Ik heb nog nooit van Liesbeth gehoord maar mijn gok is La Spezia en Levanto? Vanuit vertrekt iedereen naar Cinque Terre. Is in mijn vakantie mislukt. Geen parkeerplek te vinden bij het station, über druk, über toeristisch, dus maar overgeslagen.
Kent zij het begrip algemene kennis niet? Ook echt handig om te leren hoe de zorgverzekering werkt op je 16e en dat het 10 jaar later weer helemaal anders is. Schiet je toch niks mee op.
Overigens krijg je bij economie toch wel geleerd over hoe ons belastingstelsel in elkaar zit? Idk mijn middelbare school is al lang geleden, maar zelf aangifte doen, ja daar zal je je in moeten verdiepen toch.
Echt een tenenkrommend stuk.
Waarschijnlijk een onpopulaire mening maar ik vind ook dat er op school meer aandacht besteed mag worden aan praktische zaken/ algemene kennis.
Geen idee of dat nu inmiddels wel gebeurt, maar in mijn tijd niet. Ik heb zelf ook les gegeven op een mbo school en de algemene kennis of althans het gebrek eraan vond ik echt schrijnend. Sommige kinderen krijgen dat vanuit huis niet mee dus lijkt me alleen maar goed dat daar meer aandacht aan wordt besteed. Voorgaande geldt wellicht (denk ik) niet voor Liesbeth, maar in het algemeen lijkt het me beter dat kinderen over belangrijke zaken leren als belastingen ipv de stelling van Pythagoras en het gebruiken van een passer……
Geen onpopulaire mening hoor! Ik ben 20 en heb ook bijna niks bruikbaar voor het dagelijkse leven geleerd op school, we mogen het nog steeds allemaal zelf uitzoeken
Dit is altijd zoiets wat veel mensen vinden en ik denk dan hoe? De manier van doen verandert elke paar jaar, jouw situatie verandert elke paar jaar. We vinden daarnaast allemaal iets anders belangrijk; beweging, persoonlijk leiderschap, psychologie, belastingstelsel, hypotheken, yoga. Verzin het zo gek nog niet en ik kan iemand noemen die vindt dat het in het onderwijs moet. Er is een reden dat we willen dat kinderen taalkundige, rekenkundige en wiskundige basis bezitten. Het is een basis om op verder te leren. Zonder die basis kan je vanalles over belasting, hypotheken en zorgverzekeringen aanleren, maar je gooit het in een zeef met een groot gat. Het blijft niet hangen.
Ik denk dat het probleem meer zit bij hoe het taalgebruik en de voorlichting van instanties uit elkaar groeit met het taalgebruik en de taalbeheersing van de samenleving. Hoe de vindplaatsen van kennis niet dezelfde zijn. Hoe de samenleving steeds ingewikkelder wordt en de groep die niet kan bijbenen steeds groter. Dat los je denk ik niet op in de klas. Het heeft geen zin om het curriculum vol te stampen met praktische kennis waar leerlingen en studenten pas over x jaar wat mee moeten en een veranderende samenleving. Liever stoppen we meer tijd in aandacht in de basis. In de stagnerende taalbeheersing, in rekenen, in kritisch burgerschap en vaardigheden die in dat verlengde zitten: zoals kennis op waarde kunnen schatten, een brief kunnen lezen en schrijven. Zodat zij later niet precies weten wat er van ze verwacht wordt, maar wel in staat zijn om enigzins te begrijpen, weten hoe te zoeken, hulp te vragen en hulp te begrijpen. Want veel van de mensen die pleiten voor dingen die ze hadden willen leren, kunnen er nu toch mee omgaan. Liesbeth Rasker leerde niet over hypotheken, maar kocht wel een huis. Dat is omdat ze de basis van economie, taal en rekenen beheerst.
Bij vakken als maatschappelijleer en burgerschap leer je wel bijvoorbeeld stemmen (effect ervan, hoe werkt het met zetels etc) en zaken als prinsjesdag behandel je ook. Hoe moeilijk is het om algemene informatie in een lesje te stoppen over belastingen/zorgverzekering uitkiezen etc.
Ja dat verandert jaarlijks misschien, maar de leraar kan het toch iets aanpassen?
En @Shaaar die vrouw heeft misschien niet vanwege haar eigen economische kennis een huis gekocht maar makelaar of adviseur misschien dus dan kun je dat argument toch niet tegen haar gebruiken? Tenzij je haar kent (ik ken haar niet iig)
Ja maar het punt is dan toch dat je dat leert als 16 jarige, je het op dat moment niks zegt en als je het nodig hebt is het alweer veranderd. Toen ik op de middelbare school zat had je vast nog allemaal andere hypotheekvormen, wat had ik daar aan om dat te leren? Heb zelf pas op m’n 26e een hypotheek afgesloten en daarvoor laat je je dan toch informeren door een hypotheekadviseur.
Het gebeurt helaas wel dat plekken verpest worden door social media exposure. Ik denk dat het wel meevalt als je een kleine travel blogger bent en ik neem aan dat hun publiek mensen zijn die respectvol met zulke plekken omgaan.
Maar helaas komen er ook mensen op af die dan afval in de natuur achterlaten, graffiti spuiten etc. Of veel te veel mensen die naar een stadje komen. Denk niet dat het hier van toepassing is maar het is wel een echt probleem
Maar veel scholen doen dat toch ook? Dat dingen niet blijven hangen wil niet zeggen dat ze nooit worden aangeboden. Ik weet bijvoorbeeld zeker dat ik iets heb gehad over belastingen en belastingstelsels. Mijn zusje zit nu op het vo en moest laatst iets maken waarin ze haar levensloop moest fantaseren (wil je trouwen, hoe wil je wonen, waar wil je werken etc). Is n=1 maar volgens mij niet heel zeldzaam. Echter; als je een les hebt waarin het uitkiezen van een zorgverzekering wordt behandelt is dat iets anders dan het goed begrijpen van het zorgstelsel zodat je over drie jaar zelfstandig zonder reminder weer kunt kiezen als je denkt iets anders nodig te hebben. Daarvoor heb je goede vaardigheden nodig in plaats van enkel praktische uitleg. Die vaardigheden borg je door in verschillende vakken dingen te doceren die je misschien niet direct linkt aan die zorgverzekering. Die uitleg kan je geven in de klas, maar dat is tijd waarin iets anders niet behandeld wordt en ik denk niet dat het schrappen van basis als de stelling van phytagoras om het te hebben over hoe je een zorgverzekering uitkiest (even gechargeerd gezegd) verstandig is. Als die zorgverzekering nou het enige was a la. Echter: we praten over uren aan onderwijstijd als we alles waar je in die tien jaar na je schoolcarrière mee te maken krijgt willen tackelen. Terwijl we als we goed investeren leerlingen en studenten opleiden die met wat vallen en opstaan dit soort dingen zélf kunnen ontdekken.
Ja en die makelaar heeft daarvoor gestudeerd net als die hypotheekadviseur en die kan je op dat moment uitleggen waarom bepaalde keuzes nu verstandig zijn en wat de effecten zijn. Belangrijk daarbij is wel: dat je het begrijpt. Dat je een eventuele hypotheekofferte, informatiebrochure, berekening daarna kan lezen. Of hulp kunt zoeken zodat er iemand is die met jou kan zitten tot je er wel iets van kunt maken. Dat je snapt waar je voor kiest en waarom je bijvoorbeeld in jouw situatie wilt kopen en niet wilt huren nadat je je hebt ingelezen en er met andere over gepraat hebt. Die basis moeten we borgen en daar gaat het momenteel niet al te goed mee in het onderwijs.
Hahaha neehoor. Belastingboxen, winst en omzet. Ook iets wat ik enkel leerde voor m’n toets, maar heb echt niks over verzekeringen gehad.
Heb je ook zeker gelijk in! Maar ik denk nu vooral, je bent een influencer met 200k volgers die foto’s maakt voor een mooie muur in een restaurant of in een park in een stad…. deel gewoon je plekjes. Raar dat zij daar wel van zouden mogen profiteren en het niet willen delen met de rest.
Vaste en vlottende activa
Hoe weten jullie hierboven nog wat er allemaal precies in de economie lessen geleerd werd? Ik was alleen maar bezig met R met het stekeltjeshaar die niet met mij bezig was. Weet de namen van die docenten niet eens meer.
Ik weet het nog omdat ik er zo slecht in was dat het me constant stress gaf. M&O precies hetzelfde verhaal. De docent bleef ook maar volhouden dat alles “groep 2 stof” was en legde daarom niks uit. De rest van de klas leek het allemaal wel te begrijpen, maar ik durfde echt geen vragen meer te stellen nadat er gezegd werd dat iets super makkelijk zou moeten zijn.
Maar dat is anekdotisch. Ik weet ook dat er een punt is geweest dat ik er niks meer van snapte, dat is bijgebleven. Ik bedoel dat mensen hier precies weten wat ze in al die jaren niet geleerd hebben terwijl een docent die het vak nu doceert zegt dat het toch echt in de methoden staat en die methoden echt niet elk jaar omgegooid worden en het overkoepelende curriculum al een jaar of 15 ongewijzigd is.
Ik leerde bij informatica hoe je moest kopiëren en plakken via de rechtermuisknop, en toen ik het met Ctrl+C deed (want dat had ik al van mijn vader geleerd) werd de docent boos dat ik het fout deed.
Ik wou net ook zeggen dat ik al die praktische dingen niet heb gehad bij economie, maar als ik heel goed in mijn geheugen graaf kan ik me wel degelijk dingen herinneren over hoe verzekeringen en belastingen werken. Inderdaad met schadevrije jaren etc. Ik denk dat heel veel van de middelbare school bij de meesten gewoon niet is blijven hangen, ook niet als je wel een geïnteresseerde puber was, omdat het gewoon heel veel is en op dat moment niet alles relevant.
Lessen blijven niet precies hetzelfde, dat bedoelde ik niet hoor. Die bewegen met de tijd mee en methoden worden herzien. Overkoepelende doelen (wat willen we dat je kan na ongeveer 15 jaar funderend onderwijs) blijven echter wel lang hetzelfde. We gaan nooit ineens écht iets anders doen en als we grote aanpassingen maken in wat er geleerd moet worden is dat een proces van jaren aan discussie.
Die goeie ouwe tijd waarin je gewoon nog ziekenfonds had
Ik heb echt wel iets gehad over hypotheken bij economie, en da’s lang geleden hoor. Alleen kan ik die kennis niet gebruiken omdat ik geen huis kan kopen (omdat anderen te goed hebben opgelet bij economie )
Wat je bij economie krijgt hangt natuurlijk ook af van je pakket. Ik als alfa met C&M heb slechts een half jaar in de 2e economie gehad en zo snel mogelijk laten vallen, maar als je E&M had is dat weer een ander verhaal natuurlijk.