagzon houd
In een vlog vertelde ze dat ze zich altijd insmeert, dus volgens mij is het niet zo dramatisch gesteld als hier nu gesuggereerd wordt.
Jaa, dat ‘opbouwen’, ook zo vaak gehoord. Ook dat het beter zou zijn, want dan zou mijn huid meer kunnen hebben 🤷
oooh ik ook, zo vreselijk vond ik dat
m’n ouders knipte er wel vaak een croptop van, was echt puur voor de schouders en hals. Anders kregen we van die dikke blaren op onze schouders, zo goor
Een t-shirt doet nauwelijks wat, staat als ik het me goed herinner gelijk aan SPF 8 ofzo.
Ja maar is toch altijd beter dan niets eroverheen dragen haha
Zo 20-30 jaar geleden bestonden zulke ipv shirtjes en pakjes ook nog niet toch, denk dat factor 8 dan al veel was
wij smeerden ook altijd maximaal factor 15 echt zo anders nu, best wel bizar, heb helemaal niet lager dan factor 30 in huis
Ik had als kind zo’n speciale t-shirt in badstof voor over m’n badpak/bikini haha. Is inderdaad zeker goed om voorzichtig te zijn 
Oooh ja zwemmen met tshirt😭 en als je dan ging zwemmen dat het meer ‘shirt met zwemmen’ was dan zwemmen met shirt.
Ik verbrandde zo vaak, met factor 30 en 50. Dus de laatste optie was dan factor mét shirt van pap (dus veel te groot was ja)
Ik kan me hier dus echt niet in vinden, toen ik 6 jaar was, 24 jaar geleden, werd ik ieder uur ingesmeerd met factor 30 hoor.
Haha ja duh, tis toch niet enkel een t-shirt. Het is én insmeren met factor 100 en daarnaast nog een t-shirt dragen (ik tenminste)
Wat ik altijd zo opvallend vind is dat zonnebrand in de warme landen waar ik geweest ben best wel slecht verkrijgbaar is en duur. En vervolgens zie je alleen de toeristen smeersessies houden. Heb nooit de indruk gehad dat bijv Frankrijk of Italië net zo veel gesmeerd wordt als hier. Is dat ook echt zo? En is bijv huidkanker daar ook een groter probleem?