Dat je iets niet duidelijk kan herinneren, betekend niet dat het niet traumatisch kan zijn. Je hebt bv ook pre-verbale trauma’s (trauma’s die ontstaan zijn voordat je de woorden kent die je er aan kan koppelen).
—————
Een scheiding kàn traumatisch zijn, door de manier waarop er mee om wordt gegaan bv (bv een vechtscheiding), maar dat hoeft niet. Ik vind het ook schadelijk om dat zo te roepen, eigenlijk. Denk dat je er veel mensen pijn mee doet. Ook kan het zijn dat als ouders bij elkaar blijven, de situatie veel traumatischer is, bv in het geval van huiselijk geweld. Maar ook hierbij geldt, het kàn en is niet per definitie zo. Het hangt af van verschillende factoren en zelfs binnen één gezin kan iets voor de een traumatisch zijn en voor de ander niet.
Zelf ben ik er heel erg voor om het belang van het kind voorop te stellen, en soms is dat nou eenmaal door te gaan scheiden. Ik vind ook dat mensen soms wat meer voor hun relatie mogen vechten, maar soms is scheiden voor alle partijen beter. Daar kan niemand anders over judgen.
Ik volg Monica niet actief, maar volgens mij is Robert de eerste man die ze voorstelt aan haar dochtertje na Lars? Kijk, een kind zal ik niet meenemen naar een eerste date, maar een ouder kan zelf het beste inschatten wanneer het serieus genoeg is om de nieuwe partner te ontmoeten. Daar hebben onbekende volgers op het internet helemaal niks mee te maken. Ik denk persoonlijk dat de nare reacties hier op, schadelijker kunnen zijn voor het kind dan het feit dat Monica en Robert nu samen gaan wonen.