Het andere YouTubers/bloggers topic #18

Charlotte Simons is daar altijd heel erg mee bezig. Ook toen Monica Geuze geld wilde inzamelen voor een weeshuis in Gambia (en foto’s van al die kinderen inclusief hun trauma!!! op haar insta story zette).

Ze heeft toen deze open brief geschreven en dat vat het wel goed samen. Lieve Monica en Laila, kunnen we het alsjeblieft even hebben over dat kinderopvanghuis in Gambia? | by Charlotte Simons | Medium

23 likes

Sorry dubbelpost maar iemand met 0 ervaring les laten geven vind ik echt rare suprematie. Waarom geef je geen les aan Nederlandse kinderen, maar wel aan kinderen in Malawi bijvoorbeeld? Waar zit het verschil?

13 likes

Maar dat is bijles, niet de enige les die je krijgt. Dat is een enorm verschil.

Het geld dat opgehaald wordt kan beter gedoneerd worden aan een organisatie. De vliegreis naar het land kost bijvoorbeeld ook geld wat je anders had kunnen doneren.

Daarnaast is het ook een probleem dat wij (vanuit het westen) vaak zonder overleg of inzicht voor landen en mensen bepalen wat ze nodig hebben en wat ze krijgen. Don’t get me wrong, niet alles is per definitie slecht. Het is goed om mensen te helpen, maar je kan beter zorgen dat ze zelf goede docenten kunnen opleiden dan dat wij steeds 19 jarige meiden zonder ervaring die kant opsturen.

Voluntourism is eigenlijk gewoon een industrie en dat is enorm slecht gezien kinderen vaak de dupe zijn. The business of voluntourism: do western do-gooders actually do harm? | Volunteering | The Guardian

11 likes

Deze blogpost legt het ook goed uit
https://www.alldayeverydaisy.com/ind/waarom-ik-spijt-heb-van-mijn-vrijwilligerswerk-in-india/

8 likes

Dochter van Peter R de Vries is om bijna dezelfde redenen naar Ghana vertrokken, maar heeft daar wel een hele stichting opgezet. Hoe denken jullie daar dan over?

Ik ken haar en haar stichting niet, maar ik vraag me dan vooral af of er echt een nieuwe stichting van een westerling nodig was of dat er in Ghana misschien al structuren/lokale initiatieven bestonden om dat te doen die je ook had kunnen steunen.
Ik ben wel bevooroordeeld hoor, ik heb hele slechte ervaringen met mensen die daar dingen opzetten ‘om te helpen’ maar er uiteindelijk alleen zelf beter van lijken te worden. Soms goed bedoeld, soms heel doortrapt omdat je er op handige manieren zelf beter van kunt worden door bijvoorbeeld subsidies die je krijgt of goedkope werkkrachten daar (onder het mom van ‘werkvoorziening’). En ‘ontwikkelingswerk’ blijft in sommige kringen ook een prestigeding.

12 likes

Bedankt allemaal voor de links, ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit heb geweten dat de mensen die er les gingen geven zelfstandig voor de groep gingen staan. Ik dacht dat je de juf ging helpen als extra ondersteuning, dat ze altijd boventallig waren. De voorbeelden uit mijn omgeving die bijna jaarlijks naar Afrika gaan hebben een stichting waarbij ze de mensen daar steunen om putten te bouwen enzo, en met die mensen zijn ze gewoon bevriend geraakt. Nu ik dit zo lees snap ik helemaal wat jullie bedoelen.

1 like

Overigens had (heb?) je ook coassistenten die een tropenstage gaan doen om daar lekker dingen te gaan doen die ze niet zelfstandig mogen doen in Nederland. :put_litter_in_its_place:

9 likes

Het is goed om te helpen, maar je bereikt niet altijd veel met de creatie van een waterput. Ik weet natuurlijk het fijne niet van die stichting, dus wil absoluut niet zeggen dat hun werk voor niks is, maar realiseer wel dat het niet altijd goed doet.

“ The report’s author, Jamie Skinner, says that water points are often built by donors, governments and NGOs without fully consulting local people and finding out just how much it will cost to keep the boreholes clean and functioning over a sustained period of time.

He said drilling a borehole in a rural community was akin to asking people to run a cooperative private water supply.”

Daarnaast is het natuurlijk ook een beetje twijfelachtig om jaarlijks een dure reis af te leggen naar een ver land. Dat geld kan beter besteed worden als het echt gaat om liefdadigheid.

Liefdadigheidswerk pakt helaas zelden de oorzaak van een probleem aan.

(Overigens vind ik het ook een hoog gehalte white saviourism hebben. Wij witte Europeanen zullen de mensen in Afrika weleens aan water helpen!)

7 likes

Ja never forget mijn jaargenoot die vol trots vertelde dat ze vrijwel zelfstandig keizersnedes deed in Tanzania terwijl uhm ja, surprise surprise, dat had ze natuurlijk nog nooit gedaan dus “was wel even schakelen”. Kan er nog boos om worden gewoon :joy:

16 likes

Wow ik had hier dus echt geen idee van en vind dit dus echt shocking. Ook @Aardbeitje ‘s bericht vind ik echt walgelijk :rage:.

2 likes

Ja het is echt walgelijk en wat mij betreft moet het moeilijker gemaakt worden, intensievere voorbereiding komen of afgeschaft worden.

7 likes

Echt bizar dat sommige scholen het ook nog faciliteren!

2 likes

Dit heeft mij het meest verbaasd van de jaren dat ik bij voluntourism betrokken was. Er was elk jaar wel iemand die zelf iets gestart is daar. Vaak stichtingen die vooral iets/iemand sponsoren, maar ook eigen weeshuizen. Ik vind het enerzijds mooi dat mensen zo betrokken raken, anderzijds snap ik niet zo goed dat mensen dan een eigen iets moeten hebben. Waarom die energie en middelen niet steken in een lokaal project? Waarom daar perse zelf het wiel weer willen uitvinden? Is dat een soort trots of prestige dingetje dat je je eigen project hebt ofzo… ik ben er niet uit.

6 likes

En niet vergeten: “Ze zijn al zo blij met zo weinig!” :sob:

9 likes

Ja wat bizar joh. Ik weet ook van vrienden dat er echt een mega gekke verhouding is tussen een witte co-assistent en de mensen daar. Omdat je wit en westers bent krijg je automatisch veel aanzien en ‘de leiding’, ondanks dat je misschien een lulletje rozewater van 20 bent. En dan ga je dus opeens operaties doen die je helemaal niet kan en zou moeten doen. Echt heel kwalijk

8 likes

Ik denk, maar weet het niet zeker, omdat de meeste mensen denken dat zij het beter kunnen dan hetgeen waar ze op dat moment voor werken/vrijwilligerswerk doen.

Heel genuanceerd (zowel de vraag als het antwoord op deze vraag). Echt leuk om te lezen voor goh, bijvoorbeeld: kinderen die zijn geadopteerd? :+1:t3::+1:t3: So much voor respectvol zijn naar elkaar op dit forum

72 likes

Dit ja. En wat mij betreft kan de hele term “arme landen” ook de prullenbak in.

16 likes

Vooral dus ook omdat die mensen vaak 0 ervaring hebben. Wie ben jij om in een ander land een weeshuis op te richten of waterputten aan te leggen terwijl je daar geen enkele achtergrond in hebt? Terwijl je daar in Nederland niet voor bevoegd zou zijn?

3 likes