Zo werd het in ‘mijn tijd’ () nog wel gebracht.
Oh nee dat ben ik verder met je eens hoor. Dit is de makkelijkste lening om te krijgen terwijl je normaliter voor een krediet voor je telefoon allemaal toetsingen moet doen en dingen moet ondertekenen. Daar mag echt heel veel meer nadruk op komen te liggen in de vorm van educatie, maar het letterlijk zeggen: het zal nooit invloed hebben op je hypotheek dat heb ik nooit iemand horen zeggen. Ik ben ook nog 96 maanden aan het betalen . Ben vooral benieuwd wat mijn rente wordt in 2023 want is nu 0,0.
Het is gewoon bizar hoe makkelijk je die lening kon krijgen. Was even wat dingen aanvinken in Mijn Duo (of hoe heette dat back inthe days in 2006) en het was geregeld. Geen voorlichting of toetsing en de hele sfeer was dat het allemaal geen big deal was met een paar tientjes per maand afbetalen en kwijtschelden inderdaad.
Kreeg van de week een bericht dat mijn rente tot 2026 opnieuw is vastgesteld, blijft op 0.0% staan.
Is dat voor iedereen?
Bij mij zou het ook ergens komende jaren ofzo opnieuw bepaald worden. Afhankelijk vanaf wanneer je voor het laatst ingeschreven stond. Tot 2026 0% zou wel chill zijn.
Mijn percentage staat nog vast tot 31.12.2022 dus ik denk dat ik volgend jaar pas wat hoor! Maar zou fijn zijn als het 0,0 zou blijven haha
@ellegirltalk @mikselke , ik weet niet of het ook voor iederen geldt. Zou wel zo eerlijk zijn lijkt me. Zolang het voor de overheid ook zo goedkoop blijft om geld te lenen zal deze rente ook wel zo laag blijven, ik meen me vaag te herinneren dat daar ergens de koppeling zat.
IB groep
Geen idee waar dat voor stond overigens.
Mijn hypotheek adviseur zei letterlijk “als ik niet weet dat jij een studieschuld hebt, kan ik het ook niet opgegeven”
Ik had een vrij kleine schuld die inderdaad niet is meegenomen in de hypotheek. Het is geen BKR, dat is het verschil.
@itakepictures eens! Hoe vaak ik wel niet hoorde op school of van vriendinnen “dat ze voor de vakantie wel even bij leende” oid.
Ik kan me ook nog iets herinneren van dat ik geen stufi meer had, en ov aan of juist uit wou zetten? En dat dat alléén kon als ik lenen aan had staan.
Dat kon €0 zijn, maar dat moest je maar net doorhebben.
Informatie Beheer Groep!
Oooh. Was er ook moet zo’n IB60 formulier dat je moest meenemen als je huurhuizen ging bezichtigen? Volgens mij heet dat nu gewoon een inkomensverklaring van de Belastingdienst
Staan ook een aantal influencers tussen waaronder Elise Boers. Doe éven normaal!! Ook Monica, Maxime meiland en de mammavan staan ertussen. Allemaal stemmen!!
oh nee waarom staat Nikkie hier tussen? Ook jammer dat er geen onderbouwing bijstaat zoals “zet kinderen in voor spon” of “is dropshipper” ofzo. Nu is het echt een beetje een vage bashcompetitie.
Ik vind het eigenlijk best raar dat dit nog bestaat…? Dit is toch gewoon georganiseerd pesten?
Stel je voor dat ze op een middelbare school een lijst zouden maken met ‘meest irritante scholier’ en je kan stemmen welk klasgenootje jij het stomst vindt. De kranten zouden vol staan. Maar omdat het publieke figuren zijn mag het ineens wel?
Bah, flauwe competitie. Irritantste reclame vind ik prima, maar irritantste BN’er of influencer vind ik echt laag.
Denk dat het een beetje een ingewikkeld verhaal is geweest. In ben gedurende de gehele invoering/uitvoering/protest/lobby zo’n beetje actief geweest in de leerling/student-participatie en snap prima waar die ophef vandaan komt. Is er ooit uitgesproken dat het helemaal geen invloed zou hebben? Nee. Maar er is echt wel uitgesproken dat je gewoon een huis zou kunnen kopen, de invloed overzichtelijk zou zijn. Dat je het terug zou verdienen en het daarom eerlijk was. Er is zeker weten uitgesproken dat de schuld nooit bkr geregistreerd zou worden. De winst zou onderwijskwaliteit ten goede komen (did not happen). Tel daar een ontploffende huizenmarkt, toename aan flexwerk (allemaal niet te voorzien in 2014), stagnatie van de lonen bij op en je hebt één bak ellende. Tegelijkertijd valt de informatievoorziening vies tegen. Ik weet dat bij mijn vorige werkgever elk jaar weer discussie is met ocw over de infobrief die scholieren krijgen waarin gewoon nog gesproken wordt over ‘studiefinanciering’ ‘maak je geen zorgen’ ‘goede regelingen’ en niet gesproken wordt over terugbetaaltermijn, dat 0 procent rente ook ooit weer 4 kan zijn, dat een schuld beperkend is. Heb meermaals discussie gehad met 17 jarigen die zich al hadden voorgenomen maximaal te gaan lenen en denken dat wel terug te gaan verdienen. Enerzijds denk ik ook steeds; joh je bent toch niet dom. Anderszijds: het wordt je gewoon echt niet vertelt.
Kijkt iemand hier de vlogs van Lisa Korver (lizzard curve op YouTube)?
Ze is wel een beetje typisch ofzo (geen goed woord voor maar jong, rijk en studerend in Amsterdam haha). Ze is blijkbaar al bekend op TikTok, maar daar kom ik nooit haha, dus voor mij is ze nieuw.
Vind haar wel verfrissend haha
Ik kon die video dus ook niet afkijken, terwijl ik het wel echt leuk voor hen vind. Voelde me al zo’n hater, maar ligt dus niet aan mij gelukkig haha
Heb voor de zekerheid maar wel even op Elise Boers gestemd, hoop dat Nikkie het niet wordt
De Bellinga’s krijgen hier toch echt mijn stem. Wat een vreselijke mensen