Ja dit. Iedereen kan donkerder worden door de zon en iedereen kan verbranden dus altijd smeren is belangrijk. Ik doelde meer op de natuurlijke beschermlaag: pigmentatie, en dat sommige mensen extra voorzichtig moeten zijn. Witte mensen nemen van nature meer uv op en moeten extra voorzichtig zijn met verbanden omdat ze nu eenmaal sneller verbranden. En donkere mensen moeten ook smeren maar nemen van nature ook minder uv licht op, waardoor ze juist moeten waken voor een vitamine d tekort in de winter (wat ook weer geldt voor witte mensen, alleen minder).
Verder las ik iets over Australië, dat men daar meer bewust is met smeren. Denk dat dit makkelijk te verklaren is doordat de zonkracht daar veel sterker is dan hier en de veelal van oorsprong Europese bewoners door migratie daar helemaal niet op aangepast zijn en dus grotere kans hebben op verbranden. Neemt niet weg natuurlijk dat smeren voor iedereen belangrijk is omdat pigmentatie alleen niet genoeg bescherming biedt tegen bijvoorbeeld verbranding of melanomen.

is voor mij vrij nieuw dus als je nog tips hebt zijn die heel welkom. Lange mouwen is het best, maar jaâŠ