Het andere YouTubers/bloggers topic #17

Ja ik kan me alleen ook wel voorstellen dat je het dan voor je uitschuift van: aahh joh heb ik toch niet nodig lalala. En dan opeens van KUT ik moet over 5 dagen een examen maken, paniek! En dan sla je je natuurlijk voor je kop dat je het niet eerder hebt gedaan.

Een taal leren vraagt gewoon best wel veel discipline, en als je die motivatie niet echt vanuit jezelf hebt dan is dat volgens mij écht moeilijk

1 like

En daarvoor woonde ze in Utrecht toch? Heb de video niet gekeken, maar misschien is het ook een beetje voor de views. Een taal in 7 dagen leren is net wat interessanter, dan er jaren beetje bij beetje op oefenen. Vond haar in eerste instantie wel leuk, maar ben gaandeweg ook wel afgeknapt op dat hele perfecte. Van die video’s waar zelfs de bloopers gelikt zijn. Zo’n video over in no-time iets leren waar anderen jaren over doen, past wel in dat straatje.

3 likes

Ja dat kan best, maar ik vind dat wel opmerkelijk

Maar @oliverqueen zei ‘Als het even kan ontwijk ik graag het testen’ en dat vind ik een gekke beredenering

2 likes

Waarom is dat gek? Ik liever ook. Ben wel een keer in aanraking gekomen met iemand die later positief werd getest, toen ging ik in quarantaine. En heb afgelopen 1.5 jaar nooit klachten gehad. Als ik een keer een beetje een snotneus zou hebben, zou ik ook 2 weken thuisgebleven zijn ipv te gaan testen. Nu studeer ik (online) dus is dat voor mij wel een stuk makkelijker dan iemand die gewoon naar werk moet, maar goed.

7 likes

Oke prima

Deze discussie is toch nutteloos. Het ging erom dat @oliverqueen afgeeft op Bonnie die zich voor 90% aan de regels houdt terwijl zijzelf blijkbaar lakser is. Dat is toch de omgekeerde wereld

23 likes

Dat is zo.

1 like

Ja ik vond dat ook zo ergerniswekkend! Ze zei op den duur iets van “who needs this language anyways? All Dutch people speak English!”. Dat is gewoon niet waar, genoeg Nederlanders of mensen in Nederland die geen of weinig Engels spreken. Die moeten dan vet veel moeite doen voor haar, terwijl zij ook kan leren om bijvoorbeeld een brood te bestellen in het Nederlands. Ik vond het ook zo priviliged ofzo, zij komt ermee weg om geen Nederlands te spreken, onder andere omdat ze vloeiend Engels spreekt. Genoeg mensen die naast Nederlands geen Engels spreken en daarnaast keihard worden veroordeeld als ze de taal niet leren.
Ik ben sowieso allergisch voor expats die weigeren Nederlands te leren maar dan wel gaan klagen als ze op een feestje zijn en mensen even twee minuten Nederlands met elkaar praten. De ergernis zit diep haha.
Ze woont trouwens in Eindhoven volgens mij.

61 likes

Mijn vriend woont 20 jaar in Nederland, werkt in Amsterdam en leeft zijn leven 99% in het Engels waardoor zijn Nederlands ook nooit goed ontwikkeld is, maar het is toch echt knap lastig als hij soms brieven van de belastingdienst of zorgverzekering niet helemaal goed begrepen heeft, deze worden nou eenmaal standaard in het Nederlands verstuurd. Het is echt dom om te denken dat je je wel redt zonder de taal van het land.

24 likes

Vraag me af of ze dan weleens buiten Eindhoven in de dorpen is geweest. In Eindhoven spreekt inderdaad iedereen wel Engels, maar zet een voet buiten de stad en dan valt dat vies tegen hoor.

Valt me op dat Engelssprekende mensen nagenoeg altijd verwachten dat mensen zich aan hen aanpassen. Iedereen moet maar Engels spreken, zelfs wanneer zij de gast zijn in een ander land waar de voertaal niet Engels is. Bijzonder.

4 likes

Daarom kom ik nooit meer in amsterdam. Kan niet eens mn eigen taal spreken in mn eigen land.
Ik vind het echt niet erg om engels te spreken tegen mensen die niet goed nederlands kunnen. Maar als je nergens meer nederlands kunt praten omdat mensen het vertikken om ook maar 1 woord te leren…

Daarom hou ik van Joey jaq haha

34 likes

Ik denk dat Engelstaligen niet ‘nagenoeg altijd verwachten’ dat iemand hen tegemoet komt wat betreft de taal. Ik heb juist met expats om me heen meegemaakt dat ze graag de taal wilden leren, maar Nederlanders juist automatisch voor hen overschakelen naar het Engels, waardoor ze het minder kunnen oefenen.

Daarom als ik merk dat ik met een expat praat blijf ik doorgaan in het Nederlands, zodat ze de kans krijgen om te oefenen.

Edit: ik woon in Brabant en niet in Amsterdam, kan me voorstellen dat daar de voertaal wel meer Engels is dan Nederlands. Dat verandert natuurlijk de situatie.

6 likes

Herkenbare ergernis. Ben opgegroeid in de grensstreek en Duitsers deden dit echt stuk voor stuk. Maar als ik zelf over de grens was moest ik per se alles in het duits doen. Vreselijk.

19 likes

Haha ik vergeet nooit meer dat ik ooit op een debiteurenafdeling werd gebeld door een Duitser die gewoon Duits ging praten. Toen ik aangaf dat ik helemaal geen Duits sprak vond hij het maar raar want dat hoorde gewoon. :exploding_head:

4 likes

Ik woon aan de grens en nee, mijn ervaring is dat ze dat niet doen. Gewoon steevast Duits blijven praten :sweat_smile: heb jaren in een winkel gewerkt waar veel Duitsers kwamen, de keren dat iemand de moeite nam om een beetje Nederlands te praten zijn op 1 hand te tellen

2 likes

Waar ik ga shoppen in duitsland wel. Ik spreek op de meeste plekken gewoon nederlands om ze terug te pakken

9 likes

Ik blijf stug Nederlands praten. Joe ik kom in Tsjechie toch ook niet aan met “goedemiddag”. Laatste paar jaar zijn er wel steeds meer die t in t Engels proberen. Dat vind ik top.
Grootste ergenis is als je niks zegt. Prima als je geen Nederlands kan maar zeg ff in t Engels sorry spreek geen Nederlands. Maar negeer me niet.

5 likes

Herkenbaar! Ik werk in een winkel in België en er waren Duitersers die gewoon Duits bleven praten. We probeerden in het Engels maar dat konden ze ook niet, en Nederlands natuurlijk ook niet :sob:

3 likes

Ik denk dat het voor engelstaligen die maar 1 taal spreken ook soort van niet te begrijpen is dat je meer dan 1 taal kan spreken haha. Ik had ook in Australië weleens mensen die er dan vanuit gingen dat wij in NL ook de hele tijd Engels praatten met elkaar ‘want je spreekt het zo goed’. Als je je hele leven maar 1 taal hebt gesproken die je in een groot deel van de wereld kan gebruiken, besef je misschien nieteens wat er nog meer aan taal hangt? (Identiteit, cultuur, etc)

9 likes

Ik kijk altijd heel nietszeggend als Duitsers in het Duits tegen me beginnen te praten.

Versta het wel, maar ze moeten maar niet zo onbeschoft zijn om niet eens even te vragen of ik Duits spreek, joe!

Vroeger in de zomer zat ik echt in een soort geannexeerd Duitsland aan de Nederlandse kust, omdat we dicht bij een camping woonde en dan gingen ze ook aan mij (een kind) de weg vragen in het Duits. :woman_shrugging:t4:

7 likes

Ik leer al een paar belangrijke woorden van een taal als ik op vakantie ga. Laat staan als ik ergens voor langer dan een jaar ga wonen. Oke je hoeft niet perfect die taal de spreken maar je wilt jezelf toch wel een beetje kunnen redden

41 likes