Het andere YouTubers/bloggers topic #19

Tsja 3 relatiecoaches terwijl de hormonen die je liefde praktisch vanzelf zouden moeten laten gaan nog door je lijf gieren, een huis zoeken van 2 miljoen… Die Celine Charlotte is in alles gewoon een beetje vreemd en overdreven. En het verkoopt kennelijk. Meer volgers die gefascineerd zijn door alle vreemde acties = meer zichtbaarheid als je je cursussen adverteert.

6 likes

Relatietherapie is hartstikke goed voor ieder stel en werkt juist beter als je er heen gaat voordat je problemen hebt in plaats van als laatste redmiddel. Het zou fijn zijn als dat stigma er niet aanhangt want het is gewoon heel normaal en leerzaam voor iedereen in een relatie.

Ik heb dit geleerd van dr. Honda op youtube trouwens haha ik dacht altijd dat relatietherapie voor losers was maar ik heb mijn mening bijgesteld.

Maar drie verschillende is wel heel erg extreem daar snap ik niks van. En ik denk dat zoveel zelfs contraproductief werkt.

42 likes

Over of het goed is voor ieder stel kunnen de meningen verschillen. Ik ben van mening dat je problemen die er niet zijn niet moet behandelen. Het leven mag soms gewoon lopen zoals het loopt zonder dat daar zorg aan te pas hoeft te komen. Heb verder niks tegen relatietherapie, lijkt me alleen maar goed om in gesprek te gaan als je merkt dat er iets dwars begint te zitten. Maar ik kan me niet voorstellen dat een pril stel drie therapeuten nodig heeft. Dan klinkt het gewoon alsof je niet voor elkaar gemaakt bent.

19 likes

Dat is het doel ook helemaal niet 🥲
Maarja je post laat wel zien dat er nog steeds een stigma aanhangt. Bijna 40% van huwelijken loopt uit op een scheiding dus het is niet zo alsof alles bij iedereen maar moeiteloos gaat toch?

17 likes

Ja eens. Kan denk ik echt geen kwaad om samen over je relatie te praten. We zeggen toch ook massaal ‘het is goed om over je gevoelen te praten etc etc’. En als je dat met je partner en een gespreksleider wil doen, dan is het opeens superdom?

Ik zag dat ze nu samen breathwork gingen doen als relatietherapie, dus het is denk ik ook niet per se het klassieke idee wat veel mensen ervan hebben van op een bank zitten en over je problemen praten, maar gaat waarschijnlijk meer over je relatie uitdiepen.

5 likes

Wat is het doel van relatietherapie dan wel? En welk stigma hangt er volgens mijn post aan?

Volgens mij lees je iets mijn post wat er letterlijk niet staat. Ik heb niks tegen relatietherapie, ik heb niks tegen praten over je relatie of een therapeut zoeken als er iets niet helemaal lekker zit en ik zeg nergens dat het moeiteloos gaat. Enige wat ik geen goede ontwikkeling vind is het zoeken van een therapeut bij alledaagse situaties in een verder prima lopende relatie. Ik ben het dus simpelweg oneens met relatietherapie is hartstikke goed voor ieder stel.

Verder houd ik me aanbevolen voor het onderzoek dat aantoont dat 40% van de huwelijken uitloopt op een scheiding omdat we niet in therapie zitten.

12 likes

Ik denk dat relatie therapie of praten over je relatie met een ander toch ook gewoon helpt beter te communiceren met elkaar, dan hoeft er niet per se een probleem te zijn.

8 likes

Maar als je een paar maanden hebt waar moet je het dan over hebben.
“Ja we hebben het kei leuk samen”
“Oh ja nou… ga zo door”
Dat is dan 50 euro ajuus

35 likes

ÉÉN ander, oke, maar niet drie?! :joy:

6 likes

Haha ja dat is natuurlijk bizar, maar bedoelde t meer inhakend op wat @echo zei

5 likes

Maar waarom heb je dan iets tegen therapie in een alledaagse situatie? Voorkomen is toch beter dan genezen?

Je kan leren beter te communiceren, beter met conflict om te gaan, elkaar op een dieper niveau te snappen, betere emotionele band etc. Mensen zijn gecompliceerd, hebben dingen in hun jeugd en eerdere relaties meegemaakt en hebben vaak andere emotional attachment styles.

“If it ain’t broke, don’t fix it, right? Not exactly. Couples need to fiercely guard, defend and nurture their marriage before things fall apart, the experts say. A study of couples married for more than 30 years, with the average age of 60, found that pre-emptive counseling (i.e. seeking therapy before you feel like there is anything wrong) improved marital functioning and satisfaction. Even the couples’ sex lives improved.”Could Your Marriage Benefit From Counseling? | Johns Hopkins Medicine

“ A big misconception about therapy sessions, however, is that many believe that therapies are only for people with problems. This is a mistaken belief. Gone are the days where there is a stigma surrounding therapy. Even people that are mentally and emotionally sound can benefit from therapy sessions, and couples are no exception. Even a healthy romantic relationship can take advantage of couple’s therapy to keep the fire burning and long-lasting.”

Dr. Katz has counseled couples for nearly 13 years. She suggests therapy as a resource in the early stages of a relationship or when differences first arise. “If couples come in then, they’ll have a much better chance of working through their differences and understanding each other,” she said, adding that early therapy can help them avoid large issues in the future. One misconception surrounding couples therapy, Dr. Katz said, is that people should only go when they’re in a severe crisis, toward the end of their relationship.

Etc etc
Zeggen dat therapie alleen nodig is als er al grote problemen zijn is letterlijk het stigma in stand houden, kan je in de artikelen lezen :slight_smile:

28 likes

Ja als relatietherapeut zou ik dat ook zeggen :money_mouth_face::money_mouth_face:

50 likes

Ik kijk net haar stories over die relatietherapie etc maar die laatste story??? Lijkt net alsof het niet goed gaat met die chick die ligt op links?? Ziet er creepy uit maar you do you Celine

Ik heb iets tegen elke vorm van brede therapeutische inzet bij zeer alledaagse zaken die mensen zelf niet als problematisch ervaren. Het leven is niet altijd leuk. Een dipje hoort erbij. Het hoeft niet altijd perfect en we mogen dat best normaliseren. Al is het maar omdat de samenleving geen ruimte heeft voor alles en iedereen op de bank van de therapeut. Kost klauwen vol geld voor zaken die zich ook zonder ingrijpen wel oplossen. Iedereen reageert op grote levensgebeurtenissen, iedereen reageert op stress, iedereen wordt langzaam ouder. Dat heeft invloed op je relatie (op alle relaties trouwens, niet enkel met een partner). Als je beseft dat je daarbij wel een relatietherapeut kan gebruiken: zoek er een. Maar we hoeven niet alles in deze maatschappij professioneel uit te stippelen, uit te dokteren en alle kreukels uit ons leven te strijken. Laat je dus niet wijsmaken dat iedereen baat heeft bij relatietherapie.

Daarnaast; elke therapeut die je vertelt dat een therapie voor iedereen goed is heeft een ander oogmerk: namelijk de eigen portemonnee. Geen enkele vorm van therapie werkt voor iedereen in elke context.

Ik heb het woord grote problemen overigens nergens gebruikt. Het zou helpen als je zegt dat ik dingen zeg die ik ook daadwerkelijk gezegd heb.

What’s next: alle ouders moeten naar opvoedcursus, alle scholieren preventief op bijles?

Edit: Wat hier overigens onder ligt: ik zie het ook niet als de grootste ramp als een stel op een gezonde manier beslist niet langer samen door te willen.

46 likes

Haha ja ze zijn wel kort pas samen maar ze wonen bijna vanaf het begin al samen toch? Het lijkt me dat je dan misschien zelfs sneller tegen verschillen in mening/communicatie etc aanloopt. En je kan ook algemene skills leren en elkaar beter leren kennen. Of over schema’s uit je vorige relatie ofzo.

Denk ik dan, want ondanks dat ik dit nu fel aan het verdedigen ben heb ik zelf nooit relatietherapie gehad :joy: maar ik ben het er gewoon niet mee eens dat het gek is als je samen in therapie gaat als er geen crisis is. Of dat er gezegd wordt dat je dan maar beter uit elkaar kan gaan.

@Shaaar alle ouders naar opvoed cursus lijkt me een prima plan en graag alle hondeneigenaren ook :+1:t2:

9 likes

Nu is dit toevallig mijn expertisegebied en lijkt dit me nou echt een plan van niks. Al is het maar omdat opvoeden niet objectief is. Er is geen enkel opvoedprobleem met een simpel ja en nee te beantwoorden. (Op wat basale vraagstukken over verzorging na)

6 likes

Mijn partner is kinderpsycholoog en heeft hiervoor een tijdje bij de kinderbescherming gewerkt op basis daarvan zei ik ja, ik denk dat er wellicht wat kinderen wat leed bespaard had kunnen blijven. Maar het is uiteraard helemaal niet haalbaar of realistisch. En het heeft niks te maken met wat ik zei. Niemand hoeft van mij naar therapie. Kan iedereen er baat bij hebben? Ja ik denk het wel. Moet iedereen het daarom ook doen? Nee tuurlijk niet, moet je lekker zelf weten. Maar er hoeven ook geen onjuiste conclusies te worden getrokken als mensen daar wel voor kiezen.

18 likes

Ik heb het het idee dat je een ander gesprek voert dan dat ik voer. Waarbij ik toch steeds in een hoek gepusht wordt van: je hebt iets tegen relatietherapie. Ik heb echt al in mijn eerste bericht aangegeven dat ik er niks op tegen heb en je het zelf moet weten als je relatietherapie nodig denkt te hebben. Mijn enige punt is: je hoeft niet overal onder professionele begeleiding aan te werken. Met onjuiste conclusies bedoel je waarschijnlijk dat ik niks te vinden heb van een pril stel met drie therapeuten. Heb je gelijk in. Laat ik het anders zeggen: als ik ooit in zo’n situatie kom hoop ik dat iemand mij vraagt of ik hier wel mee door moet gaan.

27 likes

Snap je punt hoor, maar met deze bronnen kan ik niet zoveel.
Die eerste dacht ik ‘oh wow John Hopkins’, maar ze linken dan nergens naar de studie die ze noemen. Ben ook wel benieuwd vergeleken met wat? Koppels zonder therapie, koppels met een bepaalde soort therapie, placebo oid? Want weet jij veel, misschien vinden koppels die meer dan 30 jaar getrouwd zijn en gemiddeld 60 jaar zijn die 1x per week bij de buurvrouw thee drinken ook daarna hun seksleven beter.
Die tweede is gewoon een promotiepraatje van een therapiepraktijk zonder enige bronvermelding.
Die derde kan ik niet openen, pay wall :sleepy:

Ik ben het met je eens dat elke relatie (en dan bedoel ik niet eens alleen liefdesrelaties maar ook ouder-kind, familie, vrienden, etc etc) beter kan worden door goede communicatie, beter kunnen omgaan met conflicten en elkaar goed kunnen begrijpen. Punt blijft: is daar dan relatietherapie voor nodig? Lijkt mij dat je die skills ook op veel andere manieren kan leren.

12 likes

Ja hier ben ik het ook mee eens? Ik zeg toch nergens dat je naar therapie moet :sob: ik denk gewoon dat het leerzaam en goed voor je relatie kan zijn. Als je dit op een andere manier kan leren is dat toch ook hartstikke fijn. Ik snap gewoon het oordeel niet dat relatietherapie stom is of dat het betekent dat je gelijk in een crisis zit. Er is niks mis met relatietherapie dat is mijn punt.

10 likes