Het andere YouTubers/bloggers topic #18

Ja bij ons ook! We hadden zo’n actieweek naar Malawi en de voorzitter van de actieweek mocht daar toen heen. Geen idee wat ze daar deed eigenlijk

1 like

Wat betreft de voorbeelden die hier worden gegeven van voluntourism ben ik het helemaal eens. Tieners die fors geld betalen om vrijwilligers werk te doen met kinderen bij een project van witte mensen.
Ik ben wel benieuwd hoe er tegen worden aangekeken als iemand die wel een lesgeefbevoegdheid heeft gaat werken (vrijwillig) voor een project dat niet wordt gerund door witte mensen, maar de lokale bevolking.

1 like

Ja, dat was het idd!

1 like

Het gaat dus ook wel vooral erom dat je rijke Nederlanders tot wereldburger kan maken blijkbaar

6 likes

Ja ik ken ook iemand die naar Oeganda ging, zij zat wel op de pabo dus gaf dan niet compleet zonder enig idee les daar denk ik. Jarenlang overal foto’s met de kinderen daar en haar trotste witte hoofd, ben benieuwd hoe ze daar nu op terugkijkt

3 likes

Haha ik sta een beetje te kijken met welk gemak hier ingewikkelde kwesties even als balletje worden opgegooid;" enne, hoe denken jullie trouwens over het wereldwijde armoedeprobleem? Of de positie van vrouwen? Oorlogsvoering met chemische wapens?"

Alsof je zo tot een zinnig gesprek komt, bovendien kan je je eerst ook zelf inlezen en dan je vragen stellen. Dit is echt een soort rare kronkel mega ingewikkelde/gevoelige kwesties even door een ander te laten voorkauwen wat die er van vindt.

45 likes

Wereldburger? Wat is dat nou weer voor loze marketingterm

In groep acht moesten wij debatteren over Nederland in de Economische en Monetaire Unie. Ik weet er nog steeds de ballen ervan.

5 likes

:joy: bij het nieuwstopic heb ik de bijkomende ergernis dat er soms van die sensationele stukken gedeeld worden van erge dingen die gebeuren, maar in feite redelijk op zichzelf staand (beetje gekke afweging misschien in wat wel en niet nieuwswaardig is). Dan vraag ik me wel af wat de meerwaarde er van is om het te delen en bespreken (behalve emoties)

Zo goeiemorgen @Schaakmat

4 likes

Liefdadigheid, wat een woord ook eigenlijk.

5 likes

Vind ik wel wat anders. Ik ken bijvoorbeeld ook een tandarts die ieder jaar twee keer naar Gambia gaat om daar gratis allerlei tandbehandelingen uit te te voeren. Er zijn daar maar weinig tandartsen en de kosten voor de tandarts zijn zo hoog dat een groot gedeelte van de bevolking deze niet kan betalen. Nou zou de allerbeste oplossing natuurlijk zijn om te zorgen dat er in Gambia zelf voldoende tandartsen zijn, dat deze betaalbaar zijn en dat eenieder genoeg geld heeft om deze te betalen, maar dit zijn wel oplossingen die niet zo makkelijk te realiseren zijn. Ondertussen vind ik het dan een mooie oplossing dat deze tandarts twee keer per jaar behandelingen daar gaat verrichten, voor een groep mensen die anders helemaal niet naar de tandarts zou kunnen gaan. Maar goed dit gaat dus om een professional die structureel twee weken per jaar zijn beroep ergens anders gratis gaat uitvoeren. Dat vind ik heel anders dan iemand die geen enkele bevoegdheid heeft in Nederland voor het werk dat hij of zij voor een beperkte periode in het buitenland gaat uitvoeren ‘om te helpen’.

22 likes

@grace is dat niet gewoon elk topic waar content besproken wordt? Aanleiding - mening. Discussie ontstaat of niet. Is er een richtlijn voor wat daar hoort dan? Ik post zelf ook vaak in het nieuwstopic maar heb nooit het idee dat daar ‘onnodige’ berichten ofzo geplaatst worden want alle berichten zijn n.a.v. nieuws?

En hoewel dit het topic er niet voor is, vind ik ‘Hoe kijken jullie aan tegen adoptie in het buitenland’ ook helemaal niet zo’n rare vraag? Ja, eigen onderbouwing verschaffen mag ook wel. Maar er is veel over te doen geweest de afgelopen jaren, en het onderwerp staat heel erg in verband met de illegale praktijken van weeshuizen. Zo gek vind ik het niet. Maar misschien begrijp ik gewoon niet wat er wordt bedoeld.

1 like

Dit is ook anders omdat het een contact is wat kortdurend is en echt over de behandeling gaat. In bijv een weeshuis heb je te maken met kwetsbare kinderen die er absoluut niet bij gebaat zijn dat daar steeds mensen in hun dagelijks leven komen en weer weggaan, dat is schadelijk voor de ontwikkeling van het kind.

Wat betreft onderwijs weet ik het niet zo goed. Ik heb vrijwilligers met pabo achtergrond gezien die op scholen kleine groepjes kinderen apart namen voor extra uitleg van de lesstof, waar de lokale docent niet aan toe kwam en iets als een onderwijsassistent niet bestond. Daar leek niets mis mee. Het is wel jammer dat zoiets niet structureel is en ook weer ophoud als de vrijwilliger weg gaat, want overdracht tussen vrijwilligers of een soort richtlijn of vaste rol waarin een vrijwilliger functioneert was er niet. Iedereen deed steeds weer zn eigen ding.

Je kunt imo ook niet al het vrijwilligerswerk meteen in de hoek ‘slecht’ plaatsen. Ik denk wel dat het tricky om kritisch te blijven kijken of het vrijwilligerswerk dat je als organisatie aanbied wel goed is als het tegelijkertijd ook een verdienmodel is.

4 likes

Ehm zoiets is ook wel ietwat off-topic hier hè.

8 likes

Ik vind Lily Pebbles altijd zo zuur en zeurderig overkomen, het wordt hoe ouder ze wordt alleen maar erger.

3 likes

Wat vinden jullie eigenlijk van youtube?

36 likes

Ja, goed idee man. Laten we een apart topic aanmaken om te bespreken wat we van Youtube vinden dan kunnen we hier structureel offtopic blijven gaan. :stuck_out_tongue_winking_eye: @Konijntje @Soy.peor

17 likes

Oke, terug naar on topic: wat hebben de andere Youtubers uitgespookt de laatste dagen?

Ik ben persoonlijk wel een beetje klaar met de interrail vlogs van Bonnie en kijk erg uit naar de herfstvlogs.

8 likes

Zo wereldvreemd is ze ook. Haar leven is zo moeilijk :’(

3 likes

Een verderfelijk platform. Wat moet je daarmee?

3 likes