Het andere YouTubers/bloggers topic #19

Ik persoonlijk vind monica heel leuk en ik denk dat de roddel niet waar is. Maar dat is dan meer op mijn persoonlijke gevoel over haar gebaseerd dan wat anders inderdaad :joy: ik gun het haar gewoon niet.

Maar ik zag wel laatst dat iemand dat awkward stukje uit een vlog had gepost (iets met een muts en robje deed daar heel kut over) en toen had ik wel zoiets van oeh klinkt niet heel gezellie.

9 likes

Ja maar dat waren al helemaal vage conclusies, met dat Robbert niet meer in de vlog te zien was (wat niet zo is) dus het moest wel uit zijn. Of dat er een awkward stukje zat in de vlog ofzo. Mensen zoeken gewoon dingen

1 like

Ik denk dat het ook getriggerd wordt door de wijze waarop. Een vd juicekanalen post dan heel overtuigd dat ze elkaar weinig zien of in elkaars leven voorkomen en dan zie je hem non stop in haar vlogs.

@Karl_Lagerfeld denk idd dat zij gewoon niet zo lekker gaat (zoals ze al meermaals benoemt) en tuurlijk heeft dat dan ook z’n weerslag thuis. Ben benieuwd of ze dat traject met de coach nog voortzet want in de podcast was ze er best negatief over, nav de intake

1 like

Je zegt het toch zelf: op precies dezelfde manier als dat je kunt zeggen dat het waar is. Vind hey echt een beetje triest dat dit als juice gezien wordt. Ze wonen net samen met een jong kind, niks sappigs aan als het waar is.

10 likes

Ik beschuldig jou daar ook niet van. Ik beantwoord enkel je vraag. Mensen die ervan overtuigd zijn dat het niet waar is, doen precies hetzelfde als mensen die zeggen dat het wel waar is. Terwijl je het niet weet, op basis van nul bewijs iets beweren. Waarbij het nog wel wat heeft om het voor iemand op te nemen wanneer er een smerige onverifieerbare roddel gaat.

2 likes

Dat vraag ik me ook echt af, het zijn echt totaal geen mensen waar ik dingen van zou aannemen eigenlijk. Misschien ben ik heel kritisch hoor, maar begrijp hier helemaal niks van. Vind al die influencers met cursussen niet echt geloofwaardig overkomen en zie vooral het verdienmodel erachter eigenlijk. Dat maakt me eerder wantrouwig dan dat ik het zie als * investering in mezelf * :sweat_smile:

10 likes

Ze leiden een zeer aantrekkelijk leven (veel geld, goede huizen, ti p top verzorgd, mooie reizen, dotjes van kinderen) én verkopen dat met een goed verhaal in een tijd waarin mensen van de gekheid niet meer weten waar ze goede informatie moeten zoeken. Daarnaast: zo groot is de groep cursuskopers niet. Duizend cursisten is voor Sannys portemonee een megabedrag, maar het is amper één procent van de volgers.

5 likes

Delia (skinmaster) heeft een huis van 500.000 gekocht zonder hypotheek.

Ze legt uit dat rente betalen haram is en dat ze daarom geen hypotheek meer wilden. Hun vorige huis had wel een kleine hypotheek maar dat voelde niet goed en dat hebben ze dus binnen 4 jaar afgelost. Vervolgens verkocht met 2,5 ton winst (wow).
Ze legt uit dat ze 1) veel eigen geld hebben gebruikt maar 2) ook geleend hebben bij naasten. Rentevrij, denk ik dan.
Dit intrigeert mij enorm! Zijn zij heel vrome moslims of doen bijna alle moslims dit zo? Ik denk alleen maar ‘als niemand een hypotheek afsluit en iedereen bij elkaar moet lenen, rente-loos, dan kan bijna niemand vermogen opbouwen om uiteindelijk echt dat huis te kopen. En is het nu de rente zo laag staat minder bezwaarlijk om een hypotheek te nemen?
Wie weet hier meer vanaf en wil er iets over vertellen?

6 likes

Volgens mij is dat heel gebruikelijk onder moslims. Veel blijven huren terwijl ze ook een huis zouden kunnen kopen. Toevallig stond er een paar dagen geleden iets over op nrc Nederlandse moslims hebben behoefte aan een ‘halalhypotheek’. Wat houdt dat in? - NRC

13 likes

In de situatie van een halalhypotheek koopt de bank het huis, waarbij iemand het terughuurt en dus alsnog een bedrag aan de bank betaalt. Het zou juist duurder zijn in dat geval omdat er dan geen hypotheekrenteaftrek is. Zo heb ik het begrepen uit het NRC artikel hierboven.

7 likes

Zijn er Nederlandse spaarrekeningen waar je rente krijgt? (Flauw, ik weet het)

36 likes

ik vind dit inderdaad islamofobisch overkomen. als je het niet begrijpt zou je je erover kunnen inlezen voordat je dingen die miljoenen mensen wereldwijd aanhangen bizar gaat noemen.

11 likes

Dit vind ik dan eigenlijk wel een religieus principe waar we nog wat van zouden kunnen leren. Het verbod op rente komt voort uit het idee dat je geen geld met geld zou moeten verdienen. Of eigenlijk vooral: geen geld zou moeten verdienen over de rug van een ander.

24 likes

Ik denk dat hoe strikt je het geloof ervaart hier ook een grote rol in speelt. Je geeft nu een enorm strenge interpretatie, terwijl je niet weet of het ook daadwerkelijk zo streng ervaren wordt en dat van mens tot mens enorm verschilt. Je kunt geen rente willen ontvangen/betalen omdat je dan naar de hel gaat, gestraft wordt. Dus het naleven uit vrees voor de consequentie. Je kunt het ook niet willen/niet doen omdat je denkt dat je er een beter mens mee bent. Dus niet uit vrees voor de consequentie, maar omdat je gelooft dat het een goede leefwijze is. Ik vind het niet mogen verdienen van geld aan geld trouwens een enorm mooi voorschrift.

24 likes

Als moslim mag je inderdaad geen rente ontvangen of betalen. Maar je mag wel gewoon een spaarrekening, de rente die je daarover ontvangt dien je weg te geven voor bijvoorbeeld bouwen van rioleringen of wegen.

Nog even een edit: Het verbod op rente is om de kloof tegen arm en rijk tegen te gaan. Er zijn uitzonderingssituaties waarbij je wel gebruik mag maken van een hypotheek op een huis.

7 likes

Waarmee ik trouwens niet jouw ervaring wil diskwalificeren. Denk dat aan de basis van hoe je het ervaart altijd mee speelt of iets voor jou überhaupt haalbaar is en dat is zeker wanneer er strenge leer aangehangen wordt ook vaak niet zo.

Als je je aan dit voorschrift wilt houden, maar klem zit in de woningmarkt, duur huurt en weinig kan sparen heb je denk ik een heel ander gevoel bij zo’n ‘regel’ dan wanneer je je hypotheek kunt afbetalen en een huis van een half miljoen kan kopen.

1 like

Ik denk dat mensen vooral opzoek zijn naar houvast en maakbaarheid. Het leven dat zij leven ziet er ogenschijnlijk fantastisch uit (mooi huis, geld, reizen, succes) én ze vertellen je dat het ook haalbaar is met programma X.

4 likes

Ze weten het inderdaad goed te verkopen. Van die 1000 deelnemers is vast niet iedereen tevreden. Maar je hebt maar een relatief klein aantal positieve reviews nodig om potentiële nieuwe cursisten over de streep te trekken.

En die positieve review kun je natuurlijk wel een beetje stimuleren. Ik kan me herinneren dat Mascha vorig jaar een dure tas verlootte onder de deelnemers van haar “masterclass” social media als ze een positieve review gaven. Waardoor Instagram volstroomde met positieve reviews, die ze natuurlijk grif deelde. Wat vast wel veel twijfelaars over de streep heeft getrokken.

17 likes

Wat ze bij mijn vorige werk deden was enkel degenen die heel enthousiast waren vragen om een review te schrijven. Tja logisch dat je dan allemaal positieve reviews hebt🤪

5 likes