Het andere YouTubers/bloggers topic #18

Het duurde echt heel lang voordat ik doordat dat hier wft stond in plaats van what the fuck, dus dat zegt wel genoeg over mijn kennis denk ik.

7 likes

Mijn hoofd maakte hier ‘vaste en vlottende cavia’ van.

10 likes

Je hoeft toch ook niet letterlijk te leren hoe je je belastingpapieren invult, maar bepaalde algemene termen of waar je informatie kunt opzoeken. Dat het ĂŒberhaupt bestaat en waarom precies etc is wel iets wat bij draagt aan de ontwikkeling vind ik.
Hetzelfde als leren over gezond eten op de basisschool, dat hoeft echt niet op diëtiste niveau. Maar ik kan me dus niet herinneren dat daar ooit iets over verteld is.

Tijdens economie wel wat info gehad over hypotheek en belasting maar dat wordt dan wat theoretisch met een oefening verteld en getoetst. In plaats van dat ze uitleggen waarom en met een casus of hoe je dat later het beste kunt regelen, dat er bureaus bestaan die je erbij kunnen helpen etc. Ik verbaas me erover dat sommige kennissen van ons niet eens weten dat je voor het kopen van een huis langs een adviseur of een bank kunt /moet gaan en dat dat vrijblijvend advies is etc.

2 likes

Nou ik heb bij economie berekend hoeveel spaargeld je na verloop van tijd had bij een rente van 3% en de rente is nu NUL dus heb ik daar iets aan gehad??? NEE :mad:

(grapje duh)

64 likes

Haha ja ik heb volgens mij één les economie gehad, toen moesten we een of ander wereldhandelspel spelen op de computer en lieten m’n beste vriendin en ik ons land failliet gaan omdat we teveel geld aan ontwikkelingssamenwerking hadden gegeven. Maar wij hadden een docententekort geloof ik en ik heb het ook meteen laten vallen, denk dat het wel de bedoeling was geweest dat ik iets meer economie had gehad haha

8 likes

Verzorging had soms iets weg van een lang postbus 51 spotje. Kan me ook nog herinneren dat het over voeding ging, hygiëne van voeding en de schijf van 5 toen.

Maar het allerbelangrijkste was dat de lerares elke les begon met : jongens en meisjes ga altijd na de seks plassen, ok iedereen gehoord? Dan ga we het vandaag hebben over geld sparen/persoonlijke verzorging etc. :star_struck:

24 likes

Ik had m&o en economie. Bij m&o kwamen de hypotheken voorbij maar geen verzekeringen. Heb voor een bijbaan wel ooit WFT zorg behaald en dat was super leerzaam. Scheelde irritatie over ziekenhuisrekrningen die opeens maanden later op de mat liggen.

Lol @ deze discussie. En dat alleen omdat iemand op Instagram haar locatie niet heeft aangegeven

16 likes

Mooie discussie inderdaad :sweat_smile:
Ik vind gewoon dat ze enorm de plank misslaat. Op school krijg je algemene kennis en vaardigheden aangereikt. En met die algemene kennis en vaardigheden ben je voldoende capabel om op latere leeftijd de VVE, zorgverzekering en hypotheek te begrijpen.

En laten we eerlijk zijn; als ik in de tweede had geleerd over alle type hypotheken wat dĂĄt pas zonde geweest. Het enige wat ik nu hoef te weten is dat ik er geen kan krijgen :clown_face:

11 likes

Even totaal wat anders, maar wat deden al die influencers bij de Formule 1 gisteren? Ik denk dat sommigen nog nooit een wedstrijd hebben gezien.

3 likes

Dat weet je toch niet? Ik kijk ook F1 maar dat weet praktisch niemand in mijn omgeving omdat ik niet echt een reden zie om een foto te plaatsen op Instagram dat ik een race op tv kijk. Dat is toch voor niemand interessant? Alsof je van alle influencers de exacte interesses en hobby’s weet.

Daarnaast kun je ook weleens naar een voetbalwedstrijd (oid) gaan omdat het leuk is, ondanks dat je het verder nooit kijkt. Klinkt een beetje als gatekeeping dit. Alsof je alleen mag gaan als je alle coureurs vanaf 1985 tot nu op kan noemen.

15 likes

Ik heb mijn post verwijderd omdat ik niet nog meer persoonlijke reacties wil uitlokken in het bloggerstopic. Ieder zijn eigen ervaring en ik weet natuurlijk niet wat jullie docenten hebben gedaan, wat er in de jaren 90 in de methode stond en in welke etc., dus mijn conclusie was dan te voorbarig.

Maar ik kan jullie in elk geval garanderen dat de afgelopen vijf jaar in elk economieboek wat ik gezien heb een heel hoofdstuk over verzekeren gaat. En ik kan jullie ook vanuit verschillende perspectieven garanderen dat er Ă©cht heel veel vergeten wordt van wat men op school leert :joy:. Zelfs een schooljaar later wordt er al gezegd ‘dat hebben we nooit gehad’.

Maar nogmaals: voorbarig. Ik zat niet in jullie schooltijd. Dus ieder zijn eigen ervaring.

33 likes

Ik vind het ook wel mooi dat dat kritische van haar column nou juist wel kenmerkend is voor het Nederlandse onderwijs, omdat het vergeleken met andere landen niet heel autoritair en overheidgestuurd is. Als je alle maatschappelijke vraagstukken in het onderwijs als hapklare antwoorden wil oplepelen, zou dat er als eerste uitgaan en krijg je een soort fabriek voor modelburgers. Daarom extra jammer van de klassieke als-dan drogreden, dat ze omdat ze dit niet geleerd heeft, dus niets zinvols heeft geleerd (al bewijst ze gelukkig ergens juist het tegendeel).

Overigens wel eens dat dit soort dingen complex en ondoorzichtig zijn, maar het is vaak te simpel gedacht om daarvoor naar het onderwijs te kijken. Al was het maar omdat je daarmee voorbijgaat aan de verantwoordelijkheid van andere partijen (banken en verzekeraars bijvoorbeeld) om mensen goed te informeren.

Laura sponticorvo moet in het zh blijven tot aan haar bevalling. Echt kut voor haar. Snap dat ze daar heel erg van baalt vooral omdat ze zich zo goed voelt.

11 likes

RIC = PIC / NIC :no_mouth:

5 likes

Dit zegt me niks :dizzy_face:‍:dizzy:

Ze post vanaf Monterosso, eerste dorp van Cinque Terre idd. Ben er een paar weken geleden een middag geweest en vond het rampzaaalig toeristisch. Nergens zoveel Nederlanders gezien als daar (behalve in NL zelf dan), heel klein en bijna pretpark vibes. Beetje als naar Ibiza gaan en zeggen ‘ik zeg niet waar ik zit hoor, straks wordt dit eiland ontdekt door de massa!’

5 likes

Ik weet ook echt bij god niet wat het betekent maar ik heb dit er zo hard ingestampt destijds dat het nog steeds naar boven komt als ik het woord economie hoor :sweat_smile:

4 likes

Jeetje
 hoelang moet ze nog?
Ik heb er 6 nachten gelegen en mocht mét dochter uiteindelijk naar huis. Maar dat vind ik al vet lang!

Kamergenote lag er al vanaf week 26 en was nu pas in haar 34e week. Zo heftig!
(Ze had wel meer privileges)

2 likes

Ja volgens mij is ze 34 weken ofzo? Dus ze moet wel nog een tijdje

3 likes