Het andere YouTubers/bloggers topic #17

Mijn moeder is nooit zo van het smeren geweest met zonnebrand want in haar ogen was dat een chemisch goedje, ze zorgen dat we altijd in de schaduw of in ieder geval op tijd uit de zon waren, met zo’n hoedje of zakdoek om je hoofd geknoopt en indd een badstof cape of katoenen shirt aan.

1 like

Wij namen altijs veel zonnebrand mee, in Italië zagen we alleen creme met factor 4, 8 pf 10 :sob:

Denk ook dat het te maken heeft met olijfkleirige huid die van nature meer pigment heeft en dus een betere bescherming biedt en dat ze zich minder druk er om maakten. Hoe het nu is weet ik niet, ben wel bevriend met een italiaan die meer smeert dan ik in de zomer :rofl: maar weet niet welke factor.

1 like

Yes!
Boeiend, de Podcast aflevering 15 over mentale weerbaarheid

3 likes

Kan, waren jouw ouders zuiniger op je :stuck_out_tongue_winking_eye: mijn vader is niet wit en we verbranden eigenlijk nooit en dat was vroeger denk ik genoeg voor veel mensen (iig voor mijn ouders) om zich veilig te wanen

1 like

Weet niet waarom maar ik vond dit wel een leuke en typisch Monica :joy:

18 likes

Wacht… ik kan bruin worden in een tshirt?

1 like

De moeder van mijn vriend komt uit een eiland in het Caribisch gebied, mijn vriend heeft dus een getinte huidskleur. Als hij even een paar dagen op vakantie in de zon loopt, krijgt hij binnen no-time een donker getinte huid. Hij smeert zichzelf wel altijd in, maar ik fascineer me er altijd over omdat ik dacht dat getinte mensen nooit donkerder werden? Hij raakt het overigens gewoon weer kwijt. Ik blijf de “white girl” zoals zijn familie altijd zegt 🥲

1 like

Ja, mijn ex was Surinaams en werd ook wat donkerder in de zomer. Hij smeerde zich ook in want hij zei altijd dat ook zijn donkere huid kan verbranden. Dat zie je natuurlijk niet echt maar hij ging dan vervellen enzo dus hij smeerde zich altijd trouw in.

5 likes

Ja precies! Verbranden kan wel, maar wel minder makkelijk geloof ik. Dat doet me ook weer denken aan het volgende: dat als hij zich insmeert er altijd een witte waas over zijn huid ligt. Is het bewust dat zonnebrand wit is vanwege een functie of is dat weer zo’n witte mensen ding? Dat soort dingen vallen je gewoon niet op als je wit bent :pensive:

Je hebt ook zonnebescherming zonder witte waas.

3 likes

Ik had als (wit) kind vroeger ook altijd een witte waas als mijn ouders me insmeerden, ik zie wel vaker witte kindjes zo rondlopen. Je hebt inderdaad ook andere soorten, meer olie achtige (ook met hogere factor) die geen waas achterlaten. Maar ik denk eigenlijk wel dat we er vanuit kunnen gaan dat zonnebescherming in eerste instantie werd ontwikkeld voor de witte mens en er echt geen rekening werd gehouden met hoe het uit zou pakken bij mensen van kleur :unamused:

4 likes

Ik heb eens gelezen dat de zonkracht vroeger minder sterk was, als in, dat je minder snel verbrandde in vergelijking met nu.
(met vroeger bedoel ik toen ik zelf een kind was, ben nu bijna 35, ter referentie)

Mijn reactie bewijst wel weer dat ik daar nooit over na heb hoeven denken. Ik begeef me in een witte omgeving en ik zie alleen maar witte mensen op tv die zich insmeren. Ik denk dat ik toen ik jonger was onbewust de aanname heb gedaan dat mensen van kleur hier niet mee van doen hebben, maar ik realiseer mij dat dit onderdeel is van mijn privilege.

Ik snap je punt, bedankt voor dit inzicht. Heeft me aan het denken gezet.

11 likes

In sommige zonnebrandcrème zit zink (zoals sudocrem wat je bij baby’s op de bullen smeert, dat is pure zinkoxide) en dat laat ook altijd een wit waasje achter. Je hebt ook crèmes waar dat niet in zit!
Maar in een zonnebrand zitten vaak verschillende dingen die de spf bepalen en volgens mij is zinkoxide dan weer vrij goedkoop, maar correct me if I’m wrong. Dit heb ik vijf jaar geleden een keer gelezen.

6 likes

Ik ben hier ook altijd verbaasd over dat mensen zo verbaasd zijn dat poc ook donkerder kunnen worden. Dus een witte huid kan van wit naar (licht)bruin gaan (omg it is magic) maar een bruine of andere huidskleur blijft maar het zelfde in de zon :woman_shrugging:t5: Haha echt hoezo zou er niks met andere huidskleuren gebeuren.

Of hihaho jij hoeft niet in de zon want je bent al bruin. Mag ik even zelf weten dat ik mijn summer sunglow huid mooier vind dan mijn winter versie. Hoezo zit jij dan in de zon te bakken Henk?

48 likes

Ik kan niets zeggen over Frankrijk en Italië maar weet wel dat er in bijv Australië véél meer bewustzijn is over de schadelijkheid van de zon (logisch ook ivm de sterkere uv-straling daar). Dit is bijvoorbeeld een reclamecampagne uit 1981(!): (terwijl ik in de jaren negentig nog ‘gewoon’ met alleen een broekje aan ronddartelde op een Frans strand)

5 likes

Dus eerst ging Dee mee om de trouwring kopen voor haar BFF, en nu gaan ze ook nog mee op huwelijksreis?

:woozy_face:

8 likes

Ja ik verbaasde me daar echt zo erg over in Australië. Zelfs middenin de winter hameren ze er nog op dat je je echt moet insmeren als je veel buiten gaat lopen.

3 likes

Die vrienden hebben dat gevraagd aan hun.

Denk wel dat Dee dit heeft geregeld met TUI.

4 likes

Ja dit inderdaad! En in veel hotels/hostels waar ik kwam stond gratis zonnebrandcrème bij de balie voor als je t was vergeten of meer nodig had. Vond dat echt zo goed geregeld

3 likes