Het andere YouTubers/bloggers topic #18

Deze blogpost legt het ook goed uit
https://www.alldayeverydaisy.com/ind/waarom-ik-spijt-heb-van-mijn-vrijwilligerswerk-in-india/

8 likes

Ik ken haar en haar stichting niet, maar ik vraag me dan vooral af of er echt een nieuwe stichting van een westerling nodig was of dat er in Ghana misschien al structuren/lokale initiatieven bestonden om dat te doen die je ook had kunnen steunen.
Ik ben wel bevooroordeeld hoor, ik heb hele slechte ervaringen met mensen die daar dingen opzetten ‘om te helpen’ maar er uiteindelijk alleen zelf beter van lijken te worden. Soms goed bedoeld, soms heel doortrapt omdat je er op handige manieren zelf beter van kunt worden door bijvoorbeeld subsidies die je krijgt of goedkope werkkrachten daar (onder het mom van ‘werkvoorziening’). En ‘ontwikkelingswerk’ blijft in sommige kringen ook een prestigeding.

12 likes

Bedankt allemaal voor de links, ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit heb geweten dat de mensen die er les gingen geven zelfstandig voor de groep gingen staan. Ik dacht dat je de juf ging helpen als extra ondersteuning, dat ze altijd boventallig waren. De voorbeelden uit mijn omgeving die bijna jaarlijks naar Afrika gaan hebben een stichting waarbij ze de mensen daar steunen om putten te bouwen enzo, en met die mensen zijn ze gewoon bevriend geraakt. Nu ik dit zo lees snap ik helemaal wat jullie bedoelen.

1 like

Overigens had (heb?) je ook coassistenten die een tropenstage gaan doen om daar lekker dingen te gaan doen die ze niet zelfstandig mogen doen in Nederland. :put_litter_in_its_place:

9 likes

Het is goed om te helpen, maar je bereikt niet altijd veel met de creatie van een waterput. Ik weet natuurlijk het fijne niet van die stichting, dus wil absoluut niet zeggen dat hun werk voor niks is, maar realiseer wel dat het niet altijd goed doet.

“ The report’s author, Jamie Skinner, says that water points are often built by donors, governments and NGOs without fully consulting local people and finding out just how much it will cost to keep the boreholes clean and functioning over a sustained period of time.

He said drilling a borehole in a rural community was akin to asking people to run a cooperative private water supply.”

Daarnaast is het natuurlijk ook een beetje twijfelachtig om jaarlijks een dure reis af te leggen naar een ver land. Dat geld kan beter besteed worden als het echt gaat om liefdadigheid.

Liefdadigheidswerk pakt helaas zelden de oorzaak van een probleem aan.

(Overigens vind ik het ook een hoog gehalte white saviourism hebben. Wij witte Europeanen zullen de mensen in Afrika weleens aan water helpen!)

7 likes

Ja never forget mijn jaargenoot die vol trots vertelde dat ze vrijwel zelfstandig keizersnedes deed in Tanzania terwijl uhm ja, surprise surprise, dat had ze natuurlijk nog nooit gedaan dus “was wel even schakelen”. Kan er nog boos om worden gewoon :joy:

16 likes

Wow ik had hier dus echt geen idee van en vind dit dus echt shocking. Ook @Aardbeitje ‘s bericht vind ik echt walgelijk :rage:.

2 likes

Ja het is echt walgelijk en wat mij betreft moet het moeilijker gemaakt worden, intensievere voorbereiding komen of afgeschaft worden.

7 likes

Echt bizar dat sommige scholen het ook nog faciliteren!

2 likes

Dit heeft mij het meest verbaasd van de jaren dat ik bij voluntourism betrokken was. Er was elk jaar wel iemand die zelf iets gestart is daar. Vaak stichtingen die vooral iets/iemand sponsoren, maar ook eigen weeshuizen. Ik vind het enerzijds mooi dat mensen zo betrokken raken, anderzijds snap ik niet zo goed dat mensen dan een eigen iets moeten hebben. Waarom die energie en middelen niet steken in een lokaal project? Waarom daar perse zelf het wiel weer willen uitvinden? Is dat een soort trots of prestige dingetje dat je je eigen project hebt ofzo
 ik ben er niet uit.

6 likes

En niet vergeten: “Ze zijn al zo blij met zo weinig!” :sob:

9 likes

Heel genuanceerd (zowel de vraag als het antwoord op deze vraag). Echt leuk om te lezen voor goh, bijvoorbeeld: kinderen die zijn geadopteerd? :+1:t3::+1:t3: So much voor respectvol zijn naar elkaar op dit forum

72 likes

Dit ja. En wat mij betreft kan de hele term “arme landen” ook de prullenbak in.

16 likes

Vooral dus ook omdat die mensen vaak 0 ervaring hebben. Wie ben jij om in een ander land een weeshuis op te richten of waterputten aan te leggen terwijl je daar geen enkele achtergrond in hebt? Terwijl je daar in Nederland niet voor bevoegd zou zijn?

3 likes

Ja bij ons ook! We hadden zo’n actieweek naar Malawi en de voorzitter van de actieweek mocht daar toen heen. Geen idee wat ze daar deed eigenlijk

1 like

Wat betreft de voorbeelden die hier worden gegeven van voluntourism ben ik het helemaal eens. Tieners die fors geld betalen om vrijwilligers werk te doen met kinderen bij een project van witte mensen.
Ik ben wel benieuwd hoe er tegen worden aangekeken als iemand die wel een lesgeefbevoegdheid heeft gaat werken (vrijwillig) voor een project dat niet wordt gerund door witte mensen, maar de lokale bevolking.

1 like

Ja, dat was het idd!

1 like

Het gaat dus ook wel vooral erom dat je rijke Nederlanders tot wereldburger kan maken blijkbaar

6 likes

Ja ik ken ook iemand die naar Oeganda ging, zij zat wel op de pabo dus gaf dan niet compleet zonder enig idee les daar denk ik. Jarenlang overal foto’s met de kinderen daar en haar trotste witte hoofd, ben benieuwd hoe ze daar nu op terugkijkt

3 likes

Haha ik sta een beetje te kijken met welk gemak hier ingewikkelde kwesties even als balletje worden opgegooid;" enne, hoe denken jullie trouwens over het wereldwijde armoedeprobleem? Of de positie van vrouwen? Oorlogsvoering met chemische wapens?"

Alsof je zo tot een zinnig gesprek komt, bovendien kan je je eerst ook zelf inlezen en dan je vragen stellen. Dit is echt een soort rare kronkel mega ingewikkelde/gevoelige kwesties even door een ander te laten voorkauwen wat die er van vindt.

45 likes