Regels binnen de bijstand (bijvoorbeeld hoeveel je geschonken mag krijgen, maar ook mbt boetes e.d.) verschillen per gemeente.
Ik ben het ermee eens dat het een te streng systeem is, maar de redenatie erachter is dat de overheid jou voorziet van een inkomen op het moment dat je dat zelf niet kan. Er is een (vrij laag) bedrag berekend wat mensen minimaal nodig hebben om rond te komen en daar wordt de bijstandsnorm aan gerelateerd. Op het moment dat je extra inkomsten verdient zit je boven die norm en wil de gemeente dus feitelijk dat inkomen aftrekken van hun eigen uitkering (want je komt dan met een lager bedrag van de gemeente ook ‘uit’).
Het idee hierachter is natuurlijk dat de bijstand niet te aantrekkelijk gemaakt moet worden (en fraude wordt tegengegaan). Nogmaals, het bedrag is laag en het systeem is hoog aan een update toe, maar ik sluit me ook wel aan bij dat het handig is om te weten hoe het werkt (wat zijn de regels) om dit soort verrassingen te voorkomen. Maar misschien vindt ze het zelf ook ingewikkeld.
Zo’n hoge boete lijkt me overigens ook wel dubieus, dus zou dan denk ik niet om een paar euro gaan… Maar de precieze details ken ik niet. Edit: zo’n hoog % boete vind ik sowieso wel heftig, ook voor de motivatie van mensen om weer uit de situatie te komen. Dat mag wmb iig snel aangepakt worden.