Het andere YouTubers/bloggers topic #17

Ik vind dat wel twee verschillende dingen: geld verdienen aan je hobby of geld verdienen omdat jij andere mensen wilt leren over hoe je een hobby moet uitvoeren (zoals Cynthia doet). Vind het juist tof om te kopen van mensen van Etsy en het is toch juist veel beter om van kleine ondernemers te kopen dan van grote ketens.

3 likes

Een instagram waarop je gelezen boeken kunt bespreken en reviewen!

2 likes

Nee, maar er is ook niks mis met een hobby hebben zonder daar geld aan te verdienen. Ik vond dit een goede column.

En dit betekent zeker niet dat ik hier helemaal op tegen ben. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van mensen die een unieke hobby hadden en daar een succesvol bedrijf van hebben kunnen maken waar ze goed van kunnen leven en gelukkig van worden. Dat is natuurlijk top en applaus voor hen. Maar er ligt tegenwoordig zo’n druk op dat wanneer je tekent je ook een Instagram moet hebben en je je illustraties moet verkopen op Etsy en je daar succesvol in moet worden, terwijl het compleet achterwege laat hoe moeilijk dat is. Soms is het beter als een hobby een hobby blijft, ook omdat je er dan zelf meer plezier aan beleeft.

Cynthia sport 2x keer of drinkt een paar keer wijn en probeert daar meteen geld aan te verdienen. Wat is er mis met gewoon sporten? Of als wijn als hobby hebben? Nou is Cynthia wel een extreem voorbeeld, maar toch

16 likes

En als je de juiste papieren en werkervaring hebt denken anderen alsnog dat ze het beter kunnen. :upside_down_face:

3 likes

Het frustrerende is dat de meeste mensen die met hun hobby geld willen verdienen helemaal niet erg goed zijn in wat ze doen, omdat het slechts een hobby is. Goed voor hen als ze er toch lekker mee verdienen maar ze vertroebelen de markt, echt talent springt er minder uit etc.

12 likes

Klopt, maar het kan ook een hobby een beetje verpesten? Het is best demotiverend als jouw illustraties via Etsy niet verkocht worden, dat voelt toch kut. Denk dat je daar wel echt rekening mee moet houden als je het gaat proberen.

@Hejira ook dat ja.

3 likes

Hahaha stel je voor dat Alwin een bookstagram zou hebben.
“Leuk boekie stonden allemaal letters in. Het had ook een beetje een verhaal. Ik geef het een zeventje”

90 likes

Vind het overigens ook echt bijzonder hoe heel Etsy tegenwoordig volstaat met dropshippers. Die prijzen daardoor alle artiesten en daadwerkelijke mensen die handgemaakte dingen verkopen uit de markt? Snap dat echt niet.

6 likes

Etsy is inderdaad achteruit gegaan. Denk dat de site steeds minder bezoekers zal krijgen. Ik browse er zelf bijna nooit meer omdat ik vanwege die dropshippers door de bomen het bos niet meer zie. Als ik iets koop dan is dat via een los linkje naar een shop via insta ofzo. Echt sneu voor de eerlijke verkopers die hierdoor onopgemerkt blijven.

7 likes

Hahaha echt? Natuurlijk kan dat. Maar dat kan bij alles. Er zijn zoveel mensen die met hun hobby geld verdienen én het leuk vinden. Zou nou niet echt afgaan op youtubers.

Whahahaha, spot on.

1 like

Ik vind het bij hobby’s waarbij je echt iets maakt juist wel logisch om dit vervolgens te proberen te verkopen. Heb vriendinnen die bijv. haken, breien, macramé knopen, sieraden maken etc. In het begin is het leuk om voor jezelf te maken maar op een gegeven moment heb je echt wel genoeg dekentjes, plantenhangers, armbandjes etc. en je vriendinnen ook. Wat moet je anders met de spullen die je maakt, de zolder vol stapelen? Bovendien kosten sommige hobby’s ook nog best wat geld. Als je bijv. een deken van mooie wol wil haken kost dat soms nog best wat om te maken, alleen maar leuk toch als je de kosten er dan weer uit kunt halen door je gehaakte deken te verkopen en er ook nog iemand blij mee maakt, want als het verkoopt is er blijkbaar een markt voor.

4 likes

Ik vind dit zo ontzettend jammer, net als dat marktplaats tegenwoordig ook volstaat met webshops met nieuwe producten. Je kan ze er wel uit filteren maar dat kost veel meer tijd. Wou dat Marktplaats en Etsy hier wat aan deden.

33 likes

Nou ja dan verschillen we daarvan in mening. Er zijn zoveel mensen die al een tienjarige carriere hebben door hun hobby. Tuurlijk, je moet je blijven ontwikkeen en ik kan me voorstellen dat als je altijd alleen maar een armbandje maakt in precies dezelfde kleuren je op een gegeven moment vastloopt. En misschien is dat wel het probleem van die youtubers/vloggers. Niet verder kunnen kijken en er in willen investeren zodra het ‘saai’ wordt.

Maar tegenover de succesvolle mensen staat een grotere groep die niet succesvol geworden zijn. Mensen onderschatten hoe moeilijk het is om echt succesvol te worden. Dan is het toch zonde als je het plezier aan je hobby verliest omdat je dacht even binnen een paar maanden flink wat Etsy sales te binnen te harken.

2 likes

Lilly Pebbles is weer zwanger en krijgt een jongen.

Heerlijk als influencers niet meer zulke overdreven gender reveals doen.

8 likes

Ik snap niet helemaal waar je precies vandaan haalt dat mensen dan hun plezier verliezen (behalve die ene column)? Ik denk dat je het misschien wat te zwart-wit ziet en dat de overgang tussen een hobby en daar ook wat geld mee verdienen veel geleidelijker gaat. Vaak begin je niet uit het niets met je spullen aanbieden die je vanuit je hobby maakt, maar merk je dat mensen er interesse in hebben en start je op die manier met verkopen. En echt lang niet iedereen die een hobby heeft en daar wat geld mee verdient heeft de ambitie om daar echt zijn brood mee te verdienen. Dus dan heb je ook totaal geen druk en boeit het niet als je 1x in de maand iets verkoopt.

Edit: ik bedoel dus meer te zeggen: de mensen waarvan jij zegt dat ze verwachten binnen een paar maanden veel geld via Etsy binnen te harken zijn dus al geen mensen die met hun hobby iets proberen te verdienen, die hebben als doel geld verdienen en bedenken vervolgens pas hoe ze dat kunnen doen.

2 likes

Dot bedoelde ik eigenlijk. Jij bent beter in het verwoorden ervan!

1 like

Heel eerlijk irriteer ik me wel erg aan al die instagram en etsy verkopers die van alles verkopen (zwart) zonder regeltjes belastingdienst, retourvoorwaarden etc.
Maar helemaal aan die coach achtige types die zo’n programma hebben met allemaal open deuren en waar mensen dan zogenaamd helemaal enthousiast op reageren want ‘dat had ik zelf nooit kunnen bedenken dat ik een planning moet maken en doelen moet stellen?’.

3 likes

Grappig ik zag laatst weer een video van haar, en toen dacht ik eraan dat ze vast binnenkort wel weer zwanger zou worden. Het ging geloof ik over haar zolder die ze gaan verbouwen. Ze was er wat vaag over. En een extra kind zou de noodzaak natuurlijk wel verklaren.

1 like